Gå til innhold

På tide med en evaluering av bildekritikk


Anbefalte innlegg

Tomsi42: Vi snakket jo tidligere om at det kunne vært interessant å gjort et forsøk med at Akam-brukerne i en periode kan bli enige om å øke aktiviteten noenlunde på likt, for deretter å fokusere bildekritikken på hverandres bilder, eller mot utvalgte brukere der man føler at kritikken når frem. Ble dette forsøkt, eller er ikke miljøet stort nok?

Det ble foreslått, men det skjedde aldri noe Jeg er usikker på om miljøet er stort nok, om viljen er der eller at alle har lidd av en mild vinterdepresjon. Synes den generelle aktiviteten på Akam har vært laber i vinter. Det ser ut til at det løsner litt nå - noe som passer med at det begynner å bli bedre fotolys rundt omkring. Det er mulig å gjøre et fremstøt snart.

 

Jeg ser flere gode poeng her. Evalueringsnivåene trenger en overhaling, det er jeg enig i. Jeg tror redaksjonen kan komme med gode innspill her, og forhåpentligvis får vi til noe her ganske snart.

Jeg savner noen artikler og informasjon rundt dette med bildekritikk/evaluering som kan brukes som rettledning.

 

Angående karakterer ser jeg at det er flere som viser misnøye mot disse også, selv om dette er litt mer splittet. Spørsmål: Ville det være bedre om at "Nei til karakterer" ved opplasting "huskes" av systemet (Via cookies) og/eller at reserveringsfunksjonen gjøres mer tydelig?

Nå er jeg litt oppgitt av terning/karaktersamfunnet som føler at alt kan reduseres til et nummer. Personlig mener jeg at fotografi ikke er der. Det er for mye personlig smak ute å går, og ingen av synnspunktene er mer riktig enn andre.

 

Men beholdes karaktersystemet, så bør muligheten for å reservere seg mot det settes i profilen. For min del så kan det godt være slik at hvis man ikke vil ha karakterer, så kan man heller ikke gi noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er en uting at man kan reservere seg fra det ene eller andre. Synes det bør være like forhold. Man bør rendyrke bildekritikk ideen. Slik jeg tenker er det bildekritikk som vil drive et bildegalleri. Den enkelte blir motivert av tilbakemeldinger, og nettopp derfor synes jeg det blir meningsløst å kutte ut dette. Samtidig er det forvirrende når noen legger ut bilder uten mulighet for evaluering og andre har full åpning på dette.

Jeg ville, som sagt, laget et galleri der man kan evaluere, skrive og gi terning.

 

For oss som ikke er så flinke til å ordlegge oss, eller har mangler i fotokunskapene, er det en stor fordel å kunne gi en karakter ift hva vi synes om bildet, og kanskje skrive noen få ord om hva vi tenker. Fordelene med karakterer er at det er enkelt og vil funke for alle. Derfor også bidra til å opprettholde evt øke aktiviteten.

Lenke til kommentar

Hei, noen korte innspill fra meg.

 

Tomsi42: Vi snakket jo tidligere om at det kunne vært interessant å gjort et forsøk med at Akam-brukerne i en periode kan bli enige om å øke aktiviteten noenlunde på likt, for deretter å fokusere bildekritikken på hverandres bilder, eller mot utvalgte brukere der man føler at kritikken når frem. Ble dette forsøkt, eller er ikke miljøet stort nok?

 

Jeg ser flere gode poeng her. Evalueringsnivåene trenger en overhaling, det er jeg enig i. Jeg tror redaksjonen kan komme med gode innspill her, og forhåpentligvis får vi til noe her ganske snart.

 

Angående karakterer ser jeg at det er flere som viser misnøye mot disse også, selv om dette er litt mer splittet. Spørsmål: Ville det være bedre om at "Nei til karakterer" ved opplasting "huskes" av systemet (Via cookies) og/eller at reserveringsfunksjonen gjøres mer tydelig?

 

BK slik den er nå er "egentlig" lagt veldig så godt til rette for alle slags tilnærminger til det være seg rent "galleri-bruk" , "lærings-bruk" eller det være seg ren "kritikk" i ordets egentlige forstand... Tror bare det mangler litt på profilering og tydeliggjøring av bl.a. de tre evalueringsnivåene...

