Gå til innhold

På tide med en evaluering av bildekritikk


Anbefalte innlegg

Og kanskje bør man først ta i skole de som ønsker å gi kritikk, lære de å forstå hva et bildeinntrykk er..

 

Tor

 

Dette var interessant. Kan du gi en antydning på når og hvor du har tenkt å sette igang denne skolen. :)

Jeg synes faktisk TorVidle har et poeng akkurat der; selv om jeg ikke er helt enig i resten av det han sier.

 

Problemet med skolering er at alle har samme oppfatning, fra et teoretisk synspunkt :)

 

Jeg synes at forskjellene er det som gjør lesingen av kritikk interessant, da kan man få sett et bilde fra flere ståsteder.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke vi trenger noen skole for dette.

Det er nok å bruke hel vanlig folkeskikk :thumbup:

Nå vil vel mange si at det er faktisk det mange trenger å skoleres i - folkeskikk.

 

Slik jeg tolket TorVidle, var at det kunne vært fint å få en innføring i hovrdan se på et bilde og tolke det ut i fra et utrykk; ikke som en teknisk mestringsøvelse. For det er det fort at det blir for mye av. Hvor mange ganger ser vi ikke uttalelser som - "Jeg skulle ønske å se bildet i større størrelse?" Jeg ser det ofte på bilder hvor det ikke hadde gitt meg noe som helst mer om bildet hadde vært mye større.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolket TorVidle, var at det kunne vært fint å få en innføring i hovrdan se på et bilde og tolke det ut i fra et utrykk; ikke som en teknisk mestringsøvelse. For det er det fort at det blir for mye av. Hvor mange ganger ser vi ikke uttalelser som - "Jeg skulle ønske å se bildet i større størrelse?" Jeg ser det ofte på bilder hvor det ikke hadde gitt meg noe som helst mer om bildet hadde vært mye større.

Interessant dette ja!

 

Skulle gjerne sett den "skolen" som lærte oss dette i en håndvending :yes:

 

Vi betraktere og "kritikere" er en broket samling av folk med såvidt forskjellige utgangspunkt for hvordan vi uttøver rollen som seere og kritikere at jeg ser det som en nærmest umulig oppgave å forene alle i "en skole"! For ikke å snakke om hvilke forskjellige interessefelt vi har innenfor vår kjære hobby!

 

Noen liker abstrakte uttrykk og andre liker naturalistiske og andre igjen liker å vektlegge forskjellige teknikker osv..... Det er bare å skue over til f.eks. andre "kunstformer", så ser en hvor mange forskjellige "skoler" det kan være snakk om!

 

Jeg f.eks., liker å se i bildebøker og selvfølgelig å se på bildene her i BK, pluss gå på fotoutstillinger .... Det siste har f.eks. åpnet øynene for helt andre kvaliteter i bilder enn det rent tekniske......

 

Et av "problemene" i åpne bildeforum er jo også at såvidt mange ikke legger fram noen som helst slags info om sine bilder, hva det er de vil vise fram, hva de vil gi uttrykk for osv..... Da blir det jo helt og holdent seeren sin oppfatning og det en ser der og da som blir det avgjørende for en ev. kommentar......, men hvis det hadde fulgt med iallefall litt info fra utlegger så hadde det muligens, i mange tilfeller, ført til "mer treffende kommentarer og kritikk".....

 

Aksepterer selvsagt at mange velger å ikke legge noen som helst slags føringer, men da bør disse være forberedt på alskens kommentarer av mer eller mindre treffende karakter også..... :whistle:

Opplever vel at en del da går i forsvar (sikkert jeg også noeng ganger), og plutselig kommer med lange utlegninger for å forklare hva de har "ment" med bildet og at det "skulle være slik" o.l..... Da får en vel en følelse av å ha "kastet bort tiden" på noen som mener at bildet er perfekt og egentlig ikke trenger kommentar (men legger det allikevel ut i nivå "kritikk").... :hmm:

Lenke til kommentar

 

Nå vil vel mange si at det er faktisk det mange trenger å skoleres i - folkeskikk.

