Gå til innhold

Kommentar: Spillskaperne glemmer de homofile


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spill er nok fremdeles mest utbredtblant gutter. Gjennomsnittsalderen på spillere er også lav sammenlignet med befolkningen. Sammenlignet med f.eks film kan vi derfor ikke forvente like stort mangfold og bredde.

Etter som kjønns og aldersfordeling endrer seg vil nok tilbudet også gjøre det.

Alltid interessant å lese disse kommentarene. Min konklusjon er at spill som medium er ungt og i vekst. Etter som alder og dekning øker vil også mangfoldet øke.

Lenke til kommentar

Spillsamfunnet har vist å ha (som resten av befolkningen) en liten homofil minoritet. Enhver selger vil prøve å appellere til sitt respektive marked, og artikkelen omtaler homofili som et ikke-tema.

 

Kanskje ikke så rart når 95% av kjøperne dine er heterofile og egentlig ikke har noe særlig behov for spill med homofile temaer, da lager du i stedet noe du tror kjøperne vil like.

 

Ble heller ikke særlig overraska når jeg så artikkelen var skrevet av et kvinnfolk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt uenig at det er mye homofobi, men enkelte her blåser ting helt ut av proposisjon. Hele poenget er at folk ikke bryr seg, og forstår hvorfor man MÅ bry seg. Ting har funket i alle år, hvorfor MÅ man fokusere annerledes nå? Det er og blir et ikke tema, helt ufattelig lite betydelig for meg. Og det er når folk skal begynne å lage en sak ut av en ikke sak at jeg blir oppgitt.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Når det er sagt tror jeg det er lite realistisk at det er særlig marked for noe mer spesielt rettet for homofile enn det en finner i spill som Dragon Age, Skyrim osv. Det er vel heller ikke så mange spill som går noe dypere inn i forhold enn det for heterofile heller. Dersom karakter skal være homofil allerede i starten (styrt av historien), er det vel sannsynligvis nesten bare homofile som vil kjøpe spillet og det vil nok begrense markedet for mye for produsentene. Det er tross alt allerede begrensninger i hvilke sjangere folk liker fra før action/FPS/RPG osv, og vi ser jo hvordan de prøver å stappe inn elementer fra alt med førstepri på action/FPS for å dra flest mulig kjøpere i utgangspunktet. Tvilsomt om de så ville marginalisert produktet igjen ved å gjøre hovedperson homofil.

 

Hvorfor det? Blir det, det samme som at homofile ikke vil kjøpe spill hvor hovedkarakteren er heterofil fra starten av? Jeg vet ikke så mye om forhold i spill, men har forstått det sånn at det som regel ikke er et hovedfokus, og da bør det ikke ha noe å si hvilket kjønn hovedkarakteren liker, så lenge alt annet ved spillet er underholdende? Dessuten er det forskjeller blant heterofile/bifile/homofile; noen liker eldre, andre yngre. Noen liker tykke, andre tynne. Skandinaviske, japanske eller russiske. Eller snille eller slemme. Det er ikke alltid man hadde vært komfortabel med et forhold, selv om det er det kjønnet man liker! Om et spill handlet om et kjæresteforhold mellom to troll, hadde ingen mennesker kjent seg direkte igjen i det (selv om kjærlighet jo er universelt) og man kan tolke det slik at mange sikkert ikke ville følt seg komfortabel med at de fysisk uttrykte sin kjærlighet for hverandre et par ganger i løpet av spillet. Hadde nesten INGEN kjøpt spillet av den grunn, da?

 

 

I spill der romansen er en del av historien ville det bare vært tull å bruke tid å resurser på å legge inn en eventuell homofil versjon av historien.

 

Historien kunne selfølgelig vært en homofil romanse, men tror det er svært få som ville spillt gjennom mario for å redde den homofile prinsen.

 

Igjen; hvorfor det? Hadde spillet helt fra begynnelsen av inneholdt en homofil prins han måtte redde, hadde 'svært få' kjøpt og spilt spillet av den grunn? Fordi det er en ganske liten del av spillet. så klart, det er DERFOR Mario begir seg ut på reisen, men det er ikke det man tenker på eller konsentrerer seg om i løpet av spillet. Nesten hele spillet handler først og fremst om selve reisen og utfordringene man møter på veien.

