Gå til innhold

liten ting ang staving


Morten21

Anbefalte innlegg

Tenkte på en ting, når man staver et ord som f.eks snøscooter, staver man det jo og sier det litt saktere som s n ø s c o o t e r, nå staver jeg ordet på en måte, sier en og en bokstav, men om jeg f.eks sier " Hei mitt navn er supermann", dette sier jeg altså helt vanlig, stavet jeg dette nå? selv om jeg ikke sa en og en bokstav, men sa setningen helt vanlig, så vil vel det også si at jeg faktisk stavet den setningen ?' Noen som er uenig/enig?

 

 

Bare en litt morsom tanke jeg kom til å tenke på ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, man sier jo en og en bokstav dersom man uttaler det veldig sakte.

 

SSSSSS NNNNNN ØØØØØØØ SSSSSSS CCCCCC OOOOOO OOOOO TTTTTT EEEEEE RRRRRRR

Nei. S-lyden («sss»), for å ta den som eksempel, er ikke det samme som å uttale bokstaven («ess»).

 

Sant nok. Men dersom man ikke vet hvordan man staver "bukse", kan man si "bukse" veldig sakte og finne ut hvilke bokstaver som trengs. Det er nesten som å stave.

Lenke til kommentar

Jo, man sier jo en og en bokstav dersom man uttaler det veldig sakte.

 

SSSSSS NNNNNN ØØØØØØØ SSSSSSS CCCCCC OOOOOO OOOOO TTTTTT EEEEEE RRRRRRR

Nei. S-lyden («sss»), for å ta den som eksempel, er ikke det samme som å uttale bokstaven («ess»).

 

Sant nok. Men dersom man ikke vet hvordan man staver "bukse", kan man si "bukse" veldig sakte og finne ut hvilke bokstaver som trengs. Det er nesten som å stave.

Bukse uttales vel "bokse", så da bør man stave ordet for at det ikke missforstås. Da er det en vesentlig forskjell på å si det sakte og å stave det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er riktig, trådstarter. Og jo fortere du sier en ting, desto tettere må du skrive bokstavene for at det skal bli riktig.

 

Ble jo feil med tanke på at jeg skrev, for jeg tenker ikke på når jeg skriver ordet "snøscooter" jeg snakker om når man snakker vanlig, men jeg skrev "s n ø s c o o t e r" på den måten, så kanskje du og andre skjønte at jeg liksom "stavet" dette nå, har ingenting med at jeg skriver, jeg snakker om når vi snakker vanlig med andre mennesker(ikke online).

 

kort oppsumering, når jeg sier HELT vanlig til et annet menneske, altså HELT vanlig, " Hei mitt navn er Jonas" Så er spm mitt, stavet jeg dette nå, selv om jeg sa det HELT vanlig, eller må jeg faktisk stave setningen/ordet for at det skal kalles staving?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...