Gå til innhold

Ny gaming PC; Budsjett, 25.000 ++- litt


Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen!

 

Hehe, jeg vet ikke om jeg går litt veldig langt her nå, men jeg håpet på om det var noen her som kjeder seg såpass at dem ville ha settet sammen en ny PC for meg? Jeg er en person som egentlig bare vet hvilke deler man trenger i en PC, men jeg vet ikke hvilke tall som er bra når man inspiserer nærmere på en spesifikk ting. Eneste tommelfinger regelen jeg kan er; "Som regel er høyere bedre".

 

Og med ny PC så tenker jeg en high-end Gaming PC. Jeg tenker det nyeste Skjermkortet etc. (Eller om det kommer ett innen ett par måneder, så har jeg mulighet for å vente, men skriv det i ditt evt. forslag)

En i7 quadcore er det jeg selv hadde tenkt på, 64bit OS, samt 8 eller 16GB RAM. Jeg ønsker 1stk. SSD på ~120GB til OS og evt. "viktige" spill/programmer, 1 eller 2TB ellers lagringsplass.

Jeg ser også for meg noe lukket vannkjølings system til CPU, H100 muligens? Hovedkort er noe jeg ikke har peil på i det hele tatt. Ellers trenger jeg ett kabinett også, da kabinettet jeg har nå er blitt gjenbrukt i hele 10 år nå, så jeg kan spandere en ny en nå. Om det blir medium eller big tower blir egentlig opp til hva dere anbefaler, men jeg tenker at god plass hadde vært greit og fremtidsvennlig.

 

Egentlig, alt jeg trenger er kabinettt og alt inni.

 

Hovedkort

1stk. SSD 120GB

1-2TB HDD

CPU (i7?) og H100 lukket vannkjøling? Andre forslag?

GPU (7970? eller vente på Nvidia?)

PSU (800w?)

RAM 8 eller 16GB, DDR3 eller bedre om mulig?

Kabinett

 

Skjerm, tastatur, mus etc. har jeg allerede nytt.

 

 

 

Støy er ingen faktor.

 

Budsjett: Circus 25.000kr, kan gå høyere om det er verdt det. Og jeg vil helst unngå SLI/Crossfire, hovedsakelig fordi jeg aldri har vært borti det før og alt nytt er skremmende :p

 

Jeg hadde også satt litt pris på om hvorfor du evt. velger ett spesifikt produkt, spesielt innenfor Hovedkort (da jeg ønsker gjerne å lære litt om det) og GPU (Siden det er så mange produsenter, MSI, Asus, XFX, Gigabyte etc)

 

Takk <3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort: ASUS P8Z68-V PRO, dyrere hovedkort gir ingenting ekstra og ASUS er det beste/mest feilfrie hovedkortmerket denne generasjonen.

 

SSD: Intel 520, Samsung 830 eller Crucial M4, alle er trygge og gode valg som ikke gir noen forskjell i bruk.

 

HDD: Billigste du finner, forskjellene her er minimale i dag. 7200RPM er dog å anbefale.

 

CPU: i7 om du vil kaste bort penger, i5-2500k om du ikke vil det.

 

GPU: HD 7970 om du vil ha det beste og er villig til å betale for dette.

 

PSU: Corsair AX 850W er et trygt og bra valg her. XFX, NZXT og Antec har også generelt meget gode modeller.

 

RAM: 1600MHz CL9 er toppen av hva du kommer til å trenge, dyrere gir absolutt ingenting igjen annet enn et større hull i lommeboka.

 

Kabinett er smakssak, men du kan se på Phantom 410, Raven 03, HAF 912, 650D, Define R3. Alle er romslige kabinett med gode løsninger.

Lenke til kommentar

Kanskje dette oppsettet her.

 

hovedkortet er et asys pro gen3 z68, velger dette pga kjenner mange som har det og de er fornøyd med det.

 

cpu kjøler er en phantek som har gjort det bra i anmeldelser og jeg synes den ser litt penere ut enn en nh d14

 

gpu er 7970, kjøleren var desverre den eneste på lager. et holder lenge for gsming på en skjerm hvis du skal ha flere kan det knaskje vurderes et til for crossfire.

 

cpu er intel i5 2500k, og siden du skal bare spille med pcn, regner med at du ikke er heavy videoredigerer etc.

