Gå til innhold

Test: Apple TV (2012)


Anbefalte innlegg

Bare å kjøpe en Sony Blu-ray spiller. For tusenlappen får du blu-ray, støtte for mkv, undertekster, samt alle andre tenkelige formater via ekstern disk med FAT32 og NTFS(ja, du leste riktig)! Støtter også DLNA, innbygget ethernet og wifi. Filmleie er det på den også. PS3/Sony meny på den. Leser ID-tags på lydfiler.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man bør være litt obs på at nyere blu-ray enheter fra Sony nå inneholder kraftigere DRM , dette kan gjøre at enheten din blir ubrukelig til å spille av innhold som du selv har tatt back-up av og har på pcen.

Kravene også til nyere Blu-ray enheter er faktisk støtte for denne dritten, så det er mange som kommer til å få opp et Cinavia bilde etter hvert :-( , selv om man eier innholdet selv.

Lenke til kommentar
Riktig, "moving the goalpost" allerede, plutselig er det trådløs DLNA som kreves?

 

Pisspreik. Sjekk mitt første innlegg her inne, og sjekk hva artikkelen vi debatterer under handler om. Trådløs er stikkordet, og trådløs er det jeg holder meg til og har holdt meg til hele tiden. Apple-TV er en trådløs enhet. iOS-enheter er trådløse enheter. Streaming fra iOS (eller android)-enheter må nødvendigvis foregå trådløst.

 

Men uansett, det finnes feks mange avspillere til PC som støtter DLNA, over trådløst om man ønsker det.

 

Presis som for Mac.

Idag har det etterhvert dukket opp noen produkter som fungerer som trådløs DLNA klient og spiller av lyd og video, med de innebygde kompatibelitetsproblemer som DLNA fører med seg og som jeg har nevnt. Men disse DLNA-produktene fantes ikke for 8 år siden i 2004 da Apple ga sine brukere trådløs streaming av lyd.

Og de fantes fortsatt heller ikke i 2010 da Apple ga iOS-brukerne trådløs streaming av lyd og video.

 

Mener du det ikke finnes produsenter som har DLNA-kompabilitet innad i egne produkter?

 

Hvor skrev jeg det?

 

Og Apple har ikke "Lagd noe bedre sjøl" de har tatt en standard, gjort små modifikasjoner og gjort den properitær.

 

All den tid alle AirPlay-kompatible recievere/aktive høytalere uten noen som helst problemer og med 100% garanti kan spille av ALT som streames fra en Mac eller en iOS-enhet via AirPlay, så fungerer AirPlay bedre enn DLNA.

Til kontrast så kan DLNA-kompatible recievere/aktive høytalere generelt IKKE spille av ALT som streames fra en DLNA-server via DLNA med noen slags garanti.

Du må gjerne fortsette å SYNES at AirPlay ikke fungerer bedre enn DLNA, men det forblir kun synsing uten noen begrunnelse eller argumenter fra deg.

Det at AirPlay er proprietært er ikke noe poeng når det har vært det ENESTE alternativet for trådløs streaming fra datamaskin/mobil enhet på markedet siden 2004, inntil 2010 og langt uti 2011.

Det at AirPlay er proprietært er fortsatt ikke noe poeng når det beviselig fortsatt idag fungerer bedre enn den løse standarden DLNA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pga dette så er det generelt vanskeligere å få DLNA-klienten og DLNA-serveren til å samarbeide. Hvorfor skulle da Apple da bruke DLNA med dets mangler når det gikk an å lage noe bedre sjøl?
Fordi DLNA-standarden var en fullt brukbar BASIS. Det eneste Apple trngte, var å spesifisere tillate formater og pårevd formatstøtte i begge ender. Det var det ENSTE som manglet.I stedet gikk de hen og klæsjet sammen noe propretæt med akkurat de samme begrensningene, og ingen av cross-device kompabilitetsfordelene...