 

Flagger gjerne at jeg er definitivt FOR å ha muligheten til å få ta imot/gi karakterer. Enkelt å velge bort for de som ikke er for!!!!!:yes:

 

Uansett hvordan en snur å vender på dette så er det vår egen tilnærming til det hele som synes å være hovedproblemet... "Alle" forventer visst at dette skal være et forum som er skreddersydd for den enkeltes behov og ståsted..... :whistle:

 

Er selvfølgelig med på at det sikkert kan foretas enkelte små justeringer, men ser altså ikke det helt store behovet for de store endringer....

 

Mange gir uttrykk for at de ikke "gidder" å være med av ymse årsaker - og gir opp altfor fort! Skal en være med på noe slikt som det legges opp til her, med et gedigent spenn i brukere og bruken av forumet, ja da må en faktisk innse at det blir en del "rare" reaksjoner og aksjoner - og det må en fint kunne tåle så lenge det foregår innenfor spillereglene.... Synes også det er greit at det blir litt "temperatur" rundt det være seg bilder eller innlegg - dynamikk skaper ofte framdrift - og vi har vel både moderatorer og forumveiledere som passer på at det ikke "koker over"!!!

 

Så til de som ikke "gidder" - hvorfor ikke prøve å "gidde" litt mer for å faktisk være med på å påvirke hvordan en "vil" ha det! ??? Går jo også fint an å bruke de gode filtreringsmulighetene for å tilpasse/begrense sitt virkefelt!!!

 

EN TIDLIGERE POLL VISER JO GANSKE TYDELIG HVOR STOR SPENNVIDDE DET ER PÅ BRUKERE HER INNE:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1366528

 

Kanskje en ny poll kan vise om dette har endret seg??? (oppfordrer adm til ev. å vurdere en lignende poll nå)!!! :hmm:

Lenke til kommentar

For oss som ikke er så flinke til å ordlegge oss, eller har mangler i fotokunskapene, er det en stor fordel å kunne gi en karakter ift hva vi synes om bildet, og kanskje skrive noen få ord om hva vi tenker. Fordelene med karakterer er at det er enkelt og vil funke for alle. Derfor også bidra til å opprettholde evt øke aktiviteten.

Mangler av fotokunnskaper kan ofte være en fordel i mine øyne; mange med mye teoretisk foto-kunnskap har en tendens til å henge seg opp i regler (som to-tredjedels regelen) og overtolke bildene. Eller forstørre de i 100% og piksel-peepe istedet for å se på bildet som en helhet. Det at dere føler det vanskelig å ordelegge dere, ser jeg kan være problematisk. Men er du sikker på at en karakter er en løsning. Hvis du sier "Jeg liker stemningen i dette bildet, men hvorfor har du plassert den fyren helt inntil veggen?" forteller meg noe om hvordan mitt bilde påvirker deg. Det stilles et spørsmål som jeg kan utdype hva jeg vil, og vi kan ha en dialog rundt dette. Hva slags karakter kan gjenspeile den kommentaren? En 5 fordi du liker stemningen eller en 2 fordi fyren i kanten irriterer deg? Det er derfor jeg mener at en karakter ikke sier meg noe om bildet mitt som jeg kan dra nytte av.

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag....

 

1. Galleri.

Her kan vi fortsette som nå, med mulighet til å legge ut et bilde hver 24 time.

I galleriet blir det ikke gitt anledning til "kommentarer" bare til terningkast.

Da slipper vi disse intetsigene kommentarene som "fint bilde" o.s.v.

Det blir også enklere for oss som liker å se på disse bildene. Vi slipper å brukte tid på intetsigende svada.

 

2. Bildekritikk

Her skal det ikke være lov å legge ut mer enn et bilde i uken.

Da er det mulig å komme med lengere og mer dyptgående kritikk og analyse.

Det kan til og med være mulig å føre en diskusjon om et enkelt bilde.

 

Her må brukerne bli gjort oppmerksom på at bildene vil bli behandlet, uten silkehansker. Her er det store muligheter for at bildet ditt kan bli både halshugget, partert og til slutt overkjørt.