 

 

 

Det vil vel også være en diskusjon om hva som er folkeskikk (god eller dårlig). Det alle imidlertid konkret har å forholde seg til, er de retningslinjer som gjelder for dette forumet. Det finnes jo en rapporteringsfunksjon dersom man mener noen bryter retningslinjene. Jeg har brukt den selv og den fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått lest gjennom hele tråden ennå, men bildekritikken har vært konstant i tankene mine siden vi fikk den. Jeg har som dere kanskje vet alltid hatt tanker og ambisjoner omkring den, men dessverre har jeg ikke før nå fått lov til å ta fatt i den slik jeg ønsker. Dermed har jeg heller ikke vært i stand til å bruke nødvendig tid og krefter på å få den slik jeg synes den skal være.

 

Det har jeg imidlertid nå, selv om det selvsagt også er en haug med andre ting som må prioriteres.

 

Nøyaktig hva som skal gjøres må vi komme tilbake til, men her er et par punkter som bør vise dere litt om hvordan jeg ser dette for meg:


  •  
  • Bildekritikken er nettopp det - en kritikk. Post gjerne skrytebilder der, men forvent å få kritikk på dem. Vil du bare vise frem bildene uten å få kritikk på dem, har vi andre steder du kan gjøre det.
  • Konstruktiv kritikk er noe folk må tåle å få når de legger bildene sine ut i bildekritikken. Tåler du ikke at noen ikke liker bildene dine og forteller hvorfor, så er du ikke tykkhudet og lærevillig nok. jeg vil derfor ha bort de ulike kritikknivåene. Men:
  • Kritikk skal være konstruktiv og høflig. De samme reglene for oppførsel som gjelder i resten av forumet vil også gjelde i bildekritikken, og alle skal i utgangspunktet kunne føle seg velkommen i bildekritikken, enten det er som fotograf, kommentator eller passiv leser.
  • Man skal kunne gi den kritikken man selv ønsker, så lenge den er begrunnet og konstruktiv. Jeg planlegger artikler om hvordan gi bildekritikk, og hvordan motta det, og forhåpentligvis vil dette hjelpe folk på begge sider av kommentarene.
  • Det er viktig at redaksjonen går foran med et godt eksempel, og vi vurderer ulike måter å gjøre det på. Disse involverer ting som forsideprofilering av bilder/kommentarer, at redaksjonen regelmessig kommenterer bilder, mulige gjestekommentatorer på bilder, og så videre. Hva som gjennomføres er avhengig av tid og ressurser til rådighet, men vi kommer uansett til å ha et visst fokus på bildekritikken.
  • Jeg driter personlig loddrett i hvor folk kommer fra, og hvordan ting ble gjort der tidligere. Enten du kommer fra Akam eller Digit, skal bhildekritikken være en god og fungerende tjeneste for alle som er interesserte i fotografi. Hvordan ting var i gamle dager, er uten interesse.
  • Poenggiving på bilder skal vekk. Dette føler jeg sterkt for, og jeg er villig til å gå langt for å få det til. Jeg er imidlertid åpen for å få til poengiving, i form av plussser eller tommel opp/ned, på kommentarene. Da vil man kunne sortere på nyttige vs unyttige karakterer, og nybegynnere vil få en pekepinn på hva mer erfarne mener er nyttige og saklige tilbakemeldinger, selv om de selv kanskje ikke vet forskjellen.
  • Og sist, men langt fra minst: Skal bildekritikken kunne overleve må den bli en aktiv og verdifull tjeneste. Hvis ikke vil det ikke bli brukt ressurser på å vedlikeholde og videreutvikle den, og for at det ikke skal skje, trenger vi deres hjelp. Akam, bildekritikken og forumet er ikke noe demokrati, men vi lever av og for våre brukere, og da må vi spille på lag med dem. Men å gjøre alle til lags er dessverre umulig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått lest gjennom hele tråden ennå, men bildekritikken har vært konstant i tankene mine siden vi fikk den. Jeg har som dere kanskje vet alltid hatt tanker og ambisjoner omkring den, men dessverre har jeg ikke før nå fått lov til å ta fatt i den slik jeg ønsker. Dermed har jeg heller ikke vært i stand til å bruke nødvendig tid og krefter på å få den slik jeg synes den skal være.

