Gå til innhold

Hey, tenåringer! Hva er normalt å ha på sparekontoen sin?


Anbefalte innlegg

Her er forøvrig gjennomsnittlig formue og inntekt etter alder (for 2007-2008)

 

http://www.aftenposten.no/spesial/article2709211.ece#.T1NdGE9_H1w

 

Merk at det er noen enkeltpersoner som trekker snittet opp ekstremt, mens de som har gjeld ikke trekker snittet ned tilsvarende fordi de regnes som 0 i formue. Se f.eks året 1923, her ble f. eks Olav Thon født ;)

Endret av Aksjebloggeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter læretiden på sjøen hadde jeg vel spart opp ca. 300k, men nå som jeg har gått skole i snart to år, og i tillegg har kjøpt bil, er jeg nok nede på 160k, fordelt mellom BSU(100k) og vanlig sparekonto(60k).

 

Er 22 år!

Endret av Funtazz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel normalt å være bortkjemt i dag, så mange har nok flere tusen. For mange blir det imidlertid umulig å bygge seg opp en sparekonto hvis de skal være sosialt aktive og ha en hobby - selv om de jobber. Heldigvis for mange har foreldrene en god økonomi som kan bære dem.

 

Det at du jobber og får sette ALLE de pengene på sparekonto ser jeg på som ganske bortskjemt, i hvert fall når du er blitt 16 år.

Lenke til kommentar

Husk at det vektlegges tenårene! Det er stor forskjell på formuen til en 19-åring og en 22-åring. Tar man et friår mens man bor hjemme håver man lett inn 80k med fast jobb. Tipper det også er vanskelig å bestemme hva som er normalt, som nevnt i tråden tidligere. Har folk i klassen som får stipend på 20k i året. Det blir 60k etter vgs om man er god til å spare...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært noe flink til å spare, ønsker heller ikke å være det. Pga mine foreldre flyttet til en annen by, bodde jeg alene som 18 åring på lærlinger lønn. Nå er jeg 24 år, "eier" en halv leilighet på 3.4 mill, en bil til 100k og har ca 100k i oppsparte midler (minket ganske godt nå som årsavgift, bilforsikring for et år og kommunale avgifter kom på likt)

 

Utenom å betale ned på lånene mine, prøver jeg å ha 1-2 mnd i buffer, samt de 20k på BSU. Utover det skal ALT brukes!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært noe flink til å spare, ønsker heller ikke å være det. Pga mine foreldre flyttet til en annen by, bodde jeg alene som 18 åring på lærlinger lønn. Nå er jeg 24 år, "eier" en halv leilighet på 3.4 mill, en bil til 100k og har ca 100k i oppsparte midler (minket ganske godt nå som årsavgift, bilforsikring for et år og kommunale avgifter kom på likt)

 

Utenom å betale ned på lånene mine, prøver jeg å ha 1-2 mnd i buffer, samt de 20k på BSU. Utover det skal ALT brukes!

 

Jeg er enig med deg i at penger skal brukes. Det er sånn det tjenes penger.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært noe flink til å spare, ønsker heller ikke å være det. Pga mine foreldre flyttet til en annen by, bodde jeg alene som 18 åring på lærlinger lønn. Nå er jeg 24 år, "eier" en halv leilighet på 3.4 mill, en bil til 100k og har ca 100k i oppsparte midler (minket ganske godt nå som årsavgift, bilforsikring for et år og kommunale avgifter kom på likt)

 

Utenom å betale ned på lånene mine, prøver jeg å ha 1-2 mnd i buffer, samt de 20k på BSU. Utover det skal ALT brukes!

 

Jeg er enig med deg i at penger skal brukes. Det er sånn det tjenes penger.

It takes money to make money er det vel noe som heter.

 

Jeg angrer på at jeg ikke investerte noe av pengene jeg tjente mens jeg jobbet som lærling på sjøen(og bodde billig hjemme). Pengene ble bare satt på konto og der ble de stående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...