Her bør det heller ikke være mulig å slette bildet før etter f.e.k 2 uker

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag....

 

1. Galleri.

Her kan vi fortsette som nå, med mulighet til å legge ut et bilde hver 24 time.

I galleriet blir det ikke gitt anledning til "kommentarer" bare til terningkast.

Da slipper vi disse intetsigene kommentarene som "fint bilde" o.s.v.

Det blir også enklere for oss som liker å se på disse bildene. Vi slipper å brukte tid på intetsigende svada.

 

2. Bildekritikk

Her skal det ikke være lov å legge ut mer enn et bilde i uken.

Da er det mulig å komme med lengere og mer dyptgående kritikk og analyse.

Det kan til og med være mulig å føre en diskusjon om et enkelt bilde.

 

Her må brukerne bli gjort oppmerksom på at bildene vil bli behandlet, uten silkehansker. Her er det store muligheter for at bildet ditt kan bli både halshugget, partert og til slutt overkjørt.

Her bør det heller ikke være mulig å slette bildet før etter f.e.k 2 uker

Henger meg på her,får vi litt mer utfullende kommentar på 52 bilder i løpet av et år må vi være storfornøyd.

Vil gjerne legge til en mulig tilleg til Bildekritikk.

Hva med og dele det litt inn Lyset/tonen/fargene/komp/Behandling/helhet/teknisk,eventuelt andre ting som en må svare på :hmm:

:)

Lenke til kommentar

For oss som ikke er så flinke til å ordlegge oss, eller har mangler i fotokunskapene, er det en stor fordel å kunne gi en karakter ift hva vi synes om bildet, og kanskje skrive noen få ord om hva vi tenker. Fordelene med karakterer er at det er enkelt og vil funke for alle. Derfor også bidra til å opprettholde evt øke aktiviteten.

Mangler av fotokunnskaper kan ofte være en fordel i mine øyne; mange med mye teoretisk foto-kunnskap har en tendens til å henge seg opp i regler (som to-tredjedels regelen) og overtolke bildene. Eller forstørre de i 100% og piksel-peepe istedet for å se på bildet som en helhet. Det at dere føler det vanskelig å ordelegge dere, ser jeg kan være problematisk. Men er du sikker på at en karakter er en løsning. Hvis du sier "Jeg liker stemningen i dette bildet, men hvorfor har du plassert den fyren helt inntil veggen?" forteller meg noe om hvordan mitt bilde påvirker deg. Det stilles et spørsmål som jeg kan utdype hva jeg vil, og vi kan ha en dialog rundt dette. Hva slags karakter kan gjenspeile den kommentaren? En 5 fordi du liker stemningen eller en 2 fordi fyren i kanten irriterer deg? Det er derfor jeg mener at en karakter ikke sier meg noe om bildet mitt som jeg kan dra nytte av.

Hva om du hadde en oppdelt stemegiving,Lys fra 1-6,tone fra 1-6,Teknisk/komp osv 1-6 da seier det litt meir som vi kan ha nytte av. :hmm::) eller konkret må en svare på hva en meiner om lyset/tonen/komp osv. :hmm:

Lenke til kommentar

Hva om du hadde en oppdelt stemegiving,Lys fra 1-6,tone fra 1-6,Teknisk/komp osv 1-6 da seier det litt meir som vi kan ha nytte av. :hmm::) eller konkret må en svare på hva en meiner om lyset/tonen/komp osv. :hmm:

Det er jo en vri; men tror det blir mange som kvier seg å gi karakterer da. Og da blir det bare mye å forholde seg til; noe som er en del av kritikken allerede idag.

Lenke til kommentar

Hva om du hadde en oppdelt stemegiving,Lys fra 1-6,tone fra 1-6,Teknisk/komp osv 1-6 da seier det litt meir som vi kan ha nytte av. :hmm::) eller konkret må en svare på hva en meiner om lyset/tonen/komp osv. :hmm:

Det er jo en vri; men tror det blir mange som kvier seg å gi karakterer da. Og da blir det bare mye å forholde seg til; noe som er en del av kritikken allerede idag.

