Gå til innhold

På tide med en evaluering av bildekritikk


Anbefalte innlegg

Ser/leser at flere og flere begynner å finne feil/mangler ved Bildekritikken, så en oppsummering av BK kanskje er en ide før det er for seint.

 

Sånn BK er bygd opp i dag er det tre kategorier "visning, tips, kritikk", men alle tre kategoriene blir bruk uhildet uten hensyn til forespeilet bruk.

 

Visning er en grei kategori som fungere som den skal, altså kosemeldinger angående bildefremvisning.

 

Tips-kategorien er det ikke mange som helt forstår hva skal brukes til, altså trådstarter "TS" skal spørre om måter å forbedre sitt bilde på, ikke bare legge ut bilder uten og gi relevante opplysninger om hva TS ikke er helt fornøyd med eller hva som kunne gjøres bedre.

 

Kritikk-delen av BK er helt missforstått, det syndes endel der, det blir lagt ut bilder uten noen form for selvransakelse og forståelse for hvordan den kategorien burde fungere.

 

Jeg personlig har gitt opp og kommentere i BK, hovedsakelig pga. av at jeg gir en velbegrunnet saklig ide angående hva jeg ville ha gjort med bildet utifra mine egne preferanser, og svaret på det er stort sett at TS sletter bildet/tråden, det blir ikke godt mottatt at jeg gir en kommentar som ikke er 100% positivt vinklet.

 

Det jeg synes må forandres er tilgangen til de forskjellige bildevisning-formene, når man skal poste et bilde kommer man til kategorien "visning", derifra kommer man videre til tips-kategorien, og derifra til Kritikk-kategorien, hver del skal ha informativ veiledning til posting i spesifikke kategorier og bilder i tips/kritikk-kategoriene skal låses i en periode så TS ikke kan slette de umiddelbart. Hvis TS ikke er fornøyd med bildet i etterkant og gjerne vil slette det fra kategoriene tips/kritikk har man ikke forstått poenget og skulle heller ha postet i kategorien visning, da får de rapportere til en moderator at det er ønskelig og stenge tråden.

 

Poengsystemets burde avskaffes i sin nåværende form og + burde innføres på linje med resten av forumet, da vil kun de som liker bildet gi sin anerkjennelse, grunnen er at flere murrer når et bilde får både 1 og 6 poeng, de forstår ikke at brukere her på forumet har forskjellige preferanser på hva de liker i et bilde og poengterer utifra det, samt at enkelte brukere påstår at noen brukere poengterer lite/mye utifra personlige grunner og ikke av bildekvaliteten.

 

Poengtering av bilder burde gjøres på samme måte som Akam har gjort i lang tid, lage en utfordring som brukerne kan stemme på bildene, eventuell slå sammen utfordringene fra akam/digit.

 

Et ønske jeg også har er og kunne se bildekritikk bildene som en liste, hvor beskrivelse/besvarelsen sees på høyre side av bildene.

 

Jeg kan etterhvert lage en poll/avstemning etterhvert hvis det blir noe interesse for og forandre bildekritikk i sin nåværende form.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit med en tråd om dette. Jeg kan kort si hvordan jeg mener det burde vært.

 

Hele greia burde avlives i nåværende form. Så burde man startet helt på nytt. Med to avdelinger.

 

Det jeg ser for meg er at den mest lettvinte måten er å legge bilder inn i "Galleriet", et sted der folk kan kommentere og snakke om bildene, motivene og det man ellers finner for godt å kommentere. Uten karakterer og andre krav enn å være høflig i måten man skriver på.

 

Deretter bør det være en egen kritikk-avdeling, "Bildekritikken". Et fysisk annet sted enn "Galleriet". Her bør det være mulig å gi karakter, men kun sammen med en kommentar. Om noen prøver seg med "AAAAAAAAAAFfffffffff2222" som kommentar så bør det modereres bort og føre til advarsler om utestenging fra hele greia. Karakteren man har gitt bør komme med i kommentaren automatisk, dvs at man ikke kan gi f.eks. "1" og så si "Dette likte jeg godt.. bla bla bla" Da vil man avsløres av systemet siden karakteren man har gitt bindes til innlegget. Man bør dog kunne kommentere uten å gi karakter for ellers ville man jo bindes til en kommentar per bruker.

