Gå til innhold

Sniktitt: Apple iPad (3. gen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke rart man blir sliten i øynene av å stirre på en lyskilde i lengden. Anbefaler lesere av e-bøker å gå til anskaffelse av en dedikert dings med e-ink-skjerm til slikt. Så sparer man noen tusenlapper og hodepiner.

Tingen er at man bør ha riktig lysstyrke på skjermen i forhold til omgivelsene når man leser, man bør f.eks. ikke sitte i et mørkt rom med skjermen på 100% brightness, da det blir det samme som å sitte i et mørkt rom og lese en papirbok der kun selve boken er opplyst vha en spotlampe mens omgivelsene rundt fortsatt er mørke.

 

Sørger man for en passe god belysning i omgivelsene der man sitter, og stiller lyshetsgraden på skjermen til et fornuftig nivå i forhold til omgivelsene, unngår man problemet du nevner. Er i allefall min erfaring med det. Blir f.eks. ikke sliten i øynene av å lese tekst på iPhone 4S, så lenge jeg stiller lyshetsgraden til et fornuftig nivå.

Endret av Juke
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig også med konklusjonen av snikititten, det er en evolusjon, ikke en revolusjon. Samtidig, mener jeg at skjermen faktisk er en liten revolusjon. Da dette bare har vært en fjern drøm tidligere.

 

Samtidig, så kan vi ikke forvente at apple skal lage en revolusjon hvert år.

 

En fjern drøm er vell og ta i litt, Apple har vell egentlig ikke gjort annet enn og kjøpt noe fra Samsung, så det er en revolusjon fra noen så er det Samsung, økningen i % fra 1920x1200 som har vært der tidligere er jo ikke mange.

 

Og når det kommer til revolusjon hvert år så har vell Apple kun en revolusjon innen det håndholdte markedet (mobiler, tabs, pads etc) det er første Iphone, alle de andre Iphonen har etter det forandret seg veldig lite, de har litt annen hardware og utseende, men lite nytt mtp funksjonalitet etc. Ipad var bare en videreføring av noe som var på markedet men som ikke hadde tatt av. Det skal Apple ha, de er utrolig flinke til og få ting ut i lyset og er det noen som kan ta et produkt som ikke har vært atraktivt tidligere og gjøre det atraktivt så er det Apple.

 

IMO så har Asus gjort en større revolusjon med produkter som Transformer, Padphone og lignende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men er det Samsung som har utviklet dette skjermpanelet, eller står de f.eks. bare for produksjonen av det mens andre står bak hardwaredesignet?

 

Ser ikke bort fra at Apple kan ha hatt både en og to fingre med i utviklingen av panelet, siden de har utviklet diverse hardwareløsninger i andre sammenhenger. Likevel er det jo alltid andre som står for produksjonen av komponentene, siden Apple ikke produserer selv.

 

Et konkret eksempel er Apples A5X-brikke, hvor Apple står for hardwaredesignet mens Samsung produserer den.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Det er selvsagt en Apple-bestilt og Apple-påvirket utvikling. I praksis har vel Apple og Samsung hatt kontakt og diskutert mulige fremtidige skjermløsninger i flere år. Så fant de vel ut at dobling av oppløsning i begge retninger var gjennomførbart til en overkommelig pris og startet den konkrete utviklingen. De har sikkert sett på prototyper av skjermen før de tok den endelige beslutningen om å bruke det i ipad3, og hadde vel den gamle skjermen som backup-plan inntil da. Eller godt mulig at de forkastet den nye høyoppløste skjermen når de tok beslutningen om ipad2, hvis den ikke var klar for lønnsom masseproduksjon den gangen. Utviklingen, laboratoriene, ingeniørene, prototypeproduksjonen har nok i hovedsak vært hos Samsung.

 

Utviklingen av prosessoren har sikkert skjedd på tilsvarende måte.

 

Tilsvarende

Lenke til kommentar

Simen1: Når det gjelder prosessoren, så kjøpte Apple i 2008 opp et firma som jobbet med chip design. http://www.forbes.co..._0422apple.html Kan jo tenkes de har benyttet det firmaet i utviklingen av A5X-chippen.

 

De skal også nylig ha kjøpt opp et Israelsk teknologifirma. Hva de har kjøpt opp av diverse teknologifirmaer tidligere vet jeg ikke, men det virker jo som om Apple satser ganske hardt på teknologiutvikling, og ikke bare på en rolle som kjøper av diverse komponenter fra andre produsenter.

 

edit: endret visst både 1. og 2. avsnitt.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Han ene har også tatt en temp måling og etter 30 min med spilling så var det 49c i det området der det er ment at man skal holde, det høres litt mer ut enn "a little warm" gjør det ikke?

 

The hottest point on the new iPad was the lower right corner which measured a temperature of 33.6° C (or 92.5° F). The iPad 2, meanwhile, topped out at 28.3° C (or 82.9° F). The difference between the two was 5° C (or ~10° F). 5 grader varmere, 5 grader. 33.6 grader, ikke 49 ;)

 

http://www.engadget.com/2012/03/19/new-ipad-10-degrees-hotter/

Lenke til kommentar

Det er kun Apple som kunne kommet unna med ros for et slikt stunt.

