Gå til innhold

[Løst] Blålys bakfra på vei med midtrabatt. Hva gjør man?


r2d290

Anbefalte innlegg

Hva skal man gjøre om man får et utrykningsfartøy i ryggen og du er på en 2-felts vei med midtrabatt? Det er kanskje akkurat plass til at den kan kjøre forbi dersom jeg bruker litt tid på å slakke ned og komme meg ut til siden, men trolig bør også utrykningskjøretøyet slakke ned en del for å komme seg forbi. Hvis man vet at det er si 1 eller 2km til midtrabatten slutter: Skal man da slippe den forbi, holde farten, eller bryte fartsgrensen (som kanskje kan gå under nødverge nødrett?).

Endret av r2d290 waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slipp forbi. Det er tryggere og raskere enn de øvrige alternativene.

 

Dersom du øker hastigheten skaper du bare en utrygg situasjon på veien. Dette fordi du ikke har nødvendig opplæring i å drive med utrykning, og heller ikke gjør det de i utrykningskjøretøyet forventer. Tror det er viktig at vi som vanlige sjåfører er forutsigbare i slike sammenhenger og gjør det vi kan for å ikke være i veien.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe mer trygt å slippe forbi enn å beholde farten (innenfor fartsgrensen)? Og vil det egentlig være noe mer effektivt for et utrykningskjøretøy å måtte snike seg frem mellom midtrabatten og bilen din? Er mange veier der veiskuldra er veldig smal...

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke helt hvilken bil du kjører, men jeg ser ikke hvorfor det skal være noe problem for deg å kjøre til siden.

 

Vi kan lese følgende i vegvesenets Håndbok 231 Rekkverk

2.10 Krav til minsteavstander ved rekkverk

2.10.1 Minsteavstand mellom rekkverk på veger med midtrekkverk

På nye nasjonale hovedveger med midtrekkverk og siderekkverk skal avstanden mellom rekkverkene

minimum være 5,75 m. På nye øvrige veger med midtrekkverk og siderekkverk bør

avstanden mellom rekkverkene minimum være 5,75 m ved ÅDT ≥ 4000 og 5,25 m ved ÅDT <

4000. På eksisterende veger, eller nye veger med redusert standard i forhold til kravet i håndbok

017, og der midtrekkverk settes opp skal avstanden mellom midtrekkverk og siderekkverk være

minimum 5,25 m.

 

Som du ser av regelverket over skal det i utgangspunktet være 5.25 meter mellom midtrekkverket og siderekkverk. Jeg kjører en Ford Monedo som har en bredde på rett under 2 meter inkl. speil. Dette er slik jeg oppfatter den en ganske vanlig bredde, også på utrykningskjøretøy (som ofte er av samme type). Det vil si at du dersom du slakker av og kjører til siden så har du plass til 2 biler ved siden av hverandre, og fremdeles har du over 1 meter å gå på.

 

Selvsagt må det en fartsreduksjon til for at dette skal føles trygt, men da er du minst i veien for utrykningskjøretøyet og du utsetter ikke deg selv eller andre for fare ved å bli stresset av å ha blålys bak deg.

 

Jeg ser også rundt på nettet at det hender det blir gitt disp for midtrekkverk på eksisterende veier uten den nødvendige bredden. Så lenge bredden mellom rekkverkene er 4 meter så vil det være plass til å slippe forbi. Dersom det av ulike årsaker ikke er mulig å slipper forbi utrykningskjøretøyet bør du så vidt jeg ser det ikke akselerere. Du er nok stresset av å ha blålys i speilet, og høyere fart vil bare øke stressnivået. I tillegg kan du ved høyere fart overse mulige områder å slippe utrykningskjøretøyet forbi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk også at utrykkningsføraren vil tilpasse seg situasjonen.

 

Dersom det er heilt umogleg å kjøyre forbi p.g.a midtrabatt, tunnel, uoversiktlig sving, osv så hender det at utrykningskjøyretøyet slår av blålysa for å unngå at bilistar gjer noke dummt som å akselerere, kaste seg i grøfta, osv.

 

Det er ofte raskare i slike tilfeller å berre følge den naturlige flyten til trafikken enn det er å tvinge seg forbi.

 

Husk at det er ikkje eit krav at ein under utrykning skal bruke blålys/sirene, dette skal berre benyttes i tilfeller der utrykningsføraren krever fri veg.

 

Det er utrykningssjåføren som er fagpersonen på dette området og som har ansvaret for at utrykkninga foregår på ein forsvarlig måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser også rundt på nettet at det hender det blir gitt disp for midtrekkverk på eksisterende veier uten den nødvendige bredden. Så lenge bredden mellom rekkverkene er 4 meter så vil det være plass til å slippe forbi.

Forutsatt at den forankjørende ikke er et 2,55 meter bredt vogntog, eller enda verre (mtp lavere hastighet), traktor med 2,55 meter bred henger..

Lenke til kommentar

Jeg har sette en Politibil med blålys snigle seg på en dårlig vei med en traktor foran seg. Det gikk ikke å kjøre forbi på grunn av svingete vei, selv om det ikke var midtrekkverk på veien. Hva skulle traktoren gjøre, ingenting, bare for Politi å vente til det dukket opp en anledning til å komme forbi. Vanlige folk kan bare bli straffet for å hindre ett utrykningskjøretøy når man ikke slipper det forbi der det er mulig.

 

Edit; Det var en politibil med blålys xD

Endret av runerask
Lenke til kommentar

ja, selvsagt har du rett i det Inge. Jeg tok utgangspunkt i biler av "normal" størrelse i min argumentasjon. Som jeg sier senere i samme avsnitt så kan det være ulike årsaker til at det allikevel ikke er plass, noe dine poenger er gode eksempler på.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Jeg har sette en Politibil med blålys snigle seg på en dårlig vei med en traktor foran seg. Det gikk ikke å kjøre forbi på grunn av svingete vei, selv om det ikke var midtrekkverk på veien. Hva skulle traktoren gjøre, ingenting, bare for Politi å vente til det dukket opp en anledning til å komme forbi. Vanlige folk kan bare bli straffet for å hindre ett utrykningskjøretøy når man ikke slipper det forbi der det er mulig.

 

Edit; Det var en politibil med blålys xD

 

Nettopp dette er årsaken til at jeg er motstander av middelere, i hvertfall den måten det gjøres på i Norge.Skal de sette opp disse, så må det være god plass i veiskulder så man får kjørt inn der for å slippe forbi utrykningsbiler, eller om man får motorstopp.Det var ikke lenge siden en trailer fikk stans på et slikt sted, og dermed blokkerte den veien lenge fordi ingen kom forbi.Kleppa og kumpanene hennes greier ikke tenke logisk og praktisk smart.Da blir det farlige situasjoner og ekstremt klønete når det skjer noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...