Gå til innhold

OBOS-medlemsskap


Maria1990

Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen anbefalte meg å bli medlem i OBOS, da dette ville gi en fordel når jeg skal kjøpe bolig i fremtiden.

Snakket blant nnet om at OBOS-medlemmer kan gjøre forkjøpsrett gjeldende, samt at dte vil bli vankeligere for meg å skaffe bolig dersom jeg ikke er medlem, da noen som er medlem vil kunne gå foran meg i køen selv om jeg byr høyere.

 

Har vært inne på OBOS og sjekket, men finner ingen enkel forklaring på hvordan dette funker osv.

Og er det egnetlig samlet sett noe fordel, da man betaler medlemsskap ol, og visstnok skulle betale et gebyr dersom man får gjennomslag for en forkjøpsrett man gjør gjeldende...

 

Noen som kan forklare hovedtrekkene i enklere ord, da jeg egentlig ikke har noe store kunnskaper på bolig- og økonomiområdet?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med forskjøpsrett er at du kan kjøpe en leilighet noen andre har vunnet budrunden på. Jeg har selv benyttet dette i et annet boligbyggelag. Det kostet vel 3-4 tusen i gebyr, men dette blir lite i den store sammenhengen. Da var jeg glad for ordningen med forkjøpsrett.

 

De med forskjøpsrett kan overta budet til den med høyest bud hvis de har vært medlem lenger, men de får det ikke billigere enn det høyeste budet.

 

Fordelen med å melde seg inn lenge før man trenger leilighet er at du kan komme foran andre i køen. Jeg har også "mistet" en leilighet fordi en med lenger ansinitet tok den fra meg. Da forbannet jeg forkjøpsrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg og min bedre halvdel er nå på leting etter bolig, og vi har funnet oss et boligbyggelag bestående av rekkehus fra 1970-tallet. Disse går for å være rimeligste i byen i forhold til størrelsen, og området rundt er rimelig åpent.

 

Det er 70-80 enheter i boligbyggelaget, og har blitt solgt en 5-8 stk det siste halve året. Vi har vært med i budrunden til nesten alle disse, og vunnet flere av dem, men mistet dem hver gang på forkjøpsrett. Det begynner å bli rimelig irriterende etter en stund.

 

Min anbefaling er at hvis du i det hele tatt kommer til å vurdere å kjøpe en borettslagsleilighet, spesielt i de områdene der mange kunne ønske seg å bo, gjør du lurt i å melde deg inn.

 

Vi er innflyttere i byen, og har i etterpåklokskapens navn også meldt oss inn i boligbyggelagene i våre hjembyer, i tilfelle vi skulle ønske å kjøpe en borettslagsleilighet der i fremtiden.

 

Man trenger ikke nødvendigvis å melde seg inn i alle tenkelige boligbyggerlag heller, da en del er med i en ordning som heter "felles forkjøpsrett". Det er ikke OBOS, men der har du isteden "storbyansiennitet".

 

http://www.nbbl.no/A...orbyansiennitet

 

http://www.nbbl.no/A...rkj%C3%B8psrett

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar til dere begge!

 

Nå ble jeg nesten litt skremt her, ønsker jo ikke å bli slått ut av forkjøpsrett når jeg vil kjøpe bolig!

Da synes jeg det er lurt av meg å melde meg inn!

Jeg ønsker å kjøpe bolig i Oslo Vest, eller Akershus (helst Bærum) en gang i fremtiden!

 

Lykke til med boligjakt dere også!

 

Tusen hjertelig takk for svar!

Lenke til kommentar

Kjøper du medlemskap nå vil det trolig ikke hjelpe noe. Alle som vil bruke forkjøpsretten har nok lengre enn 1 år allerede og sannsynligheten for at ditt nye medlemskap skal kunne gi deg forkjøpsrett er minimal. Ditt evt medlemskap vil neppe være nyttig før om 10-20 år.

