Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy Tab 7.7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig synd at Apple klarte å sabotere lanseringen; hadde dette kommet ut et par måneder etter at media første gang fikk det demonstrert i september 2011 hadde det vært et fantastisk kjøp selv til en pris av 4000+

Jeg har hørt at Steve Jobs fikk løs mage i mange uker etter han først fikk vite om den, noen påstår at det var pga medisiner og cellegift, men i.flg. ryktene var det 7.7'en som skremte han

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten perfekt størrelse! Den gamle 7" fikk jeg i baklomma ved behov, synd hvis de ekstra mm på denne gjør den mindre praktisk. Uansett får man den enkelt med seg i en liten taske.

 

10" har jeg personlig aldri skjønt poenget med. Da tar jeg mye heller med meg en liten laptop. Utrolig komisk at folk faktisk syns det er et fremskritt med Angry Birds og Wordfeud. Nettspill har vi hatt i mange år, Scrabble er et over 50 år gammelt spill, og Angry Birds vs. Football Manager, Sims, Grand Theft Auto, Resident Evil, World of Warcraft, Half Life. Tja, vet hva jeg ville valgt som underholdning på en 7-timers togtur mellom Oslo og Trondheim i hvertfall, og det får du ikke spilt på et nettbrett ;p

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du ikke reiser mye. Jeg gjør det, og sluttet for mange år siden å dra laptop'en opp av veska på reise. For tung, tar for mye plass. - i tillegg til alfor mye styr. En periode brukte jeg mobiltelefonen til reiseunderhokdning, men ble nesten nærsynt av hele greia.

 

Etter at jeg fikk meg 9.7 tommers nettbrett har jeg plutselig sett lyset. Det er jo genialt til lesing av alle slags greier - både blader, bøker, jobbrapporter og annet. Sitter aktisk akkurat nå tilbakelent med brettet i ene hånden.

 

I tillegg har jeg all musikken min med med, litt filmer og masse spill. Det er genialt. Plutselig er det ikke så kjipt å reise lenger. eneste jeg kunne tenke meg er litt høyere oppløsning, da jeg synes tekst blir litt grøtete i lengden. Imidlertid har det jjo kommet en ny modell med ypperlig oppløsning i disse dager, så da er det på tide med oppgradering. Jeg har forøvrig ipad 2..

Lenke til kommentar

@synsemannen: Kjøp deg en Kindle til de lengre lesestundene. Noen tusenlapper spart, samt at du slipper å stirre på en lyskilde konstant mens du leser.

En Kindle er ikke egnet til å lese annet enn vanlige bøker. Magasiner og artikler/jobbdokumenter er overlegent på 10"-nettbrett.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du ikke reiser mye. Jeg gjør det, og sluttet for mange år siden å dra laptop'en opp av veska på reise. For tung, tar for mye plass. - i tillegg til alfor mye styr. En periode brukte jeg mobiltelefonen til reiseunderhokdning, men ble nesten nærsynt av hele greia.

 

Etter at jeg fikk meg 9.7 tommers nettbrett har jeg plutselig sett lyset. Det er jo genialt til lesing av alle slags greier - både blader, bøker, jobbrapporter og annet. Sitter aktisk akkurat nå tilbakelent med brettet i ene hånden.

 

I tillegg har jeg all musikken min med med, litt filmer og masse spill. Det er genialt. Plutselig er det ikke så kjipt å reise lenger. eneste jeg kunne tenke meg er litt høyere oppløsning, da jeg synes tekst blir litt grøtete i lengden. Imidlertid har det jjo kommet en ny modell med ypperlig oppløsning i disse dager, så da er det på tide med oppgradering. Jeg har forøvrig ipad 2..

 

Kjenner meg ikke helt igjen, tablet har sin minsjon, men en ultraportabel er hverken spesielt mye tyngre, spesielt mye større eller spesielt mye mer styr, ihvertfall ikek i forhold til en 10-tommers 4:3

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hvor ble det av tab 7 plus?

 

 

7.0 Plus har vært ute siden midten av November, bare ikke i Norge. Har en selv. 7.7 er på en måte premiumutgaven, hvor det som i hovedsak skiller de to er skjermen. Samtidig har 7.0 Plus plumpet ned i 300 dollar i usa, som er fabelaktig. Begge de to har Samsung sin Exynos-chip, som mens 10.1 og 8.9 har Tegra 2 brikker som ikke engang klarer HD-video, klarer både det og mye annet. Ikke noe lagg i menyer, scorer høyt på mange benchmarks (og lavt på andre pga måten GPUen fungerer, men i praksis er denne veldig rask).

