Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei Hei!

Jeg har Geografiprøve om ikke så veldig lenge om kapittel 7-10 i Boka Terra Nova. (Du trenger ikke åkjenne boka, så lenge du har kunskap om Geografi er det til hjelp :D )

Det er et par begreper som jeg trenger hjelp med/bedre forklaring på!

Jeg har svart/skrevet til noen av disse punktene, men Jeg har tatt med disse begrepene fordi jeg er ganske usikker på hva jeg kan si om disse/ om det jeg har svart er bra nok til et prøve-svar! Også er det jeg har skrevet fra boka. Jeg vil gjerne få en annen forklaring på begrepene enn noe som er rett fra boka!

 

 

Her er begrepene!

  • Lokalisering på ulike geografiske nivå
  • Infrastruktur
  • Globalisering
  • Sysselsetting
  • Næringsstruktur
  • Primær- sekundær og tertiærnæring
  • Servicesamfunnet
  • Bosettingsmønster
  • Sentralisering/desentralisering
  • Konsekvenser av endringer i bosettingsmønster
  • Det demografiske regnestykket
  • Begrepene: Fødselsrate,dødsrate,vekstrate,dødelighet,
  • Befolkningsstruktur

Kappitlene er om Ressurser, Lokalisering, Næringsstruktur og bosetting og Befolkning.

 

Jeg må få en 5-6 i Geografi, så jeg trenger all den hjelp jeg kan få!

 

Takk på forhånd.

Endret av TVDlover
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt i betraktning at det er en prøve som går over 4 kapitler, og at geografi bare er et totimersfag, hvilket vil si at prøven kun vil gå over halvannen time, skulle jeg tro at du ikke trenger å forklare betydningene av de begrepene så veldig nøye. Det skulle holde i massevis om du leser og husker det som står i boka, så du med dine egne ord kan forklare hva de ulike begrepene betyr. Noe særlig mer forventes det ikke, selv for en toppkarakter. Du kan sikkert supplere kunnskapen din med informasjon fra ulike nettsider, som f.eks. wikipedia, men jeg er i utgangspunktet svært sikker på at det holder å lære seg det som står i boka.

 

Lykke til på prøva!

Lenke til kommentar
Tatt i betraktning at det er en prøve som går over 4 kapitler, og at geografi bare er et totimersfag, hvilket vil si at prøven kun vil gå over halvannen time, skulle jeg tro at du ikke trenger å forklare betydningene av de begrepene så veldig nøye.

Ja, jeg har lest gjennom boka, men jeg synes den er så tunglest. og tenkte egentlig bare å få ei litt anna, å kanskje bedre forklaring på de begrepene jeg er usikker på. Jeg har til nå kun fått 4'ere på prøvene (ganske mange 4+) så hvis jeg får 5 på denne, og på neste sier læreren at jeg kan komme meg opp på en 5'er på kortet, Noe jeg veldig gjerne vil ha (en 6'er hadde også vært bra, selvfølgelig!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...