 

Det var det som manglet og som fortsatt mangler. Men hvis det er så enkelt som å spesifisere formatstøtte i begge ender, hvorfor har ingen gjort det?Problemet med DLNAlliansen som består av 9 styremedlemmer, 26 promotormedlemmer og 200 bidragsmedlemmer, hvorav hvert medlem representeres av et selskap, eksempelvis Nokia, Microsoft, Samsung, Motorola, Sony, etc, er at alle har en mening. Alle må være enige på enhver forandring på spesifikasjonene/protokollen for standarden, hvis den fortsatt skal være en standard, etter alle definisjoner av begrepet. Det er derfor det går/har gått så forbannet tregt med standarden DLNA, det er derfor den ikke forbedres, og det var sikkert derfor Apple holdt seg unna.

Hvis DLNA var en brukbar basis, hvor ble det av alle DLNA-produktene i årene fra 2003, hvorfor er DLNA så lite brukbart, og hvorfor klager så mange? Diskusjonsforaene for DLNA er jo stappfulle av folk som klager på kompatibelitetsproblemer mellom DLNA-kompatible enheter, som ReadyNAS'en, TV'en, Playstation3'en, internettradioen, Xbox'en, mediasenter-PC'en, receiveren, etc, etc.

Hvilken cross-device-kompatibelitet? Er det den rent teoretiske du mener?

For i praksis er jo kompatibeliteten dårlig. Skal du ha cross-device-kompatibelitet så må du kjøpe ulike produkter fra en og samme produsent (eksemplevis Samsung-telefon, Samsung-TV, Samsung receiver, Samsung ditt og Samsung datt, etc). Da får du en slags cross-device-kompatibelitet. Men, vent nå litt....hvordan var nå igjen med sånn dærre "innelåsing" til en og samme produsent (som f.eks Apple-hatebois er så imot)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Riktig, "moving the goalpost" allerede, plutselig er det trådløs DLNA som kreves?
Pisspreik. Sjekk mitt første innlegg her inne, og sjekk hva artikkelen vi debatterer under handler om. Trådløs er stikkordet, og trådløs er det jeg holder meg til og har holdt meg til hele tiden. Apple-TV er en trådløs enhet. iOS-enheter er trådløse enheter. Streaming fra iOS (eller android)-enheter må nødvendigvis foregå trådløst.

 

Jeg siterte det jeg svarte på, det burde være dokumentasjon nok til at det ikke er pisspreik i det hele tatt.

Men uansett, det finnes feks mange avspillere til PC som støtter DLNA, over trådløst om man ønsker det.
Presis som for Mac. Idag har det etterhvert dukket opp noen produkter som fungerer som trådløs DLNA klient og spiller av lyd og video, med de innebygde kompatibelitetsproblemer som DLNA fører med seg og som jeg har nevnt. Men disse DLNA-produktene fantes ikke for 8 år siden i 2004 da Apple ga sine brukere trådløs streaming av lyd. Og de fantes fortsatt heller ikke i 2010 da Apple ga iOS-brukerne trådløs streaming av lyd og video.

Det er her pisspreiket kommer inn, at det ikke fantes trådløse DLNA-produkter i 2010 er bare tull. Jeg har nevnt eksempler. Ditt svar på eksemplet var "presis som for mac...."

Mener du det ikke finnes produsenter som har DLNA-kompabilitet innad i egne produkter?
Hvor skrev jeg det?

Når du skrev "Når ingen av produsentene som var medlemmer i DLNA gjorde det eller har klart å gjøre det hittil, hvorfor skulle Apple gjøre det?", om DLNA-kompabilitet mellom egne produkter.