 

Nå vet jeg ikke om min erfaring er overførbar til Oslo, men her så vi ofte at 6mnd til 1 år er nok. Den enheten i tidligere nevnte borettslag vi virkelig ville ha, gikk til noen med 6 mnd mer medlemskap enn oss.

 

Vi vant nå nylig på forkjøpsrett på en av disse enhetene, og da med 6 mnd medlemskap mer enn opprinnelig kjøper.

 

I vår erfaring, var det kun i et tilfelle det var snakk om lenger medlemskap enn det, og han hadde da vært medlem siden 1978 (og kjøpte for barna sine), så der hadde det ikke hjulpet uansett.

 

Jeg ser derfor ikke grunnlaget ditt for å si at det først er nyttig om 10-20 år.

 

Har lest et sted at det i gjennomsnitt er ca. 20 % av borettslagsleiligheter som går på forkjøpsrett, så det er ikke umulig uten heller. Men kan også gjøre oppmerksom på at de 5-8 enhetene vi har sett på (i samme borettslag) har gått på forkjøpsrett, med kun ett unntak.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Alle som vil bruke forkjøpsretten har nok lengre enn 1 år allerede

 

En bekjent av meg kjøpte en leilighet for et par år tilbake pga 9 dager ekstra ansiennitet (vedkommende hadde 3 uker kontra de andres 12 dager). "Alle" har du definitivt ikke grunnlag for å si.

 

Ditt evt medlemskap vil neppe være nyttig før om 10-20 år.

 

Dette er feil. Ikke bare pga. ansiennitet, men også pga avtaler som OBOS har med ymse tjenestetilbydere/leverandører/institusjoner, der medlemmene får rabatt.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er enda mer komplisert også. På den måten at noen som bor i de andre leilighetene kanskje har en forkjøpsrett som slår lang ansiennitet dersom de ønsker å forandre sin interne beliggenhet i sameiet.

 

Det avhenger av vedtektene i det aktuelle borettslaget, men det er ikke uvanlig. Det er slik i det borettslaget vi nå har kjøpt en enhet (rekkehus) i.

 

Dog tror jeg den er mindre brukt enn den normale forkjøpsretten, ingen av de som er solgt i "vårt" borettslag de siste 6 mnd gikk på denne typen forkjøpsrett.

Lenke til kommentar

Jeg har også "mistet" en leilighet fordi en med lenger ansiennitet tok den fra meg. Da forbannet jeg forkjøpsrett.

 

Merkelig nok har kjøperen av leiligheten vi "mistet" angret seg og vil selge og bli boende i eneboligen sin før han har flyttet inn. Så nå har vi opprettholdt vårt "vinnerbud" og håper at det ikke kommer noen andre med høyere ansiennitet og tar den fra oss på høyere ansiennitet nok en gang.

 

Vi vet at leiligheten er bra siden vi kjente de som bodde der. Venter i spenning...

Lenke til kommentar

Jeg har også "mistet" en leilighet fordi en med lenger ansiennitet tok den fra meg. Da forbannet jeg forkjøpsrett.

 

Merkelig nok har kjøperen av leiligheten vi "mistet" angret seg og vil selge og bli boende i eneboligen sin før han har flyttet inn. Så nå har vi opprettholdt vårt "vinnerbud" og håper at det ikke kommer noen andre med høyere ansiennitet og tar den fra oss på høyere ansiennitet nok en gang.

 

Vi vet at leiligheten er bra siden vi kjente de som bodde der. Venter i spenning...

 

 

Oioioi!

 

Så spennende! Gratulerer med ny mulighet.

Håper dere vinner frem denne gangen :)

Skal krysse fingrene for dere ;)

LYkke til!

 

Vil for øvrig igjen takke samtlige brukere for svar og veiledninger!

 

God helg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har også "mistet" en leilighet fordi en med lenger ansiennitet tok den fra meg. Da forbannet jeg forkjøpsrett.

 

Merkelig nok har kjøperen av leiligheten vi "mistet" angret seg og vil selge og bli boende i eneboligen sin før han har flyttet inn. Så nå har vi opprettholdt vårt "vinnerbud" og håper at det ikke kommer noen andre med høyere ansiennitet og tar den fra oss på høyere ansiennitet nok en gang.

