Gå til innhold

Guide: Vi har installert Windows 8


Anbefalte innlegg

Jo, det går jo ikke an å legge Ikoner fra programmer som en bruker mye på skrivebordet i W8CP. Isteden finnes 3 flis-sider med noe forskjellig innhold som en må se gjennom for å finne det programmet som en bruker mye.

 

For det første er det fullt mulig å legge snarveger til ikke-metro programmer både på taskbar og skrivebordet i Windows 8.

 

For det andre kan du organisere flisene nøyaktig slik du selv ønsker å ha de.

 

For det tredje trenger du bare trykke på startknappen og starte å skrive navnet på programmet du vil starte for så å trykke enter for å starte det.

 

Det er også sånn at du for eksempel er i Windows Mail og åpner en PDF - når du så skal tilbake til Windows Mail finnes ingen tilbakeknapp. Du må først opp i h. hjørne med pila, så ned å finne Start-Flis og klikke på den. Så må du lete opp Mail-flisa og trykke på den.

Den operasjonen er iallfall mye mer funksjonell i W7. Der oppnås dette med færre flyttinger og færre klikk.

 

Hvorfor skal du ha en tilbakeknapp som skifter mellom programmer? Du har både alt+tab og Windows+tab for å skifte mellom programmene. Windows+tab ser ut til å bare skifte mellom metro-apps, mens alt+tab skifter mellom alle apps, og siden det er raskere med alt+tab enn å flytte musa så er det i praksis ingen forskjell fra Windows 7

 

 

Og det finnes mange fler.......

En hovedinnvending er vel at det ikke er god nok kommunikasjon mellom disse sidene - en oppgave som jo oppgavelinja fikser fint i W7.

Den er jo kun tilstede på skrivebordet i W8, og kunne fungert som den manglende kommunikator.

Hva skal man med kontrollpanel + skrivebord + start-flis + 2 flis-sider til ?

Blir bare rot av sånnt.

 

HÆ!?

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo - vi danner oss vaner. Ingen tvil om det, men skal vi få lov å velge dem selv, eller ikke ?

Jeg var kjempeskeptisk til Windows 8, og da spesielt Metro av flere grunner. Jeg jobber som programvareutvikler hvor en stor del av jobben min går ut på å utvikle Windows produkter (ikke bare det, men skal ikke gå så nærme inn på det) og jeg har skrevet flere store WPF applikasjoner. Jeg var redd for at Metro ville erstatte WPF og gjøre en stor del av kodebasen ubrukelig i Windows 8. Etter å ha lest en del om Windows 8 og WinRT så har jeg slått meg til ro med at dette ikke er tilfellet.

Det som også har gjort meg skeptisk er hele nettbrett-faden som foregår for tiden som sikker alle i hele verden har lagt merke til. Jeg lager programvare som ikke akkurat er ment for nettbrett, og dersom Windows 8 mer eller mindre bare serverte for nettbrett entusiaster, så ville verdien på produktene synke betraktelig.

Til sist har vi mine personlige meninger om hvordan metro ser ut: jeg synes det er relativt stygt, eller i det minste ikke tiltalende. Det er ikke Mac OS X (ja jeg synes Mac OS ser helt heslig ut), eller Windows XP stygt (Blå XP Luna er mye verre enn Mac OS igjen), men det er stygt.

 

Men nå har jeg prøvd det litt, og det viser seg at det er egentlig veldig ålreit. Dersom du har brukt søke- og indekseringstjenesten i Windows 7 til å starte programmer, så vil du neppe merke særlig stor forskjell i oppførsel etter du har vendt deg til det. Det funker i stor grad på samme måte som før. Metro-appene fungerer utmerket med mus og tastatur, og det er egentlig lite å utsette.

 

Jeg ser frem til full release av Windows 8 - jeg er positivt overrasket og helvendt fra en veldig negativ instilling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

<snip>

Jeg ser frem til full release av Windows 8 - jeg er positivt overrasket og helvendt fra en veldig negativ instilling.

Etter litt testing på en stasjonær via VMWare er jeg også positivt overrasket over Win8.

Kommer sikkert til å oppgradere på en ny maskin (laptop) når jeg skal oppgradere en av de jeg har nå.

:)

 

 

 

Lenke til kommentar

Men hvis man åpner en PDF i mailprogrammet og vil tilbake,trykker man bare på krysset i Windows 7. Mye mer tungvint i W8 uansett.

Både flere klikk og mye mer musebevegelse.

 

Må visst konkretisere mer her. Det går ikke an å legge feks, WordPad på skrivebordet. Så da blir det tungvint med noen programmer her og noen der når det ikke er en kommunikasjon mellom sidene. Skrivebordet er helt amputert for de muligheter det hadde i W7, og kan like gjerne fjernes - hva skal det brukes til, som ikke teglsidene allerede brukes til ?