Tror du misforstod meg ganske grotesk her. Innlegget mitt var vel nettopp forutsigende i forhold til det du ser i tråden her, at det er svært mange som ville latt være å kjøpe / og en del har mer eller mindre homofobe holdninger. Dette vet spillselskapene godt og vil som jeg sa ikke marginalisere egne produkter. De vil ha bredest mulig appell for å selge mest mulig (hvilket jeg også påpekte vedrørende kryssing av sjangere og gjøre det meste om til action/FPS). Det er profitten som rår og ikke holdninger og ønsker om å gjøre samfunnet mer tolerant.

Jeg vet ikke hvordan du klarte å lese innlegget mitt til å være negativt til homofili i spill. Jeg konstaterte bare fakta og forfektet ikke min holdning til det. Min holdning finner du i første avsnitt som var en kommentar til et annet innlegg og som du ikke sakset med deg i din iver etter å prøve å konstruere en lite flatterende holdning hos meg.

Lenke til kommentar

Spillsamfunnet har vist å ha (som resten av befolkningen) en liten homofil minoritet. Enhver selger vil prøve å appellere til sitt respektive marked, og artikkelen omtaler homofili som et ikke-tema.

 

Kanskje ikke så rart når 95% av kjøperne dine er heterofile og egentlig ikke har noe særlig behov for spill med homofile temaer, da lager du i stedet noe du tror kjøperne vil like.

 

Ble heller ikke særlig overraska når jeg så artikkelen var skrevet av et kvinnfolk.

 

Jeg, som den hvite heterofile mannen i 30-årene, kunne fint skrevet en lignende artikkel. Kanskje det hadde vært best, for å unngå den litt fjollete ad hominemen du serverte på slutten ;)

 

Og som den hvite heterofile mannen i 30-årene er jeg mer interessert i film/spill/TV-serier som skildrer miljøer som er meg mer ukjent, som homofili, innvadrere, kriminelle, politikere, narkomane osv.

 

Det er forøvrig nok av studier som indikerer at det ikke er slik at kjøperne (deg og meg) har siste ordet. Eksempelvis tyder ting på at annonsekanaler lager serier mest tilpasset annonsørene, ikke seerne (derfor ble det marked for kanaler som HBO og AMC - som forøvrig skildrer homofili i svært populære serier med overvekt av heterofilt publikum).

 

Ta film. Mindre enn 1 av 100 filmer mangler seksuelle undertoner/interesser mellom et heterofilt par. Det er en trend, i likhet med at jomfruen alltid er den som overlever i skrekkfilmer og mørkhudete menn og kvinner stort sett får statistroller og tanketomme biroller.

 

Slikt gir lite variasjon, og heldigvis er det endring på gang. Det er bra fordi trenden tidligere har vist en klar tilstedeværelse av fordommer og diskriminering blant produsentene/skaperne. Markedet har rett og slett ikke blitt tilfredsstilt og variasjonen har uteblitt. :)

 

En annen utfordring for spillmediet er jo at de skildrer en ganske klassisk stereotypisk "action-mann". Det startet bra med mye variasjon (spesielt Lucasarts og Sierra), men nå er det ikke alltid så mye mangfold får jeg inntrykk av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Spillsamfunnet har vist å ha (som resten av befolkningen) en liten homofil minoritet. Enhver selger vil prøve å appellere til sitt respektive marked, og artikkelen omtaler homofili som et ikke-tema.

 

Kanskje ikke så rart når 95% av kjøperne dine er heterofile og egentlig ikke har noe særlig behov for spill med homofile temaer, da lager du i stedet noe du tror kjøperne vil like.

 

Ble heller ikke særlig overraska når jeg så artikkelen var skrevet av et kvinnfolk.

 

Jeg, som den hvite heterofile mannen i 30-årene, kunne fint skrevet en lignende artikkel. Kanskje det hadde vært best, for å unngå den litt fjollete ad hominemen du serverte på slutten ;)

 

Og som den hvite heterofile mannen i 30-årene er jeg mer interessert i film/spill/TV-serier som skildrer miljøer som er meg mer ukjent, som homofili, innvadrere, kriminelle, politikere, narkomane osv.