 

Vi vet at leiligheten er bra siden vi kjente de som bodde der. Venter i spenning...

 

 

Oioioi!

 

Så spennende! Gratulerer med ny mulighet.

Håper dere vinner frem denne gangen :)

Skal krysse fingrene for dere ;)

LYkke til!

 

Vil for øvrig igjen takke samtlige brukere for svar og veiledninger!

 

God helg!

 

Endelig avgjort. Leiligheten er vår :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har også "mistet" en leilighet fordi en med lenger ansiennitet tok den fra meg. Da forbannet jeg forkjøpsrett.

 

Merkelig nok har kjøperen av leiligheten vi "mistet" angret seg og vil selge og bli boende i eneboligen sin før han har flyttet inn. Så nå har vi opprettholdt vårt "vinnerbud" og håper at det ikke kommer noen andre med høyere ansiennitet og tar den fra oss på høyere ansiennitet nok en gang.

 

Vi vet at leiligheten er bra siden vi kjente de som bodde der. Venter i spenning...

 

 

Oioioi!

 

Så spennende! Gratulerer med ny mulighet.

Håper dere vinner frem denne gangen :)

Skal krysse fingrene for dere ;)

LYkke til!

 

Vil for øvrig igjen takke samtlige brukere for svar og veiledninger!

 

God helg!

 

Endelig avgjort. Leiligheten er vår :-)

 

 

Så bra! Kjempekult å høre, og nå ble jeg veldig glad på deres vegne!

 

Masse lykke til også! :) :)

Spennende!

Jeg har også "mistet" en leilighet fordi en med lenger ansiennitet tok den fra meg. Da forbannet jeg forkjøpsrett.

 

Merkelig nok har kjøperen av leiligheten vi "mistet" angret seg og vil selge og bli boende i eneboligen sin før han har flyttet inn. Så nå har vi opprettholdt vårt "vinnerbud" og håper at det ikke kommer noen andre med høyere ansiennitet og tar den fra oss på høyere ansiennitet nok en gang.

 

Vi vet at leiligheten er bra siden vi kjente de som bodde der. Venter i spenning...

 

 

Oioioi!

 

Så spennende! Gratulerer med ny mulighet.

Håper dere vinner frem denne gangen :)

Skal krysse fingrene for dere ;)

LYkke til!

 

Vil for øvrig igjen takke samtlige brukere for svar og veiledninger!

 

God helg!

 

Endelig avgjort. Leiligheten er vår :-)

 

Så bra! Kjempekult å høre, og nå ble jeg veldig glad på deres vegne!

Masse lykke til også!

Spennende!

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Plukker opp en gammel tråd jeg...

 

Jeg er Obos-medlem med ca. 15 års ansiennitet.

 

Ex-en har fått akseptert et bud på en leilighet, og håper å flytte hit slik at sønnen vår kan ha begge foreldrene innen gangavstand fra hverandre.

 

Hun har 9 mnd ansiennitet (overførte fra sønnen vår), og må vente til fristen går ut om en uke for å finne ut av om noen andre med lengre ansiennitet kommer og velger å ta den.

 

Hypotetisk:

Dersom det kommer noen med forkjøpsrett i mellomtiden, kan jeg overføre min ansiennitet til henne dersom dette kan hjelpe henne med å få leiligheten?

Vi har vært separert i et halvt år, så teknisk sett forsatt gift.

 

Og kan hun føre dette TILBAKE til meg igjen i ettetid?

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker riktig, så kunne du ha overført ansiennitet til henne, men det er for sent nå. Og dersom hun bruker ansienniteten, kan hun ikke overføre den tilbake så lenge hun bor der.

 

Med forbehold om at det er fem år siden jeg satte meg inn i dette og kan huske feil.

.. ansinniteten forsvinner vel dersom man benytter forkjøpsrett, altså den begynner på 0 igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...