Gå til innhold

Google utfordrer Dropbox


Anbefalte innlegg

De prøver å følge med på hva markedet ønsker. Så hvis mange nok yttrer sin mening om akkurat det du nevner i posten din, så skal man ikke se bort ifra at det kan bli fikset ;)

Har kontaktet dem angående dette, og sa at de ville jobbe med å få på plass opplasting fra mobil. De andre tingene ville de ikke prioritere. Alt må på plass før jeg eventuelt kutter ut dropbox.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konseptet går ut på at man laster opp filene sine i skyen, og har tilgang til dem fra der du er i verden. Du logger inn via din vanlige Google-konto, men vil fra neste uke få tilgang til enda mer funksjonalitet.

Hvordan kan dette gå rett i strupen på Dropbox? Konseptet med Dropbox er jo at man kan ha de samme filene, oppdatert på flere maskiner, til en hver tid man er tilkoblet internett, i tillegg til at man har tilgang til de i skyen. Versjonshåndtering av filer er også en viktig del av Dropbox.

 

Men, nå begynner det jo å bli så enkelt å sette opp sin egen Dropbox-løsning. Så hva skal man lenger med Dropbox når man har et NAS fra Synology, og kan bruke Cloud Station på samme måte, uten plassbegrensninger? Full kontroll over sine egne filer har man og. :)

Lenke til kommentar

"X går i strupen på Y."

Norges mest forslitte klisjé ...

 

Jeg er så enig! For personer med et minimum av språkinteresse og -følelse er det nedslående å se at denne forslitte frasen enda en gang brukes. Rent språklig bør man forvente og kreve mer av en som lever av å uttrykke seg av språket, herunder journalister.

Lenke til kommentar

Kan jeg først som sist nevne at jeg er en Microsoft-fanboi. Så at jeg er over gjennomsnittet glad i Microsoft sine produkter og deriblant Skydrive, er vel ikke så rart da.

MEN, Uansett hvordan jeg vrir og bender på saker og ting, så er ikke Skydrive i nærheten av funksjonaliteten, ytelsen og fleksibiliteten som Dropbox tilbyr. Hadde det funket i nærheten av like bra som det Dropbox gjør, så hadde jeg skrytt det opp i skyene, men det føler jeg ikke at det gjør... Ennå :(

 

Bruker Dropbox primært til familien, har laget konto til hele gjengen og delt ut mappe \felles. Når vi da f.eks får innkalling til fotball turnering, eller hva det nå er, lagres den i den mappen og blir spredt ut til alle mobiler, pads og pc'er.

 

Det som kommer til å bli fordelen med Skydrive, (når de bare makker seg til å fikse opp i den Mash applikasjonen og gjøre den like bra som dropbox, samt utvide kapasiteten litt), er at Office 365 Online (light?) er integrert der. (Google har det samme i Google Docs, men prøv å flytte ett dokument/regneark fra Google Docs til noen som har office 2003/2007 og se hvor bra det blir). Det å kunne jobbe med Office dokumenter via browser uten å være avhengig av lokale apps er genialt.

Nå skal det nevnes at sist gang jeg sjekket (en stund siden dessverre), så var Google Docs sin "multitasking" bedre enn Microsoft sin. Altså at flere brukere jobber online på samme dokument samtidig.

 

gratis.... <--- Ikke glem det ordet der. Når noe er gratis kan man ikke forvente noenting som helst. Man kan ønske seg ditt og datt, men kan vanskelig KREVE noe sålenge produktet er gratis.. Den dagen du betaler for ett produkt/tjeneste, kan man begynne å stille krav, men inntil da, kan man kun være glad for det man får :)

Lenke til kommentar

Dere som vil ha så stor kapasitet i skyene; Hva er det dere bruker plassen til egentlig?

Dere som vil ha så stor kapasitet i skyene; Hva er det dere bruker plassen til egentlig?

 

Vel, jeg er ute etter omkring 600 GB til alle mine RAW bilder, og video. Jeg er en normal amatør som tar litt flere bilder en jeg burde og vil ha en kopi ett sikkert sted in case of brann f.eks. da brann vil eliminere alle mine lokale backups.

