Gå til innhold

meget strenge befal?


Shushi

Anbefalte innlegg

Skal ha førstegangstjeneste iår :p

 

Noen som har opplevd dem under førstegangstjenesten, og isåfall hvor? Eller er dette bare en militærmyte?

 

Jeg så en film igår som vekket min nysgjerrighet, Full metal jacket

 

 

EDIT: Jeg spør ikke om det finnes befal som er bokstavelig talt psykotiske som han i den videon, men de som tøyer Norsk lov ganske mye, er ufleksible og ekstremt strenge etc.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utover året får du nok også annet befal.

Befal på rekruttskolen skal liksom være litt hissige og krevende. Noen gjør et større nummer utav det enn andre. Alltid litt komisk med UB-befal med pipestemme som er yngre og spinklere enn halve troppen og som likevel skal gjøre sitt ytterste for å virke autoritær.

 

Men som det nevnes, befal har en hel del retningslinjer å forholde seg til, og "choke yourself" og annen fysisk avstraffelse kommer ikke til å foregå.

Herregud, de har ikke engang lov til å bedrive fysisk avstraffelse i form av å tildele pushups. Skal det gjøres etter boken må befalet selv ta pushups sammen med troppen, da er det ikke lenger avstraffelse men trening :)

 

Rekrutten skal være litt hat, men det er egentlig ikke hat i noe større grad enn at det egentlig bare er kos. Gammeldagse barneskolelærere er hardere på disiplinen enn rekruttskolebefal.

Lenke til kommentar

På rekrutten opplevde jeg aldri noen strenge befal. Rekruttskolen var nokså avslappet syntes nå jeg.

 

Men når jeg var på hundefører kurs på Forsvarets hundeskole var de fleste nokså strenge, og ropte til oss flere ganger. Fikk også flere ganger høre hvor udugelige vi var (var flere ganger vi måtte løpe flere runder pga vår udugelighet). Men dette var jo meningen. Det var en måte å teste oss på. Siste dagen av kurset fikk vi høre at alt var skuespill og vi hadde gjort en meget bra jobb.

 

Så tviler på at det finnes sånne befal i forsvaret nå. Er som regel bare skuespill en liten stund hvis de er det.

 

Samme med spesialjeger. Befalet er sikker ganske strenge i starten der og. Men det forandrer seg nok etterhvert.

Lenke til kommentar

Tror det avhenger litt fra avdeling til avdeling også, og ikke minst fra år til år. Særlig det yngre befalet skiftes ofte ut, og mitt inntrykk er at sersjanter \ fenriker som har vært inne i noen få år har lagt fra seg de værste "herskebehovene" som noen kan ha i starten. Husker min egen rekrutt, de fleste av befalene hadde erfaring fra Afghanistan og disse hadde gjerne bedre måter å få autoritetet enn å rope og herse mye som de som kom rett fra befalsskolen. Men for all del, vi hadde disiplin og ble skreket til når noe ikke var bra nok. Husker særlig en episode fra starten av rekrutten hvor vi SKULLE få romvask inn i fingerspissene.. Dvs at ingen vask noensinne er bra nok før det har gått x antall inspeksjoner. Rommet mitt hadde vært veldig flinke til å vaske, så fenriken som inspiserte slet med å finne møkk. Da han så fingermerker på speilet etter at han selv hadde vippet ned speilet for å se etter støv på baksiden her eksploderte han av sinne fordi vi hadde stilt et rom med skittent speil... Selv om det var hans egne fingermerker. Skyllebøtta vi fikk varte en god stund før han storma ut etter å ha gitt oss 10 min til forbedring. Da han returnerte var det dog med et stort glis og sa det var jævlig bra vaska forrige gang.

Lenke til kommentar

FOr det meste er det skuespill til en viss grad,i dagens samfunn søker man alltid etter å få en klapp på skulderen for det man har gjort, men du skinner litt mer igjennom på hvem du er når du føler at ting aldri er bra nok fordi du ikke får godkjennelse for jobben du gjør.

http://www.youtube.com/watch?v=tCaCzXB1Pl8

 

Godt eksempel her i hele videoen ser du befal som skriker og dytter og aldri er fornøyd, men viss du da spoler bort til 6 min og 50 sek sånn ca, virker de jo greie og hyggelige.

 

Befalet er mennesker de og, bare svelg stoltheten din, ta til deg det som blir sagt som er nyttig og det som bare er full skriking ifra befalets side, der troppen får vite hvor udugelige dere er, så shutter man det de sier ute for som regel er det bare BS.

 

Men dog de er mennesker og som alle mennesker er det folk du liker og folk som er født drittsekker, og som i alle samfunnslag er det dritsekker, og du vil nok finne at noen er kanskje litt mer "mann" (brautende og høy på seg selv) enn nødvendig

Endret av Zimmerh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zimmerh: befalsoppførsel under caser på minedykkeropptak er vel neppe representativ for en som lurer på hvordan rekruttskolen arter seg. Hele koseptet med slike opptak er jo å teste stressmestring ved siden av bl.a. fysikk osv. Rekruttskolen på sin side er opplæring.

 

Ja, du kommer nok til å komme over befal som står og skriker til deg under øvelse i felten, men det er svært tvilsomt at slikt er ment personlig, og slik må man ikke oppfatte det heller.

