Gå til innhold

Hvordan best mulig konsolidere / "bevise" at man har kunnskaper og erfaring?


Anbefalte innlegg

(Jeg fant ikke eksisterende tråder som tar opp dette temaet fullt ut, så bestemte jeg meg derfor for å bare lage en ny en.)

 

Hallo, jeg er en kommende dataingeniør, men med noe annerledes forhistorie, enn det som er vanlig for en gjennomsnittlig nyutdannet ingeniør (som vanligvis bare begynte på studiet rett etter videregående).

 

Før jeg begynte på dataingeniørstudiet hadde jeg allerede både driftet, programmert, og designet (nettsider) i flere år. Men, dessverre er dette sånt som ikke gis mye tyngde når man nevner det på CV-en eller i selve jobbintervjuet.

 

Og ærlig talt: Det å lese ei bok, er jo noe alle kan gjøre. Så det skulle vel kanskje bare mangle?

 

Det man derfor trenger å gjøre (etter å ha tenkt lenge på saken), er å finne en måte å "bevise" sine kunnskaper / erfaring på. Da har man noe å vise til, når man hevder at man sitter inne med den og den kunnskapen - samt har erfaring med ditt og datt.

 

Spørsmålet er bare dette: Hvordan gjør man dét?

 

Mest ønskelig hadde det vært med "løse" eksamener i regi av en eller annen skole, hvor man bare kan komme og få det unnagjort, men noe sånt tror jeg ikke finnes.

 

Til nå har jeg bare funnet nettbaserte kurs (her er det delinnleveringer, samt en avsluttende eksamen) ved f.eks. Høgskolen i Trondheim (her), hvor man ihvertfall får tatt mye webdesign, samt litt .NET (for min del bare C#, kanskje litt ASP.NET også), samt Java og C++ med innføring i objektorientert programmering.

 

Men, hva med Assembly, JavaScript, Python, Ruby o.s.v.?

 

(Ihvertfall ville jeg hatt JavaScript på CV-en...)

 

Og hvor avanserte kan disse kursene virkelig være, når hvem som helst kan ta de, uten forhåndskunnskaper? *sukk*

 

Jeg er selvsagt klar over at alt dette er "verktøy", og at det er systemeringsfagene med alt av dokumentasjon og arbeidsprosesser som blir viktigst, men likevel: Jeg vil gjerne ha det svart på hvitt at jeg allerede mestrer en lang rekke med ulike verktøy / teknologier -- når jeg allerede kan de!

 

Så finnes det andre muligheter? Kunne man kanskje fått noe sånt som attester, sertifiseringer, bevis ..., hvor disse har tyngde, og hvor man (selvfølgelig) først måtte ha tatt en form for test / eksamen?

 

Jeg har nå bare en rekke egne prosjekter å vise til, når det gjelder å bevise egen kunnskap og erfaring, da går det i nettsider, egen programvare og eget designarbeid (+ et fagbrev i IKT-Driftsfag).

 

- edit: Jeg glemte forøvrig av alt som har med grafisk arbeid å gjøre.

Endret av droidy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med utdannelse er ikke å lære seg ett spesielt programmeringsspråk men heller å få ett verktøykasse som man kan bruke videre i jobben som en programmerer, man lærer hvordan objektorientert programvare fungerer, hvordan datamaskinen fungerer, database, bruk av algoritmer, parralell programmering, funksjonell programmering osv osv.

 

Ved å si at man kan c#, sier du at du kan c# og ikke mer, med høyere utdanning har du grunnlaget for å lære meg mye mer enn bare c# og dets muligheter. Derfor scorer man mye høyere når man har en utdanning å vise til.

Endret av Blåbær
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget med utdannelse er ikke å lære seg ett spesielt programmeringsspråk men heller å få ett verktøykasse som man kan bruke videre i jobben som en programmerer, man lærer hvordan objektorientert programvare fungerer, hvordan datamaskinen fungerer, database, bruk av algoritmer, parralell programmering, funksjonell programmering osv osv.

 

Ved å si at man kan c#, sier du at du kan c# og ikke mer, med høyere utdanning har du grunnlaget for å lære meg mye mer enn bare c# og dets muligheter. Derfor scorer man mye høyere når man har en utdanning å vise til.

Og en som har programmert i langt flere språk, jobbet mye mer med 'yrket' / faget står ikke sterkere enn en nyutdannet pjokk som kun har noen (f.eks.) høgskolesemestre bak seg?

 

(for å sette det litt på spissen.)