Lenke til kommentar

Dere som vil ha så stor kapasitet i skyene; Hva er det dere bruker plassen til egentlig?

 

Vel, jeg er ute etter omkring 600 GB til alle mine RAW bilder, og video. Jeg er en normal amatør som tar litt flere bilder en jeg burde og vil ha en kopi ett sikkert sted in case of brann f.eks. da brann vil eliminere alle mine lokale backups.

Samme her. Har i overkant av 100GB med bilder for det meste RAW, i tillegg til litt video. Bruker selv Dropbox mange ganger daglig, og har i skrivende stund 8.8GB der. Det holder fint til viktige dokumenter, kode og ferdige album jeg kan dele ut, men til backup er det fortsatt eksterne disker jeg forholder meg til (i flertall). Det kommer jeg nok til å fortsette med, men skulle gjerne hatt noe eksternt/off-site også.

 

Hva gjelder versjonshåndtering har Dropbox store mangler med en gang det gjelder flere filer (den håndterer bare en og en fil) og mapper. Det har jeg løst ved å sette opp en lokal Subversion i Dropbox som jeg bruker for blant annet kode.

 

Et annet tips for viktige dokumenter er f.eks Truecrypt som fungerer ypperlig med Dropbox. Jeg har en Truecrypt container som jeg legger de viktigste dokumentene i. Ettersom Dropbox synker på blokknivå spiller det ingen rolle om filen er på 10KB eller 1GB. Det er kun endringen som trenger å synkes, så det å legge til mindre filer (som dokumenter gjerne er) i en container blir synket omtrent umiddelbart filen containeren lukkes. Kan jo være et greit til tips til alle kjendiser som liker å knipse bilder av seg selv også...

Lenke til kommentar

Nyskjerrig på priser, er interisert i en 1 TB plant.

 

Sjekk ut http://www.crashplan.com/

Koster deg ca 800,- for 4 år. Gir deg ubegrenset plass.

Nyskjerrig på priser, er interisert i en 1 TB plant.

 

Sjekk ut http://www.crashplan.com/

Koster deg ca 800,- for 4 år. Gir deg ubegrenset plass.

 

Problemet med dem er at de har sånn begrensning på hvor mange PC'er du kan ha det på, jeg vil ha alt tilgjengelig på 3-4 maskiner.

Lenke til kommentar

Sjekk ut http://www.crashplan.com/

Koster deg ca 800,- for 4 år. Gir deg ubegrenset plass.

 

Problemet med dem er at de har sånn begrensning på hvor mange PC'er du kan ha det på, jeg vil ha alt tilgjengelig på 3-4 maskiner.

 

De har en familieløsing for 2-10 maskiner også. Den koster omtrent de doble, fortsatt billig med godt og vel 400,- pr år. Om totalpakken de tilbyr er god nok for deg, vel det må du neste finne ut selv. De har en 30 dagers gratis prøveperiode.

Lenke til kommentar

Dere som vil ha så stor kapasitet i skyene; Hva er det dere bruker plassen til egentlig?

 

Backup av ting jeg ikke ønsker å miste i total harddiskkrasj, brann og lignende. I tillegg, en del filer jeg alltid ønsker å ha tilgjengelig hvor som helst i verden, og noen filer jeg hoster permanent for at andre skal få tak i de.

 

Et annet tips for viktige dokumenter er f.eks Truecrypt som fungerer ypperlig med Dropbox. Jeg har en Truecrypt container som jeg legger de viktigste dokumentene i. Ettersom Dropbox synker på blokknivå spiller det ingen rolle om filen er på 10KB eller 1GB. Det er kun endringen som trenger å synkes, så det å legge til mindre filer (som dokumenter gjerne er) i en container blir synket omtrent umiddelbart filen containeren lukkes. Kan jo være et greit til tips til alle kjendiser som liker å knipse bilder av seg selv også...

 

Var ikke klar over at det synket på blokknivå. Skal prøve dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...