Gå til innhold

Slik er Apples nye iPad


Anbefalte innlegg

En OLED skjerm bruker mye mindre strøm enn en IPS skjerm, vil tro at det er ganske vesentlig i et nettbrett ;)

 

Andre ting man får med på kjøpet er masse sprut i fargene, en uendelig kontrast og absolutt konformitet da man ikke har baklys.

 

Så du er mao glad for at iPad kommer med IPS?

Hvor har du det fra at OLED bruker mye mindre strøm? På lyse bakgrunner bruker OLED betraktelig mer, du kan f.eks. se her. Anandtech's tester er også ganske klare på at OLED skjermer bruker mer strøm i vanlig bruk. Og at fargene er kraftige kan og bety at de ikke er riktige. Nederlands fotballdrakter er ikke selvlysende, selv om det så slik ut på min Nexus One når jeg var i Nederland (er sikkert blitt bedre siden da).

Det har skjedd en hel del saker siden da, og den testen du viser til var jo ikke akkurat fra i går eller ferskvare om man kan si det sånn ;) Skjønner ikke hvorfor dere er så negative til OLED?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De har ikke vanlige USB, fordi de vil at forbrukerne skal kjøpe ekstrautstyr, som egentlig ikke bør kreves, til sine produkter.
De har ikke vanlig USB fordi vanlig USB er noe dritt. "Apple-kabelen" er langt bedre egnet til det den brukes til enn en USB inngang. Og om du skal ha et adapter får du tak i det for $1,99 på eBay osv.
Hvis vanlig USB er så dritt, så hvorfor bruker Apple det i sine adaptere da? Mac'ene har også USB-inngang.

 

Jeg står ikke inne for at "vanlig USB er noe dritt", men faktumet er at det finnes veldig mye tilbehør som passer til Apples dock-kontakt og derfor er det naturlig at de fortsetter å bruke denne. Kontakten egner seg bla. veldig bra til nettopp dockingstasjoner fordi den er bred og gjør at enheten står stabilt. I tillegg er den alltid plassert på bunnen av enheten i motsetning til mange av konkurrentenes som gjerne plasseres på sidene og på toppen. Vanskelig å utvikle universielle tilbehørløsninger (bortsett fra rene ladere) i samme mangfold som til Apple-produkter. Jeg bruker en dockingstasjon til min iPhone 4 som jeg fikk med til en 3. generasjons iPod (fra 2003). Kan også bruke samme usb-kabel og lader.

Lenke til kommentar

Det har skjedd en hel del saker siden da, og den testen du viser til var jo ikke akkurat fra i går eller ferskvare om man kan si det sånn ;) Skjønner ikke hvorfor dere er så negative til OLED?

Jeg er ikke negativ til OLED, men jeg klarer å se fordeler og ulemper, og at IPS fortsatt er en bra teknologi. Det skjer ting der og.

Lenke til kommentar

Det har skjedd en hel del saker siden da, og den testen du viser til var jo ikke akkurat fra i går eller ferskvare om man kan si det sånn ;) Skjønner ikke hvorfor dere er så negative til OLED?

Vi er ikke negative, vi sier at det er positive og negative sider med begge teknologiene. Men i omsetning til deg så er vi ikke bastante.

 

Lurer på hvorfor de fleste "profesjonelle" high-end paneler fra for eksmepel Dell (f.eks Dell U2711) og HP bruker IPS paneler jeg...

Lenke til kommentar

Det har skjedd en hel del saker siden da, og den testen du viser til var jo ikke akkurat fra i går eller ferskvare om man kan si det sånn ;) Skjønner ikke hvorfor dere er så negative til OLED?

Vi er ikke negative, vi sier at det er positive og negative sider med begge teknologiene. Men i omsetning til deg så er vi ikke bastante.

 

Lurer på hvorfor de fleste "profesjonelle" high-end paneler fra for eksmepel Dell (f.eks Dell U2711) og HP bruker IPS paneler jeg...

Det kommer...

 

Og hvis du lurer på hvorfor OLED er framtiden anbefaler jeg deg en tur i en butikk for å se og også bruke OLED skjermen på Tab 7.7

 

Da tror jeg du får deg en liten "aha-opplevelse", kan love deg at det er værdt turen ned på den lokale Elkjøpen. Selv etter snart 2mnd. bruk får jeg enda en smil om munnen når jeg ser film på den!

Lenke til kommentar

Har de løst problemet med den såkalte innbrenningen enda?

Det regner jeg med for er så absolutt ikke noe problem på min :)

 

Forøvrig så har jeg nok av LCD skjermer med innbrenning på jobben min :cool: Samme skremselspropagandaen som med plasma. Nyere plasma (inkl. den jeg har) brenner heller ikke inn.

Lenke til kommentar

På grunn av bruks mønsteret tror jeg ikke det er noe problem på en ipad.

Når viser en ipad samme bilde i timevis?

Når du ikke har røret dem på noen sekunder, slår skjermen seg bare av.

 

Holdbarhet på nettbtett egentlig ikke viktig.

Du kaster den fordi den er siste års modell, ikke fordi dem er utslitt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Navnet har da ikke så mye å si? :)

 

Tja, man erfarte vel annet når redaksjonen i sin tid kunngjorde de ville skrive med stor i fremfor liten. Ikke bare navnevalg, men skrivemåten, var tydeligvis verdig et enormt engasjement :wee:

 

 

Forøvrig er navnevalg viktig i bransjen. Enkelte hevder det alene kan være forskjellen på suksess eller fiasko, grunnet merkevarebyggingsfenomenet.