..

Edit: Også burde man fått slettekarantene i Bildekritikken. Dvs at man får tydelig opplyst før man legger det inn at om man velger å slette bildet så vil det slettes om f.eks. 1mnd etter at "kommandoen er gitt".

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn BK er bygd opp i dag er det tre kategorier "visning, tips, kritikk", men alle tre kategoriene blir bruk uhildet uten hensyn til forespeilet bruk.

 

Visning er en grei kategori som fungere som den skal, altså kosemeldinger angående bildefremvisning.

Jeg er enig visningskategorien er grei som den er. Kanskje kan muligheten for kommentarer/kritikk fjernes helt.

Tips-kategorien er det ikke mange som helt forstår hva skal brukes til, altså trådstarter "TS" skal spørre om måter å forbedre sitt bilde på, ikke bare legge ut bilder uten og gi relevante opplysninger om hva TS ikke er helt fornøyd med eller hva som kunne gjøres bedre.

Jeg tror egentlig at Tips-kategorien kan fjernes helt. "Tips" bør jo være noe en får ut av en saklig kritikk i kritikk-kategorien.

Kritikk-delen av BK er helt missforstått, det syndes endel der, det blir lagt ut bilder uten noen form for selvransakelse og forståelse for hvordan den kategorien burde fungere.

Legger man ut bilder i en kritikk-kategori, så må man tåle all slags saklig tilbakemelding, uansett om bildeeier oppfatter den som positiv eller negativ. Selvsagt så må det stilles krav til de som kommenterer og usaklige kommentarer bør lett få "følger" for den som kommer med den.

 

Karakteren man har gitt bør komme med i kommentaren automatisk, dvs at man ikke kan gi f.eks. "1" og så si "Dette likte jeg godt.. bla bla bla" Da vil man avsløres av systemet siden karakteren man har gitt bindes til innlegget. Man bør dog kunne kommentere uten å gi karakter for ellers ville man jo bindes til en kommentar per bruker.

..

Edit: Også burde man fått slettekarantene i Bildekritikken. Dvs at man får tydelig opplyst før man legger det inn at om man velger å slette bildet så vil det slettes om f.eks. 1mnd etter at "kommandoen er gitt".

Karakterer er jeg prinsipielt i mot da jeg mener at en kommentar/kritikk sier det som trengs. Men hvis karakterer skal være med så støtter jeg forslaget ditt om at karakteren må "ligge" integrert i kommentarfeltet.

 

Forslaget om slettekarantene, har jeg stor sans for.

Lenke til kommentar

Som noen apropos:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1360167

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1365731

 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1366522

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1366759

 

og så en "poll" :

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1366528

 

 

og en beskrivelse av evalueringsnivåene:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1366786

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1372910

 

 

 

Dette er bare noen av de trådene som jeg har lagt meg på "minnet" fra de første månedene hvor "nye digit" skulle opp og stå for så senerer å "fusjonere" med Akam til Akam-BK!

 

Og JA, jeg er fortsatt absolutt for muligheten til å sette karakterer!! (men har etter "lang" tid her inne etterhvert innsett at det kanskje bør være krav til å kommentere når en setter en karakter, men ikke krav til å sette karakter når en kommenterer).... :hmm:

Lenke til kommentar

Ser/leser at flere og flere begynner å finne feil/mangler ved Bildekritikken, så en oppsummering av BK kanskje er en ide før det er for seint.

 

Sånn BK er bygd opp i dag er det tre kategorier "visning, tips, kritikk", men alle tre kategoriene blir bruk uhildet uten hensyn til forespeilet bruk.

 

Visning er en grei kategori som fungere som den skal, altså kosemeldinger angående bildefremvisning.