Det måtte eventuelt vert bare i kritikk,når eg begjuynte på digit for noen år siden var det så,oppdelt i tre,og ingen var anonyme,likt meg godt på sidene i den tiden,rekner med det blir noe mer her på sidene etterhvert,og ingenting er lettere en å huke av en karakter når en har litt skriveproblen og sitter og trykker med en finger,da går det seint skal seies og det er ikke få timer som går med.

Lenke til kommentar

Jeg skriver nok litt fortere på PCen enn Tor gjør. Men det jeg synes er vanskelig er å finne på ting å skrive når den som legger ut bildet bare ønsker å få vite hva jeg liker ved bildet.

 

Da blir kommentarene mine bare fulle av svada og banaliteter

 

Og jeg merker at de som ber om fyldige kommentarer blir forskrekket og fornermet, såra og irriterte når de får det de ber om.

Derfor mener jeg vi bør ha en egen avdeling for bilder hvor brukerne blir gjort oppmerksom på at her stryker vi ingen etter hårene.

 

Som tidligere nevnt er det også viktig at det ikke kommer for mange bilder. Mange ganger liker jeg å se på et bilde, uten å kommentere. Så kan jeg komme tilbake til det samme bilde flere ganger før jeg kommer med en tilbakemelding.

 

Men når det fosser inn med nye bilder hele tiden, blir det ingen mulighet til dette

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skriver nok litt fortere på PCen enn Tor gjør. Men det jeg synes er vanskelig er å finne på ting å skrive når den som legger ut bildet bare ønsker å få vite hva jeg liker ved bildet.

 

Da blir kommentarene mine bare fulle av svada og banaliteter

Man behøver ikke å kommentere hvis man ikke vet helt hva man skal skrive og mye av synspunktene man kan ha av et bilde går på opplevelse av bildet, og det kan man kommentere, behøver ikke og være mer en at en skygge, kvist, hode, etc. er feil plassert i et bilde.

Det er bedre og la "proffene" ta seg av det akademiske aspektet ved et bilde :)

Og jeg merker at de som ber om fyldige kommentarer blir forskrekket og fornermet, såra og irriterte når de får det de ber om.

Derfor mener jeg vi bør ha en egen avdeling for bilder hvor brukerne blir gjort oppmerksom på at her stryker vi ingen etter hårene.

Det er et av problemene, enkelte er kjempefornøyd med bildet sitt og legger det ut under "kritikk" for at de tror at positiviteten blir større/bedre, det må være en form for hinder som gjør at brukere tar en ekstra runde med seg selv før de legger ut bilder til kritikk.

Som tidligere nevnt er det også viktig at det ikke kommer for mange bilder. Mange ganger liker jeg å se på et bilde, uten å kommentere. Så kan jeg komme tilbake til det samme bilde flere ganger før jeg kommer med en tilbakemelding.

 

Men når det fosser inn med nye bilder hele tiden, blir det ingen mulighet til dette

Dette var hovedgrunnen til at akam ville ha en ny bildevisning, vi måtte åpne alle postede enkelttråder for å kunne se bildene, noe som tok veldig lang tid og når bildene var middelmådige ble det ender knurring, på den måten er den nye bildevisningen bedre for man kan selv velge ut bildene man vil se grunnet forhåndsvisning av bildene.

Antall postete bilder er både positivt og en hemsko, men det er vanskelig og lage en grense, tror nesten man selv må sortere mer tøft på hvilken bilder man vil bruke tid på.

Lenke til kommentar

Det er et av problemene, enkelte er kjempefornøyd med bildet sitt og legger det ut under "kritikk" for at de tror at positiviteten blir større/bedre, det må være en form for hinder som gjør at brukere tar en ekstra runde med seg selv før de legger ut bilder til kritikk.

 

Det kan vel være en idee og oppfordre de som kommer med skarp kritikk at de gjør det på en litt forsiktig måte.

Synes dette er ekstra viktig nåe det er helt nye brukere som legger ut sitt første bilde.

Synes også at dette er viktig hvist noen er inne å kommenterer et bilde fra en de aldri har kommentert før.

 

Jeg fikk selv litt bakoversveis da jeg kom over fra gamle Digit og inne i den nye settingen.