Og hva skal man med kontrollpanelet på egen side ?

 

Så er jeg ikke så opptatt av hvor vakkert det er, mest av hvor funksjonelt det er - og jeg vet jo at jeg ikke er flinkest i verden på å finne det ut. Og har sikkert vansker med å bryte vanemønsteret mitt.

Derfor fint å lese litt her.

Lenke til kommentar

Min hovedinnvending er jo at man får mange færre valgmuligheter i W8. Jeg kan ikke drive å søke hver gang jeg skal åpne et nytt program. Har SSD og bruker ikke indekseringen - det går like fort uten. Men jeg søker så og si aldri.

Jeg vil ha en side hvor jeg kan kline opp en haug med logoer. Flere av de programmene jeg benytter vises ikke hverken på Start eller App - kun på skrivebordet, noen på kontrollpanelet - og det er jo alt for tungvint hvis det blir slik.

Lenke til kommentar

Windows 8 hadde vært en grei oppdatering.... om de hadde fjernet metro-grensesnittet.

Hvor umåtelig teit hadde ikke det vært??? Hvorfor er det et problem at man benytter metro?

 

Joda, på desktoppen er kanskje ikke metro førstevalget, men dette OS'et er en multi plattform greie. Har du brukt nettbrett med W7? Det fungerer ikke veldig bra, og alle bitcher over hvor lite tilpasset det er for nettbrett. Nå skal man så bitche for at det er støtte for dette? Latterlig så lenge MAN HAR ET VALG.

 

Jeg mener konseptet er genialt.

Scenario:

Du sitter og jobber på kontoret, du har en 24" skjerm, tastatur og mus. Du bruker Windows 8 i desktop mode, my som du bruker W7 i dag. Plutselig oppdager du at du skulle vært på flyet til london for et viktig møte. SHIT!

 

Du reiser deg fra stolen, griper W8 nettbrettet som står i docken, tilkoblet nevnte skjerm og utstyr og raser av gårde. I samme øyeblikk skifter grensesnittet fra std til metro, som er tilpasset nettbrettbruk.

 

På flyplassen har du nå sjekket inn bagasjen. Du drar fram W8 nettbrettet og kobler til nett. Fordi det har Direct Access innebygd kobler du rett opp mot firmaets nettverk som om du sitter på kontorpulten. Dermed er det enkelt å få fram powerpointen du jobbet på og gjøre ferdig denne. Deretter kan du enkelt surfe litt på nettet og lese nyheter etc.

 

På flyet spiller du noen spill, og tre/fire timer senere kommer du fram til møtet. Der klasker du nettbrettet i en ny dock. Vanlig grensesnitt enables og du blåser presentasjonen opp på tilkoblet projektor, fremdeles tilkoblet nettverket med DA.

 

Slik jeg ser det er W8 på nettbrett genialt, og da behøver man et nettbrettvenlig GUI. Jeg har ikke prøvd metro på W8, men detfungerer utmerket med WP7.

 

Så hvorfor har du så mye i mot Metro?

Hvorfor skal man ha både nettbrett og PC (kanskje bærbar og stasjonær)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvis man åpner en PDF i mailprogrammet og vil tilbake,trykker man bare på krysset i Windows 7. Mye mer tungvint i W8 uansett.

Både flere klikk og mye mer musebevegelse.

 

Må visst konkretisere mer her. Det går ikke an å legge feks, WordPad på skrivebordet. Så da blir det tungvint med noen programmer her og noen der når det ikke er en kommunikasjon mellom sidene. Skrivebordet er helt amputert for de muligheter det hadde i W7, og kan like gjerne fjernes - hva skal det brukes til, som ikke teglsidene allerede brukes til ?

Og hva skal man med kontrollpanelet på egen side ?

 

Så er jeg ikke så opptatt av hvor vakkert det er, mest av hvor funksjonelt det er - og jeg vet jo at jeg ikke er flinkest i verden på å finne det ut. Og har sikkert vansker med å bryte vanemønsteret mitt.

Derfor fint å lese litt her.

Jeg aner ikke hva folk bruker skrivebordet til. Hos meg er det bare et sted hvor jeg roter til med ikoner som jeg aldri benytter. Programmer kan avsluttes ved å trykke Alt+F4. Du trenger ikke trykke krysset. Du har også Alt+Tab for å bytte mellom programmer, og Windows+Tab for å bytte mellom Metro programmer.

 

Du kan også plassere eksempelvis Wordpad i Metro så du kan starte det derifra hvis du er vandt til å bruke skrivebordet, men det raskeste er helt klart bare skrive wordpad og trykke enter. Du kan også fortsatt feste programmer (og dokumenter for de programmene som støtter det) til taskbaren (høyreklikk på ikonet i taskbaren g trykk Pin to taskbar) når du er i desktoppen så du alltid holder av en plass til et program du bruker ofte.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Problemet mitt er jo at mange programmer ikke kan legges til Start, APP eller kontrollpanelet - de legger seg kun på skrivebordet.