Og Apple har ikke "Lagd noe bedre sjøl" de har tatt en standard, gjort små modifikasjoner og gjort den properitær.
All den tid alle AirPlay-kompatible recievere/aktive høytalere uten noen som helst problemer og med 100% garanti kan spille av ALT som streames fra en Mac eller en iOS-enhet via AirPlay, så fungerer AirPlay bedre enn DLNA. Til kontrast så kan DLNA-kompatible recievere/aktive høytalere generelt IKKE spille av ALT som streames fra en DLNA-server via DLNA med noen slags garanti. Du må gjerne fortsette å SYNES at AirPlay ikke fungerer bedre enn DLNA, men det forblir kun synsing uten noen begrunnelse eller argumenter fra deg. Det at AirPlay er proprietært er ikke noe poeng når det har vært det ENESTE alternativet for trådløs streaming fra datamaskin/mobil enhet på markedet siden 2004, inntil 2010 og langt uti 2011. Det at AirPlay er proprietært er fortsatt ikke noe poeng når det beviselig fortsatt idag fungerer bedre enn den løse standarden DLNA.

Det har ikke vært det eneste alternativet for trådløs streaming, vennligst ikke prat tull, og som sagt over (og du glatt hopper over) så kunne man fint ha lagd det slik att Apple-DLNA produkter snakket med hverandre. Eller du kan faktisk forholde deg til det du siterer, Apple har ikke lagd noe bedre sjøl, de tok en åpen standard, gjorde noen små modifikasjoner og lagde den properitær. Om DLNA ikke er godt nok, så kunne de brukt den: I sum, dine hypoteser om hvorfor apple bruker airplay er svært dårlig underbygd. AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fint at den endelig klarer 1080p output, men til det kommer jailbreak til den er den omtrent like kul som en ishockey puck om man ikke har en ipad/iphone man kan kjøre airplay mirroring fra. De gode streamingtjenestene til apple er som mange nevner kun tilgjengelig for folk i usa. Og må man hacke og styre så kan man likegreit kjøre jailbreak og xbmc. Så får man både i pose og sekk.

Lenke til kommentar

Jeg brukte en stund en Playstation 3 som mediasenter. Måtte ha en ekstremt ustabil DLNA server på Mac-en. Av g til funket det, av og til ikke. Et svare strev. Kjøpte så en Apple TV og sleit litt med at jeg ikke fikk streamet det jeg ville til den. Løste det midlertidig med Air Video hvor jeg kjørte en server på Mac-en og streamet fra Mac til AirVideo på iPhone og derifra til Apple TV. Tungvindt. Fant så Beamer, en snerten applikasjon som koster en hundrings. Nå bare drar jeg hva jeg vil av video til den og det streames umiddelbart til Apple TV. Eneste jeg savner er bedre utvalg av film i iTunes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Pga dette så er det generelt vanskeligere å få DLNA-klienten og DLNA-serveren til å samarbeide. Hvorfor skulle da Apple da bruke DLNA med dets mangler når det gikk an å lage noe bedre sjøl?
Fordi DLNA-standarden var en fullt brukbar BASIS. Det eneste Apple trngte, var å spesifisere tillate formater og pårevd formatstøtte i begge ender. Det var det ENSTE som manglet.I stedet gikk de hen og klæsjet sammen noe propretæt med akkurat de samme begrensningene, og ingen av cross-device kompabilitetsfordelene...

 

Det var det som manglet og som fortsatt mangler. Men hvis det er så enkelt som å spesifisere formatstøtte i begge ender, hvorfor har ingen gjort det?Problemet med DLNAlliansen som består av 9 styremedlemmer, 26 promotormedlemmer og 200 bidragsmedlemmer, hvorav hvert medlem representeres av et selskap, eksempelvis Nokia, Microsoft, Samsung, Motorola, Sony, etc, er at alle har en mening. Alle må være enige på enhver forandring på spesifikasjonene/protokollen for standarden, hvis den fortsatt skal være en standard, etter alle definisjoner av begrepet. Det er derfor det går/har gått så forbannet tregt med standarden DLNA, det er derfor den ikke forbedres, og det var sikkert derfor Apple holdt seg unna.

Nå må du skille snørr og bart og tnke de om i tre og et halvt sekund. Jeg sa ikke at de skulle BRUKE DLNA! Jeg sa at de burde brke det som BASIS - i stedet for å mekke sammen noe fullstendig proprietært og ukompatibelt som ingen andre kan henge seg på. Aple kunne fint.