 

Det har jeg imidlertid nå, selv om det selvsagt også er en haug med andre ting som må prioriteres.

 

Nøyaktig hva som skal gjøres må vi komme tilbake til, men her er et par punkter som bør vise dere litt om hvordan jeg ser dette for meg:


  •  
  • Bildekritikken er nettopp det - en kritikk. Post gjerne skrytebilder der, men forvent å få kritikk på dem. Vil du bare vise frem bildene uten å få kritikk på dem, har vi andre steder du kan gjøre det.
  • Konstruktiv kritikk er noe folk må tåle å få når de legger bildene sine ut i bildekritikken. Tåler du ikke at noen ikke liker bildene dine og forteller hvorfor, så er du ikke tykkhudet og lærevillig nok. jeg vil derfor ha bort de ulike kritikknivåene. Men:
  • Kritikk skal være konstruktiv og høflig. De samme reglene for oppførsel som gjelder i resten av forumet vil også gjelde i bildekritikken, og alle skal i utgangspunktet kunne føle seg velkommen i bildekritikken, enten det er som fotograf, kommentator eller passiv leser.
  • Man skal kunne gi den kritikken man selv ønsker, så lenge den er begrunnet og konstruktiv. Jeg planlegger artikler om hvordan gi bildekritikk, og hvordan motta det, og forhåpentligvis vil dette hjelpe folk på begge sider av kommentarene.
  • Det er viktig at redaksjonen går foran med et godt eksempel, og vi vurderer ulike måter å gjøre det på. Disse involverer ting som forsideprofilering av bilder/kommentarer, at redaksjonen regelmessig kommenterer bilder, mulige gjestekommentatorer på bilder, og så videre. Hva som gjennomføres er avhengig av tid og ressurser til rådighet, men vi kommer uansett til å ha et visst fokus på bildekritikken.
  • Jeg driter personlig loddrett i hvor folk kommer fra, og hvordan ting ble gjort der tidligere. Enten du kommer fra Akam eller Digit, skal bhildekritikken være en god og fungerende tjeneste for alle som er interesserte i fotografi. Hvordan ting var i gamle dager, er uten interesse.
  • Poenggiving på bilder skal vekk. Dette føler jeg sterkt for, og jeg er villig til å gå langt for å få det til. Jeg er imidlertid åpen for å få til poengiving, i form av plussser eller tommel opp/ned, på kommentarene. Da vil man kunne sortere på nyttige vs unyttige karakterer, og nybegynnere vil få en pekepinn på hva mer erfarne mener er nyttige og saklige tilbakemeldinger, selv om de selv kanskje ikke vet forskjellen.
  • Og sist, men langt fra minst: Skal bildekritikken kunne overleve må den bli en aktiv og verdifull tjeneste. Hvis ikke vil det ikke bli brukt ressurser på å vedlikeholde og videreutvikle den, og for at det ikke skal skje, trenger vi deres hjelp. Akam, bildekritikken og forumet er ikke noe demokrati, men vi lever av og for våre brukere, og da må vi spille på lag med dem. Men å gjøre alle til lags er dessverre umulig.

:w00t: Her må jeg si meg 100% enig i alle punktene dine - tenk om det var så lett å få det til?

RAK-foto :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått lest gjennom hele tråden ennå, men bildekritikken har vært konstant i tankene mine siden vi fikk den. Jeg har som dere kanskje vet alltid hatt tanker og ambisjoner omkring den, men dessverre har jeg ikke før nå fått lov til å ta fatt i den slik jeg ønsker. Dermed har jeg heller ikke vært i stand til å bruke nødvendig tid og krefter på å få den slik jeg synes den skal være.

 

Det har jeg imidlertid nå, selv om det selvsagt også er en haug med andre ting som må prioriteres.

