Gå til innhold

Guide: Vi har installert Windows 8


Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det fra andre artikler, blir alle programmer/apps automatisk blåst opp til fullscreen, istedenfor å kjøre dem i egne vinduer som man kan forme etter ønske. Stemmer dette?

 

Hva så med oss som gjerne jobber med 5-6 programmer samtidig på 2 eller flere skjermer?

 

Noen som kan berolige meg??:)

 

Bare 'metro apps' er fullscreen. Vanlige programmer fungerer akkurat som tidligere. Starter du et vanlig program, f.eks Opera, Winamp osv så blir du sendt rett til den helt vanlige desktopen og får et helt normalt vindu å forholde deg til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lukking av programmer er det mest opplagte eksempelet. Å måtte dra musen over hele skjermen fra topp til bunn er tungvint. Alt+F4 blir eneste gunstige løsning, men det er kjekt å ha muligheten til å lukke kjapt med musa også.

 

At alle appene er fullskjerm er veldig slitsomt. Jeg kan f.eks ikke bruke meldingsklienten samtidig som jeg ser på kalenderen min på tross av at skjermen er mer enn stor nok. Metroappene legger også opp til mye klikking. F.eks noe så simpelt som å sette musikkspilleren på shuffle er jo uhorvelig mange klikk. Hvorfor kan jeg f.eks ikke skifte til neste sang direkte fra Musikk-tilen? Det er mer enn nok plass til basisknappene der. Årsaken er selvsagt at det blir for smått for touch og små tablets.

 

Jeg ser faktisk overhodet ikke hva Metro kan tilby meg. Alt er mer effektivt fra desktopen.

 

Som du sier selv så har du alt+F4 som fortsatt fungerer utmerket, i tillegg er noe av planen med Windows 8 at du ikke skal ha behov for å lukke Metro-apps da de ikke bruker resurser uansett. Standard desktop-apps har jo fortsatt x'en.

 

Og jo du kan bruke meldingsklienten samtidig som du bruker kalender, eller kalender samtidig som du har en e-post oppe. Du bare docker en av de til sida så har du to apps oppe. Om du vil ha fler så bruker du standard desktop. Ellers synest jeg ikke at to klikk er "uhorvelig mange klikk" for å slå shuffle av/på.

 

Pause/NeXT prev hadde vert artig å ha på live-tilen ja, men personlig bruker jeg knappene på tastaturet for å gjøre dette.

 

Om du synest alt er mer effektivt fra desktopen så er det bare å bruke desktopen, men for folk flest vil Metro være både enklere og mer effektivt å bruke.

Lenke til kommentar

W8 er altså bare W7 minus en masse god funksjonalitet som er lett å forholde seg til, pluss et skall ?

Et skall som man ikke får lov å fjerne.

Og det er ikke slik at man kan få igjen det gode gamle skrivebordet. Man får ett som likner, men som er ribbet for alle funksjoner. Bare et bilde altså.

Og man kan spørre seg hva man skal med det ?

 

Så opplever jeg også noen bugs med denne som ikke fantes i DP.

Nå får jeg ikke svart på mailer. Jeg må lage en ny og lime inn den gamle.

Ikoner fra etterinstallert programvare hopper vilkårlig rundt på skrivebordet. Går ikke bort med sfc /scannow, som for øvrig kjører mye raskere og uten CD. (5min) Denne har forresten funnet noe på neste alle maskiner jeg har installert 8CP på. Anbefaler å kjøre denne selv uten mistanke.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å skru av UAC-kontrollen - h.klikke på ikonet, velge egenskaper og fane Compatibilitet. Knapp : "for alle brukere" og hak av nederst for "kjør som administrator".

Kan gjøre susen i noen tilfeller. Bruker selv en del 3.partsprogrammer som må kjøres slik.

Særlig jævlig er treningsprogrammet PolaProTrainer. Der legger alle treninger seg et eller annet sted på Pc-en. De kommer med i bruk av programmet, men IKKE ved kopiering, ikke i backupen og ikke under sending av filene til venner.

I DP-versjonen sto det compabilitetsfiler øverst i headingen - det gjør det ikke i denne (CP) En får altså ingen beskjed om dette før det er for sent.......

Lenke til kommentar

W8 er altså bare W7 minus en masse god funksjonalitet som er lett å forholde seg til, pluss et skall ?

Et skall som man ikke får lov å fjerne.