 

Jeg er selvsagt klar over at en mer helhetlig utdanning er det som teller (som også nevnt i startinnlegget), men det skader ikke å ha erfaring fra andre områder i tillegg til det lille man lærer på skolen.

 

Spørsmål: Hvem ville du ha valgt, mellom en nyutdannet "vanlig" ingeniør - med Java i verktøykassen, og en som har jobbet mye med "alt", samt også har Java i sin verktøykasse (så lenge karakterene hos begge er gode) ?

 

Og nei: Kan man ett objektorientert programmeringsspråk, så kan man ikke alle... Det er forskjeller ute å går, når det gjelder bruksområde, samt hvordan ting løses. Dette gjelder f.eks. Java og C++.

 

edit: Jeg får uansett anledning til å søke på flere jobber om jeg kan litt mer (så lenge dette lar seg bevise).

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Ok, så du har ikke høyskoleutdanning, men har du noen sertifisering å vise til, erfaring innen utviklingsmetodikk, har du programmert med flere?

 

 

Uansett en pjokk med utdanning og gode resultater er lettere å selge inn enn selvlært programmerer for ett konsulentselskap. Selskaper idag trenger ikke supernerder, men folk med sosiale egenskaper og evne til å samarbeide og å lære nye ting hele tiden.

Lenke til kommentar

[..] Uansett en pjokk med utdanning og gode resultater er lettere å selge inn enn selvlært programmerer for ett konsulentselskap. Selskaper idag trenger ikke supernerder, men folk med sosiale egenskaper og evne til å samarbeide og å lære nye ting hele tiden.

Og en eldre pjokk med like gode resultater, samme (f.eks.) høgskoleutdanning, men som samtidig i tillegg mestrer en lang rekke andre verktøy er ikke heller å foretrekke?

 

Det er ikke enten en selvlært programmerer (supernerd som du kaller det), eller en nyutdannet ingeniør fra høgskolen det står mellom her. Det er "vanlig" ingeniør vs. ingeniør med nogo attåt.

 

Det å fungere sosialt sammen, samt kunne lære nye ting blir selvsagt, uansett hvem man skal velge.

 

Men, for å i det hele tatt få jobben må man kunne noe til å begynne med..., og jeg mener mer er bedre.

Lenke til kommentar

Det vil helt klart ha noe å si om du skriver på CVen at du mestrer disse verktøyene, tror ikke mange lyver direkte på CVen sin. Det vil selvfølgelig ha mer å si hvis du har "bevis" på at du kan dette. En mulighet er å gjøre prosjektene dine tilgjengelige på nette slik at mulige arbeidsgivere kan finne dem hvis de googler deg og se at du faktisk har laget bra ting. Og hvorfor ikke bare ta kurs på høyskole/universitet som dekker kunnskaper du har fra før også gjør du bare det som er obligatorisk i kurset og tar eksamen. Dette vil kreve minimalt med tid hvis du faktisk kan stoffet fra før.

 

edit: Du sier du er en kommende dataingeniør, noe jeg tolker som at du er underveis i utdanningen din. Hvilken utdannelse er det du tar? Det høres ikke ut som du tar noen form for informatikk fag i denne utdanningen, da du leter etter faglige dokumentasjon fra andre steder.

Endret av selux
Lenke til kommentar

Meld deg opp til kurs/sertifisering som faktisk gir deg et formelt diplom/vitnemål om at du kan noe, eventuelt vis hva du har laget.

 

Når det er sagt, om det du har laget er av typen hjemmeside familien så ville i alle fall jeg vektlagt akkurat det ganske lite om jeg skulle ansatt deg. Om du har driftet noe et eller annet sted, og det vil si noe annet enn hjemmeserveren din, så har du vel muligens en referanse? Dessuten er det i de fleste tilfeller veldig lite relevant at du kan drift om du søker på en utviklerstilling. I snitt ser arbeidsgiver ~20 sekunder på CVen din og de 20 sekundene bør du absolutt bruke til å fremheve det som er relevant for jobben som ofte er 2-3 kjerneteknologier. At du kan PHP har forsvinnende lite å si hvis du søker en stilling som .NET utvikler.

 

I bunn og grunn har det du har gjort før din utdannelse egen ganske lite å si med mindre det har vært noe i kommersiell skala. Nettopp fordi du er nyutdannet er du "bare" det, og jeg tror nok ikke det har gjort før egentlig vil gi deg noe annet enn en liten edge i forhold til andre nyutdannete. Det er først i form av at arbeidsgiver vil tolke det mer dithen at du er opptatt av teknologi, evne til å lære seg ting osv, men ikke at du overhodet er utlært. Det er fryktelig stor forskjell på gutteromsprogrammering og det å jobbe i prosjekt med 5-10-20-40 andre. Det lærer du ikke på skolen og det lærer du ikke hjemme alene heller.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke svaret på hva man skal velge, og det er ikke meg du skal overbevise. Jobb kommer du nok til å få men om det er den perfekte jobben kan jeg ikke svare på, men husk skaff deg kontakter, vis frem hva du kan så blir det enklere å skaffe deg drømmejobben.