 

Det er forøvrig nok av studier som indikerer at det ikke er slik at kjøperne (deg og meg) har siste ordet. Eksempelvis tyder ting på at annonsekanaler lager serier mest tilpasset annonsørene, ikke seerne (derfor ble det marked for kanaler som HBO og AMC - som forøvrig skildrer homofili i svært populære serier med overvekt av heterofilt publikum).

 

Ta film. Mindre enn 1 av 100 filmer mangler seksuelle undertoner/interesser mellom et heterofilt par. Det er en trend, i likhet med at jomfruen alltid er den som overlever i skrekkfilmer og mørkhudete menn og kvinner stort sett får statistroller og tanketomme biroller.

 

Slikt gir lite variasjon, og heldigvis er det endring på gang. Det er bra fordi trenden tidligere har vist en klar tilstedeværelse av fordommer og diskriminering blant produsentene/skaperne. Markedet har rett og slett ikke blitt tilfredsstilt og variasjonen har uteblitt. :)

 

En annen utfordring for spillmediet er jo at de skildrer en ganske klassisk stereotypisk "action-mann". Det startet bra med mye variasjon (spesielt Lucasarts og Sierra), men nå er det ikke alltid så mye mangfold får jeg inntrykk av.

 

Kjøperne har siste ordet i den forstand at hvis en produsent slipper ut et produkt kjøperne ikke liker vil kjøperne ikke kjøpe produktet. Nå tror ikke jeg at spill som inkluderer homofili lider noe særlig i salg på grunn av homofilt innhold, men jeg tror ikke at det er noe å tjene på å utgi spill med homofile temaer (som normalt er frivillig).

 

Grunnene til at homofili ikke slår like mye ann i spill som i film er flere, ofte siktet på andre målgrupper. Menn er en stor majoritet enda blant spillere, i enda større grad blant de mer omfattende spillene som Call of Duty, World of Warcraft, Civilization, The Elder Scrolls (altså ikke i sjangeren man kaller casual spill) Min lille ad hominem viser egentlig til dette poenget. Statistisk sett er menn majoriteten av spillere, kvinner minoritet, men også de som omtaler homofili i spill mest. (i positiv forstand i hvertfall). Søk litt rundt på artikkler og se hvem som har skrevet dem.

 

Poenget mitt beviste du egentlig i siste setning, film har beveget seg i den retning av mer mangfold, spill har gått den andre veien. Hvorfor tror du de største, mest profitt-rettede spillskaperne skaper spill der hovedpersonen er en barsk "action-man" som skyter slemminger i drøssevis, og disse spillene selger som varmt hvetebrød. Fordi det er DER markedet er størst. Bioware prøver å inkludere andre legninger, men de får veldig lite ros for deres arbeid. Noen ignorer det, andre blir direkte forbannet. De som frydes av slikt er i mindretall. Jeg tror Bioware hadde hatt fortjeneste av å lage en litt mer heterorettet protagonist, selv om dette ville stride mot tendensene dagens samfunn skal ha.

Lenke til kommentar

Oppsummering av alle homofobene hittil i tråden (og én transfob):

 

Keep it up!

Mente jeg skrev, kanskje noe dårlig formulert, at jeg ønsket ikke at man skulle bli tvunget til å spille som homofil i spill, men at det var helt "okey" for meg at man kunne ta dette valget i spill.

 

