Gå til innhold

Lakusland v3 - 1.14.4 endelig


Anbefalte innlegg

Et annet alternativ er jo å overføre spesifikke bygninger (Store/Tok laaaang tid til å bygge) for å gjøre overgangen lettere samt at man ikke mister noe man har brukt mange uker/måneder på å lage. Et eksempel kan være Netrum sitt bygg. (Kommer ikke på hva det heter :ermm: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The wall of Text.

 

Tenker jo det ikke er utenkelig at det samme problemet vil oppstå i framtiden også? - eller er dette et engangstilfelle og at folk er mer eller mindre oppgitte?

Da vi byttet host bugget kartet seg og av en eller annen grunn ble det rett og slett ustabilt. Jeg og andre antok at det var pga korrupte chunks utifra crash-rapportene og til og med hosten vår sa det var pga korrupte chunks. Korrupte chunks er relativt enkelt å fikse til tross for at enkelte chunks må resettes og den nye verdenen var allerede planlagt. Det virket som et godt tidspunkt å laste det opp på da vi kunne bruke det som en buffer mens det gamle kartet ble reparert. Fordi det nye kartet var såpass stort gikk vi nesten tom for lagringsplass pga backups og det viste seg at den nye hosten var svært så strenge på hvor mye HDD-plass hver server fikk bruke, noe den forrige hosten var ganske greie på. Om vi hadde gått tom for lagringsplass ville det vært en stor sannsynlighet for at hele verdenen ville bli korrupt. Jeg prøvde å kaste penger på dem for å få mer plass, men de ville ikke ta imot. Jeg skrudde ned antallet backups som skulle beholdes for å spare plass og satt backup til en gang i timen fremfor to i timen. Etter en liten stund med det nye kartet oppe og ikke lenge før den gamle verdenen skulle ned testet jeg et program for å finne korrupte chunks for å "øve meg" og fant ikke noe galt. Den eneste feilen var en feilplassert chunk, men den var i et område som ikke var nevnt i noen crash-rapporter. Nesten samtidig viste det seg at det nye kartet heller ikke var som det skulle. Både jeg og han jeg snakket med for å få laget kartet hadde prøvd å finne ting som dette og jeg hadde spurt han direkte om han kunne sette ore-spawning til det samme som i vanilla Minecraft. Han sa at det hadde han gjort og jeg fant ikke noe som sa noe annet på mine flyturer rundt på kartet. Det viste seg jo at det overhodet ikke stemte siden flere har et par tusen diamanter nå :p

 

Fucked gammelt kart, fucked nytt kart, lite tid pga mye overtid på jobben og det hadde allerede kostet både penger og tid å holde det hele sammen. Til slutt kom denne oppgittheten du snakker om også da det hopet seg opp. Perfect storm? Men ingen har sendt meg dødstrusler enda. Det må da være et godt tegn ...

 

Et annet alternativ er jo å overføre spesifikke bygninger (Store/Tok laaaang tid til å bygge) for å gjøre overgangen lettere samt at man ikke mister noe man har brukt mange uker/måneder på å lage. Et eksempel kan være Netrum sitt bygg. (Kommer ikke på hva det heter )

Et alternativ som er en slags blanding av flere forslag kan være å ta en gigarollback til rett før det nye kartet (kaller det nye kartet world2 fremover for ordens skyld) kom opp. Jeg har fremdeles zip-fila med det gamle kartet (kaller det world1) på harddisken tror jeg og det er en måte å få bort den enorme mengden av ores osv som dukket opp med world2. Vi kan alltids halte videre med en bugget world1 og krysse nakkehårene på at det ikke skaper mer problemer, men jeg ser for meg at det vil ta oss igjen før eller siden, på samme måte som det har nå. Jeg foreslår derfor at vi går tilbake til en tidligere versjon av world1 hvor vi kan fortsette å bygge mens jeg fjerner alt som ikke skal være der i world2. Når den oppdaterte versjonen (world3) er klart (og testet med å slippe folk inn på det som kan poke rundt overalt) kan jeg prøve å overføre bygninger fra world1 til world3. Blir sannsynligvis klipp-og-lim med litt WorldEdit for å prøve og skjule skjøtene, men med litt effort burde det være mulig å i det minste beholde en del av byggene. Må med en gang si at jeg ikke tror det er særlig overkommelig å overføre alt, men vi kan i det minste prøve å få med en del av det (som du sier).

 

Kan prøve å samle bygninger til en slags by til minne om world1, samt kanskje prøve å integrere andre bygg i selve world3. Treet til Mortensol og Netrum sitt Noria f.eks passer bedre midt i en stor skog enn sammen med masse bygninger :p Men for at det skal gå må vi samarbeide litt. Vi må vite hvilke bygg som skal taes med og hvor de er. Hadde vært konge om folk kunne tatt bilder av de byggene de vil ta vare på og notert ned koordinatene også så jeg kan finne dem igjen.

 

Om noen har et ironisk/sarkastisk nok navn på denne byen skal jeg gjøre så godt jeg kan. Og igjen: Jeg vet dette er surt for dere. Det er like surt for meg :hm:

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hahh, flere tusen diamanter ja.. Høres ut som økonomien i Lakusland er i ferd med å kollapse xD

 

Gigarollback er jo et godt forslag det også...