Og omvendt.

Det går ikke an å gjøre omvendt for systemet hindrer dette. Det er ikke konstruert slik, med hensikt eller ikke.

Dermed blir det mye mer tungvint krever flere tastetrykk, flere museklikk og mer musebevegelse når man bruker programmene.

Lenke til kommentar

Men hvis man åpner en PDF i mailprogrammet og vil tilbake,trykker man bare på krysset i Windows 7. Mye mer tungvint i W8 uansett.

Både flere klikk og mye mer musebevegelse.

 

Må visst konkretisere mer her. Det går ikke an å legge feks, WordPad på skrivebordet. Så da blir det tungvint med noen programmer her og noen der når det ikke er en kommunikasjon mellom sidene. Skrivebordet er helt amputert for de muligheter det hadde i W7, og kan like gjerne fjernes - hva skal det brukes til, som ikke teglsidene allerede brukes til ?

Og hva skal man med kontrollpanelet på egen side ?

 

Så er jeg ikke så opptatt av hvor vakkert det er, mest av hvor funksjonelt det er - og jeg vet jo at jeg ikke er flinkest i verden på å finne det ut. Og har sikkert vansker med å bryte vanemønsteret mitt.

Derfor fint å lese litt her.

 

Alt+tab/alt+F4 er da like effektivt som å flytte musa til hjørnet og trykke.

 

Det er fullt mulig å legge WordPad på skrivebordet, du går bare til "C:\Program Files (x86)\Windows NT\Accessories" lager en snarveg og legger denne på skrivebordet.

 

For å få snarvegen på taskbar trykker du "start" > "wordpad" >høyreklikker på Wordpad og velger "Pin to Taskbar"

 

Dekstopen er der for at man kan kunne gjøre de samme avanserte oppgavene som avansert Multitasking som man gjør i dag, samtidig som den er nødvendig for "legacy" programmer.

 

Ellers forstår jeg fortsatt ikke hva du mener med "kontrollpanelet på egen side

Lenke til kommentar

Takk for opplæring hvakrg ! Nå brukte jeg WordPad som eksempel, men det kan hende går med de andre - om jeg finner dem i mappetreet ...?

Poenget mitt er jo at det er blitt med tungvint.

 

Med den åpnede PDF i mail på W7, har man jo valget om å legge den ned på oppgavelinja eller å lukke siden. I begge tilfeller kommer man direkte tilbake der man var. Det mener jeg fremdeles se mer funksjonelt.

 

Når jeg skriver her på HW er det også noe bug med skrivemerket. Det flytter seg ikke noen ganger. Noen som merker det ?

 

"kontrollpanelet på egen side" : jeg mener bare at det er ikke nødvendig med så mange sider for å komme til ting og tang. Hvis man la de logoene fra kontrollpanelet som ikke finnes på flisesiden fra før av, kunne man sløyfet den - og bedre oversikten med en bedre gruppering på for eksempel APP-siden.

 

Så ser jeg heller ikke vitsen med skrivebordet hvis dette gjennomføres.

Er det for å betrakte kunst går jeg heller på en utstilling.

Lenke til kommentar

Windows 8 hadde vært en grei oppdatering.... om de hadde fjernet metro-grensesnittet.

Hvor umåtelig teit hadde ikke det vært??? Hvorfor er det et problem at man benytter metro?

 

Joda, på desktoppen er kanskje ikke metro førstevalget, men dette OS'et er en multi plattform greie. Har du brukt nettbrett med W7? Det fungerer ikke veldig bra, og alle bitcher over hvor lite tilpasset det er for nettbrett. Nå skal man så bitche for at det er støtte for dette? Latterlig så lenge MAN HAR ET VALG.

 

Jeg mener konseptet er genialt.

Scenario:

Du sitter og jobber på kontoret, du har en 24" skjerm, tastatur og mus. Du bruker Windows 8 i desktop mode, my som du bruker W7 i dag. Plutselig oppdager du at du skulle vært på flyet til london for et viktig møte. SHIT!

 

Du reiser deg fra stolen, griper W8 nettbrettet som står i docken, tilkoblet nevnte skjerm og utstyr og raser av gårde. I samme øyeblikk skifter grensesnittet fra std til metro, som er tilpasset nettbrettbruk.

 

På flyplassen har du nå sjekket inn bagasjen. Du drar fram W8 nettbrettet og kobler til nett. Fordi det har Direct Access innebygd kobler du rett opp mot firmaets nettverk som om du sitter på kontorpulten. Dermed er det enkelt å få fram powerpointen du jobbet på og gjøre ferdig denne. Deretter kan du enkelt surfe litt på nettet og lese nyheter etc.

