Gå til innhold

Hvilken nettleser bruker du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Bruker nettleser til å oppdatere bl.a GPS så for meg er det viktig at de ulike firmaene gir ut plugins som passer til nettleseren. Pr. idag er det meste til IE og firefox.

Brukte opera endel før, men fikk etterhvert mye problemer med den. Begynte å generere masse filer, så etterhvert ble den på 10-20 Gb noe jeg synes er mye for en nettleser. Etterhvert sluttet også torrent støtten å virke, så da kuttet jeg den ut. Forsøkte å bruke opera på minnepinne i utlandet, men ingen hoteller osv ville plugge til minnepinnen. Forståelig nok, men for meg fikk jeg aldri brukt opera på minnepinne unntatt på hjemmemaskinen.

 

Liker også å kunne laste ned en innstallasjonsfil, isteden for disse online greiene som chrome ihvertfall har brukt og ser igrunn ikke helt greia med hvorfor velge.

 

Skulle man valgt chrome pga sikkerheten kan man lige gjerne bruke comodo sin dragon?

Lenke til kommentar

Hjemme bruker jeg Opera med deaktiverte plugins og cookies og Ghostly til surfing (omtrent 200 tabs) og en instans av Chromium til Facebook.

Jeg har en følelse av deja vu her, men to spørsmål:

1. Ser du ikke på flash / wmp video hjemme overhodet?

2. Hvilken nettleser bruker du for å handle på nett (dersom du gjør det), flere av norske nettbutikker krever ikke bare mulighet for å sette egne cookies men også tredjeparts for å fullføre transaksjon ved betaling med kort.

 

Ingen av de andre nettleserne kan erstatte Opera i hvor effektivt jeg bruker den.

Kan du gi meg noen eksempler på funksjoner i Opera som medfører høyere effektivitet for deg? Bare lurer på hva andre powerusers bruker av funksjoner i Opera.
Lenke til kommentar

Har brukt Opera i snart 4 år, og for min del er dette den eneste nettleseren som greier å levere den riktige kombinasjonen av funksjoner og hastighet. Jeg har prøvd både Chrome og Firefox i utallige situasjoner, men ingen av disse har greid å matche Opera ennå. Firefox er veldig bra, litt knotete til tider, men sikkert greit hvis en venner seg til det. Chrome har jeg ennå ikke fått til, og jeg koker innvendig hver gang jeg bruker det, dårlige funksjoner og jeg finner da ikke igjen en dritt:p.

 

WIndows: Opera

Android: Opera Mobile (selv om jeg ikke er helt fornøyd)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg la merke til en litt pussig sak her .

Enkelte av der vil ikke bruke chrome fordi de opplever problemer med den . Dere bruker f.eks firefox.

Endre av dere bruker chrome fordi dere har problemer med firefox.

 

 

Jeg tviler på at det er i nettleserne problemene ligger.

uansett så virker det veldig pussig

 

Tja, jeg foretrekkker FF fordi det funker bedre på Linux (synes jeg), det respekterer faktisk privatlivet mitt og det er FOSS.

Lenke til kommentar

Jeg la merke til en litt pussig sak her .

Enkelte av der vil ikke bruke chrome fordi de opplever problemer med den . Dere bruker f.eks firefox.

Endre av dere bruker chrome fordi dere har problemer med firefox.

 

 

Jeg tviler på at det er i nettleserne problemene ligger.

uansett så virker det veldig pussig

 

Tja, jeg foretrekkker FF fordi det funker bedre på Linux (synes jeg), det respekterer faktisk privatlivet mitt og det er FOSS.

 

Chromium er lansert under BSD lisens, og inneholder ingenting av Google sin overvåkning (Som egentlig bare er 'instant' søking oppe i URL-baren + IP-addresse http://news.cnet.com/8301-13860_3-10031661-56.html).

 

Chromium hadde til og med gjort RMS glad!

 

 

Lenke til kommentar
Chromium er lansert under BSD lisens, og inneholder ingenting av Google sin overvåkning (Som egentlig bare er 'instant' søking oppe i URL-baren + IP-addresse http://news.cnet.com...0031661-56.html).

 

Joda, Chromium er grei. Det er Chrome jeg ikke liker.

 

Chromium hadde til og med gjort RMS glad!

 

Skal jeg sende han mail å spørre? :p

 

Jeg trekker det tilbake. RMS hadde sikkert funnet noe som han ikke liker med det, og det er ikke lansert under GPL 3.0.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Savner en skikkelig test av nettleserne basert på fakta.

Sammenlign:

-Hastighet

-Acid3 støtte

-Plugins til å oppdatere bl.a gps og vise dokumenter

-Sikkerhet

-Behandling av personlige data

-Brukervennlighet

osv

 

Garmin sier på denen siden at pluginen ikke støtter opera, kun ie, ff, chr. og saf.: http://www8.garmin.com/products/communicator/

 

Libreoffice krever firefox for browser plugin:

http://help.libreoffice.org/Common/Browser_Plug-in

 

Opera og silverlight ser ut til å ha trøbbel:

http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=1028172

 

Osv.

 

Velger ikke nettleser for å spare 4 millisekund på en sidelasting eller for å spille angrybirds

Lenke til kommentar

Bruker Firefox på Den stasjonære plattformen, Chrome på eldre, svakere maskiner.