 

7.7 er definitivt den tableten jeg selv kunne tenkt meg mest nå. 7.0 PLusen er jeg i utgangspuntket fornøyd med, både når det gjelder hastighet, tekniske muligheter, og størrelse - da den er både tynnere og lettere enn tilsvarende 7 tommere. Skjermen blekner dog i forhold til S IIen jeg har, og siden 7.7 har samme skjermteknologi, så er valget lett. Til sammenlikning interesserer ikke Transformer Prime meg noe særlig i det hele tatt - 10" Android tablets har jeg veldig problemer med å se poenget med

Lenke til kommentar

@synsemannen: Kjøp deg en Kindle til de lengre lesestundene. Noen tusenlapper spart, samt at du slipper å stirre på en lyskilde konstant mens du leser.

 

Har kindle og. Bruker den til å lese bøker. Kindle, pluss ipad og standard mobil med flere ukers batteritid er mitt standard reisekit. Veier mindre enn en laptop, og dekker ALLE behov. Dvs har også med iridium på enkelte reiser.

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke helt igjen, tablet har sin minsjon, men en ultraportabel er hverken spesielt mye tyngre, spesielt mye større eller spesielt mye mer styr, ihvertfall ikek i forhold til en 10-tommers 4:3AtW

 

hvorfor skal jeg dra på et tastatur jeg ikke bruker til noe ? Riv tastaturet av ultrabooken din og du sitter igjen med et 11 tommers nettbrett (men uten touch). Touch er jo bedre enn pekeflate til å navigere med, og de få gangene jeg trenger å skrive noe (som nå), så skriver jeg like fort på skjermen. Derfor nettbrett, og ipad er best etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke helt igjen, tablet har sin minsjon, men en ultraportabel er hverken spesielt mye tyngre, spesielt mye større eller spesielt mye mer styr, ihvertfall ikek i forhold til en 10-tommers 4:3AtW

hvorfor skal jeg dra på et tastatur jeg ikke bruker til noe ? Riv tastaturet av ultrabooken din og du sitter igjen med et 11 tommers nettbrett (men uten touch). Touch er jo bedre enn pekeflate til å navigere med, og de få gangene jeg trenger å skrive noe (som nå), så skriver jeg like fort på skjermen. Derfor nettbrett, og ipad er best etter mitt skjønn.

Joda, hører du sier det... men for de av oss som faktisk jobber på datamaskiner er tastatur et must. Brett egner seg best for lek.

 

Enig med AtW, et 10" nettbrett har egentlig utspilt sin rolle. De av oss som har brukt 7" på 340gram har skjønt poenget med brettene, portabilitet!

Lenke til kommentar

Kjenner meg ikke helt igjen, tablet har sin minsjon, men en ultraportabel er hverken spesielt mye tyngre, spesielt mye større eller spesielt mye mer styr, ihvertfall ikek i forhold til en 10-tommers 4:3AtW

 

hvorfor skal jeg dra på et tastatur jeg ikke bruker til noe ? Riv tastaturet av ultrabooken din og du sitter igjen med et 11 tommers nettbrett (men uten touch). Touch er jo bedre enn pekeflate til å navigere med, og de få gangene jeg trenger å skrive noe (som nå), så skriver jeg like fort på skjermen. Derfor nettbrett, og ipad er best etter mitt skjønn.

 

Greit nok, skal man ikke skrive, så er det jo ikke så mye vits med tastatur. Og trenger man ikke noe særlig av profesjonell software så klarer man seg med mobil-OS. Jeg sier ikke at tablet ikke er noen vits, men jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din, jeg reiser mye og ønsker man å skrive noe, eller gjøre noe veldig fornuftig, så skal man være heldig med arbeidsoppgavene om en tablet er det som passer best i mine øyne. Videre må man skrive ekstremt tregt om man skriver like raskt på en tablet.

 

AtW

Lenke til kommentar

4 the record.

 

Å skrive på touch skjerm er langt fra så ille som folk skal ha det til...

Selv skriver jeg like fort på 10" brettet mitt som jeg gjør med fysisk tastatur så lenge jeg får legge fra meg pad'n..

Skriver også rimelig fort med bare tomlene med brettet på høykant...

Skriver saktere på mobiltelefon 4,3".