Vist du fortsatt mener jeg er homofob hadde det vært kjempefint om du kunne utdypet deg om nettop hvorfor jeg er det.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Jeg ser ingen god grunn til hvorfor vi bør se mer til homofili i spill. De er i mindretall i det daglige liv og da er det også naturlig at dette også gjenspeiles i spill. Spillbransjen blir ikke automatisk tatt mer seriøst ved å inkludere homofili. I enkelte spill der valgfrihet spiller en stor rolle, ja da ser jeg ikke problemet at homofili er tilstedeværende.. Men å si at spillbransjen glemmer de homofile blir bare for dumt slik jeg ser det. De er ikke glemt, de utgjør bare ikke majoriteten og vil aldri gjør det (noe som er bra ellers hadde det blitt lite barn satt til verden)Dessuten, homofile/lesbiske/bifile må vel ha bedre ting å gjøre på enn å kjempe for sin eksistens i spill? Hvis vi skal være så politisk korrekte så bør man da lage spill som tar for seg hungersnøden i verden? Spill som tar for seg utfordringene rullestol brukere møter hver dag? Rasismen folk møter ?Dere tar poenget. Det blir for fjernt å holde på sånn. Ikke ødelegg spill ved å drasse for mye reallife drama inn i det.
Med den logikken bør man også fjerne drager og annet "mindre vanlig" fra spill, altså.

 

Normalt sett gidder jeg ikke å svare på noe som kan virke som åpenbar trolling, men jeg skal gjøre unntak slik at det jeg har skrevet ikke skal mistolkes eller bli vridd slik at min hensikt med innlegget ikke mister sin mening nå som du valgte å utheve kun deler av teksten (noe som er tydeligvis gjort med vilje)

 

Drager er fiksjon i motsetning til homofili og har ikke vært et sensitivt tema gjennom tidene og nettopp pga at du brukte dette eksempelet sliter jeg med å tro at du ikke troller . Så eksempelet ditt ser jeg på som veldig dårlig og lite gjennomtenk.. Her burde det være klart at min hensikt var IKKE å sverte homofile ved å plassere det i bås som "uvanlig" i den forstand at det ikke hører hjemme i spill i noen sammenheng eller at det ikke hører hjemme i det normale liv blandt folk. Men å tro spillutviklere skal måtte ta hensyn til folks seksuelle legning er bare fjas når det finnes så mange andre grupper mennesker som ikke blir representert i spill. Hvorfor i alle dager skal homofile få mer oppmerksomhet ? Du må gjerne vri på dette videre da jeg har ingen interesse i å utdype dette hvis du fremdeles ikke forstår hvorfor dette er en problemstilling sannsynligvis kun et fåtalls mennesker gidder å henge seg opp i. Homofile er ikke glemt, de er representert mer og mer i spill nå for tiden. Men å tvinge det på utviklere er ingen tjent med hvis dette ikke var en del av deres opprinnelige visjon.

 

Som nevnt tidligere så finnes det andre grupper mennesker som både fortjener like mye plass i spill (hvis ikke mer) og som muliggjør gameplay som spiller på helt andre strenger enn sex og romantikk (som begge fungerer under par i spill)

 

Handikappede har eget OL men ingen spill. Hvor er artikkelen for disse menneskene ?

Endret av Digital D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Dette er ikke et tema for meg, og er ikke noe jeg orker å bry meg om heller. Hvorfor i fandens oldemor må det være med homofili i alle spill?? Hurra for deg om du er homo, helt greit, men hvis du begynner å vifte kølla å trynet mitt og rope at det må blottlegges mer homo-greier i ALT PÅ DENNE JORD så har du og jeg et ganske stort problem.

 

Jeg aksepterer din eksistens. Hvorfor i helvete kan du ikke akseptere min? Kings Quest som homo prins? Aldri! Blasfemi! :)

 

afc.gif

Lenke til kommentar

Jeg er personlig imot homofile spillsekvenser på spill som man får servert "plutselig" , det betyr ikke at jeg er imot homofili på spill, men jeg føler at jeg bør få lov til å ta noen valg allerede før jeg begynner å spille på om jeg ønsker å se det eller ikke.

Som noen av oss har erfart blir vi fort "bundet" till spillfigurene våre og at vi da plutselig blir lagt an på av en "teammate" og ved å trykke på feil svar plutselig ender opp naken til sengs føles som et overtramp i noen tilfeller (Dragon Age for eksempel ... )

 

Det samme gjelder for lesbiske scener som jeg antar det er flere her som vil reagere mindre på , la oss få en mulighet til å slå på / av disse også i spillene.

Siden sex har blitt en såpass viktig del av mange spill og sørger for at de selger bra bør man i det minste få muligheten til å bestemme mer her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke og spille et slikt spill der min karakter er homo.. Det går i mot mine verdier som hetro man!