Og det er ikke slik at man kan få igjen det gode gamle skrivebordet. Man får ett som likner, men som er ribbet for alle funksjoner. Bare et bilde altså.

Og man kan spørre seg hva man skal med det ?

 

Så opplever jeg også noen bugs med denne som ikke fantes i DP.

Nå får jeg ikke svart på mailer. Jeg må lage en ny og lime inn den gamle.

Ikoner fra etterinstallert programvare hopper vilkårlig rundt på skrivebordet. Går ikke bort med sfc /scannow, som for øvrig kjører mye raskere og uten CD. (5min) Denne har forresten funnet noe på neste alle maskiner jeg har installert 8CP på. Anbefaler å kjøre denne selv uten mistanke.

 

Kunne gjerne tenke meg å vide hva all denne gode funksjonaliteten som finnes i W7 og ikke i W8 er. Og hvilke funksjoner er det du mangler på skrivebordet?

 

Har for øvrig ikke merket noen av de bugsa du snakker om.

Lenke til kommentar

Skjer ikke i helvete at jeg bruker Metro.Passer mye bedre på en mobil, slik som med Windows Phone, eventuelt en touch-skjerm.Det er bare min mening, da.

 

Metro er forsåvidt laget for fingrer. Jeg regner med at Microsoft legger inn støtte for musebrukere.

 

Startskjermen fungerer utmerket med keyboard og mus.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å skru av UAC-kontrollen - h.klikke på ikonet, velge egenskaper og fane Compatibilitet. Knapp : "for alle brukere" og hak av nederst for "kjør som administrator".

Kan gjøre susen i noen tilfeller. Bruker selv en del 3.partsprogrammer som må kjøres slik.

Særlig jævlig er treningsprogrammet PolaProTrainer. Der legger alle treninger seg et eller annet sted på Pc-en. De kommer med i bruk av programmet, men IKKE ved kopiering, ikke i backupen og ikke under sending av filene til venner.

I DP-versjonen sto det compabilitetsfiler øverst i headingen - det gjør det ikke i denne (CP) En får altså ingen beskjed om dette før det er for sent.......

 

 

Har slått av UAC, og kjørt som administrator. Ingen av de fungerer.

 

Har også prøvd å kjøre i kompabilitetsmodus for W7. Dette fungerte heller ikke.

Lenke til kommentar

Burde være et valg i installasjonen om du vil installere metro og om du vil bruke metro eller desktop m/startmeny som default shell.

 

Metro er et grensesnitt forbeholdt touch skjermer, da de fleste skjermer som selges i dag ikke har denne muligheten, er det lite brukervennlig.

 

Samt burde det være et valg for å velge om du vil bruke fil meny i utforsker i stedet for ribbons menyen. Jeg foretrekker fil meny da det sparer meg 20sekunder for å lete etter nødvendige ikoner som har funksjonen jeg trenger. Mulig det går an å gjøre noe her, men når jeg prøvde så restarta pcen seg.

Lenke til kommentar

Jo, det går jo ikke an å legge Ikoner fra programmer som en bruker mye på skrivebordet i W8CP. Isteden finnes 3 flis-sider med noe forskjellig innhold som en må se gjennom for å finne det programmet som en bruker mye.

Det er også sånn at du for eksempel er i Windows Mail og åpner en PDF - når du så skal tilbake til Windows Mail finnes ingen tilbakeknapp. Du må først opp i h. hjørne med pila, så ned å finne Start-Flis og klikke på den. Så må du lete opp Mail-flisa og trykke på den.

Den operasjonen er iallfall mye mer funksjonell i W7. Der oppnås dette med færre flyttinger og færre klikk.

Og det finnes mange fler.......

En hovedinnvending er vel at det ikke er god nok kommunikasjon mellom disse sidene - en oppgave som jo oppgavelinja fikser fint i W7.

Den er jo kun tilstede på skrivebordet i W8, og kunne fungert som den manglende kommunikator.

Hva skal man med kontrollpanel + skrivebord + start-flis + 2 flis-sider til ?

Blir bare rot av sånnt.

Lenke til kommentar

Samt burde det være et valg for å velge om du vil bruke fil meny i utforsker i stedet for ribbons menyen. Jeg foretrekker fil meny da det sparer meg 20sekunder for å lete etter nødvendige ikoner som har funksjonen jeg trenger. Mulig det går an å gjøre noe her, men når jeg prøvde så restarta pcen seg.

 

Dette er jo utelukkende en vanesak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...