 

Tips-kategorien er det ikke mange som helt forstår hva skal brukes til, altså trådstarter "TS" skal spørre om måter å forbedre sitt bilde på, ikke bare legge ut bilder uten og gi relevante opplysninger om hva TS ikke er helt fornøyd med eller hva som kunne gjøres bedre.

 

Kritikk-delen av BK er helt missforstått, det syndes endel der, det blir lagt ut bilder uten noen form for selvransakelse og forståelse for hvordan den kategorien burde fungere.

 

Jeg personlig har gitt opp og kommentere i BK, hovedsakelig pga. av at jeg gir en velbegrunnet saklig ide angående hva jeg ville ha gjort med bildet utifra mine egne preferanser, og svaret på det er stort sett at TS sletter bildet/tråden, det blir ikke godt mottatt at jeg gir en kommentar som ikke er 100% positivt vinklet.

 

Det jeg synes må forandres er tilgangen til de forskjellige bildevisning-formene, når man skal poste et bilde kommer man til kategorien "visning", derifra kommer man videre til tips-kategorien, og derifra til Kritikk-kategorien, hver del skal ha informativ veiledning til posting i spesifikke kategorier og bilder i tips/kritikk-kategoriene skal låses i en periode så TS ikke kan slette de umiddelbart. Hvis TS ikke er fornøyd med bildet i etterkant og gjerne vil slette det fra kategoriene tips/kritikk har man ikke forstått poenget og skulle heller ha postet i kategorien visning, da får de rapportere til en moderator at det er ønskelig og stenge tråden.

 

Poengsystemets burde avskaffes i sin nåværende form og + burde innføres på linje med resten av forumet, da vil kun de som liker bildet gi sin anerkjennelse, grunnen er at flere murrer når et bilde får både 1 og 6 poeng, de forstår ikke at brukere her på forumet har forskjellige preferanser på hva de liker i et bilde og poengterer utifra det, samt at enkelte brukere påstår at noen brukere poengterer lite/mye utifra personlige grunner og ikke av bildekvaliteten.

 

Poengtering av bilder burde gjøres på samme måte som Akam har gjort i lang tid, lage en utfordring som brukerne kan stemme på bildene, eventuell slå sammen utfordringene fra akam/digit.

 

Et ønske jeg også har er og kunne se bildekritikk bildene som en liste, hvor beskrivelse/besvarelsen sees på høyre side av bildene.

 

Jeg kan etterhvert lage en poll/avstemning etterhvert hvis det blir noe interesse for og forandre bildekritikk i sin nåværende form.

 

Jeg er enig i at det er på tide med en evaluering.

En avstemning mener jeg ikke har noe for seg. Vi hadde en slik tidligere. Et overveldende flertall ønsket å gi konstruktive tilbakemeldinger. Problemet var at tilbakemeldingene aldri dukket opp. Det vil si det sitter en mengde brukere som syns det er interessant å være med på slike avstemninger, men de er ikke reelle brukere av Bildekritikken.

 

Det kom i en tidligere tråd et innspill fra redaktør/redaksjon. Det syns jeg virket veldig interessant. Er det noe nytt fra den kanten?

 

En ny diskusjonrunde om karakterer/kommentarer/visningsnivå tror jeg blir lite utviklende.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er på tide med en evaluering.

En avstemning mener jeg ikke har noe for seg. Vi hadde en slik tidligere. Et overveldende flertall ønsket å gi konstruktive tilbakemeldinger. Problemet var at tilbakemeldingene aldri dukket opp. Det vil si det sitter en mengde brukere som syns det er interessant å være med på slike avstemninger, men de er ikke reelle brukere av Bildekritikken.

 

Det kom i en tidligere tråd et innspill fra redaktør/redaksjon. Det syns jeg virket veldig interessant. Er det noe nytt fra den kanten?

 

En ny diskusjonrunde om karakterer/kommentarer/visningsnivå tror jeg blir lite utviklende.

Her er "pollen":

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1366528

Lenke til kommentar

Hele greia burde avlives i nåværende form. Så burde man startet helt på nytt. Med to avdelinger.

