Gå til innhold

Oppgradere Thinkpad T60 med SSD


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en IBM Thinkpad T60, en trofast sliter som for det meste bor i en dockingstasjon på kontoret mitt.

 

Jeg har puttet i mer RAM, (2x2048MB for å få dual ch) men maskinen min er fortsatt litt lat. Det jeg lurer på er om en SSD disk vil gjøre noen stor forskjell?

 

Bruker maskinen til Office programmer og nettsurfing. Det må da kunne gå ann å klemme ennå litt liv ut av denne maskinen?

 

Tenkte å kjøpe en slik:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=661337

 

Eller kan jeg gå for en eldre modell og rimeligere modell da maskinen uansett ikke vil klare å utnytte hele ytelsen?

 

Specs:

 

post-41328-0-05456100-1332400564_thumb.jpgpost-41328-0-32239200-1332400589_thumb.jpgpost-41328-0-03699200-1332400601_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Så det er definitivt vært å prøve med en bra god SSD for et par lapper i stedenfor å skaffe ny maskin og dock som lett går løs på 10-12 lapper....

 

Merke? Intel? Driftsikkerhet er et stikkord?

 

Er det noen kjente problemer med å stappe en SSD i en halvgammel Thinkpad?

 

Dagens HDD er av slik type:

ST9120822AS Momentus 5400.3 SATA 120-GB

 

Det er S-ATA 1.5GB, vil det skape problemer?

Lenke til kommentar

Ok. Så det er definitivt vært å prøve med en bra god SSD for et par lapper i stedenfor å skaffe ny maskin og dock som lett går løs på 10-12 lapper....

 

Merke? Intel? Driftsikkerhet er et stikkord?

 

Er det noen kjente problemer med å stappe en SSD i en halvgammel Thinkpad?

 

Dagens HDD er av slik type:

ST9120822AS Momentus 5400.3 SATA 120-GB

 

Det er S-ATA 1.5GB, vil det skape problemer?

 

ville gått for intels 320 model som er intels 2nd gen ssd og max støtte sata 2.0

 

bruker en slik selv og er fornøyd med den. Fåes i for skjellige størrelser og prisklasser.

Lenke til kommentar

Synes du kan legge inn Windows 7 på pcen når du kjøper en SSD ;)

 

Noen spesiell fordel med W7 for meg da?

- Kan ikke bruke 64bit pga regnskapsprogram.

- Må bytte en godt innarbeidet desktop.

- Ikke behov for DX 10 eller 11.

 

Bruker heller pengene på en større SSD :)

Lenke til kommentar

Anbefaler også en Intel 320-serie. Det vil være en fordel å samtidig oppgradere til Win7 - XP har begynt a vise alderen for lenge siden, og som nevnt allerede har Win 7 innebygget god støtte for SSD. Men med en Intel SSD kan du omgå TRIM-problematikken fordi du kan bruke Intel SSD Toolbox. Den gir deg lang levetid uten degradering av ytelsen, + at den optimaliserer maskinen for bruk med SSD. Dette kan gjøres både manuelt og automatisk (sette opp egen "schedule"), du velger.

 

Edit: Med tanke på at Windows 8 ikke er så alt for langt unna, kan det tenkes at du nå får kjøpt Win 7 med fremtidig Win 8 oppdatering med på kjøpet. Microsoft gjorde det samme med Vista like før Win 7 kom i salg.

 

Edit 2: Ja, og så vil jeg bare legge til at hvis man forsøker seg på en kopiering av XP fra den gamle harddisken over til den nye SSD'en, kan man løpe inn i problemer, og får kanskje ikke den optimale ytelsen. Men Intel har en løsning på dette problemet også; Med deres Data Migration Software får du utført prosessen korrekt.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Anbefaler også en Intel 320-serie. Det vil være en fordel å samtidig oppgradere til Win7 - XP har begynt a vise alderen for lenge siden, og som nevnt allerede har Win 7 innebygget god støtte for SSD. Men med en Intel SSD kan du omgå TRIM-problematikken fordi du kan bruke Intel SSD Toolbox. Den gir deg da TRIM, + at den optimaliserer maskinen for bruk med SSD.

 

Fantastisk! Takk for info!

 

Grunnen til at jeg er skeptisk til W7 er regnskap/CRM programmet som nå (endelig) fungerer som det skal på maskinen min. Men mulig jeg skal ringe support og spørre, koster vel bare en 900 spenn i minuttet... hehe...