Det virker iallfall ut som Lakus bør få så mye hjelp han kan. Uansett hva som skjer framover vil de ta litt tid og det høres ut som om det er mye jobb som skal gjøres !

 

Er det noe vi kan hjelpe til med???

Lenke til kommentar

En ny verden er ikke noe problem for meg :) Det morsomme med Minecraft er jo å bygge, ikke å se på det man har bygd tidligere... Likevel er det jo noe man har brukt mye tid på. En by/samlested for bygg fra den gamle verdenen hadde jo vært morsomt. Ta gjerne vare på treet mitt, så kanskje jeg en dag kan gjøre det ferdig. :)

 

En annen ting; Blir det fortsatt plug-ins? Dersom man har en vanilla server, er det enklere å kjøre snapshots etc? Eller er det kanskje ikke noe interesse for dette?

Lenke til kommentar

En ny verden er ikke noe problem for meg :) Det morsomme med Minecraft er jo å bygge, ikke å se på det man har bygd tidligere... Likevel er det jo noe man har brukt mye tid på. En by/samlested for bygg fra den gamle verdenen hadde jo vært morsomt. Ta gjerne vare på treet mitt, så kanskje jeg en dag kan gjøre det ferdig. :)

 

En annen ting; Blir det fortsatt plug-ins? Dersom man har en vanilla server, er det enklere å kjøre snapshots etc? Eller er det kanskje ikke noe interesse for dette?

Uten plugins blir servern veldig kjedelig og ubrukelig. Tenk deg en verden uten noen form for rask reise.

Ingen grief eller stjele beskyttelse. Ikke noe rollback. Absolutt ingenting overhode.

Vi måtte mest sannsynlig gått over til whitelist for å holde servern høvelig fri for griefing.

Lenke til kommentar

En annen ting; Blir det fortsatt plug-ins? Dersom man har en vanilla server, er det enklere å kjøre snapshots etc? Eller er det kanskje ikke noe interesse for dette?

 

Nei. Bare private servere kan det. Vi blåe/cyan/grønne/røde har jo nettopp den jobben å hindre grief, finne griefere osv. hele tiden. De pluginsa har vært gull-verdt hittil.

Lenke til kommentar

The wall of Text.

 

 

Da vi byttet host bugget kartet seg og av en eller annen grunn ble det rett og slett ustabilt. Jeg og andre antok at det var pga korrupte chunks utifra crash-rapportene og til og med hosten vår sa det var pga korrupte chunks. Korrupte chunks er relativt enkelt å fikse til tross for at enkelte chunks må resettes og den nye verdenen var allerede planlagt. Det virket som et godt tidspunkt å laste det opp på da vi kunne bruke det som en buffer mens det gamle kartet ble reparert. Fordi det nye kartet var såpass stort gikk vi nesten tom for lagringsplass pga backups og det viste seg at den nye hosten var svært så strenge på hvor mye HDD-plass hver server fikk bruke, noe den forrige hosten var ganske greie på. Om vi hadde gått tom for lagringsplass ville det vært en stor sannsynlighet for at hele verdenen ville bli korrupt. Jeg prøvde å kaste penger på dem for å få mer plass, men de ville ikke ta imot. Jeg skrudde ned antallet backups som skulle beholdes for å spare plass og satt backup til en gang i timen fremfor to i timen. Etter en liten stund med det nye kartet oppe og ikke lenge før den gamle verdenen skulle ned testet jeg et program for å finne korrupte chunks for å "øve meg" og fant ikke noe galt. Den eneste feilen var en feilplassert chunk, men den var i et område som ikke var nevnt i noen crash-rapporter. Nesten samtidig viste det seg at det nye kartet heller ikke var som det skulle. Både jeg og han jeg snakket med for å få laget kartet hadde prøvd å finne ting som dette og jeg hadde spurt han direkte om han kunne sette ore-spawning til det samme som i vanilla Minecraft. Han sa at det hadde han gjort og jeg fant ikke noe som sa noe annet på mine flyturer rundt på kartet. Det viste seg jo at det overhodet ikke stemte siden flere har et par tusen diamanter nå :p

 

Fucked gammelt kart, fucked nytt kart, lite tid pga mye overtid på jobben og det hadde allerede kostet både penger og tid å holde det hele sammen. Til slutt kom denne oppgittheten du snakker om også da det hopet seg opp. Perfect storm? Men ingen har sendt meg dødstrusler enda. Det må da være et godt tegn ...

