Gå til innhold

Hvorfor er alle så negative til IT ungdom?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om du er sarkastisk eller ei, men du generaliserer ganske heftig nå. Man blir ikke automatisk sosialt flink, godt trent og får et godt kosthold bare ved å gå på ski. Beklager å måtte skuffe deg, men for mange er det like mye tradisjon å reise på hytta som for noe å reise på TG. (Mange av de som reiser på TG reiser gjerne dit kun for å være sosiale og møte andre mennesker). Godt at folk er forskjellige.

Jeg skrev mange, ikke alle. Det er ikke noe problem å dra på TG av og til. Spesielt om du er sosial, noe de fleste på TG ikke er.

 

Poenget er ikke hva de gjør i fritiden. Poenget er om du har sosiale evner. Det finner ofte arbeidsgiveren ut på intervjuet, eller etterhvert mens du jobber. Å dra til hytta er bedre enn å sitte på TG. Du er mer sosial (så lenge du ikke drar alene), du får trent og det krever mer ansvar. Du skal opp til en hytte, varme den opp, ta vare på den, hugge ved, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem har lyst til å ansette asosiale skinerder?

 

Du er mer sosial (så lenge du ikke drar alene), du får trent og det krever mer ansvar. Du skal opp til en hytte, varme den opp, ta vare på den, hugge ved, etc.
Det viser også at du ikke tenker selv, men må ha ei jævla hytte fordi alle andre har det. Det viser også dårlig planlegging, da man har ei jævla hytte å passe på i stedet for å slappe av hjemme i påskeferien.

 

Dessuten vil jeg påstå at det er en myte at "nerder" er asosiale.

Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar

Det finnes mange sosiale nerder. Men samfunnet er overrepresentert av de usosiale spillnerdene. Og det er spilling folk assosierer med nerd.

 

Senest i går var eg på en fjelltur med en av de sistnevnte(spillnerd), som er en av de få sosiale av typen. Når fjellturen var over gjorde han det klart at resten av påsken skulle brukes til spilling. Hver sin lyst :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du er sarkastisk eller ei, men du generaliserer ganske heftig nå. Man blir ikke automatisk sosialt flink, godt trent og får et godt kosthold bare ved å gå på ski. Beklager å måtte skuffe deg, men for mange er det like mye tradisjon å reise på hytta som for noe å reise på TG. (Mange av de som reiser på TG reiser gjerne dit kun for å være sosiale og møte andre mennesker). Godt at folk er forskjellige.

Jeg skrev mange, ikke alle. Det er ikke noe problem å dra på TG av og til. Spesielt om du er sosial, noe de fleste på TG ikke er.

 

Poenget er ikke hva de gjør i fritiden. Poenget er om du har sosiale evner. Det finner ofte arbeidsgiveren ut på intervjuet, eller etterhvert mens du jobber. Å dra til hytta er bedre enn å sitte på TG. Du er mer sosial (så lenge du ikke drar alene), du får trent og det krever mer ansvar. Du skal opp til en hytte, varme den opp, ta vare på den, hugge ved, etc.

På TG skal man vel bære PC, valfarte frem og tilbake til bunnpris , kjøpe burger, drikke energi drikk osv.

Krever mer ansvar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å dra til hytta er bedre enn å sitte på TG. Du er mer sosial (så lenge du ikke drar alene), du får trent og det krever mer ansvar. Du skal opp til en hytte, varme den opp, ta vare på den, hugge ved, etc.

Dette er nok igjen veldig generalisert. Ja, mange drar dit fordi det er TG, men som oftest er det for å delta i en sosial happening blandt medmennesker som deler noe av de samme interessene som en selv har.

At det er en happening som ikke passer en del andre skal jeg heller være mer enig med deg i.

 

At man er bedre trent og får mer ansvar er vel igjen opp til den enkelte. Ikke alle 'jobber' i feriene.

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Kan jeg få spørre dere som reiser på TG:

 

Hvor mye av tiden bruker dere (eller en gjennomsnittlig gamer) på å knytte bekjentskap og bygge nettverk når dere er på vikingskipet? Hvor mye av tiden tilbringer dere i lag med mennesker dere ikke kjenner og fører en noelunde grei samtale med? Dere skriver at dere gjerne reiser for å oppleve en sosial happening, men reelt, hvor mye får dere ut av turen utenom et par høyere "levels" i WoW og et par headshots i Medal of Honor?

 

For en utenforstående kan det kanskje virke som om man spiller 20/7 (derav 4 timer søvn) og tar løper bort på butikken mellom rundene i Warcraft for å kjøpe ostepop og redbull. Er dette bare tull?

 

And finally: Er det mye jenter på TG?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jeg få spørre dere som reiser på TG:

 

Hvor mye av tiden bruker dere (eller en gjennomsnittlig gamer) på å knytte bekjentskap og bygge nettverk når dere er på vikingskipet? Hvor mye av tiden tilbringer dere i lag med mennesker dere ikke kjenner og fører en noelunde grei samtale med? Dere skriver at dere gjerne reiser for å oppleve en sosial happening, men reelt, hvor mye får dere ut av turen utenom et par høyere "levels" i WoW og et par headshots i Medal of Honor?

