Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Skal selge Mazda 6 2003 mod, men ser nå litt rust. What to do?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som topic sier så har min samboer og jeg bestemt oss for å bytte bil nå.

 

Det er en Mazda 6 Exclusive (aner ikke hva exclusive modellen har som er så ekslusivt men) 2.0 l automat bensin.

 

Har nå lagt merke til litt rust i høyre hjulbue foran, og noen små flekker ellers på bilen. I hjulbuen er det litt, mens de småflekkene er veldig minimale men de syns jo.

 

Jeg lurer på hvor mye det er å vinne ved å selge denne ved å fikse dette først, kontra å selge den som den er med disse rustflekkene.

Når det er sagt har vi ca 100k igjen på lånet, og ønsker å få dette for den så lånet/heftelsen blir fjernet.

 

Takker for all hjelp! (NB: Bilder kan postes senere om det har noe å si)

Endret av Post_Mortem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått tatt bilde av problemene.

 

Setter bildene i spoiler med en liten forklaring over.

Jeg har null peiling på bil så om det bør fikses først må det gjøres på verksted. Ser for meg at det kan bli veldig kostbart :(

 

Bulk bakfanger

 

RbQbf.jpg

 

 

Høyreside bak

 

zBUEv.jpg

 

 

Dør høyreside

 

gP7fa.jpg

 

 

Sidelist høyre

 

RKu4g.jpg

 

 

Sidelist venstre

 

JPdNi.jpg

 

 

Hjulbue venstreside 1

 

lyENg.jpg

 

 

Hjulbue venstreside 2

 

lqSv4.jpg

 

Lenke til kommentar

Det er kjempelett å behandle rust , 1: puss ned det stede hvor det er rust med sandpapir 2: spray på rustopper 3: grunning 4: lakk ( lakk som tilsvarer lakken finner du ved å finne lakk koden 5: klar lakk. Alt dette får du kjøpt hos biletema. Bilen mister en del verdi når det er såppas mye rust over bilen , så jeg andbefaler deg og fikse det så får du mer for bilen.

Endret av rema100
Lenke til kommentar

Jeg kan gi deg en prisantydning. 55. 000 + omreg

Lol ?

 

 

mazda 6 har vel rustgaranti, har du spurt forhandler?

Har ikke spurt forhandler nei. Er det ikke slik at den årlig må inn til rustkontroll hos mazda for at dette skal gjelde?

Eneste gangene vi har hatt vår på verksted er når den har runda 80k, 100k og nå 120k.

 

Det er kjempelett å behandle rust , 1: puss ned det stede hvor det er rust med sandpapir 2: spray på rustopper 3: grunning 4: lakk ( lakk som tilsvarer lakken finner du ved å finne lakk koden 5: klar lakk. Alt dette får du kjøpt hos biletema. Bilen mister en del verdi når det er såppas mye rust over bilen , så jeg andbefaler deg og fikse det så får du mer for bilen.

Tusen takk for utfyllende svar.

Som nevnt har jeg absolutt null peiling på bil og bilreperasjoner, men du mener dette er så enkelt at tilogmed jeg kan fikse det? hehe.

Samboer er utdannet kunst og håndverk lærer, kanskje ho er fikser det lett:)

Lenke til kommentar

Her har du tre løsninger på problemet ditt:

 

Ta med bilen til lakkverksted/oppretter og få takst på hva det vil koste å reparere. Se hva tilsvarende biler ligger ute for på nettet og gjør:

 

1. Trekk fra summen det ville kostet å reparere bilen og selg den slik den er. Mest sannsynlig den enkleste løsningen.

 

2. La oppretter fikse all rust og lakkere profesjonelt, og selg bilen like under listepris. (Aldri positivt at den har vært rustfikset)

 

3. Gjør alt selv og selg. (Her kan det være lett å gå på mange feil, f.eks renninger under lakk. Rust som kommer tilbake og ny eier tropper opp på dør med ønske om å heve kjøp osv)

Lenke til kommentar

Hei Minus!

 

1. Dette vi vurderer, men det kommer helt ann på hvor dyrt det blir.

Har time hos verksted til onsdag for 120k service, og har bedt om pris for rusten også.

 

2. Om vi selger selv så er dette et alternativ vi vurderer. Et annet alternativ er å høre med en forhandler angående innbytte.

Pris da med og uten fikset rust. Da slipper vi også problemstillingen med alternativ 3 som jeg ikke liker i det hele tatt.

 

3. Dette jeg er mest "redd" for. Liker absolutt ikke å selge noe som kan få backfire. Å gjøre det selv er jo billigste løsning, men når alternativet er at kjøper kommer tilbake pga noe som er gjort feil eller dårlig så spørs det hvor mye det er å tjene.

 

Takker for alle innspill så langt:)

Lenke til kommentar

Jeg kan gi deg en prisantydning. 55. 000 + omreg

Lol ?

 

 

mazda 6 har vel rustgaranti, har du spurt forhandler?

Har ikke spurt forhandler nei. Er det ikke slik at den årlig må inn til rustkontroll hos mazda for at dette skal gjelde?

Eneste gangene vi har hatt vår på verksted er når den har runda 80k, 100k og nå 120k.

 

Det er kjempelett å behandle rust , 1: puss ned det stede hvor det er rust med sandpapir 2: spray på rustopper 3: grunning 4: lakk ( lakk som tilsvarer lakken finner du ved å finne lakk koden 5: klar lakk. Alt dette får du kjøpt hos biletema. Bilen mister en del verdi når det er såppas mye rust over bilen , så jeg andbefaler deg og fikse det så får du mer for bilen.

 

Tusen takk for utfyllende svar.

Som nevnt har jeg absolutt null peiling på bil og bilreperasjoner, men du mener dette er så enkelt at tilogmed jeg kan fikse det? hehe.

Samboer er utdannet kunst og håndverk lærer, kanskje ho er fikser det lett:)

 

Det er egentlig ikke så vanskelig, begynn med et lite område så prøver du deg fram, så følger du stegene. Hold spray flasken Litt unna og spray littt og litt, ikke spray alt på en gang da slipper du at det renner osv,, blir mye bedre . Ikke stress

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det Minus sier.

Har bestemt oss for følgende:

 

Vi får prisestimat til onsdag når den er på service.

Da vet vi hvor mye det vil koste å fikse det på verksted.

 

Torsdag skal vi se på ny bil, og høre hvor mye vi får for den i innbytte med / uten å ha fikset rusta.

 

Om vi ikke får det vil ønsker (dvs at det blir for mye igjen å betale på restlånet) og det blir en dyr affære å ta det på verksted beholder vi istedet bilen og følger smørdbrødlista for å fikse det selv.

 

Tusen takk for alle konstruktive tilbakemeldinger jeg har fått!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...