Den første kritikken/tilbakemeldingen jeg fikk fra en var - Dette bilde likte jeg ikke.

Kommentaren kom fra en som jeg ikke ante hvem var og som aldri hadde kommentert noen av bildene mine tidligere.

Etter hvert fikk vi en fin dialog, men jeg syntes det var en litt brutal og merkelig introduksjon

Endret av wasco
Lenke til kommentar

Her må brukerne bli gjort oppmerksom på at bildene vil bli behandlet, uten silkehansker. Her er det store muligheter for at bildet ditt kan bli både halshugget, partert og til slutt overkjørt.

Her bør det heller ikke være mulig å slette bildet før etter f.e.k 2 uker

 

Generelt er jeg i mot bildekritikkopplegg som finnes på denne typen åpne forum, og tipper for flertallet tilfører slike opplegg lite konstruktivt og positivt. Et annet moment er at man risikerer å kverke noens spirende fotointeresser.

 

Hvorfor skal man risikere at noen kan både "halshugge, partere og overkjøre" ens bilder? Jeg synes hele greia er snudd på hodet og antyder et utgangspunkt som er totalt misforstått.

 

Og hvem skal kunne påberope seg retten til å ha en fasit som ikke finnes? Bare dette momentet forteller at hele opplegget er i beste fall vandrende på en bunnløs hengemyr. Enkelte ganger når jeg leser såkalt "kritikk" fra Per eller Pål undrer jeg meg i hvilken verden disse menneskene lever. Og flere av disse fasitmenneskene leverer aldri et bilde selv.

 

Hvis noen spør konkret om de kan få litt hjelp til å se på et bilde så er det selvsagt ok at man kan nevne (på en høflig måte) at f.eks burde kanskje horisonten vært korrigert, og muligens lys og kontrast. Alt annet er ofte kun subjektiv svada som forteller meg at vedkommende kritikker ikke har forstått bæret av hva bildeinntrykk virkelig består av.

 

Uansett hva man velger: Ikke lag et opplegg som er skapt til å henge ut folk via deres bilder, gapestokktanken bør legges død. At man her foreslår at man ikke kan slette eget bilde når som helst viser og hvor lite man forstår.

 

Og kanskje bør man først ta i skole de som ønsker å gi kritikk, lære de å forstå hva et bildeinntrykk er..

 

Tor

Lenke til kommentar

Her må brukerne bli gjort oppmerksom på at bildene vil bli behandlet, uten silkehansker. Her er det store muligheter for at bildet ditt kan bli både halshugget, partert og til slutt overkjørt.

Her bør det heller ikke være mulig å slette bildet før etter f.e.k 2 uker

 

Generelt er jeg i mot bildekritikkopplegg som finnes på denne typen åpne forum, og tipper for flertallet tilfører slike opplegg lite konstruktivt og positivt. Et annet moment er at man risikerer å kverke noens spirende fotointeresser.

 

Hvorfor skal man risikere at noen kan både "halshugge, partere og overkjøre" ens bilder? Jeg synes hele greia er snudd på hodet og antyder et utgangspunkt som er totalt misforstått.

 

Og hvem skal kunne påberope seg retten til å ha en fasit som ikke finnes? Bare dette momentet forteller at hele opplegget er i beste fall vandrende på en bunnløs hengemyr. Enkelte ganger når jeg leser såkalt "kritikk" fra Per eller Pål undrer jeg meg i hvilken verden disse menneskene lever. Og flere av disse fasitmenneskene leverer aldri et bilde selv.

 

Hvis noen spør konkret om de kan få litt hjelp til å se på et bilde så er det selvsagt ok at man kan nevne (på en høflig måte) at f.eks burde kanskje horisonten vært korrigert, og muligens lys og kontrast. Alt annet er ofte kun subjektiv svada som forteller meg at vedkommende kritikker ikke har forstått bæret av hva bildeinntrykk virkelig består av.

 

Uansett hva man velger: Ikke lag et opplegg som er skapt til å henge ut folk via deres bilder, gapestokktanken bør legges død. At man her foreslår at man ikke kan slette eget bilde når som helst viser og hvor lite man forstår.

