Gå til innhold

Tips om valg av speilrefleks til min journalistsamboer


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg vil først bare si at dette ikke er en 7D vs. 5D, men mer en behovsbasert forespørsel.

 

Jeg ønsker å kjøpe enten en 5D kit eller 7D med 24-105 f4 til min samboer.

 

Min utfordring er at det virker som om 5D ink. 24-105 kit er en bedre deal enn en 7D + løs 24-105.

 

Begge ser ut til å ende på 20k-ish tross at 5D er 4000kr dyrere enn 7D.

 

Behovet til samboer er som følger. Hun sliter med et billig gammelt Canon med grusom optikk, og ønsker et kamera som har kvalitet, har god optikk og ønsker seg egentlig en in-cam blits selv om jeg ønsker at hun skal "proffe" seg og bruke 430en hun har. Det hun sitter med nå er et gammelt Rebel-cam fra 2006. Vi skal selvsagt begge bruke kameraet og jeg er litt svak for fullframe i og med at jeg har en uåpnet 85mm 1.2 og en 70-200 2.8 IS USM 2 fra Japan Fotos salg rett etter jul.

 

Hva vil dere anbefale? 5Dkit eller 7D+24-105?

 

Vet det er en litt løs forespørsel men all feedback mottas med takk!

 

Sw33t!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24-105 er en standardzoom beregnet på fullframe, ville ikke kjøpt den til 7D. 5D har vel ikke innbygd blits så da faller den bort?

 

Det er vanskelig å anbefale noe uten å vite noe om behovet. Overlever hun i dag med en xxxD-modell ville jeg tro at en 60D med 15-85 eller 17-55 F2.8 ville være en OK oppgradering.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Som Snekker'n sier - hvis hun trenger skuddtakt - dvs hun driver mye med sport - så er 7D tingen. Ellers vil en 5DMkII duge fint.

 

Jeg mener dog at 24-105mm vil fungerer fint på 7D; kanskje supplementert med en 10-22 de få gangene hun trenger å gå vidt.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...