 

Javel? Mens det andre du gjør i spill er fint i harmoni med "dine verdier"?

 

AtW

 

Jeg er svært lite inntrisert og kjøpe/betale for et spill der 2 menn koser seg sammen..

Thats it! Det det kommer jeg aldri til og forandre mening på...

 

Men det sikker mange andre som liker sånt, da overlater jeg den type gaming til dem..

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke og spille et slikt spill der min karakter er homo.. Det går i mot mine verdier som hetro man!

 

Javel? Mens det andre du gjør i spill er fint i harmoni med "dine verdier"?

 

AtW

 

Jeg er svært lite inntrisert og kjøpe/betale for et spill der 2 menn koser seg sammen..

Thats it! Det det kommer jeg aldri til og forandre mening på...

 

Men det sikker mange andre som liker sånt, da overlater jeg den type gaming til dem..

 

Så hvor kommer det at det "går imot dine verdier" inn i bildet? Det er ikke noen vits å late som dette er en prinsipell sak for deg når det ikke er det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle skrive noen ord om spill kontra film her, men min venn Dotten har vel alt sagt det helt greit.

 

Jeg tror kanskje at en vesentlig forskjell på film- og spillbransjen er at sistnevnte har et langt yngre publikum. Man skulle kanskje tro at det var en fordel, siden ungdom historisk har vært mer radikal, men mye tyder på at ungdom i mindre grad er liberale. De er mer opptatt av egne verdier. Andre må gjerne ha sine, bare de ikke "trykker dem opp i ansiktet" på dem.

 

Ungdom synes ofte å mene at liberale holdninger er noe som bare er. Men slik er det ikke. Verden er i stor grad konservativ (og det kan være både et gode og et onde) og endog reaksjonær. Dersom man sier at "Homofile må gjerne være det for meg, bare jeg slipper å bry meg" - i dette tilfellet å møte på dem i spillverdenen - ignorerer man de reaksjonære kreftene.

 

For meg er homofilt innhold viktig for ikke å gi de sistnevnte et poeng når de dytter på for å lukke skapdøren igjen. Det kan man letter gjøre med det man ikke snakker om. Og nettopp unge gutter er i den fasen der slike holdninger skapes. "Jeg har ikke noe imot homofile, men jeg synes det er ekkelt når de kysser på gata..."

 

Personlig finner jeg vel ikke mye som minner om homofile verdier eller levemåte i spill. Joda, man kan velge samme kjønn som ektefelle i Skyrim. Det prøvde jeg med min jentefigur. Jeg valgte bevisst ut en stridslysten og kompromissløs dame, som aldri skulle gi seg før urettferdigheten var nedkjempet. Gøy tenkte jeg, her får jeg en å sloss sammen med.

 

Hva skjedde? Jo, straks vi var gift så ble hun hjemmeværende og startet urtebutikk i huset vårt. Der sitter hun og koper, og alt hun sier er "Nice to see you again dear" og "skal jeg lage litt mat til deg" når jeg kommer innom. Og min spillfigur endret seg på ingen måte av å "bli homofil". Ikke at jeg hadde ventet det.

 

Med andre ord: Ikke akkurat noen stor revolusjon av kjønnsrollene i spillverdenen dette...

 

Personlig hadde jeg like gjerne spilt homofil mann som jente i et spill. Nettopp fordi det er spill og ikke virkelighet. Det utfordrer ikke min personlige legning eller maskulinitet, slik en del folk her i tråden synes å gi uttrykk for. Nå er jeg som kjent vel forlikt med mine mer feminine sider i alle fall.

 

Uansett: Jeg tror at spillindustrien har en påvirkningskraft. Jeg ser at noen sier at "slike spill ville ikke selge". Det kan man si sålenge det er snakk om enkeltspill. Men hadde homofili vært naturlig i flesteparten av de virkelig gode og godtselgende spillene, så hadde det ikke lenger vært sånn. Nettopp fordi man kjøper spill for spillopplevelsen, og ikke for ideologiens skyld.

 

Da hadde det vært normen, og det hadde vært de reaksjonære som slet med å åpne skapdøren...

 

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...