 

IE Syntes jeg ikke noe om.

Opera fungerer greit nok, men den lar meg ikke surfe slik jeg er vant til. Syntes også den er relativt stygg. Hadde opera på mobilen og derfungerte det meget bra.

 

Firefox bruker fremdeles mye resurser, men det tar på å ha 5-6 faner åpne til en hver tid. Det er heller ikke noe problem og jeg mener det er den som takler best at man har mange oppgaver oppe samtidig. Da mtp. stabilitet og oversiktlighet.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
1. Ser du ikke på flash / wmp video hjemme overhodet?

2. Hvilken nettleser bruker du for å handle på nett (dersom du gjør det), flere av norske nettbutikker krever ikke bare mulighet for å sette egne cookies men også tredjeparts for å fullføre transaksjon ved betaling med kort.

1: Veldig sjeldent. 99% er Youtube som får bruke plugins. (Jeg har også en knapp for å åpne i VLC) For den siste prosenten har jeg en knapp øverst til høyre med dette bak seg:

Button6, "Firefox"="Execute program, "firefox", "%u", "Firefox", "Firefox""

Jeg bruker bare GNU/Linux, så noe WMP er jeg heldigvis aldri borti.

2: Jeg bruker Opera til handling på nett. Trenger jeg innlogging på en nettside er jeg fire museklikk fra å godkjenne cookie-lagring på et domene, så det er ingen problem. BBS-domenet har fått tillatelse til å starte plugins (Java til Verified by VISA) og lagre cookies.

 

Ingen av de andre nettleserne kan erstatte Opera i hvor effektivt jeg bruker den.

Kan du gi meg noen eksempler på funksjoner i Opera som medfører høyere effektivitet for deg? Bare lurer på hva andre powerusers bruker av funksjoner i Opera.

Jeg har glemt tonnesvis med Opera-triks jeg har lært meg det siste tiåret, men her er hvertfall de jeg bruker daglig jeg kommer på:

-Spatial navigation. Bruk SHIFT og piltaster for å navigere en markør på siden. Gjør at du kan surfe de fleste sider uten mus.

-Link-search. Punktum (.) er vanlig tekst-søk på siden, men komma (,) er lenkesøk. Den finner den første linken på siden som treffer søket ditt. (CTRL-g for å bla videre) Det gjør at for å f.eks logge ut på denne siden kan jeg trykke «,lo{enter}», for "Logg ut" er første lenke på siden som inneholder den teksten. «,mi{enter}» (ne innlegg) er også vanlig for meg.

-Back/Forward med museknapper. Dette er ikke så viktig for de fleste i dag, men det var viktig en del år siden. (Jeg bruker det enda i dag) Trykker du høyremusetast+venstremusetast er det det samme som back og venstremusetast+høyremusetast er forward.

-Zoom/Skaléring. Jeg vet ikke hvordan resten av nettleserne gjør det i dag, men Opera skalérer hele nettsiden perfekt når du zoomer som gjør at den er flott på lang avstand.

-One button hotkeys. Det kan aktiveres i settings. Tallene 1 og 2 går høyre og venstre på tab-listen, Q og A går opp og ned gjennom lenker på siden, W og S går opp og ned på HTML <h> (header) tags (flott på nyhetssider hvor overskriftene er headers) og ellers sikker mer jeg har glemt.

-CTRL-z gjenåpner lukket tabs.

-CTRL-B er paste-and-go.

-Enkelt regelsett per-domene. Høyreklikk, velg "edit site preferences" og endre innstillinger for domenet du er på. F.eks godkjenne plugins, javascript, referer sending, cookie regler, popup behanding osv.

-Fast Forward. Dersom du kommer til bunnen av en side og du enten utfører en av de mange måtene å gå forward (mouse gesture høyre, venstreklikk+høyreklikk, ALT-pilhøyre, MOUSE5, ALT-f) eller trykker SPACE (som blar skjerm for skjerm nedover) prøver Opera å gjette hva neste side er. Basert på det som står i fastforward.ini prøver den å finne en lenke på siden den tror peker til den neste. Det betyr at når du f.eks er på et forum og leser en tråd kan du trykke SPACE frem til bunnen for så å bli servert side to i tråden automatisk ved neste SPACE. Her er standardinnholdet i den:

 

 

 

;Then other words and their scores.

;If no score is given, it defaults to 100

;If score is 100 or more, Opera will allow

;the word or words to also only be the start or end

;word of the whole link text

 

;Special ones

"->"

"- >"

"-->"

"-- >"

"=>"

"= >"

"==>"

"== >"

">>"

"> >"

»

>>

"> >"

"> > >"

index.html=78

index.htm=78

default.htm=90

index.php=78

default.aspx=80

default.asp=80

welcome.html=90

welcome.htm=90

 

;English

Next=101

Next page=102

"[Next]"=101

Next»=101

"Next »"=101

Next>>=101

"Next >>"=101

"Next=>"=101

"Next =>"=101

"Next==>"=101

"Next ==>"=101

More

"More..."

"More ..."

 

;Norwegian

Neste=101

Neste»=102

Neste side=102

 

 

 

Hjemme bruker jeg Opera med deaktiverte plugins og cookies og Ghostly til surfing (omtrent 200 tabs) og en instans av Chromium til Facebook.

Ghostly?

Ghostery! :blush:

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...