Ja, kontakter ja, det er jammen sant. Jeg har mest hatt "sololøp".

 

[..] En mulighet er å gjøre prosjektene dine tilgjengelige på nette slik at mulige arbeidsgivere kan finne dem hvis de googler deg og se at du faktisk har laget bra ting. [..]

Det tenkte jeg også - jeg hadde dette på min forrige hjemmeside. Skal se om jeg ikke kan få lagt det ut igjen på nytt. Helt konkret er det egne større prosjekter innenfor Java + Android, C++ med Win32 API, to stk i C# og ca et halvt dusin halv-proffe nettsideløsninger det er snakk om.

 

[..] Og hvorfor ikke bare ta kurs på høyskole/universitet som dekker kunnskaper du har fra før også gjør du bare det som er obligatorisk i kurset og tar eksamen. Dette vil kreve minimalt med tid hvis du faktisk kan stoffet fra før. [..]

Dette har jeg allerede delvis forsøkt, men eksamensdatoene hadde svært lett for å kræsje (jeg har fra før ekstra emner), så det ble lite tid til det. Samt, om man går inn for å ta ekstra fag, burde man forsikre seg om at man får svært gode karakterer - da går det fort litt ekstra tid.

 

Jeg er ikke helproff, så det vil gå litt tid på å friske opp igjen når man begynner å repetere / lærer litt nytt stoff.

 

edit: Du sier du er en kommende dataingeniør, noe jeg tolker som at du er underveis i utdanningen din. Hvilken utdannelse er det du tar? Det høres ikke ut som du tar noen form for informatikk fag i denne utdanningen, da du leter etter faglige dokumentasjon fra andre steder.

Jeg går dataingeniør ved HiST.

 

Meld deg opp til kurs/sertifisering som faktisk gir deg et formelt diplom/vitnemål om at du kan noe, eventuelt vis hva du har laget.

Og hvor gjør jeg det? Har du noen ekstra konkrete tips til læresteder som utsteder slike diplomer/vitnemål, og som vil ha tyngde når henvist til på en CV?

 

Når det er sagt, om det du har laget er av typen hjemmeside familien så ville i alle fall jeg vektlagt akkurat det ganske lite om jeg skulle ansatt deg. Om du har driftet noe et eller annet sted, og det vil si noe annet enn hjemmeserveren din, så har du vel muligens en referanse? Dessuten er det i de fleste tilfeller veldig lite relevant at du kan drift om du søker på en utviklerstilling.

Jeg har lagd min del av "hjemmesider" ja, men ikke av slaget som er surklet sammen i FrontPage eller DreamWeaver fordi jeg er en HTML-analfabet, og ikke vet bedre.

 

I snitt ser arbeidsgiver ~20 sekunder på CVen din og de 20 sekundene bør du absolutt bruke til å fremheve det som er relevant for jobben som ofte er 2-3 kjerneteknologier. At du kan PHP har forsvinnende lite å si hvis du søker en stilling som .NET utvikler.

Det er jeg selvsagt klar over. Jeg kunne egentlig tenkt meg å operere med f.eks. 3-4 forskjellige CV-er, alt ettersom hva det er jeg skal søke på.

 

[..] I bunn og grunn har det du har gjort før din utdannelse egen ganske lite å si med mindre det har vært noe i kommersiell skala. [..]

Jeg har faktisk utviklet i kommersiell skala, ja. Men, det er likevel beskjedent.

 

[quote name='The Jackal' timestamp='1334749805' post='19168985

[..] Det er først i form av at arbeidsgiver vil tolke det mer dithen at du er opptatt av teknologi, evne til å lære seg ting osv, men ikke at du overhodet er utlært.

Ikke utlært, men har (mye) mer erfaring..

 

[..] Det er fryktelig stor forskjell på gutteromsprogrammering og det å jobbe i prosjekt med 5-10-20-40 andre. Det lærer du ikke på skolen og det lærer du ikke hjemme alene heller.[..]

Det er jeg da selvsagt klar over, og jeg har aldri påstått noe annet. Dette er ikke en tråd for "super-nerd på gutterommet vil ha jobb vs. høgskoleutdannet ingeniør".