1: Basert seg på DLNA. (Slå opp ordet,så slipper du å diskutere noe helt annet enn alle andre fordi du misforstår tema)

2: Bestemt seg for formatstøtte o.l. HELT på egen hånd

3: Som en følge av dette kunne ATV-eiere streamet media fra hva som helst i ATV-en/iPad-en osv . I stedet valgte de å gjøre IDingsen sin tilnærme komplett ubrukelig for alle andre som ikke BARE har iDIngser, bor sammen med folk som har bare iDingser, og kjenner bare folk som har iDingser. I de flestes øyne er det IKKE et brukervennlig/kundevennlig valg. ;)

 

"Hvis DLNA var en brukbar basis, hvor ble det av alle DLNA-produktene i årene fra 2003," Igjen ser du ut til å diskutere ting som bare stemmer eller henger sammen i dit eget hpde. :p Det der blir så dumt at jeg rett og slett måtte humre litt. :wee:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det slik at jeg kan streame fra pc`en min (ikke mac) f.eks fotball-kamper eller filmer, og det vises direkte på tv`en?

 

For å kunne gjøre det, må du også kjøpe en Mac. Du kan streame videoer, men da må du gjøre det via iTunes (med dertil hørende konvertering av filene til de få filformat som iTunes støtter). Om du allerede har en PS3 som du streamer gjennom ser jeg ikke noen grunn til at du skal kjøpe Apple TV.

Lenke til kommentar

Er det slik at jeg kan streame fra pc`en min (ikke mac) f.eks fotball-kamper eller filmer, og det vises direkte på tv`en?

 

For å kunne gjøre det, må du også kjøpe en Mac. Du kan streame videoer, men da må du gjøre det via iTunes (med dertil hørende konvertering av filene til de få filformat som iTunes støtter). Om du allerede har en PS3 som du streamer gjennom ser jeg ikke noen grunn til at du skal kjøpe Apple TV.

Da dropper jeg den apple dingsen, viz jg må ha Mac også hehe..

Lenke til kommentar

AirPlay fungerer visst med WIndows iTunes, ja (påstår et kjapt google-søk). Men formatbegrensningen gjelder jo fortsatt, så da er det jo like greit å streame til PS3 som han allerede gjør idag. ATV bringer jo ingen merverdi til norske kunder uten epler på alle dingser.

Lenke til kommentar

Har ikke iTunes i Windows denne funksjonen også?

Har dessverre ikke iTunes innstallert på Windowsdelen her, så jeg får ikke testet selv.

 

Jo, du kan streame video og musikk fra Windows-iTunes til AppleTV, men formatbegrensningen gjelder. Men å streame videre TV2 Sumo og annet fungerer ikke. Da må du bruke Airplay Mirroring som betinger at du kjører OSX, ergo har Apple-hardware.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Hei! :)

 

Har noen spørsmål til denne saken..

 

Har en iPad 2 fra før. Ikke noe annet Apple-produkt.

 

1) Ønsker å få iPad-skjermen til å vises på Tv-en, er dette mulig? Jeg mener da alt, alle typer spill og apper, osv. Alt fra Netflix, Candy Crush, til Facebook og tegneprogram osv..

 

2) Jeg bruker AVPlayerHD til å spille av alle slags filmer på min pad, vil dette med enkelthet kunne streames til skjermen hvis jeg bare spiller det av i det programmet/appen?

 

3) Jeg har Netflix og Unblock-Us.. Med Netflix på Apple Tv, vil det være mulig å få til Unblock US med Apple TV? Eller løses dette med min unblocka Netflix på padden?

 

4) Finnes det en Apple-TV tråd? Jeg fant ingen..

 

5) Noen spennende muligheter (først og fremst uten Jailbrak) for oss med bare PC/Windows?

 

Takker så meget for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...