Gå til innhold

AMD FX-8120/8150


asle12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har allerede bestilt strømforsyningen og kabinettet på timesalg, men hvilken cpu kjøler og hvilken strømforsyning må jeg ha viss jeg skal overclocke og hva er det egentlig som blir bedre når du overclocker og en ting til er hovedkortet der godt nok?

Lenke til kommentar

Hovedkortet er veldig bra, har det selv. Hadde du kjøpt en FX-4100 istedet så hadde du klart deg med dette hovedkortet og en grei luftkjøler. Har en sekundær maskin med nevnte hovedkort og FX-4100 på luft, denne klokker lett til 4,4Ghz uten å bli for varm.

 

FX-8120 derimot krever ganske god kjøler, men burde kunne kjøre den forholdsvis lett på 4,2-4,4Ghz med en god luftkjøler.

 

Siden du ikke skal ha noe bra skjermkort på maskinen så vil jeg tro at 500W holder greit.

 

Det som blir bedre når man overklokker er at prosessoren blir raskere og yter derfor mer, men til gjengjeld blir den varmere og bruker mer strøm.

Lenke til kommentar

Med det oppsettet jeg satt opp, kan jeg da overclocke Fx 8120 til 3.6 GHz?

Lett. Du kan nok kjøre 4Ghz like lett. Det er ikke før etter 4Ghz og større økning av spenning på prosessoren at det blir skikkelig varmt. Husker jeg ikke feil så kan min FX-8120 kjøre 4Ghz på standard spenning.

 

Jeg hadde alikevel sett ann om behovet er der for overklokkingen, da som en server er det viktig med stabilitet, og uten litt erfaring så er det ikke sikkert dette er like lett for deg. Men 3,6Ghz er såpass mild overklokking at det ikke vil skape noen problemer overhodet.

 

Noctua kjøleren ville gjort en god del bedre jobb, men den er ikke kompatibel med minnebrikkene dine. med annet du tar av de øverste kjøleribbene på minnet, noe jeg har sett flere gjøre. Det står også nevnt på Noctua sine hjemmesider.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Med det oppsettet jeg satt opp, kan jeg da overclocke Fx 8120 til 3.6 GHz?

Lett. Du kan nok kjøre 4Ghz like lett. Det er ikke før etter 4Ghz og større økning av spenning på prosessoren at det blir skikkelig varmt. Husker jeg ikke feil så kan min FX-8120 kjøre 4Ghz på standard spenning.

 

Jeg hadde alikevel sett ann om behovet er der for overklokkingen, da som en server er det viktig med stabilitet, og uten litt erfaring så er det ikke sikkert dette er like lett for deg. Men 3,6Ghz er såpass mild overklokking at det ikke vil skape noen problemer overhodet.

 

Noctua kjøleren ville gjort en god del bedre jobb, men den er ikke kompatibel med minnebrikkene dine. med annet du tar av de øverste kjøleribbene på minnet, noe jeg har sett flere gjøre. Det står også nevnt på Noctua sine hjemmesider.

Jeg ser ikke grunn til å betale 500kr mer for Fx 8150 hvis jeg lett kan overclocke Fx 8120 til 3.6 ghz.

Lenke til kommentar

Med det oppsettet jeg satt opp, kan jeg da overclocke Fx 8120 til 3.6 GHz?

Lett. Du kan nok kjøre 4Ghz like lett. Det er ikke før etter 4Ghz og større økning av spenning på prosessoren at det blir skikkelig varmt. Husker jeg ikke feil så kan min FX-8120 kjøre 4Ghz på standard spenning.

 

Jeg hadde alikevel sett ann om behovet er der for overklokkingen, da som en server er det viktig med stabilitet, og uten litt erfaring så er det ikke sikkert dette er like lett for deg. Men 3,6Ghz er såpass mild overklokking at det ikke vil skape noen problemer overhodet.

 

Noctua kjøleren ville gjort en god del bedre jobb, men den er ikke kompatibel med minnebrikkene dine. med annet du tar av de øverste kjøleribbene på minnet, noe jeg har sett flere gjøre. Det står også nevnt på Noctua sine hjemmesider.

Jeg ser ikke grunn til å betale 500kr mer for Fx 8150 hvis jeg lett kan overclocke Fx 8120 til 3.6 ghz.

Nei, det er ingen grunn til å kjøpe FX-8150. Eneste grunnen til å kjøpe en FX-8150 er hvis en vil klokke til 5Ghz, men dette krever svært god kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...