 

Deretter bør det være en egen kritikk-avdeling, "Bildekritikken". Et fysisk annet sted enn "Galleriet".

 

Ja. kanskje det er løsningen og skille de to totalt, men det jeg anser som viktigst er at brukere forstår hvor man skal poste utifra egne kvaliteter.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at Tips-kategorien kan fjernes helt. "Tips" bør jo være noe en får ut av en saklig kritikk i kritikk-kategorien.

 

Er ikke enig der, det er flere som er usikker på om spesifikke bilde er godt nok, og man burde også ha muligheten til å poste dårlige bilder for og få tips.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig at Tips-kategorien kan fjernes helt. "Tips" bør jo være noe en får ut av en saklig kritikk i kritikk-kategorien.

 

Er ikke enig der, det er flere som er usikker på om spesifikke bilde er godt nok, og man burde også ha muligheten til å poste dårlige bilder for og få tips.

Joda det er forsåvidt greit nok, men personlig så ser jeg ikke problemet med å poste et "dårlig" bilde i bildekritikken.

Kritikk og tips er ikke nødvendigvis så lang fra hverandre og det er jo fullt mulig for bildeeiger å påpeke det som vedkommende mener er problemer med bildet, når det blir postet.

 

Det er ikke slik at det er viktig å for meg å få fjernet "tips-kategorien", og mitt forslag om å fjerne den var like mye et "svar" til din kommentar om at denne kategorien nå blir "feilbrukt".

 

Uansett så er det viktigeste, uansett hvor mange avdelinger/kategorier det er, at det er klare regler for hver kategori og at det settes krav til de som poster og kommer med bildekritikk. I "kosekategoriene" bør det være få krav og i de mer "alvorlige" kategoriene bør kravene være sterkere, både når det gjelder kritikk og bildeposting. Jeg vil fremheve forslaget til Pybalto om at det ikke må være for lett å slette et bilde som der bildeeiger ikke er fornøyd med tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar

Jeg var rimelig aktiv i begynnelsen av nye digit; og har vel vært for mye av det som er implementert nå. Men jeg er enig i at det virker ikke etter hensikten.

 

Jeg er usikker på hva som må til. Jeg synes det er greit med tre evalueringsnivåer, og jeg er mot karakterer. Jeg er for + knappen som indikasjon på at jeg liker et bilde.

 

Men det som påpkes her er at vi må få inn bedre kjøreregler (gjerne med slette karantene) og vi må få inn moderatorer som kan følge opp. Med kjøreregler, så tenker jeg på enkle regler, men nok informasjon til at folk faktisk følger reglene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Med kjøreregler, så tenker jeg på enkle regler, men nok informasjon til at folk faktisk følger reglene.

 

 

Ikke for å gå på noen bruker/person direkte her, men hvorfor må vi ha regler på regler?? Vi har forumreglene, og da trenger vi ikke lag på lag med sublag med regler under disse. :) Det vi trenger info om minimum/maksimum størrelse på bildet, og info om at etter at bildet har blitt postet kan det ikke slettes på dager/uker/måneder, om man velger denne løsningen.. :) Det vi trenger er informasjon og ikke regler og påbud.. :)

Lenke til kommentar

. Med kjøreregler, så tenker jeg på enkle regler, men nok informasjon til at folk faktisk følger reglene.

 

Jeg har faktisk en ide, hvorfor la brukerne bestemme hvor de skal legge ut bildet ?

 

Hva med og lage en "regel" som avgjør i hvilken kategori bildene legges i utifra hvilken informasjon brukeren aksepterer under opprettelsen av bildetråden.

Lenke til kommentar
Med kjøreregler, så tenker jeg på enkle regler, men nok informasjon til at folk faktisk følger reglene.

 

 

Ikke for å gå på noen bruker/person direkte her, men hvorfor må vi ha regler på regler?? Vi har forumreglene, og da trenger vi ikke lag på lag med sublag med regler under disse. :) Det vi trenger info om minimum/maksimum størrelse på bildet, og info om at etter at bildet har blitt postet kan det ikke slettes på dager/uker/måneder, om man velger denne løsningen.. :) Det vi trenger er informasjon og ikke regler og påbud.. :)

 

 

Med en slik holdning ville forumet sklidd ut i det uendelige. Det ville blitt diskutert i tråder om alt mulig og ingen tråder ville holdt noe god standard.

