Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Defekt Vannkjøling H100, men CPU blir avkjølt allikevel?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt inn nytt hardware. Blant annet intel I7 2600K og Corsair H100 vannkjøling. Monterte alt i et Obsidian 650D kabinett.

 

Trykker maskinen på og ser at ingen av Corsair H100 viftene på radiatoren spinner og det kommer heller ingen lys på. Blir umidelbart redd for å svi CPU-en.

 

Skrur alt av og sjekker kabling, blant annet forsikrer meg at molex kontakten (4-pins) fra PSU-en fungerer og det gjør den. Sjekker at alt er tilkoblet riktig i følge manualen og Youtube.

 

Starter igjen og H100 ser fortsatt ut til å være død, men lar den gå til BIOS og da ser jeg at CPU-en har idle temp på 24 grader. Trykker litt i BIOS-en, forandrer BOOT rekkefølgen, kikker litt rundt, ser på CPU temp og denne er fortsatt 24 grader. Skrur alt av igjen.

 

Har ingen planer om å kjøre PC-en med defekt vannkjøling men spørsmålet mitt ER:

 

- Hvis kjølingen er helt defekt ville CPU temperaturen vært høyere etter noen minutter?

- Diverse forum innlegg og råd tilsier at en CPU vil bli svidd meget raskt uten kjøling.

- Kan det være at pumpen går? Hvor mye lyd lager en vannkjølingpumpe uten vifter?

 

Eller vil CPU temperaturen stige raskt og kontinuerlig selv uten annet belastning en å kikke rundt i BIOS?

 

Dersom pumpen går så vil jeg kunne koble viftene til noe annet og dermed vil jeg ha en "semi-defekt" vannkjøling som kan brukes i påvente av nytt/retur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom pumpen går så vil jeg kunne koble viftene til noe annet og dermed vil jeg ha en "semi-defekt" vannkjøling som kan brukes i påvente av nytt/retur.

 

Ja

 

Evnt putte noen andre vifter på radiatoren om ledningstyret er intergert i enheten.

Endret av knut71
Lenke til kommentar

Det er en risiko.. jeg har bare 1 prosessor på samvitigheten.. og det gikk fort (men der løsnet cpu kjøleren.. og fra jeg hørte et dunk til prosessoren var svidd.. gikk bare noen sekunder..

 

Men teoretisk, så vil temperaturen øke sakte oppover så lenge du har vann på H100 kjøleren. til vannets kokepunkt.. deretter vil temperaturen gå fort..

 

Hvis du skal bruke den som "semi-defekt" så ville jeg definert at ved 70 grader(eller lavere) skal maskinen stenges raskt.

Du har den instillingen i biosen. som definerer Hva som skal skje ved høy temperatur.(defalt er ikke denne funksjonen påslått.)

 

men for min del. høres det ut som at det kanskje er brudd på selve ledningen som skal ha strøm.(12V + og 12V- ) ettersom H100 ikke henter strøm fra hovedkortet, mulig det bare er ledningen som ikke er ordentlig koblet inne på blokka.. (prøv og røre litt rundt på ledningene.)

Lenke til kommentar

Mange takk for svar. Status er følgende: Har funnet ut at radiatoren og pumpen fungerer. Det vibrerer i slangene og CPU tempen er stabil på 24 grader. Har installert windows og lekt litt uten at tempen går opp.

 

Det som derimot er defekt er viftestyringen. Så viftene måtte je koble direkte til strøm.

 

Klarer hvertfal å bruke maskinen til ny kjøler har komt i hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...