Gå til innhold

Oslofjordtunnelen åpnes igjen på mandag men mer fotobokser osv!


Andzel

Anbefalte innlegg

Oslofjordtunnelen er så elendig kan man jo si, har jo vært stengt nede lenge for tungtransporten, noe som har medført firmaer mange millioner i tap! Det jeg stuser veldig på er at de skal ha gjennomsnitt måling gjennom hele tunnelen. Dette eer og blir feil sier jeg!

 

Dette er den ENESTE strekkingen du har å kjøre forbi lovlig på hele 23 veien nesten bortsett ifra en liten bakketopp ellers. Dette kommer til å tilføre at folk kjører forbi der det ikke er lov noe som alt skjer ellers ettersom de kommer bak lastebiler osv.

 

Strekningen 23 veien er uansett dårlig vedlikeholdt med masse hull og den tryggeste strekningen å kjøre forbi noen er å kjøre forbi i denne tunnelen på en lovlig måte. Først senke hastigheten, sette opp dumper utafor tunnelen osv. Nå også gjennomsnitt fotobokser.

 

Hva synes dere om denne saken? DE som kjører 23 veit godt hva jeg mener med angående lovlig kjøring forbi av motorisert kjøretøy på denne streka. Pluss folk ligger ikke i 80 her heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke tillatelse til å overskride fartsgrensen selv ved en forbikjøring. Det vil si at om det er gjennomsnittsmåling eller ikke i tunnellen så har det ikke noe som helst å si på forbikjøringsmulighetene dine.

 

Hvis du regelmessig har det så travelt at du ikke kan ligge i 70mk/t på en strekning med 80km/t så bør du starte tidligere. Du taper bare få minutter på mila så det burde ikke være noe problem...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mila? Du kan spare oppe til et kvart eller mer på hele 23 veien hvis du ligger i 90 i 80 sonen nesten. Ligger du i 100 så sparer du ihvertfall et kvarter. Uansett det som gjør er at det er helvete veit med mange idioter som gjør bare strekningen verre. Beste tingen er å kjøre forbi de i tunnelen enn å kjøre forbi på ulovlig vis noe som kommer til å skje mer og vedder på at det blir en ulykke fremover.

Lenke til kommentar

Du kan spare oppe til et kvart eller mer på hele 23 veien hvis du ligger i 90 i 80 sonen nesten. Ligger du i 100 så sparer du ihvertfall et kvarter.

Tullprat. Riksvei 23 (ja, det heter det, ikke "23 veien", like lite som E6 heter "6 veien") er ihht wikipedia 40 km lang, og tar dermed en halv time i 80, 26 og et halvt* i 90, og og 24 minutter i 100.

 

*) edit: 26 og to tredjedels minutt, dvs 40sek, i 90.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslofjordtunnelen er et symbol på at politikerne ikke tenker sikkerhet.

 

Sette fotoboks i en svært kraftig nedoverbakke, det er å be om varme bremser! Som i flere tilfeller har ført til brann.

 

Dessverre så kan ikke Staten ta feil, så det er sjåførens sin skyld ettersom han bremset mye som følge av at fotoboksen står der for å ødelegge bremsene dine på vei ned, mens du må krypkjøre den grusomme bakken opp igjen som følge av at du ikke kunne få ønsket fart før bakken.

 

Har egentlig ikke sansen for ATK, "ingen" blir tatt og gjennomsnitt farten i sone 80 er nå 72, og før var det 78.

Lenke til kommentar

Hvis du har tullingen helt til Drammen så forstår du vel ta det tar lenger enn 30 minutter..

Godt mulig det, men da kjører du ikke lenger på den veien du snakket om i åpningsinnlegget. :whistle:

 

Kjør den selv så veit du selv at det tar mer enn halvtime ifra tusenfryd til drammen!

