Gå til innhold

vondt i føttene når jeg jogger


Anbefalte innlegg

morna,

 

når jeg jogger på tredemølle så får jeg sånn "vondt" i foten i området over hælen, altså ikke smerter, det kjennes bare ikke behagelig ut å jogge sånn, føler meg sliten i det området på en måte. dette kommer etter noen 2 minutter etter at jeg har startet å jogge. noen som vet hva dette kan være?

 

jeg har forresten nettopp begynt, og vært ganske lite aktiv de siste årene... skoene jeg har skulle ha god demping (adidas til 1100kr) så det er neppe problemet. føler at hvis jeg ikke fikk den følelsen i føttene så kunne jeg jogget mye lenger/i høyere hastighet.

 

btw: for å forbedre kondisjon, duger det greit å holde samme hastighet hele tiden, eller er det mye å vinne på å følge cardio-program (det er intervaller løping/jogging/gåing ikke sant)?

 

og gjør høyere kondisjon at jeg kan holde ut lenger i styrketrening (flere reps)?

Endret av knekkebrødmedost
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det nye sko? Regner med at man må "gå de inn", for at de skal være gode. Er det i akillesen du har vondt? Jeg har selv hatt betennelse i den senen, men det merker man.

 

Forøvrig så er jeg ikke sikker på hvor godt det er for føttene å jogge på tredemølle, da med tanke på demping i underlaget. Som du sikkert vet, så er det ikke så smart å jogge på asfalt. Hvis du har skog tilgjengelig, så er dette perfekt da det gir variasjon i terrenget og ikke så hardt underlag.

 

Resten kan jeg ikke svare sikkert på, så jeg lar være. :)

Lenke til kommentar

btw: for å forbedre kondisjon, duger det greit å holde samme hastighet hele tiden, eller er det mye å vinne på å følge cardio-program (det er intervaller løping/jogging/gåing ikke sant)?

 

og gjør høyere kondisjon at jeg kan holde ut lenger i styrketrening (flere reps)?

Du burde legge inn minst én hard intervalløkt i uken. Selv kjører jeg 4x4 en gang i uken (10 minutter oppvarming, 4 minutter på 90% - 95%, 3 minutter på 70% osv 4 ganger). I tillegg 1-2 "langkjøringer" (8 km - 16 km) hver uke.

 

Styrketrening har ikke noe med dette å gjøre, så om du vil bli sterk trener du feil.

 

Edit: Du får lett belastningsskader om du som nybegynner trener hver dag...selvfølgelig avhengig av teknikk og intensitet.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Når det kommer til skoene dine så hjelper det ikke hvor mye demping de har dersom det ikke er riktig type. Pass på at skoene dine har korrekt pronasjon.

 

Dersom du trenger et program kan du følge noe a'la dette:

 

Mandag: Intervall 4x4 med 5% stigning på mølla

Tirsdag: Tempoløp 6km

Onsdag: Fri

Torsdag: Intervall 4x4 med 5% stigning

Fredag: Langkjøring 8-16km

 

Dette er jo bare forslag, tilpass det etter formen din.

Lenke til kommentar

Når det kommer til skoene dine så hjelper det ikke hvor mye demping de har dersom det ikke er riktig type. Pass på at skoene dine har korrekt pronasjon.

 

Dersom du trenger et program kan du følge noe a'la dette:

 

Mandag: Intervall 4x4 med 5% stigning på mølla

Tirsdag: Tempoløp 6km

Onsdag: Fri

Torsdag: Intervall 4x4 med 5% stigning

Fredag: Langkjøring 8-16km

 

Dette er jo bare forslag, tilpass det etter formen din.

Yupp! Heilt rett!

Les mitt innlegg her ang val av joggesko: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=932564

 

Skal prøve å få skrive ein skikkeleg innlegg i løpet av neste uke kanskje, ang val av joggesko, siden mange ser ut til å ha problemer med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...