 

Nøyaktig hva som skal gjøres må vi komme tilbake til, men her er et par punkter som bør vise dere litt om hvordan jeg ser dette for meg:

  • Bildekritikken er nettopp det - en kritikk. Post gjerne skrytebilder der, men forvent å få kritikk på dem. Vil du bare vise frem bildene uten å få kritikk på dem, har vi andre steder du kan gjøre det.
  • Konstruktiv kritikk er noe folk må tåle å få når de legger bildene sine ut i bildekritikken. Tåler du ikke at noen ikke liker bildene dine og forteller hvorfor, så er du ikke tykkhudet og lærevillig nok. jeg vil derfor ha bort de ulike kritikknivåene. Men:
  • Kritikk skal være konstruktiv og høflig. De samme reglene for oppførsel som gjelder i resten av forumet vil også gjelde i bildekritikken, og alle skal i utgangspunktet kunne føle seg velkommen i bildekritikken, enten det er som fotograf, kommentator eller passiv leser.
  • Man skal kunne gi den kritikken man selv ønsker, så lenge den er begrunnet og konstruktiv. Jeg planlegger artikler om hvordan gi bildekritikk, og hvordan motta det, og forhåpentligvis vil dette hjelpe folk på begge sider av kommentarene.
  • Det er viktig at redaksjonen går foran med et godt eksempel, og vi vurderer ulike måter å gjøre det på. Disse involverer ting som forsideprofilering av bilder/kommentarer, at redaksjonen regelmessig kommenterer bilder, mulige gjestekommentatorer på bilder, og så videre. Hva som gjennomføres er avhengig av tid og ressurser til rådighet, men vi kommer uansett til å ha et visst fokus på bildekritikken.
  • Jeg driter personlig loddrett i hvor folk kommer fra, og hvordan ting ble gjort der tidligere. Enten du kommer fra Akam eller Digit, skal bhildekritikken være en god og fungerende tjeneste for alle som er interesserte i fotografi. Hvordan ting var i gamle dager, er uten interesse.
  • Poenggiving på bilder skal vekk. Dette føler jeg sterkt for, og jeg er villig til å gå langt for å få det til. Jeg er imidlertid åpen for å få til poengiving, i form av plussser eller tommel opp/ned, på kommentarene. Da vil man kunne sortere på nyttige vs unyttige karakterer, og nybegynnere vil få en pekepinn på hva mer erfarne mener er nyttige og saklige tilbakemeldinger, selv om de selv kanskje ikke vet forskjellen.
  • Og sist, men langt fra minst: Skal bildekritikken kunne overleve må den bli en aktiv og verdifull tjeneste. Hvis ikke vil det ikke bli brukt ressurser på å vedlikeholde og videreutvikle den, og for at det ikke skal skje, trenger vi deres hjelp. Akam, bildekritikken og forumet er ikke noe demokrati, men vi lever av og for våre brukere, og da må vi spille på lag med dem. Men å gjøre alle til lags er dessverre umulig.

 

Endelig!!!

 

Ja her var det mye bra gitt!! :yes:

 

Trengs nok en vitalisering à la det du skisserer.

 

At du driter i hvor folk kommer fra og hvordan ting ble gjort før er jo selvfølgelig sikkert noe du kan gjøre som sjef for det hele, men signaliserer også klart en holding til andre som iallefall jeg ikke synes noe om !!! Du har med dette flagget at du egentlig allikevel ikke vil ha med deg brukernes erfaringer det være seg fra gamle digit eller sågar selveste Akam! (selv om du i siste avsnitt delvis imøtegår deg selv)!! :thumbup:

(korriger meg gjerne hvis jeg har misforstått deg - eller bare overse min mening om akkurat det)....

 

Uansett, jeg er enig i stort sett alt du skisserer og ser fram til en skikkelig og langvarig vitamininnsprøyting framover!!!

 

Blir med "inn i framtiden" også helt uten karakterer, selv om jeg egentlig ikke synes at akkurat de karakterene er så "farlige" da! :roll:

Lenke til kommentar

At du driter i hvor folk kommer fra og hvordan ting ble gjort før [...] signaliserer også klart en holding til andre som iallefall jeg ikke synes noe om !!! Du har med dette flagget at du egentlig allikevel ikke vil ha med deg brukernes erfaringer det være seg fra gamle digit eller sågar selveste Akam!