Siste året har jeg skrevet mange møtereferat på padn, å da må man diktere rimelig fort....

 

Padn min har erstattet bærbar PC 100%... Tyngre jobber gjør jeg på stasjonære hjemme...

(video, spilling, tyngre fotoredigering)

Kan snu det på hodet å si jeg ikke skjønner poenget med bærbar pc lengre. ;o)

Men jeg har Docking, så inndrømmer at fysisk tastatur & touchpadmus er kjekt...

 

Bruker padn så mye at jeg svært ofte trykker på skjermer som ikke er touch, like fine farger på skjermen og rød i trynet hver gang... :blush:

Endret av Xkraft
Lenke til kommentar

4 the record.

 

Å skrive på touch skjerm er langt fra så ille som folk skal ha det til...

Selv skriver jeg like fort på 10" brettet mitt som jeg gjør med fysisk tastatur så lenge jeg får legge fra meg pad'n..

Skriver også rimelig fort med bare tomlene med brettet på høykant...

Skriver saktere på mobiltelefon 4,3".

Siste året har jeg skrevet mange møtereferat på padn, å da må man diktere rimelig fort....

 

Padn min har erstattet bærbar PC 100%... Tyngre jobber gjør jeg på stasjonære hjemme...

(video, spilling, tyngre fotoredigering)

Kan snu det på hodet å si jeg ikke skjønner poenget med bærbar pc lengre. ;o)

Men jeg har Docking, så inndrømmer at fysisk tastatur & touchpadmus er kjekt...

 

Bruker padn så mye at jeg svært ofte trykker på skjermer som ikke er touch, like fine farger på skjermen og rød i trynet hver gang... :blush:

 

Jeg har skrevet mye på touchskjerm, så det er vel omtrent like ille som jeg tror. Jeg kan rett og slett ikke fatte at noen mener det går like raskt som på tastatur, om man ikke er ekstremt treg til å skrive på tastatur. Man har ikke i nærheten at samme evne til å ikke se på skriveflaten, og det er større sannsynlighet for feiltrykk.

 

 

AtW

Lenke til kommentar

4 the record.

 

Å skrive på touch skjerm er langt fra så ille som folk skal ha det til...

Selv skriver jeg like fort på 10" brettet mitt som jeg gjør med fysisk tastatur så lenge jeg får legge fra meg pad'n..

Skriver også rimelig fort med bare tomlene med brettet på høykant...

Skriver saktere på mobiltelefon 4,3".

Siste året har jeg skrevet mange møtereferat på padn, å da må man diktere rimelig fort....

 

Padn min har erstattet bærbar PC 100%... Tyngre jobber gjør jeg på stasjonære hjemme...

(video, spilling, tyngre fotoredigering)

Kan snu det på hodet å si jeg ikke skjønner poenget med bærbar pc lengre. ;o)

Men jeg har Docking, så inndrømmer at fysisk tastatur & touchpadmus er kjekt...

 

Bruker padn så mye at jeg svært ofte trykker på skjermer som ikke er touch, like fine farger på skjermen og rød i trynet hver gang... :blush:

 

Jeg har skrevet mye på touchskjerm, så det er vel omtrent like ille som jeg tror. Jeg kan rett og slett ikke fatte at noen mener det går like raskt som på tastatur, om man ikke er ekstremt treg til å skrive på tastatur. Man har ikke i nærheten at samme evne til å ikke se på skriveflaten, og det er større sannsynlighet for feiltrykk.

 

 

AtW

Man ser jo på begge deler samtidig da det er samme enhet/flate, ser både skjermen og tastaturet og ser både tastene og hva man skriver...

 

Selvfølgelig er det forskjell på folk, hvordan man skriver og hvordan ting oppfattes. :thumbup:

 

Edit: glemte å si at 7,7 begynner å bli for lite til den bruken jeg har... Synes 10" widescreen er flott størrelse..

Må få skrive med "touch-metoden" (som blir et ironisk navn akkurat nå) på tabben også, så man har god avstand på tastene og kan bruke begge hendene uten at det blir trangt...

Funker godt for meg på den brede skjermen til Transformer, ipad er mer firkantet=trangere tastatur for ti finger...

 

Edit 2 : Pad er mye enklere å bruke i både bil, fly og buss, siden man ikke trenger å ha 30-40cm med fang/bord-plass for tastaturet + endel cm for å tilte skjermen nok bakover.

Endret av Xkraft
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...