 

De hadde to stk horrible kamera på iPad2 og nå har de kun oppgradert ett? med et eldre kamera de brukte i iphone?

 

sekundært kamera? For alles del?

Blir forvirra. I fjor, så sa folk med android tablets at de hadde mye bedre kamera, og at det var viktig, i denne tråden, setter de spørsmål med å oppgrade et kamera som ikke blir brukt. Og nå klages det igjen på at kamera på et 10" brett ikke er godt nok. Hvorfor har du så lyst på et godt kamera på et nettbrett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig også med konklusjonen av snikititten, det er en evolusjon, ikke en revolusjon. Samtidig, mener jeg at skjermen faktisk er en liten revolusjon. Da dette bare har vært en fjern drøm tidligere.

 

Samtidig, så kan vi ikke forvente at apple skal lage en revolusjon hvert år.

 

En fjern drøm er vell og ta i litt, Apple har vell egentlig ikke gjort annet enn og kjøpt noe fra Samsung, så det er en revolusjon fra noen så er det Samsung, økningen i % fra 1920x1200 som har vært der tidligere er jo ikke mange.

 

Og når det kommer til revolusjon hvert år så har vell Apple kun en revolusjon innen det håndholdte markedet (mobiler, tabs, pads etc) det er første Iphone, alle de andre Iphonen har etter det forandret seg veldig lite, de har litt annen hardware og utseende, men lite nytt mtp funksjonalitet etc. Ipad var bare en videreføring av noe som var på markedet men som ikke hadde tatt av. Det skal Apple ha, de er utrolig flinke til og få ting ut i lyset og er det noen som kan ta et produkt som ikke har vært atraktivt tidligere og gjøre det atraktivt så er det Apple.

 

IMO så har Asus gjort en større revolusjon med produkter som Transformer, Padphone og lignende.

Veldig enig i det du sier faktisk. Men for meg merkelig hvis samsung "fant" opp dette, og så lanserer de seneste tablet med 1280x800. Det forstår jeg ikke. Og det er ingen tablets ute i 1920x1200. De er annonsert, men er ikke på markedet ennå. Skal android gjøre det bra, må de være tidligere ute, og før apple, så de ikke blir diltende etterpå, noen ganger for sent.

 

Og enig at Asus har gjort mye riktig de siste årene i tablet markedet. Tastaturdocken er genial, dog er det små feil på den og, gps, pluss at nettleseren ikke er optimal, og der har du den store fordelen med å lage software og hardware til et produkt. Tenk hvis asus stod bak android, da ville det vært skreddersydd til transformer primen fks, og vært x10 ganger bedre.

 

Men android blir jo bare bedre og bedre, så hvem vet om et par år.

 

At snart ikke google kommer med et eget tablet sammerbeidet sammen med fks, samsung, asus etc syntes jeg er rart. Telefonene har jo vært en suksess.

Lenke til kommentar

Han ene har også tatt en temp måling og etter 30 min med spilling så var det 49c i det området der det er ment at man skal holde, det høres litt mer ut enn "a little warm" gjør det ikke?

 

The hottest point on the new iPad was the lower right corner which measured a temperature of 33.6° C (or 92.5° F). The iPad 2, meanwhile, topped out at 28.3° C (or 82.9° F). The difference between the two was 5° C (or ~10° F). 5 grader varmere, 5 grader. 33.6 grader, ikke 49 ;)

 

http://www.engadget.com/2012/03/19/new-ipad-10-degrees-hotter/

 

En stor feil i testen.

 

" After five minutes of running GLBenchmark" 5 min er ikke nok, flere av brukerne ink han som selv hadde en måling sa at dette var etter 30min med spilling etc.

 

Mye mulig at han overdrev eller hadde noen feilmålinger, men en test på 5min er ikke nok. Det tar tid før ting varmer seg opp og da vil det ikke vise seg etter 5 min. Det at Apple selv sier at max opperation temperature for Ipad 3 er lattlige 35c sier litt. Skal ikke mye til før du har 35c i flere områder i USA og den sydlige halvkule.

Lenke til kommentar

Han ene har også tatt en temp måling og etter 30 min med spilling så var det 49c i det området der det er ment at man skal holde, det høres litt mer ut enn "a little warm" gjør det ikke?

 

The hottest point on the new iPad was the lower right corner which measured a temperature of 33.6° C (or 92.5° F). The iPad 2, meanwhile, topped out at 28.3° C (or 82.9° F). The difference between the two was 5° C (or ~10° F). 5 grader varmere, 5 grader. 33.6 grader, ikke 49 ;)

 

http://www.engadget.com/2012/03/19/new-ipad-10-degrees-hotter/

 

En stor feil i testen.

 

" After five minutes of running GLBenchmark" 5 min er ikke nok, flere av brukerne ink han som selv hadde en måling sa at dette var etter 30min med spilling etc.

 

Mye mulig at han overdrev eller hadde noen feilmålinger, men en test på 5min er ikke nok. Det tar tid før ting varmer seg opp og da vil det ikke vise seg etter 5 min. Det at Apple selv sier at max opperation temperature for Ipad 3 er lattlige 35c sier litt. Skal ikke mye til før du har 35c i flere områder i USA og den sydlige halvkule.

 

Hvem i all verden sitter ute i 40 c med tableten sin? Latterlig ja.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...