 

Det var selvsagt ikke det jeg mente. Jeg er helt for at man skal lære av hvordan ting ble gjort før, men man må samtidig ikke sitte så fast i fortiden at man ikke tør å bevege seg mot fremtiden.

 

Om man var bruker på Digit eller Akam eller begge eller ingen er uvesentlig. Vi skal få til en bildekritikk som skal være et godt hjem for oss alle, uansett. Og det må vi få til i fellesskap (med en Akam-redaktør som kanskje skjærer igjennom fra tid til annen).

Lenke til kommentar

Det var selvsagt ikke det jeg mente. Jeg er helt for at man skal lære av hvordan ting ble gjort før, men man må samtidig ikke sitte så fast i fortiden at man ikke tør å bevege seg mot fremtiden.

 

Om man var bruker på Digit eller Akam eller begge eller ingen er uvesentlig. Vi skal få til en bildekritikk som skal være et godt hjem for oss alle, uansett. Og det må vi få til i fellesskap (med en Akam-redaktør som kanskje skjærer igjennom fra tid til annen).

Flott dehh! :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Nøyaktig hva som skal gjøres må vi komme tilbake til, men her er et par punkter som bør vise dere litt om hvordan jeg ser dette for meg:

 

Kanskje du burde fikse en innspill-tråd, så man kan få listet opp ønsker og krav samt diskusjon rundt dette, eller kanskje ikke :)

 

Jeg ser ihvertfall fram mot en bildekritikk som er mer strukturert så alle brukerne kan ha glede/nytte av BK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått lest gjennom hele tråden ennå, men bildekritikken har vært konstant i tankene mine siden vi fikk den. Jeg har som dere kanskje vet alltid hatt tanker og ambisjoner omkring den, men dessverre har jeg ikke før nå fått lov til å ta fatt i den slik jeg ønsker. Dermed har jeg heller ikke vært i stand til å bruke nødvendig tid og krefter på å få den slik jeg synes den skal være.

 

Det har jeg imidlertid nå, selv om det selvsagt også er en haug med andre ting som må prioriteres.

 

Nøyaktig hva som skal gjøres må vi komme tilbake til, men her er et par punkter som bør vise dere litt om hvordan jeg ser dette for meg:


  •  
  • Bildekritikken er nettopp det - en kritikk. Post gjerne skrytebilder der, men forvent å få kritikk på dem. Vil du bare vise frem bildene uten å få kritikk på dem, har vi andre steder du kan gjøre det.
  • Konstruktiv kritikk er noe folk må tåle å få når de legger bildene sine ut i bildekritikken. Tåler du ikke at noen ikke liker bildene dine og forteller hvorfor, så er du ikke tykkhudet og lærevillig nok. jeg vil derfor ha bort de ulike kritikknivåene. Men:
  • Kritikk skal være konstruktiv og høflig. De samme reglene for oppførsel som gjelder i resten av forumet vil også gjelde i bildekritikken, og alle skal i utgangspunktet kunne føle seg velkommen i bildekritikken, enten det er som fotograf, kommentator eller passiv leser.
  • Man skal kunne gi den kritikken man selv ønsker, så lenge den er begrunnet og konstruktiv. Jeg planlegger artikler om hvordan gi bildekritikk, og hvordan motta det, og forhåpentligvis vil dette hjelpe folk på begge sider av kommentarene.
  • Det er viktig at redaksjonen går foran med et godt eksempel, og vi vurderer ulike måter å gjøre det på. Disse involverer ting som forsideprofilering av bilder/kommentarer, at redaksjonen regelmessig kommenterer bilder, mulige gjestekommentatorer på bilder, og så videre. Hva som gjennomføres er avhengig av tid og ressurser til rådighet, men vi kommer uansett til å ha et visst fokus på bildekritikken.
  • Jeg driter personlig loddrett i hvor folk kommer fra, og hvordan ting ble gjort der tidligere. Enten du kommer fra Akam eller Digit, skal bhildekritikken være en god og fungerende tjeneste for alle som er interesserte i fotografi. Hvordan ting var i gamle dager, er uten interesse.
  • Poenggiving på bilder skal vekk. Dette føler jeg sterkt for, og jeg er villig til å gå langt for å få det til. Jeg er imidlertid åpen for å få til poengiving, i form av plussser eller tommel opp/ned, på kommentarene. Da vil man kunne sortere på nyttige vs unyttige karakterer, og nybegynnere vil få en pekepinn på hva mer erfarne mener er nyttige og saklige tilbakemeldinger, selv om de selv kanskje ikke vet forskjellen.
  • Og sist, men langt fra minst: Skal bildekritikken kunne overleve må den bli en aktiv og verdifull tjeneste. Hvis ikke vil det ikke bli brukt ressurser på å vedlikeholde og videreutvikle den, og for at det ikke skal skje, trenger vi deres hjelp. Akam, bildekritikken og forumet er ikke noe demokrati, men vi lever av og for våre brukere, og da må vi spille på lag med dem. Men å gjøre alle til lags er dessverre umulig.