 

En offtopic-ting jeg bare må kommentere i forbindelse med den videoen: ser en kar heller innpå en pose med kakaopulver, det er ikke et tips du bør ta med deg til øvelse. Disse pulverposene du får utdelt i feltrasjonen binder vann, og du vil lettere kunne bli dehydrert om du ikke blander det ut først. Men igjen er det ikke annet enn rent vann som skal på feltflaskene dere får utdelt, så med mindre du ikke har andre flasker tilgjengelig får du et dilemma :)

Lenke til kommentar

Zimmerh: befalsoppførsel under caser på minedykkeropptak er vel neppe representativ for en som lurer på hvordan rekruttskolen arter seg. Hele koseptet med slike opptak er jo å teste stressmestring ved siden av bl.a. fysikk osv. Rekruttskolen på sin side er opplæring.

 

Ja, du kommer nok til å komme over befal som står og skriker til deg under øvelse i felten, men det er svært tvilsomt at slikt er ment personlig, og slik må man ikke oppfatte det heller.

 

En offtopic-ting jeg bare må kommentere i forbindelse med den videoen: ser en kar heller innpå en pose med kakaopulver, det er ikke et tips du bør ta med deg til øvelse. Disse pulverposene du får utdelt i feltrasjonen binder vann, og du vil lettere kunne bli dehydrert om du ikke blander det ut først. Men igjen er det ikke annet enn rent vann som skal på feltflaskene dere får utdelt, så med mindre du ikke har andre flasker tilgjengelig får du et dilemma :)

 

Det var ikke meningen å si at de vil oppføre seg som regelrett drittsekker, og slik som på filmen, men poenget var at det er mye skuespill, dette knytter troppen sammen, og man stresser litt selvom det ikke er like ille som befalet på videoen.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Syns dei burde bli litt strengare og få lov til å straffe i alle fall i form av push-ups, jogging ekstra vask o.l.

Disciplin er noe Norske forsvar mangler ganske mye. Har ikkje vert der endå, men ut i frå det eg har hørt av fleire kompiser.

Og episoden der gardister, folk som skal liksom beskytte kongen!!!!! gjemte seg på do, under ein øvelse (som dei ikkje viste om). OMFG sei eg berre.

Lenke til kommentar

Vent med å uttale deg før du har vært inne Cefey. Husk også at noen avdelinger er MYE hardere enn andre på det med disiplin. Garden er neppe en av de harde avdelingene, er vel en god grunn til at de ikke fikk Afghanistan bidraget de hadde fått mast seg til...

 

Straffepushups skjer i høyeste grad, men befalet tar det samme antall pushups for at det skal være etter reglene. Har vært ganske kjørt i armene mange ganger etter sånne straffer du hevder ikke eksisterer. Evigvarende omvasker, lange joggeturer, bæring av medsoldater og lignende fysisk krevende ting hører også med til førstegangstjenestens gleder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Befalene på rekruttskolen er nok det strengeste flesteparten av de vernepliktige opplever, men for befalsskoleelever og spesialstyrker er det nok litt verre. Ut i normal tjeneste ble befalene helt normale mennesker etter min mening. Befalene på rekruttskolen tror gjerne at de er noe stort. Rekrutter kommer ofte med kommentarer om at de ble mobbet som liten, spesielt UB-Korporalene og Kvartermesteraspirantene som fremdeles er under befalsutdanning.

Lenke til kommentar

Vent med å uttale deg før du har vært inne Cefey. Husk også at noen avdelinger er MYE hardere enn andre på det med disiplin. Garden er neppe en av de harde avdelingene, er vel en god grunn til at de ikke fikk Afghanistan bidraget de hadde fått mast seg til...

 

Straffepushups skjer i høyeste grad, men befalet tar det samme antall pushups for at det skal være etter reglene. Har vært ganske kjørt i armene mange ganger etter sånne straffer du hevder ikke eksisterer. Evigvarende omvasker, lange joggeturer, bæring av medsoldater og lignende fysisk krevende ting hører også med til førstegangstjenestens gleder.

Eg får berre vente og bedøme selv;)

Som sagt, har fleire kompiser som var inne, på ulike avdelinger. Dei opplevde militæret stort sett som ganske avslappande, utanom eit par uker med øvelser.

 

Når befal må ta push-ups selv, så blir det nokså begrenset kor mye han greier å straffe. Om eg er befal. Eg kommer og kjafter på deg (full fortjent) og vi tar 30 push-ups. Så støtter eg på "Jens" 10min seinare. Og vi tar 50 push-ups. Så møter eg "Ola", og deretter "Jørn". Trur han Jørn slepper unna med 10-20 push-ups maks. Selv om det er han som burde staffast mest.

Lenke til kommentar

"Et par uker med øvelser", høres ikke ut som de var noen av hærens mer operative avdelinger (eller marinens jegervåpen for den saks skyld...)

 

Dessuten skjer straff i all hovedsak kollektivt, dvs at ikke bare Ola Enkeltmann som glemmer noe på pakklista må ta noen push men hele troppen \ kompaniet. Befal går ikke rundt som i ditt eksempel eller....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...