 

På flyet spiller du noen spill, og tre/fire timer senere kommer du fram til møtet. Der klasker du nettbrettet i en ny dock. Vanlig grensesnitt enables og du blåser presentasjonen opp på tilkoblet projektor, fremdeles tilkoblet nettverket med DA.

 

Slik jeg ser det er W8 på nettbrett genialt, og da behøver man et nettbrettvenlig GUI. Jeg har ikke prøvd metro på W8, men detfungerer utmerket med WP7.

 

Så hvorfor har du så mye i mot Metro?

Hvorfor skal man ha både nettbrett og PC (kanskje bærbar og stasjonær)?

 

Som olestokk sier, problemet ligger i at i developer previewen har du IKKE NOE VALG for hvilket grensesnitt du ønsker å bruke. Jeg er enig i at metro gjør seg godt på nettbrett, men jeg syntes de skal skille windows for nettbrett og windows for pcer med et mer presist pekeredskap.

 

Pluss at jeg generelt er i mot den utviklingen hvor alt skal dummes ned og som gjerne går på bekostning av funksjonalitet. Forresten har jeg ennå til gode å se fordelen med netbret over en laptop i arbeidslivet?

Lenke til kommentar

Internet Explorer eksisterte i to separate versjoner, 32 og 64bits i W7.

Jeg syntes det var veldig greitt å ha to versjoner. Jeg kjørte 32bits til vanlig bruk og 64bits til spesielle formål.

 

I W8 skal de i følge flere sider jeg har sett på være slått sammen til en.

Se på : Internet options/SecurityTab - skal det finnes mulighet for å hake av for "Enable 64bits mode".

Plassert like over der man haker av for Protected mode.

Da skal man visstnok få både 64 og 32bits versjoner som skal kunne innstilles til forskjellige sikkerhets-soner.

 

Bare at det valget finnes ikke på mine Pc-er. (som kjører 64bits W8CP)

Hvorfor ?

Og går det an å få til valget ?

 

Har forsøkt å åpne IE fra mappetreet både under (86) og (64) men de har samme versjonsnummer (10.0.8250.0)

Lenke til kommentar

Så den jeg også maiahi.

Forklaringen er jo syk - hvor mange er så rotete at de ikke vet når de skal ut å fly ? Og de stakkarene der er det ikke håp for uansett.

Om de i det heletatt finnes, tror jeg ikke de setter sin lit til at et OS skal redde deres livssituasjon heller.

 

Nei, det er vel selve LANSERINGEN av W8 som er feil ?

Lanser den som et brettOS - og ta tapet.

Det er ikke noe alternativ for de store masser - de som vil ha et tastatur og en mus å fingre med.

Lenke til kommentar

Takk for opplæring hvakrg ! Nå brukte jeg WordPad som eksempel, men det kan hende går med de andre - om jeg finner dem i mappetreet ...?

Poenget mitt er jo at det er blitt med tungvint.

 

Ja, er enig i at de burde lagt til en "add to desktop" funksjon på start-skjermen siden de allerede har "add to start" og "Add to taskbar".

 

 

Med den åpnede PDF i mail på W7, har man jo valget om å legge den ned på oppgavelinja eller å lukke siden. I begge tilfeller kommer man direkte tilbake der man var. Det mener jeg fremdeles se mer funksjonelt.

 

 

Er vel bare brukervaner som skiller oss da, personlig så bruker jeg aldri å minimere ett enkeltvindu, enten bruker jeg Windows+D eller så bruker jeg alt+F4/alt+tab/windows+tab

 

Når jeg skriver her på HW er det også noe bug med skrivemerket. Det flytter seg ikke noen ganger. Noen som merker det ?

 

Ja, har en del bugs med skrivemerket i IE, noen ganger er det usynlig, og det virker også å være feilplassert noen ganger, men dette er fortsatt bare en PP-versjon av IE10.

 

"kontrollpanelet på egen side" : jeg mener bare at det er ikke nødvendig med så mange sider for å komme til ting og tang. Hvis man la de logoene fra kontrollpanelet som ikke finnes på flisesiden fra før av, kunne man sløyfet den - og bedre oversikten med en bedre gruppering på for eksempel APP-siden.

 

I mine øyne burde man ikke ha noen ikoner fra kontrollpanelet på startskjermen, for å åpne kontrollpanelet trykker man bare start, og skriver "control"+enter, eventuelt høyreklikker man nede i venstre hjørne på skrivebordet og velger kontrollpanel.

 

 

 

Så ser jeg heller ikke vitsen med skrivebordet hvis dette gjennomføres.

Er det for å betrakte kunst går jeg heller på en utstilling.

 

Poenget med skrivebordet er todelt, Legacy apps og kraftig mulittasking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...