 

Og jeg vil heller si at det er forskjell på "gutteromsprogrammering", og programmering på store (profesjonelle) systemer. Ettersom disse vanligvis krever mye mer av programmereren.

Lenke til kommentar

Microsoft og Oracle tilbyr ganske fine og greie sertifiseringer innen .net og java, hvis du har de så skal du stå sterkt, om du itillegg har kurs innen smidig metodikk, f.eks scrummaster er jeg sikker på at du vil kunne få deg en utviklerjobb.

 

Men skal sies at javaeksamene ikke er av det lette slaget, mens microsoft har flere nivåer av ferdighet.

Lenke til kommentar

TS, hva med en portfolio å vise til? Der kan du vise frem mer eller mindre avanserte applikasjoner du har lagd, samt designjobber for websider og slikt. Det er vanlig for grafikere å ha noe slikt, i alle fall.

Ja, har allerede begynt.

 

Microsoft og Oracle tilbyr ganske fine og greie sertifiseringer innen .net og java, hvis du har de så skal du stå sterkt, om du itillegg har kurs innen smidig metodikk, f.eks scrummaster er jeg sikker på at du vil kunne få deg en utviklerjobb.

 

Men skal sies at javaeksamene ikke er av det lette slaget, mens microsoft har flere nivåer av ferdighet.

Tunge sertifiseringer koster for mye, til å ta det som student (ihvertfall de jeg har funnet da).

Lenke til kommentar

TS, hva med en portfolio å vise til? Der kan du vise frem mer eller mindre avanserte applikasjoner du har lagd, samt designjobber for websider og slikt. Det er vanlig for grafikere å ha noe slikt, i alle fall.

Ja, har allerede begynt.

 

Microsoft og Oracle tilbyr ganske fine og greie sertifiseringer innen .net og java, hvis du har de så skal du stå sterkt, om du itillegg har kurs innen smidig metodikk, f.eks scrummaster er jeg sikker på at du vil kunne få deg en utviklerjobb.

 

Men skal sies at javaeksamene ikke er av det lette slaget, mens microsoft har flere nivåer av ferdighet.

Tunge sertifiseringer koster for mye, til å ta det som student (ihvertfall de jeg har funnet da).

 

Skriv inn all erfaring du har på CV-en din. Hvis du ikke har erfaring gjennom en arbeidsgiver så kan det være en ide å skrive en egen del om prosjekter.

 

Skriv også opp stikkordsmessig hvilke teknologier du mestrer. Når arbeidsgivere tar deg inn til intervju får du mange muligheter til å bevise din kunnskap.

 

Til sist bør du vite at mange arbeidsgivere er mer opptatt av om du kan prosesser og metodikk heller enn programmeringsspråk. Dette er typisk ting du plukker opp på høgskolen og sånn sett vil mengden programmeringsspråk bare hjelpe deg å vise at du har bredde.

Lenke til kommentar

I en bedrift jeg kjenner fikk de inn en søknad som var en eksekverbar fil, skrevet i assembly, med tilhørende kode. Det var et 3D extravaganza av de skjeldne, med søknad og CV presentert som del av moroa, og et par demo-effekter som disse folka (også vært del av demo-scenen) ikke hadde sett før. Kan si det sånn at karen fikk lov å komme til jobb-intervju, og jobbtilbud fikk han også. Dessverre innså karen at akkurat denne jobben ville være såpass spennende for ham at han ikke ville komme seg derfra på ettermiddagen, og han ville ikke ha en jobb som gjorde ham usosial, så han takket nei :-p

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar

Hallo, jeg er en kommende dataingeniør, men med noe annerledes forhistorie, enn det som er vanlig for en gjennomsnittlig nyutdannet ingeniør (som vanligvis bare begynte på studiet rett etter videregående).

 

Før jeg begynte på dataingeniørstudiet hadde jeg allerede både driftet, programmert, og designet (nettsider) i flere år. Men, dessverre er dette sånt som ikke gis mye tyngde når man nevner det på CV-en eller i selve jobbintervjuet.

[...]

 

Praksis og interesse teller i svært mye, spesielt når dette er kombinert med en grad av ett slag (bachelor eller bedre). At man er selvlært viser at man har en praktisk tilnærming til faget og klarer å ta til seg ny kunnskap på egenhånd. Mens en grad er mer ett formelt bevis på at du har fundamentet som er forventet. Jeg tenker at en slik kombinasjon bør føre til at du skiller deg ut i søkerbunken. Du har med andre ord veldig gode utsikter slik det ser ut fra mitt ståsted.

Endret av dahuff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...