 

Uansett folk kommer til å forurenserer ved å bruke mindre gir nedover og oppover! Bremsene blir slitt mer ettersom folk bruker ikke motoren til å kjøre saktere.

Lenke til kommentar

Oslofjordtunnelen er et symbol på at politikerne ikke tenker sikkerhet.

 

Sette fotoboks i en svært kraftig nedoverbakke, det er å be om varme bremser! Som i flere tilfeller har ført til brann.

 

Eller som de flest andre forstår: "low gear".

 

Å dundre ned bratte bakker for og så stå på bremsene er i beste fall idiotisk. I værste fall er det hasardiøst pr def.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslofjordtunnelen er et symbol på at politikerne ikke tenker sikkerhet.

 

Sette fotoboks i en svært kraftig nedoverbakke, det er å be om varme bremser! Som i flere tilfeller har ført til brann.

 

Eller som de flest andre forstår: "low gear".

 

Å dundre ned bratte bakker for og så stå på bremsene er i beste fall idiotisk. I værste fall er det hasardiøst pr def.

 

Regner da med at du også vet at det blir varme bremser av det og?!

Lenke til kommentar

Regner da med at du også vet at det blir varme bremser av det og?!

 

Vel, du får prøve selv da hva som er det beste.

 

Imponerende.

 

Jeg er motstander av fotoboksen i nedover bakke som følge av varme bremser, uansett framgangsmåte så vil bremsene bli varme om man har for tung last og må holde mindre fart enn det som hadde vært best. Spesielt med tanke på oppoverbakken som kommer.

 

Atk kan for min del erstatte hele Oslofjord tunnelen hvis man fjerner fotoboksene i nedover bakkene der, dessverre så blir de nok der da de er en super knipser.

Lenke til kommentar

Imponerende.

 

Ikke sant.

 

Det blir noe logisk spennende krumspring når en hevder at fotobokser skaper varme bremser.

For det første er det selvsagt fysikalsk umulig. Samtidig vitner det om noen vitale problemer i forståelsen av trafikkfysikk og forståelse.

 

Jeg er motstander av fotoboksen i nedover bakke som følge av varme bremser, uansett framgangsmåte så vil bremsene bli varme om man har for tung last og må holde mindre fart enn det som hadde vært best. Spesielt med tanke på oppoverbakken som kommer.

 

Som nevnt. Fotobokser har intet med varme bremser å gjøre.

Om man får varme bremser i en nedoverbakke har man gjort følgende feil i utøvelsen av sin kjøring;

1) kjørt for fort inn i nedoverbakken

2) det er en svikt i bremsesystemet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som nevnt. Fotobokser har intet med varme bremser å gjøre.

Om man får varme bremser i en nedoverbakke har man gjort følgende feil i utøvelsen av sin kjøring;

1) kjørt for fort inn i nedoverbakken

2) det er en svikt i bremsesystemet

 

Fotoboksene har en medvirkende faktor.

 

Det er svimlende bratt, og det er lastebiler som har kjørt der med mer tonn enn det du antageligvis innbiller deg, flere lastebiler og vanlige biler er ikke tilpasset 70 km/t. Rullefarten er ofte 90, og 70 gir da etter hardt press varme bremser om det er 25 tonn som presser.

 

Jeg er ikke uenig i dine punkter. De har dessuten fra første stund vært for dårlig merket. I Alpene så er det skilter som sier at du bør/må gire ned, hvor bratt det er osv. Mitt inntrykk er at Staten Vegvesen har blitt tatt så mange ganger av den tunnelen nå at de nå har skaffet det?

Lenke til kommentar

Litt off topic, men jeg har et spørsmål mtp fotobokser: Om du kjører med så stor fart at du blir tatt bilde av, men kjører en bil med rattet på feil side (eventuelt "riktig", som noen mener), hvordan blir det da? Skjæres passasjersetet (på "vanlige" biler med rattet på venstre side) ut automatisk, eller gjøres dette etterpå?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...