Lenke til kommentar

Du har og mulighet nå til å beholde XP på den eksisterende disken, og installere win7 på den nye SSDen. Du kan så bruke f.eks. vmware player (Gratis) og kjøre XP virtuelt med direkte tilgang til den gamle disken. Dermed kan du få det beste? fra begge verdener. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen kjente problemer med å stappe en SSD i en halvgammel Thinkpad?

Jeg har selv en T61 som jeg dytta en SSD (Intel X25-M) i for ca. halvannet år siden. En enorm oppgradering. Jeg kjenner ikke T60 i detalj, men på T61 er det en begrensning i BIOS som gjør at overføringshastigheten til SATA blir en flaskehals i forhold til SSD-en, men forskjellen fra konvensjonell 2,5"-disk er så stor at jeg ikke bryr meg nevneverdig.

Endret av kakarlsen
Lenke til kommentar

Takk for god info!

 

Jeg ser at intel sin 320 serie og 520 serie er priset likt?!?

 

Er det ikke bare å gå for 520 i så fall?

 

Skal jeg bruke penger på W7 nå, eller skal jeg vente på W8 som jeg har oppfattet at sulle komme i en versjon tilpasset erstatning av XP i maskiner med litt svakere HW?

Lenke til kommentar

320 og 520 har litt ulike fordeler og ulemper. Alt i alt - hvis jeg hadde "kun" den lavere SATA overføringshastigheten å jobbe med, hadde jeg valgt 320. Den er raskere på random read enn 520, og hvis man skal ha OS på den, vil det være en viktigere fordel framfor raskere sekvensiell fart. 320 har også Intel's egen velprøvde og velfungerende controller, mens 520 er Sandforce.. Det trenger ikke å bety noe, men Intel har vel litt bedre historie og rykte enn Sandforce på den biten, enn så lenge.

Selvfølgelig - har du tenkt å ta med deg SSD'en over til nyere og mer moderne hardware i løpet av et par år (med 6 Gb/s SATA grensesnitt), så vil 520 være et bedre valg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Er det noen kjente problemer med å stappe en SSD i en halvgammel Thinkpad?

Jeg har selv en T61 som jeg dytta en SSD (Intel X25-M) i for ca. halvannet år siden. En enorm oppgradering. Jeg kjenner ikke T60 i detalj, men på T61 er det en begrensning i BIOS som gjør at overføringshastigheten til SATA blir en flaskehals i forhold til SSD-en, men forskjellen fra konvensjonell 2,5"-disk er så stor at jeg ikke bryr meg nevneverdig.

 

Du kan omgå denne begrensningen på SATA II for Thinkpad T61/R61/X61/X300 ved å oppgradere med uoffisiell Middleton BIOS. Jeg har oppgradert BIOS både på T61 og X61 med godt resultat. På T60 kan man ikke fjerne noen begrensning da den er laget med gammel SATA I.

 

Jeg har selv en lik T60 oppgradert med INTEL X25-M 160GB som jeg bruker hver dag, men den er oppgradert til UXGA 1600x1200 IPS-skjerm.

T60 var de siste modellene som kunne leveres med gode IPS-skjermer, og jeg har tenkt å beholde min et par år til. Før sommeren skal jeg riktignok oppgradere med et T61 hovedkort jeg har fått tak i, hovedsaklig for å få T9300 CPU, SATA II og lengre batterilevetid. (Denne Frankenpad-oppgraderingen krever litt mekaniske tilpassinger, og de eneste T61 hovedkortene som passer T60 er de litt sjeldne T61 med 14" 4:3 skjerm og Intel GPU.)

 

Husk å sjekke at SATA er satt opp som AHCI i BIOS, hvis ikke får man langt fra full ytelse med SSD. Hvis XP er installert uten AHCI må du foreta nyinstallasjon for å få den til å virke med AHCI.

1 - Go in the Bios (hit F1 during the first boot sequence) and select -Enter Setup-

2 - Go in config (press enter)

3 - Select Serial ATA (SATA)

4 - Change the option for AHCI (instead of compatibility)

5 - Press F10 to save BIOS Changes and exit.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Min har ok skjerm med en litt rar oppløsning, 1440x1050 mener jeg. Bruker den 90% av tiden i dock og da har jeg en 24" Dell tilkoblet. Den har også GPUen Radeon X1400, som ikke bidrar til annet enn problemer med drivere...

 

Bruker jo T60en hver dag som jobb-pc, så jeg tror ikke jeg kommer til å mekke så mye på den. Det er likevel kjekt å vite hva som kan gjøres om den bilr degradert til hyttepc e.l. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...