Gå til innhold

[Løst] Skatt på aksjer, gevinst eller totalt?


DCG

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et lite spørsmål angående skatt på aksjer. Om jeg selger aksjer, skattes det da av gevinsten på salget eller totalsummen?

 

For å ta et eksempel. Jeg har kjøpt aksjer for 1000 kroner, kursen dobler seg og aksjene er verdt 2000 kroner. Når jeg da selger disse for 2000 kroner, skatter jeg da 28% på hele summen (2000 kr) eller bare gevinsten (1000 kr)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skatter bare av gevinsten. Du kan også trekke fra omkostningene ved å kjøpe og selge.

 

For å ta ditt eksempel:

 

Du kjøper aksjer for 1000 kr og betaler 100 kr i kurtasje for å kjøpe. Når du selger dem igjen til 2000 kr så betaler du også 100 kr i kurtasje. Dermed trekkes 200 kr fra gevinsten og du betaler skatt av de resterende 800 kronene.

 

Se også om hvordan føre inn i selvangivelsen for aksjer:

http://aksjebloggen.com/hvordan-fore-inn-i-selvangivelsen-for-aksjer/

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor du synes det er så overraskende. Du skatter jo kun for inntekt. De 1000 kronene du opprinnelige investerte er jo fortsatt dine penger som du gjerne skattet på da du tjente dem første gang. Du skatter for eksempel ikke av en 1000 lapp du lar ligge i lommeboken. Du skatter av inntekt, om det så er aksjeinntekt, renteinntekt eller vanlig lønn. Hadde du skulle betalt skatt av hele beløpet så hadde jo aksjene måttet stige 28 % bare for at du skal gå i null. Ikke akkurat en god investering det ;)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor du synes det er så overraskende. Du skatter jo kun for inntekt. De 1000 kronene du opprinnelige investerte er jo fortsatt dine penger som du gjerne skattet på da du tjente dem første gang. Du skatter for eksempel ikke av en 1000 lapp du lar ligge i lommeboken. Du skatter av inntekt, om det så er aksjeinntekt, renteinntekt eller vanlig lønn. Hadde du skulle betalt skatt av hele beløpet så hadde jo aksjene måttet stige 28 % bare for at du skal gå i null. Ikke akkurat en god investering det ;)

Med tanke på hvor mange forskjellige og til tider merkverdige skatter og avgifter det finnes i Norge så er det nesten overraskende at man ikke skatter på hele beløpet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du har også krav på skjerming av denne gevinsten. Husker ikke skjermingsrenten, men er vel rundt 2,5 % tror jeg. Dette ganges med inngangsverdien.

F.eks 2,5%*1000= 25 kr som trekkes fra gevinsten du må skatte av.

 

Forutsetter her at du ikke har noe opparbeidet skjerming

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...