 

samsung 830 er en stabil og relativt billig disk.

 

kabinettet er et haf x som er et av de beste luftkjølingskabinettene på markedet i følge tekster. litt stort og har et utsende ikke alle liker men kabinett er smak og behag.

 

vanlig 7200 rpm to tb hardis.

 

ram er basic 1600 mhz ram, billigste jeg fant

 

psu er en xfx xxx 750 watt. god kvalitet fordi innmaten er fra seasonic og den er ganse billig i tilleg.

 

post-264195-0-08957500-1331645864_thumb.png

Lenke til kommentar

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=610e2e83c3e14c5392f0c0e24ae0965a

 

ta med f.eks lydkort, nettverkskort, mus, tastatur, skjerm osv.. hvis du trenger det

 

Du kan vurdere to skjermkort som du kan kjøpe senere om 1 eller 2 år..

Denne er fult overklokkelig

 

revoltec lysrørene er modifikasjon til kabinettet, der det blir blåe lys i kabinettet som ser fancy ut for noen og fjortiss for noen, vet ikke om du liker nå jeg da, men du kan fjerne det..

Det er unødvendig med 25k til game pc

Lenke til kommentar

hvis du skal flytte på PCen mer enn en fang i året ville jeg ikke kjøpt 800D. Det er stort, tungt og vet ikke hva stillhet betyr, det ser egentlig ganske fint ut men overklokking på grafikkort er ikke det første jeg jeg ville prøvd på, mulig det er går litt bedre med 28nm GPUer, men med ett GTX 570 med DC II kjøler kom jeg ikke langt før jeg følte det ble litt varmt (805 MHz core)

 

for kabinetter med vindu ville jeg aldri brukt ett kjøletårn, så H100 passer fint inn i 800D, men hvis du har lyst på ett kabinett uten vindu så burde du heller gå for Phanteks (husker ikke modellnavnet i hodet, men de har vel bare en vifte på markedet nå?)

 

Asus ROG hovedkort er ikke vits før man skal drive med benching av CPU for å oppnå maks klokkehastighet på custom vannkjøling eller nitrogen, det er også P67 chipsettet, jeg ville holdt meg til Z68 for noen ekstra funksjoner ;)

Lenke til kommentar

Takk takk alle sammen for flotte og fine forslag <3 Jeg tror jeg egentlig har det jeg trenger

;)

 

Men ett spørsmål angående CPU.

 

Jeg var egentlig litt klar over at i5 2500k er mer eller mindre identisk med i7 2600k, bortsett fra Hypter-Threading.

 

MEN; Tror dere ikke at slik teknologi, hyper-threading, kan evt. bli brukt fremtidig (kanskje de neste 1-3 årene?) innenfor spill? Er kanskje i7 da litt mer long-term?

 

PS: Angående ASUS P8Z68-V PRO Hovedkortet. Kunne ikke se at den har PCIe 3.0 til 7970, eller er jeg ute å tuller nå?

 

PSS: Glem det ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 fikset dette :D

Endret av Realityhexor
Lenke til kommentar

Nei. Eller den gangen det blir bruk for i spill, så er CPUen utdatert.

 

 

Følg oppskriften til Arni90.

 

Er blandt det beste du kan få tak i til en grei pris.

 

 

 

Husk at Kabinett og PSU er det som varer lengst i et pc bygg. Dette har du videre igjen når du skal oppgradere.

 

 

Husk å kjøp en god CPU-kjøler når du faktisk har så mye penger å rytte med.

Phanteks som det sies her er vel den beste luftkjøleren på markedet nå.

Link til kjøleren: http://www.dustinhome.no/phanteks-ph-tc14pe-cpu-cooler-am3-1155-1366-2011-white/product/5010617482?intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Folk som banket på at Hyperthreading skulle gi en fordel i fremtiden i 2003 ble skuffet. Folk som banket på at HTT skulle gi en fordel i 2009 har ikke merket en døyt forskjell.

 

Sjansene for at HTT i 2012 kommer til å gi en fordel i spill i fremtiden anser jeg som 0. Problemet er så enkelt at å utnytte flere kjerner/tråder i et program som oppdaterer seg 30-120 ganger i sekundet er en vanvittig vanskelig og i mange tilfeller håpløs oppgave.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...