 

For en utenforstående kan det kanskje virke som om man spiller 20/7 (derav 4 timer søvn) og tar løper bort på butikken mellom rundene i Warcraft for å kjøpe ostepop og redbull. Er dette bare tull?

 

And finally: Er det mye jenter på TG?

 

det er faktisk en god del jenter på TG, har ingen eksakte tall men det er en del der.

 

det er faktisk masse annet enn gaming som skjer på TG, for eksempel foredrag om forskjellige ting, forskjellige leker og konkurranser på scena og i Komplett.no standen, Hyperion hadde forskjellige brettspill og en perlekonkurranse (kan jo si at det ble ett par timer der for å perle litt og være sosial med nye og gamle venner)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Har vært på TG opptil flere ganger selv, men jeg må faktisk innrømme at Arne har et svært godt poeng her. Hva annet er det egentlig man hovedsakelig gjør på TG enn å spille/leke?

 

Knytting av bekjentskap og nettverksbygging er det vel minimalt av nå for tiden. TG er og blir et dataparty i mine øyne. At det var mer, om noe, før kan være forståelig. Tror likevel ikke det var der de store drev headhunting. Siste utsagnet er jo bare hva jeg tror, men kan aldri tenke meg at Compello o.l. gjorde det.

 

De som er ute etter nettverksbygging, promotering osv. drar nok heller på JavaZone og lignende arrangementer.

Endret av Niggorex
Lenke til kommentar

Selvsagt bygger man nettverk på TG. I hvert fall i dag hvor man legger hverandre til på alt fra Facebook til LinkedIn til i selve spillet man spiller. Det er jo ikke slik at man bare snakker om spill når man sitter på Skype og spiller...

 

En bekjent fikk en designjobb til 24 000 som 18-åring i 2004 takket være at han ble satt i kontakt med en eldre næringsdrivende deltaker.

Lenke til kommentar

En liten anekdote: Vi gjorde en gang et prosjekt for en bokklubb. Til oppdraget hadde vi leiet inn en dansk konsulent. En dyktig kar på alle måter unntatt en, han manglet livserfaring. Det fikk vi erfare: Vi fløy ham opp til Oslo til møter med kunden der de forklarte hvordan de jobbet og hva de ønsket seg. Konsulenten reiste hjem og satt noen uker og programmerte. Da han kom opp igjen viste han fram en ganske så lekker applikasjon. Datamodellen var perfekt og koden helt topp. Men kunden sa etter to minutter: "Dette kan vi ikke bruke." Vår danske venn hadde skjønt nøyaktig hva som skulle modelleres og lagres i systemet, men han klarte ikke å sette seg inn i situasjonen til de som skulle bruke den.

 

Han hadde laget et teoretisk riktig system, og synes antagelig at kunden burde bruke det som han hadde tenkt seg det. Men det synes ikke kunden...

 

Et annet eksempel: Vi stilte ut våre produkter på Inforama i Sandvika, og der var også en ung kar som skulle demonstrere en Windows-versjon av en av de gamle DOS-databasene. (DataEase, tror jeg.) Tydeligvis en av deres programmerere som hadde sittet og lekt seg med denne alpha-versjonen. To-tre ganger i løpet av demoen sa han "Denne neste funksjonen kommer antagelig til å kræsje. Men den er så kul at jeg viser den allikevel." Og han fikk rett, den kræsjet, dermed fikk ikke folk se hvor "kul" den var, de fikk bare se et produkt fullt av bugs, og gikk derfra.

 

Et tredje: For mange år siden hadde vi en reunion for kullet vårt på EDB-studiet. (Det het ikke IT den gangen.) Der traff jeg en medstudent som var blitt avdelingsleder i et konsulentfirma. Han kunne fortelle at min gamle hybelkompis fra studietiden jobbet for ham nå. Denne fyren var desidert den mest intelligente på kullet. Men i konsulentfirmaet var han fortsatt menig programmerer på bakrommet. "Jeg skulle ønske han fikk seg et liv utenom jobben", sa sjefen hans, "og lærte seg å omgås mennesker." Det er nemlig halve jobben for en konsulent.

 

TG - og de som deltar der - er slett ikke verdiløs, men det skal litt mer til for å bli en ressurs i bransjen. Den erfaringen får man i samhandling med mennesker som ikke vet forskjell på bits og bytes, Android og iOS, og som ikke tar spøken når du basher Windows, siden han personlig nettopp har signert en sjekk på 10 millioner for en ny .NET-applikasjon.

 

Og da fanger man kanskje opp slike scenarioer som vår danske venn jeg nevnte innledningvis, eller denne som en svensk porgrammerer erfarte: En kunde på et sykehus ringte ham og sa at applikasjonen kræsjet for henne stadig vekk. Så programmereren ba henne beskrive hva hun gjorde når det skjedde, "Jo", sa hun, "jeg gjør sånn og sånn , og så klikker jeg der og velger der og..." "Stopp en halv", sa min svenske venn. "Hva var det du gjorde sa du?" "Sånn og sånn , og så klikker jeg der og velger der og..."Jammen det kan du da ikke gjøre", sa han. Hvorpå kunden svarte: "Jo det kan jeg vel. Jeg gjør det hver dag jeg. Men så kræsjer det."