 

 

Et alternativ som er en slags blanding av flere forslag kan være å ta en gigarollback til rett før det nye kartet (kaller det nye kartet world2 fremover for ordens skyld) kom opp. Jeg har fremdeles zip-fila med det gamle kartet (kaller det world1) på harddisken tror jeg og det er en måte å få bort den enorme mengden av ores osv som dukket opp med world2. Vi kan alltids halte videre med en bugget world1 og krysse nakkehårene på at det ikke skaper mer problemer, men jeg ser for meg at det vil ta oss igjen før eller siden, på samme måte som det har nå. Jeg foreslår derfor at vi går tilbake til en tidligere versjon av world1 hvor vi kan fortsette å bygge mens jeg fjerner alt som ikke skal være der i world2. Når den oppdaterte versjonen (world3) er klart (og testet med å slippe folk inn på det som kan poke rundt overalt) kan jeg prøve å overføre bygninger fra world1 til world3. Blir sannsynligvis klipp-og-lim med litt WorldEdit for å prøve og skjule skjøtene, men med litt effort burde det være mulig å i det minste beholde en del av byggene. Må med en gang si at jeg ikke tror det er særlig overkommelig å overføre alt, men vi kan i det minste prøve å få med en del av det (som du sier).

 

Kan prøve å samle bygninger til en slags by til minne om world1, samt kanskje prøve å integrere andre bygg i selve world3. Treet til Mortensol og Netrum sitt Noria f.eks passer bedre midt i en stor skog enn sammen med masse bygninger :p Men for at det skal gå må vi samarbeide litt. Vi må vite hvilke bygg som skal taes med og hvor de er. Hadde vært konge om folk kunne tatt bilder av de byggene de vil ta vare på og notert ned koordinatene også så jeg kan finne dem igjen.

 

Om noen har et ironisk/sarkastisk nok navn på denne byen skal jeg gjøre så godt jeg kan. Og igjen: Jeg vet dette er surt for dere. Det er like surt for meg :hm:

Vær så snill Lakus! Ikke slett det gamle mappet :ohmy: ! Det er så masse fint på mappet. Det mappet betyr veldig mye for meg! :blush: Vist mappet blir slettet blir jeg knust av sorg! :wallbash:
Lenke til kommentar

Kanskje jeg skal legge meg på en litt mer positiv tone i dag? :p

 

Skal gi det gamle kartet et forsøk til, men om det fremdeles er bugget etter denne gang så kommer jeg til å gjøre som jeg i går foreslo. Jeg kommer dog ikke til å gjøre det akkurat nå. Kommer til å gjøre det i sammenheng med å overføre kartene til den dedikerte serveren.

 

Den dedikerte serveren er, for de som undres, snart klar også. Om jeg klarer å holde tunga rett i munnen burde den være i gang snart. Kommer til å stenge serveren for en dag når jeg skal overføre kartene osv. Om det tar kortere tid enn en dag så er det konge, men for en gangs skyld skal jeg gi meg selv litt ekstra tid kontra litt for lite :p Skal si ifra når det skjer.

 

Har gått gjennom alle de forskjellige filene til pluginen jeg bruker for å lage den nye verdenen og forandret på alle biomes som inneholdt diamonds og emerald. Noen biomes hadde litt høyere tall enn de skulle for å si det sånn (som om vi ikke visste det allerede) og det spawnet aaaalt for høyt opp i terrenget. Enkelte biomes har høyere innhold av f.eks redstone enn andre biomes, men det er greit nok i mine øyne. Litt ekstra redstone er ikke gamebreaking på samme måte som diamant-overflod.. Ikke er det snakk om en million redstone overalt heller, men litt ekstra i noen få biomes. Genererer anysveis det oppdaterte kartet as we speak og jeg tenker at de få byggene (relativt sett) som har blitt bygget på det nye kartet burde være en smal sak å overføre til den oppdaterte versjonen. Jeg kommer dog ikke til å ta med gruver som er under byggene - kun selve byggene over bakken, så prøv å unngå å lagre for mye under bakken foreløpig.Gjør det sånn fordi det ganske enkelt er mye raskere og jeg vil ikke ved et uhell ta med meg deler av et fjell som inneholder en googel med ores. Med unntak i Netrum sin "hule". Den var ikke bygget i et fjell med for mye ores såvidt jeg vet og burde gå fint å kopiere over.

 

Heres to hoping.

Endret av Lakus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg skal prøve å beholde det gamle kartet (world1). Er ikke helt klar for å skilles med det enda. Skal prøve å fikse det og ta det med videre.

De byggene jeg snakket om i det siste innlegget mitt var de bygningene som står i den nye verdenen. Dypstart er på det gamle kartet (world1) og blir derfor beholdt som det er - så lenge reparasjonen fungerer.

 

Bare jeg som ikke får logget på Minecraft nå forresten?

(ikke serveren, men selve Miunecraft)

Lenke til kommentar

Ja, jeg skal prøve å beholde det gamle kartet (world1). Er ikke helt klar for å skilles med det enda. Skal prøve å fikse det og ta det med videre.

De byggene jeg snakket om i det siste innlegget mitt var de bygningene som står i den nye verdenen. Dypstart er på det gamle kartet (world1) og blir derfor beholdt som det er - så lenge reparasjonen fungerer.

 

Bare jeg som ikke får logget på Minecraft nå forresten?

(ikke serveren, men selve Miunecraft)

 

Men... men om du skal prøve å beholde W #1, da kan du jo gjøre som jeg sa tidligere?

 

(Jeg kommer inn på MC ja :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...