 

Dette syns jeg hører veldig bra ut. Trå til, still gjerne konkrete spørsmål, men ikke inviter til ørkesløse diskusjoner om enmet. Det er bedre å komme igang så fort som mulig. Det er såpass mye konkret i de tankene du har, så får fremtiden heller vise om det lykkes eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Div

 

Jeg er for at folk skal kunne få hjelp til sine bilder dersom de selv virkelig ønsker dette. Men en nær sagt "gammeldags" utgave av ren bildekritikk hvor Per og Astrid gir kritikk til Ola og Gurine setter jeg et stort spørsmålstegn ved den reelle nytteverdien for den enkelte.

 

Man bør og stille krav til den som ønsker at andre skal hjelpe/kommentere vedkommendes bilde. Hva er man ikke fornøyd med, hva ønsker man hjelp til etc. Å la 100 personer fritt si sin mening om et bilde blir bare et rotete sammensurium av personlige preferanser som neppe gir noe fruktbart. Det vil alltid være slik at subjektive personlige preferanser ligger bak de flestes meninger om et bilde.

 

Man kan kanskje hevde at man lærer av hva andre mener om ens bilde, men hva lærer man egentlig utenom det logiske momentet som sier at vi har forskjellige meninger? Og hvorfor skal folk la seg påvirke av hva andres personlige preferanser er? Er det ikke bedre at de utvikler sin egen unike kreativitet fremfor å søke andres likhet?

 

Man kan lære noe her av hvordan kunstens verden funker. Kunst er basert på enkeltindividets unike kreativitet og ikke massenes verden. Uten enefokus på selvstendighetens frie utvikling ville kunstens verden vært fattig.

 

Sitat: "Skal bildekritikken kunne overleve må den bli en aktiv og verdifull tjeneste. Hvis ikke vil det ikke bli brukt ressurser på å vedlikeholde og videreutvikle den"

 

--> Spørsmålet fra min side blir da om man kanskje heller bør tenke nytt og utenfor den tradisjonelle formen for bildekritikk.

 

Tor

Lenke til kommentar

Men igjen, så mener du det ikke er noe poeng med "klsssisk" bildekritikk, Tor. Jeg (og mange med meg) mener det kan være stor nytteverdi i å få andres input til bildene sine, hvis man er åpen for det.

Friskt input, nye øyne - "aha, det tenkte jeg ikke på", eller "det kan man gjøre, ja, den så jeg ikke".

 

 

Edit: Men føringer på hva man spesielt ønsker kritikk/innspill på er en god idé. :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men igjen, så mener du det ikke er noe poeng med "klsssisk" bildekritikk, Tor. Jeg (og mange med meg) mener det kan være stor nytteverdi i å få andres input til bildene sine, hvis man er åpen for det.

Friskt input, nye øyne - "aha, det tenkte jeg ikke på", eller "det kan man gjøre, ja, den så jeg ikke".