 

Og kanskje bør man først ta i skole de som ønsker å gi kritikk, lære de å forstå hva et bildeinntrykk er..

 

Tor

Mulig jeg misforstår, mne jeg har hele tiden trodd at dersom en legger ut et bilde i et forum for bildekritikk, og sågår under et evalueringsnivå som heter kritikk og ikke visning, så nærmest trygler en om at noen skal bruke av sin tid på å si hva en mener om bildet på både den ene og den andre måten (det være seg positivt eller negativt)...., og hvilket inntrykk en sitter med etter å ha sett bildet...

 

 

Ingen påstår vel at en sitter inne med en fasit eller absolutt sannhet i denne sammenheng!

 

Det er og blir en helt subjektiv oppfatning som kommer til uttrykk - og da må nok mottakeren være instillt på at det kan komme alle mulige slags mer eller mindre kritiske (negative) kommentarer også. Regner med at alle kommenterer utifra sitt eget ståsted og sin egen kompetanse oppi det hele.... Ser da heller ingen som helst problemer med at enkelte kommenterer med kun fint, pent, vakkert osv...., og betrakter ikke dette som svada slik enkelte mener det er. En slik holdning sier mer om mottaker enn giver!

 

Jeg legger iallefall ut bilder under nivået kritikk for om mulig å få en kommentar eller flere fra hvem det nå måtte være som vil bruke tid på å se på og vurdere/kommentere mitt bilde..... Hvorfor skulle jeg ellers legge ut bilde her....?. Dersom jeg kun var interessert i å legge det ut for visning så finnes det jo en utmerket mulighet for det, og om jeg sågar ikke ønsker å få en karakter på bildet engang, ja så går også dette utmerket godt an å få til!

Godtar da selvfølgelig om noen kun kommenter med "svada" også, bare kjekt med oppmerksomhet uansett!!! :whistle:

 

Å gi kritikk betyr heller ikke nødvendigvis at en forstår hva et bildeinntrykk er - det er alltid seeren som mottar inntrykket som forstår hva denne selv ser, og det trenger ikke være det samme som bildetakeren har sett eller ment at det skal gi inntrykk av!!!

 

Uansett hva en måtte mene eller ikke mene så finnes det ingen fasit, hverken på hva som er riktig kritikk eller hva som er "å forstå et bildeinntrykk"!

 

Dette er iallefall mitt "fasitsvar" på det hele!! :cool:

Endret av smort1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvsagt er det mulig å gi et bilde en kritikk.

Det er vel hele ideen med et slikt forum som dette.

 

Selv begynte jeg å legge ut mine første bilder for snart 2 år siden. Den gangen var jeg helt grønn og viste lite eller ingen ting.

 

Jeg har fått både ros og slakt, men det er slakten jeg har lært noe av.

 

Men når det er sagt, så har jeg nevnt i et av mine innlegg at selv den hardeste kritikk kan leveres uten å være vulgær eller uhøvlet

Lenke til kommentar

Selvsagt er det mulig å gi et bilde en kritikk.

Det er vel hele ideen med et slikt forum som dette.

 

Selv begynte jeg å legge ut mine første bilder for snart 2 år siden. Den gangen var jeg helt grønn og viste lite eller ingen ting.

 

Jeg har fått både ros og slakt, men det er slakten jeg har lært noe av.

 

Men når det er sagt, så har jeg nevnt i et av mine innlegg at selv den hardeste kritikk kan leveres uten å være vulgær eller uhøvlet

Henger meg på her,spesielt på slutten her,legger man ut bilde for kritikk må en tåle det meste. :ph34r::tease::ermm::hmm:

:(

Liker pesonligt å legge ut bilder på alle nivå,så ordningen fungerer godt for meg :new_woot:

Lenke til kommentar

 

Og kanskje bør man først ta i skole de som ønsker å gi kritikk, lære de å forstå hva et bildeinntrykk er..

 

Tor

 

Dette var interessant. Kan du gi en antydning på når og hvor du har tenkt å sette igang denne skolen. :)

Jeg synes faktisk TorVidle har et poeng akkurat der; selv om jeg ikke er helt enig i resten av det han sier.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...