Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

2grads brannskade


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

lege er vel strengt tatt kun heelt nødvendig om det er tredjegrads forbrenning eller at du har brent deg over ett stort område.

 

kjøp "bandasjenett" på apoteket som er innsmurt i vaselin å legg på etter du har rensa med pyrisept, så tar du bandasje over der igjen. holder såret fuktig og du slipper at det fester seg i såret.

 

om det begynner gløde varmt av såret, eller du plutselig også får feber, da kan du dra til lege, da det kan være tegn på infeksjon

Lenke til kommentar

Drar ikke til legen av nevnt grunn.

 

Hva heter de nettinggreiene med vaselin? Sist jeg skulle ha det på apoteket så hadde de ingen peiling på hva jeg pratet om, og jeg fikk sånne upraktiske bandasjer med glatt overflate som ikke skulle feste seg i såret.

 

Er det noen som vet om slike sår burde holdes tørt eller bløtt?

 

Postet av anonym: 462fc65bbfa1c68b1060bddd26ea80cd

Lenke til kommentar

de jeg brukte heter Jelonet, leverandør er smith&nephew. kjøpte de på boots apotek. jeg fikk beskjed om å ikke dusje de første dagene, men måtte bruke sånn vaselinbandasje for at det ikke skulle være helt tørt. så jeg kjøpte sånn vanntett film til å legge over bandasjen så jeg fikk vaska rundt iallefall!

Lenke til kommentar

Dro først på apotek1, der var det ei kjerring som tydeligvis ikke visste hva hun pratet om. Hun bare jattet med og sa ''Jaaa, det kan du også gjøre'' for alt jeg foreslo. Hun ba meg bare smøre på aloe vera.. wtf egentlig.

 

På boots derimot så fikk jeg vite at det skal holdes tørt så mye som mulig, og at jeg bare skal rense med pyrisept, og eventuelt sette på sånn greie med glatt overflate løst med litt teip hvis jeg absolutt måtte dekke det.

 

Postet av anonym: 462fc65bbfa1c68b1060bddd26ea80cd

Lenke til kommentar

hvorfor bare ikke gå til legevakta?

koster deg evt noen hundrelapper og du unngår kanskje større infeksjoner eller arr.

 

Det eneste de kan gjøre er å la meg vente i 8+++ timer for så å bare rense det og sende meg hjem. Det er ikke så mye annet de får gjort?

Jeg holder det rent med pyrisept selv, så jeg ser ikke vitsen med å kaste bort tid og penger på legevakten.

 

Postet av anonym: 462fc65bbfa1c68b1060bddd26ea80cd

Lenke til kommentar

Hold det rent, helst sterilt og tørt.

La blemmen være så hel som mulig, ta evt. på bandasje i natt så det er rent og blemmen ikke blir mer ødelagt.

 

Så jeg burde la bandasjen sitte på, bare bytte to ganger om dagen? Med bandasje mener jeg ett sterilt kompress som jeg fester ''løst'' (så det ikke ligger direkte på brannsåret) med masse teip som holder det på plass. Er det noe annet jeg burde tilføre eller gjøre annerledes?

 

Postet av anonym: 462fc65bbfa1c68b1060bddd26ea80cd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...