 

 

 

Ellers var dette nok en ordinær lansering fra Apple. Jeg undres hvor mange slike de kan ha på rappen før pressen (og vi) går lei og gir merkevaren den oppmerksomheten den fortjener. Dvs. mindre. Svaret er vel at vi ikke klarer å la vær, geek-genene er for sterke. Vi må jo bare, har vel erstattet fenomenet "kongelig bryllup" og landskamp.

 

Journalister burde kanskje heller gått rundt og undersøkt hva som skjer på "gutterommene". Det er vel der innovasjonen finner sted, og i motsetning til Samsung, Apple og co er det ikke noe gigantisk markedsføringsapparat som villeder, manipulerer og korrumperer det gode journalistiske håndverk. Den handler vel mer om å gjøre oss til gode forbrukere og mindre om hva det vel er som styrer idealet - misunner ikke de som er satt til å stå imot de velregisserte lanseringene.

 

Det er alltid trist når slike lanseringer ikke er blitt avslørt med litt god gammeldags graving i forkant. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke 2048 x 1536 pikslers skjerm på 9,7 tommer føre til at bokstavene på ei standard nettside blir mikroskopiske?

De fleste dimensjonene i iOS-programmering (og forsåvidt også for Android) er satt i forhold til skjermens dimensjon. Så lenge de som har skrevet appen har gjort dette vil det se ut akkurat som før. Hvis de i tillegg har lagt inn grafikk med høy oppløsning, vil det se likt ut (i størrelse) men være mye skarpere (som henrikrox har nevnt).

 

Tekst (siden du nevnte dette) er i vanligvis angitt som vektorgrafikk og kan derfor skaleres til en hvilken som helst oppløsning. På en skjerm med dobbel oppløsning (men samme dimensjon) vil den altså kunne skaleres til å bli samme størrelse som før, men med fire ganger så mange piksler per bokstav. Altså skarpere.

 

Hvis du setter en knapp til å dekke 1/10 av skjermens høyde og 1/4 av skjermens bredde, vil den se identisk ut (i fysisk størrelse) på to iPad-er med samme størrelse og ulik oppløsning. Men dersom den er definert av vektorgrafikk eller grafikk med ulike tilgjengelige oppløsninger, vil den være skarpere på iPad-en med høyest oppløsning.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Du tenker bakvendt.

 

Med samme ui, og samme side oppe, der det fks er mye tekst. Vil ikke fks et nettbrett (fks ipad 2) klare å vise all teksten tydelig. Det blir blurry. Med større oppløsning og mere piksler, vil den samme siden på ipad 3, være tydelig og du slipper å zoome inn.

Han gjør vel egentlig ikke det....

 

det er bare slik at browseren i nettbrett som gjør at siden dekker hele skjermen uansett oppløsning (vil jeg tro) hvis ikke det var for det ville skriftstørrelsen i utgangspunktet blitt mikroskopisk.

Lenke til kommentar

Det stor spørsmålet som gjenstår for min del er om 4G LTE vil fungere i Norge og Europa!

 

Sånn jeg har skjønt det så er NetCom sitt LTE-nett bygd ut på 2600 MHz-båndet, og 900 MHz-båndet skal bygges ut etter hvert. Og telenor sitter på lisenser på de samme frekvensene. (Mener at dette er ganske "standariserte" frekvensbånd i Europa. +Kankje 800MHz-båndet?)

 

I følge apple sine sider (US og UK) støtter den nye iPaden LTE på 700 og 2100 MHz båndene. Hvis dette stemmer burde apple fortest mulig rette opp informasjonen på sine europeiske sider, da det blir helt feil å reklamere med 4G. Det hjelper ikke med LTE-modem hvis det ikke fungerer med samarbeidspartnernes nettverk.

Lenke til kommentar

Apple har gjort det best selgende nettbrettet enda bedre, de lanserte FullHD skjerm for konkurrentene, selv de som lager skjermen, trodde samsung skulle slå dem. Android fans vil fortsette å slite seg i håret over salgstallene til iPad mens de ronker til de ørten ny lanseringene av android nettbrett der produsentene fokuserer på hw only uten å konsentrere seg om hvor iPad faktisk selger så bra. Det er ikke ett ghz, ram race, the new iPad er sikkert forbikjørt på mange områder om 1-2 måneder uten at noen bryr seg. Tror windows 8 tablets kan bli jokeren som slår ann blant folk flest og ikke bare teknogeekene.

Lenke til kommentar

De har ikke vanlig USB fordi vanlig USB er noe dritt. "Apple-kabelen" er langt bedre egnet til det den brukes til enn en USB inngang. Og om du skal ha et adapter får du tak i det for $1,99 på eBay osv.

 

Dette er selvsagt bare tull. Lyd og mikrofon har vært støttet i Micro-USB lenge. Nå får man også USB med MHL, som er integrert HDMI i kabelen. Man trenger ikke noe adapter.

Lenke til kommentar

USB støtter slett ikke alt Apples 30-pin støtter. Deriblant analog line in/out som jo brukes av utallige produkter.

Den er også vesentlig mer holdbar enn f.eks mikro-USB.

 

Apple har også patent på en slik med Thunderbolt:

http://techcrunch.com/2011/04/05/future-apple-30-pin-connectors-to-support-thunderbolt/

 

Det Apple etterhvert sikkert kunne inkludert er en form for Magsafe-kontakt, i allefall på iPad.

Lenke til kommentar

Apple har blitt for farlig, og for kontrollerende. Når vil folk våkne opp og slutte å følge dem som an stor sauflokk... Nå prøver jeg heller ikke si at MS , google er noen engler heller. Bare les hva E24 skriver om Apple og ebok saken. De prøver å tjene så mye penger som mulig, og bryter loven om de vil også, sist gang jeg sjekket var det ikke lov med prissamarbeid ?

Endret av MadRos
  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...