Gå til innhold

Chrome OS blir mer og mer likt Windows


Anbefalte innlegg

Overlappende vinduer kan vi forøvrig forvente oss om et par versjoner Android/Metro/iOS. Da som "reinvented computer"/"reinvented mobility" eller noe sånn.

Ville ikke satt noe veddemål på det, i alle fall ikke når det gjelder iOS. Overlappende vinduer er rimelig meningsløst på små mobilskjermer med fingerbasert GUI, og jeg ser heller ikke noen god grunn til å forkludre en relativt liten iPad-skjerm med tradisjonell vindushåndtering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, rent lovmessig er det ikke like rett fram for en kommune å etablere løsninger for skybasserte lagringstjenester, selv om dette riktig nok ikke er like prekært innenfor skole som administrasjon.

 

En annen ting vi som administrerer kommunale data må ha i bakhodet er risikoen for kriser som krig etc. Hva om det bryter ut en krig i et land der data ligger lagret, eller om Norge kommer i konflikt med et land som "eier" datalageret? Videre har vi muligheten for større globale tilfeller av elektroniske angrep/krigføring, enten i form av hacker-grupper eller statlige organisasjoner. I alle disse tilfellene er det ikke bare en fordel å ha data i eget hus, men også å kunne dra ut pluggen fra internett og fremdeles opprettholde en fungerende administrasjon.

 

Videre er forskjellige løsninger med gratis programvare blitt forsøkt, men i en så stor og kompleks driftsorganisasjon som vi har, og med de fagsystemer og tjenester vi skal tilby ser vi at sett opp i mot de avtalene vi har på lisenser og de løsningene vi skall levere kommer bedre ut med microsofts løsniger i dag. Både prismessig totalt sett, og når det gjelder tjenestetilbudet.

 

Litt dårlig formulert av meg. Tenkte hovedsakelig på skolene. Selve kommunene bruker masse Windows-programmer kan jeg tenke meg.

Microsoft lar kundene velge hvor dataen skal være lagret, i motsettning til google som plasserer det der det passer dem best.

 

Når det gjelder driftkostnader, så må det jo være mye billigere å betale Microsoft/Google for å gjøre jobben over nettet, enn det er å ansette en IT-ansvarlig som gjør samme jobben?

Lenke til kommentar

Chrome OS blir mer og mer likt hvilket-som-helst-annet-operativsystem-eller-linux-distro.

Fixed that for you hardware.no.

De gjorde det lett og fjernet OS X stokket om noen ord fra denne ingressen hos Digi:

Likner stadig mer på Windows og OS X. Ville vel heller brukt 'et tradisjonelt skrivebordsmiljø' for nøytraliteten sin skyld. Artikkelen klarer heller ikke å fortelle hva som gjør at den ligner spesifikt på Windows utenom overfladiske og typiske skrivebordsgreier.

 

Likheter med Mac OS Launchpad har brukere av Linux sett tilsvarende til lenge før det dukket opp i Mac OS. Det samme gjelder det panelet som minner litt om Windows 7 sitt. Likt bakgrunnsbilde og samme program opp i samme størrelse er jo også et bevis på at de ligner på hverandre.

 

Så hvor mye minner dette om Windows 7? Måten det er bygget opp på og gjør ting på ser ut til å være nokså forskjellig fremfor hva man er vandt til i Windows 7.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Når PCene blir kjøpt inn til videregående skoler, er det snakk om store rabatter, da flere fylkeskommuner ofte går sammen og kjøper titusenvis av maskiner samtidig, dessuten betaler man veldig mye mindre for lisenser, enn hva forbrukere gjør. Vil vi dessuten at f.eks Google eller Microsoft skal ta mer kontroll over livet våres, enn de allerede har? Jeg liker ikke trenden.

Dessuten, det tar veldig mange år før noe slikt blir lønnsomt, da snakker man om hundrevis av millioner, om ikke milliarder i konsulentvirksomhet i de offentlige etatene, for å prøve å spare inn en sum som er vesentlig mindre årlig i lisenskostnader. En annen ting, hva gjør vi ved nettverksproblemer? Internett går ned, angrep på infrastrukturen? Da har vi ikke engang tilgang til våres personlige filer, som vi kunne lagret lokalt!

Lenke til kommentar

Ville ikke satt noe veddemål på det, i alle fall ikke når det gjelder iOS. Overlappende vinduer er rimelig meningsløst på små mobilskjermer med fingerbasert GUI, og jeg ser heller ikke noen god grunn til å forkludre en relativt liten iPad-skjerm med tradisjonell vindushåndtering.

 

Jeg skal ikke banne på det, det kan godt hende du har helt rett. Men pixlene formerer seg raskt nå, ikke så mange år siden 800x480 kun fantes på toppmodeller. Med økt oppløsning på stadig større skjermer kommer økte muligheter til overlappende vinduer.

 

Det andre er at et OS med mangel på overlappende vinduer føles veldig innesperret. Spesielt på Galaxy Tab og iPad så har man masse plass men ingen mulighet til å gjøre enkle operasjoner som å se noen tall i et vindu mens du slår dem inn i kalkulatoren på siden. Grensesnittene er innskrenkende.

 

Og før eller senere kommer noen til å reinvent the wheel/web/window. Det tror i alle fall jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...