Gå til innhold

Anmeldelse: Journey (PS3)


Anbefalte innlegg

skulle ha skrevet en fyldig kommentar, men ser at kommentar feltet har blitt lang som bibelen... anyway, når marius her skriver "Du trenger ikke gå alene gjennom spillet......" og man leser derifra. så er det her spillet begynner. man bør få mere av sånt, og slutt på forever alone singel player spillene, dette skal kjøpes. til dere som kun har xbox, det er på tide dere kjøper en ps3, koster ikke mere enn en tur ute på fylla ei helg. mere morro en dagen derpå bakrusen, er en ps3 også :)

 

Snakk for deg selv. Jeg bruker ikke så mye penger på en "helg på fylla". Men folk bruker tydeligvis svært mye på fyll siden alt mulig er så mye billigere enn det....

 

AtW

Konsollene er så langt ut i sin syklus nå at ingen av konsollene koster stort nå for tiden. Om man liker Zelda, Halo eller Uncharted så er det nesten bare å kjøpe konsollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skulle ha skrevet en fyldig kommentar, men ser at kommentar feltet har blitt lang som bibelen... anyway, når marius her skriver "Du trenger ikke gå alene gjennom spillet......" og man leser derifra. så er det her spillet begynner. man bør få mere av sånt, og slutt på forever alone singel player spillene, dette skal kjøpes. til dere som kun har xbox, det er på tide dere kjøper en ps3, koster ikke mere enn en tur ute på fylla ei helg. mere morro en dagen derpå bakrusen, er en ps3 også :)

 

Snakk for deg selv. Jeg bruker ikke så mye penger på en "helg på fylla". Men folk bruker tydeligvis svært mye på fyll siden alt mulig er så mye billigere enn det....

 

AtW

Konsollene er så langt ut i sin syklus nå at ingen av konsollene koster stort nå for tiden. Om man liker Zelda, Halo eller Uncharted så er det nesten bare å kjøpe konsollen.

 

Det blir isåfall en vurdering man tar oppimot hva andre spill koster en, hva annen kultur koster osv. Jeg er bare litt lei av den totalt meningsløse "alt er billig, fordi en tur på byen er dyrere"-sammenlikningen, den er sjeldent treffende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har fått spilt Journey nå, og må si at dette er en veldig god anmeldelse. Jeg synes imidlertid det er ganske tydelig at Journey er et spill, det benytter seg av utpregede spillvirkemidler for å formidle følelser, og der skiller det seg fundamentalt fra andre spill. Filosofisk er det ikke interessant i det hele tatt, men gjennom bruk av interaktive virkemidler, forsterkes opplevelsen i en slik grad at vi kan snakke om noe genuint fornyende. Symbolreisen er selvsagt noe platt, men fordi virkemidlene fungerer så godt, tror jeg Journey er det beste vestlige spillet jeg har spilt på noen år. Fortellerformen er underlegen åpningssekvensen i The Wind Waker, man gjør det hele for obskurt, men kunstretningen slår meg som det peneste en vestlig utvikler har gjort til dags dato.

 

Jeg synes kanskje karakteren er vel streng, men du, Marius, viser at du forstår Journey så langt som det omtrent kan forstås, og dermed er det vanskelig å kritisere deg for å befinne deg et annet sted på skalaen enn de fleste anmelderne. Det føles kanskje ikke så givende å sette karakter på et spill som Journey, men jeg vil si at det er et spill som bør oppleves, og som kommer til å stå seg godt, selv om en gjennomspilling for min del er nok. Isolert sett er kanskje å beskrive Journey som et "godt" spill riktig, men sammenlignet med det meste annet som gis ut, framstår spillet som så sofistikert at det å gi det en så dårlig karakter undergraver opplevelsen sammenlignet med de for meg langt mindre givende klassikerne. Det er kanskje problemet med en side som benytter seg av et titalls anmeldere. Konklusjonen din er jo på en måte at karakterskalaen ikke helt strekker til for å beskrive spillet.

 

Skrev selv en tekst her, men jeg vet ikke hvor interessant den er. Vi tenker veldig mye det samme.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Startet på dette spillet i går og gikk igjennom hele spillet på en kveld, det går ikke ann å lgge det fra seg. Det er ett av de mest imponerende og flotteste spillene jeg noen gang har vert borti. Lav pris og gode grunner til å spille det igjen trekker opp. Får 10/10 hos meg :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

j satt og måpte for en helt hvit skjerm... d var såå vakkert... en hvit skjerm... det at spille klarer og gjøre en farge om til noe så estetisk vakkert står d stor respekt av... lurer ennå på en masse ting rundt spillet... fantastisk historie... noe av det beste j har spilt i hele mitt liv... og j har spilt en del... fortjener 20/10... helt fantastisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 3 år senere...

Første gangen jeg spilte Journey var det bare "bra". Det var ikke før andre gangen at jeg forsto mer og ville spille flere ganger. Tredje og fjerde gangen hadde jeg lært meg å elske spillet. Jeg hadde fått flere aha-opplevelser om ting jeg plutselig forsto, som jeg ikke forsto tidligere. Og at Journey klarer å sammensveise to vilt forskjellige mennesker på så kort tid (tror jeg brukte om lag 1-1.5 timer på å runde det) er bare helt fantastisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Kjøpte meg nettopp Journey og spilte gjennom det.

 

For en utrolig opplevelse!

 

Og så utrolig kult at jeg plutselig fikk en kompanjong som ble med meg på turen gjennom hele spillet.

Det er det vakreste jeg har vært borti i spill. Helt ut av det blå når jeg slet med en puzzle, så kommer en annen spiller som sliter med det samme og så fant vi ut av det sammen. Vi holdt følge gjennom hele reisen, ventet på hverandre, hjalp hverandre. Alt uten noen form for kommunikasjon gjennom chat eller voice, kun ingame gestures.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...