 

Geir :)

 

Jeg er delvis enig i endel av punktene du belyser her, men det er også andre aspekter som bør tas med.

 

Du beskriver din "vellykkede" venn som nå er avdelingsleder som en kontrast til den "mislykkede" intelligente programmeren som fremdeles er menig. Avdelingslederen har trolig høyere sosial intelligens enn programmeren, og slik bør det være, men å fremheve den ene fremfor den andre bli litt galt slik jeg ser det. Jeg har jobbet i bransjen kanskje like lenge som deg, og min oppfattelse er at de fleste ledere er tidligere programmere som ikke orket mer eller enda vanligere: fant ut at de ikke var dyktige nok som programmere, og derfor ble flyttet over på leder siden. Dette er helt naturlig, mennesker er forskjellige og noen passer bedre som ledere en som utviklere.

Det som er nytt de siste årene er at sosiale kunnskaper og lederevner har fått ett veldig oppsving på bekostning av fag idioter/spesialister. Dette er i mange sammenhenger en sunn utvikling, men i det siste har jeg sett eksempler på at det kanskje har gått litt for langt. Prosjekter som har feilet fordi de kun besto av hyggelige og omgjenngelig mennesker, men helt uten faglig dybde.

De som lykkes best er de som evner å utnytte det beste fra alle de ansatte, ikke plasser de mest nerdete utviklerene i kontakt med kunder, bruk dem på bakrommet. Finn de som trives best med mennesker og bruk dem mot kundene, ikke på bakrommet osv.

 

Så for unge som er bekymret for at it/nerd og liknende stempler er en ulempe i arbeidlivet så vil jeg si at det varierer. Det er nyttig å være bevist sine egne kvaliteter, og kanskje prøve å styrke seg på de områder der man er svak eller har større ambisjoner. Men arbeidslivet vil trolig trenge både fag idioter og pratmakere i en pen sammenblanding i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Slett ikke uenig i det. Det var mer en situasjonsbeskrivelse enn en preferanse. Men "fagidiotens" jobbmessige nedslagsfelt er uansett begrenset, og det var tema for tråden. Du kommer lenger om du er sosial og faglig flink - i mange yrker - enn om du er bare en av delene.

 

Min studiekamerats personlige bekymring var forøvrig ikke at vår felles venn geniet ikke traff kunder. Det var at han ikke traff damer. Les: At han manglet et sosialt liv sånn generelt. At han ikke ville treffe kunder var en bivirkning og mitt poeng. (Derfor stod det utenfor sitatet.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Slett ikke uenig i det. Det var mer en situasjonsbeskrivelse enn en preferanse. Men "fagidiotens" jobbmessige nedslagsfelt er uansett begrenset, og det var tema for tråden. Du kommer lenger om du er sosial og faglig flink - i mange yrker - enn om du er bare en av delene.

 

Min studiekamerats personlige bekymring var forøvrig ikke at vår felles venn geniet ikke traff kunder. Det var at han ikke traff damer. Les: At han manglet et sosialt liv sånn generelt. At han ikke ville treffe kunder var en bivirkning og mitt poeng. (Derfor stod det utenfor sitatet.)

 

Geir :)

 

Å ikke treffe damer er selvsagt ettt problem han burde jobbe med :-)

Lenke til kommentar

Er heilt einig i TS.

 

Det er nettopp slik at for å kunne følge med og kunne alt som er å kunne angåande IT. Det jo nemelig eit tema som forandra seg med kvar dag! Det kjem nytt av software og hardware heile tida. Det skal litt til å henge med, og du må kanskje då sitte på ræva foran pcn heile dagen for å følge med. Det er ikkje som å jobbe på eit bilverksted der du reparer biler til folk.

 

Og når du først har brukt så lang tid på å kunne å alt dette, som heile tida må oppdaterast, så ser folk ned på deg fordi du kan nokk til å hjelpe dei med å gjere alt frå å skru på maskina til å fjerne virus.

 

Har lenge tenkt på å streike på dette, fordi det er så få folk som faktisk takker sikkelig for at eg hjelper dei med små ting på dataen, som eg då har brukt fleire tima på å finne ut av.

 

Uansett kva dåke seier om at vi er usosiale, som heilt sikkert er rett for mange av oss, men å sei vi ikkje har liv? Kan no sei det slik, dåke hadde ikkje hatt noke særlig spannandes liv uten oss... Springe rundt i skauen og jakte på grisa.... Gøy eller?

 

Nei før dåke er negative til oss tenk heller på alt vi har pøta ut i samfunnet for dåke, og alt vi har forbredra.

 

Men no tenker dåke sikkert at vi ungdommen har ikkje gjort det, det er voksene folk, men voksene folk må jo då faktisk først vere ungdom, og lære mens dei er ungdom, og det tar tid å klekke ut ein lifsforandrande plan.

 

Så alle som syns vi er usosiale ect. gå og fiks pcn din sjølv, så kan dåke berre halde kjeft..!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...