 

 

Edit: Men føringer på hva man spesielt ønsker kritikk/innspill på er en god idé. :)

Vel, enhver debatt gir best frukter ved å få med seg flest mulig vinkler og innspill. Når det er sagt så er ikke akkurat kritikk av andres bilder et område jeg normalt befatter meg med, men selvkritikk av egne bilder er jeg opptatt av.

 

Min vinkling er at når jeg tar bilder, eller maler bilder for den saks skyld, er det jeg selv som skal styre valgene jeg tar, ikke resten av verden. At jeg blir fornøyd med resultatene etterpå er det som betyr noe, hva andre måtte mene er underordnet. Er jeg ikke fornøyd så vet jeg selv hvorfor.

 

Kort sagt tar jeg bilder med målet om å tilfredstille meg selv først og fremst - om andre liker resultatene er det ok, liker de ikke resultatene er det like ok - andre er ikke meg og dermed må det av naturlige årsaker blir andre meninger også. Men samtidig kan jeg ikke ta hensyn til allverdens meninger, for da ville jeg mistet helheten av meg selv, min unike kreativitet som er bare min egen.

 

Men jeg ser at det kan være et behov for et eller annet opplegg for folk som ønsker hjelp. Spørsmålet mitt blir da om hva som kan være den beste måten for flertallet av disse. Jeg ville ha snudd på forholdet og krevd mer av den som ønsker andres meninger. Dvs at man først ble selvkritisk og da kunne påpeke konkret hva man selv ikke var fornøyd med. Ofte løser det hele seg allerede der, men mener man at hjelp er fremdeles ønskelig så vet en nå mer konkret om hva man ønsker hjelp til.

 

Det handler mest om å først og fremst få aktivisert bedre den som ønsker andres hjelp/meninger og da på eget selvstendig grunnlag før vedkommende blir påvirket av andres meninger. Målet må jo bli at hver av oss utvikler vår egen naturlige kreativitet på selvstendig grunnlag og ikke formet av andres mer enn absolutt et minimum. Man tar vel ikke bilder med tanke på i hovedsak å tilfredstille andre?

 

Nå snakker jeg om vi som har dette som hobby - de som skal leve av fotografering må nødvendigvis ta noe hensyn til hva kunden ønsker. Det er viktig å huske på disse forskjellene og ikke blande kortene.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, enhver debatt gir best frukter ved å få med seg flest mulig vinkler og innspill. Når det er sagt så er ikke akkurat kritikk av andres bilder et område jeg normalt befatter meg med, men selvkritikk av egne bilder er jeg opptatt av.

 

Min vinkling er at når jeg tar bilder, eller maler bilder for den saks skyld, er det jeg selv som skal styre valgene jeg tar, ikke resten av verden. At jeg blir fornøyd med resultatene etterpå er det som betyr noe, hva andre måtte mene er underordnet. Er jeg ikke fornøyd så vet jeg selv hvorfor.

Den "bildekritikken" det her er snakk om passer nok ikke på deg nei. Tror nok du tilhører et lite mindretall, og muligens utenfor målgruppen.....!

Vi andre er nok allikevel interessert i selvkritikk av egne bilder, men i tillegg liker vi å se på, vurdere og kommentere på andres bilder... Det er mange innfallsvinkler, men samlet er det iallefall et håp om at en her inne kan få med seg representanter fra alle "leire"!

Synes det er spesielt artig når en ser at enkelte her inne faktisk er i stand til å "male" bilder, det være seg naturalistiske eller abstrakte... !

Interessant er det også å få anledning til å kommentere sådanne bilder....! Og du verden så mye læring det kommer ut av vurderinger og kommentering......!

Ingen av oss kan vel påstå at vi vet best for noen andre, men heller kanskje være åpen for at andre har helt andre beveggrunner for, og tilnærming til, å drive med denne flotte hobbyen....!

Det er en egen "kunst" dette også! :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den "bildekritikken" det her er snakk om passer nok ikke på deg nei. Tror nok du tilhører et lite mindretall, og muligens utenfor målgruppen.....!

