Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan en arbeidsgiver kreve penger (for bot) fra ansatte?


HK416

Anbefalte innlegg

Situasjon: Min arbeidsgiver ber meg (og andre ansatte) å skrive under på en kontrakt som tilsier at vi må betale boten butikken får, fra kjøpesenteret, viss man åpner for sent.

Denne er ifra 500kr.

Ved å skrive under, står vi direkte økonomisk ansvarlig. Dette ønsker da ikke jeg, da en vakt for en deltid er på 4-6 timer. Så da jobber jeg gratis, om ikke må betale for å komme på jobb de gangene jeg står som ansvarlig å åpne.

 

Kan min arbeidsgiver kreve at jeg skal skrive under?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Situasjon: Min arbeidsgiver ber meg (og andre ansatte) å skrive under på en kontrakt som tilsier at vi må betale boten butikken får, fra kjøpesenteret, viss man åpner for sent.

Denne er ifra 500kr.

Ved å skrive under, står vi direkte økonomisk ansvarlig. Dette ønsker da ikke jeg, da en vakt for en deltid er på 4-6 timer. Så da jobber jeg gratis, om ikke må betale for å komme på jobb de gangene jeg står som ansvarlig å åpne.

 

Kan min arbeidsgiver kreve at jeg skal skrive under?

 

Nei det kan han ikke. Det er det ikke tvil om engang. Men du skal vite at butikknæringen har veldig veldig mange tvilsomme kontrakter og krav som en følge av lav terskel inn til lederyrket og lav krav tilm opplæring. Du kan ikke stilles til økonomisk ansvar for at butikken ikke har rutinene på plass og har sikret seg for denslags. Den kontrakten er nok bare for å skremme. Ringer du LO så blir de nok rimelig overrasket.

Lenke til kommentar

Er LO medlem og har tatt kontakt. Fikk samme svar.

 

Hensikten med dette er at man skal ungå å komme for sent, som jeg ser som en greit ting.

Dette gjelder grunner som å forsove seg, eller gi beksjed for sent at man er syk.

 

Jeg er enig, og var kun litt i tvil da jeg har prøvd å finne en lovparagraf som støtter påstanden min.

 

Er da ikke en som pleier å komme for sent, men det har hent meg også.

Jobber såpass skjelden at det vil ikke svare seg for meg å ha denne jobben, me den risken å kansje få ein reining i posten istenden for lønning.

 

Takk for raskt svar :)

Lenke til kommentar

Dette er ei særdeles lite gjennomtenkt løysning for arbeidsgiver. I praksis så betyr jo dette at dersom du forsover deg nokre minutter så er det ingen vits i å møte opp for å åpne butikken då du i praksis ikkje får betalt likevell.

 

Det er vel ingen som er dumme nok til å møte opp på jobb forseint, for å jobbe gratis for å tjene inn bota når du kan halde deg heime til den samme ikkje eksisterande lønna.

Lenke til kommentar

Formålet med slike avtaler pleier sjelden å være at de skal være grunnlag/hjemmel for selve "gebyret"/"boten", snarere å få hjemmel til å inndrive det ved trekk i lønn etter arbeidsmiljøloven § 14-15 (2) c.

 

Dersom arbeidstaker ved uaktsomhet påfører arbeidsgiver økonomisk tap vil det etter omstendighetene være grunnlag for et krav mot arbeidstaker uavhengig av hvorvidt det er inngått noen avtale om det.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...