 

Nei, TorVilde er ikke utenfor målgruppen "visning" er designet for han :)

 

Personlig ville jeg tro at det og få rasjonelle innfall på sitt bilde er et pluss, nye innfals-vinklinger og bare gull verdt.

Lenke til kommentar

Den "bildekritikken" det her er snakk om passer nok ikke på deg nei. Tror nok du tilhører et lite mindretall, og muligens utenfor målgruppen.....!

 

Nei, TorVilde er ikke utenfor målgruppen "visning" er designet for han :)

 

Personlig ville jeg tro at det og få rasjonelle innfall på sitt bilde er et pluss, nye innfals-vinklinger og bare gull verdt.

 

Når man ser igjennom bildekritikken blir man imponert av gjennomsnittsnivået. Hovedparten av kommentarene er i klassen "flott bilde" - og selv når all type kritikk er ønsket. Kanskje er det logisk og naturlig at det blir slik med et nivå som de fleste innehar.

 

Men det jeg savner er i hovedsak at vedkommende som ber om kritikk/kommentarer selv forteller litt om hva han/hun tenker/mener om sitt bilde. Hva man er fornøyd med eller hva man ikke er fornøyd med og hvorfor. Dermed legges det premisser/føringer for andre som kan komme med sine synspunkter som så hensyntar bildetagers kreativitet. Dvs at man kanskje bedre forstår hvordan han/hun tenker før man selv bearbeider inntrykket via ens egen kreativitet.

 

Så kan man hevde det motsatte, at det er en bedre vei, men jeg er ikke enig i det dersom det skal være malen. Man kan og si at den som ønsker å gi kritikk får mer igjen av å forstå hvordan vedkommende som tok bildet tenker.

 

Personlig har jeg nok lært mer av å se på andres bilder enn kritikker jeg måtte ha fått opp igjennnom årene. Men etter en viss tid finner de fleste ut at den man først og fremst ønsker å tilfredstille er en selv. Det er da man etter min mening er ved målet, og det er da man selv får størst utbytte av bildene sine. Og som nevnt er det selvsagt hyggelig hvis andre og liker det man får til, men samtidig vil det alltid av naturlige årsaker være slik at noen er av en annen oppfatning. Uansett hva man gjør er det bare slik det er.

 

(selv holder jeg meg helst til månedstrådene som jeg er aktiv i med ujevne mellomrom, men skulle ønske at akam gjorde noe med layouten der. Om jeg kommer til å benytte meg av andre muligheter til å legge ut bilder her på akam i fremtiden er alltid en åpen sak)

 

Tor

Lenke til kommentar

Men det jeg savner er i hovedsak at vedkommende som ber om kritikk/kommentarer selv forteller litt om hva han/hun tenker/mener om sitt bilde. Hva man er fornøyd med eller hva man ikke er fornøyd med og hvorfor. Dermed legges det premisser/føringer for andre som kan komme med sine synspunkter som så hensyntar bildetagers kreativitet. Dvs at man kanskje bedre forstår hvordan han/hun tenker før man selv bearbeider inntrykket via ens egen kreativitet.

Amen to that! 100% enig med deg på dette punktet!

Har mange ganger oppleved å komme med en "forsiktig" negativ kommentar på bilde lagt ut under nivå kritikk, men helt uten følgeinfo. Kommentaren fra utlegger har da vært at "jeg har med hensikt gjort det slik for å få fram .......", og "ville ikke ha det annerledes", eller noe i den dur.....

Det er da at en får en følelse av at slike personer egentlig ikke ønsker kritikk, men kun annerkjennelse......, og jeg sitter igjen med følelsen av å ha kastet bort tiden min på en "narsisisst" eller "navlebeskuer"! (Satt litt på spissen, men det er iallefall noe i nærheten av en følelse en sitter igjen med)! :hmm:

 

Når dette er sagt så aksepterer jeg at noen velger å ikke legge "føringer" også, men samtidig forventer jeg av de samme at de er voksne nok til å ta i mot "følgene" også! :ermm:

 

Tror kanskje vi snart kommer til å få en innstramming mht. kriteriene for å bruke de forskjellige nivåene, og muligens også færre nivåer (les: 2)!:idea:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...