 

Reglene er der for at de skal følges, men for at de skal følges må de tilpasses og justeres til det "optimale".

Når reglene er satte blir det like retningslinjer for alle. Hvis reglene er et problem for en bruker så finnes det da utallige andre måter man kan profilere seg selv hvis det er det man er ute etter.

 

Ved evnt BK og hvis man føler det blir for mye regler her så får man gå over på foto.no. Der er det minimalt med regler og retningslinjer, post det du vil og andre kommenterer. 2 bilder i uken og det er det.

Resten av bildene må du publisere i galleriet.

Lenke til kommentar

Jeg var rimelig aktiv i begynnelsen av nye digit; og har vel vært for mye av det som er implementert nå. Men jeg er enig i at det virker ikke etter hensikten.

 

Jeg er usikker på hva som må til. Jeg synes det er greit med tre evalueringsnivåer, og jeg er mot karakterer. Jeg er for + knappen som indikasjon på at jeg liker et bilde.

 

Men det som påpkes her er at vi må få inn bedre kjøreregler (gjerne med slette karantene) og vi må få inn moderatorer som kan følge opp. Med kjøreregler, så tenker jeg på enkle regler, men nok informasjon til at folk faktisk følger reglene.

 

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, i håp om at man legger opp dette her skikkelig så folk (meg selv) gidder bruke det.

 

Det er for mange regler å forholde seg til. Det tas for mange hensyn. Lag et galleri kall det "galleri" og la folk få gi karakterer og evaluering og kritikker helt fritt. Terningkast eller 1-3skala er ikke viktig selv om jeg synes 1-3 er lettere å forholde seg til.

 

Forrige gang jeg skrev det samme ble jeg kappet hodet av. Det ble sagt at reglene er enkle, bare å gjøre slik og slik hvis det er sån og sånn, og hvis det er slik så gjør du sånn, og den som ønsker det slik gjør du slik med.

Det er bare tull og kompliserende med forskjellige gallerier og nivåer.

 

For at folk skal gidde å bruke det må det gjøres enkelt.

Lenke til kommentar

Gyllenemiddelveier funker ofte dårlig.

Det beste er nok at brukerne tenker over hva de egentlig ønsker. Og samtidig er litt realistisk.

 

Slik jeg tenker så er det ønskelig med masse aktivitet og høyt under taket. Det betyr full aksept for andres synspunkter og holdninger.

Null fokus på regler , men la den enkelte gjøre vurderinger slik de vil, eller kan. Noen vil kose seg med sin hobby og bare dille etter mens andre er mere hardcore. Jeg mener det er plass til alle på samme sted.

Dropp tankene om muligheten for utestengelse av folk som ikke deler dine synspunkter. Det er ønskelig med litt temperatur innimellom. Og det skaper bedre dynamikk.

Lenke til kommentar

Dessuten er det for få gode brukere her som er i stand til å gi gode og tunge evalueringer. Det er kun 2-3 brukere her som er på det nivå at de kan gi evalueringer av solid verdi . Derfor blir bk av lav kvantitet. Dropp alle reglene og kjør på med enklere løsninger. Det er mange brukere som ikke gidder å lese alle spissfindige regler og derfor dropper greia med å evaluere

Lenke til kommentar

Dessuten er det for få gode brukere her som er i stand til å gi gode og tunge evalueringer. Det er kun 2-3 brukere her som er på det nivå at de kan gi evalueringer av solid verdi . Derfor blir bk av lav kvantitet.

 

Vel, hos oss "akam" er det minst 10/20 fotografer som er kapable til å evaluere et bilde akademisk, og flesteparten av de trofaste akamistene klarer fint å evaluere et bilde på et saklig nivå.

 

Dropp alle reglene og kjør på med enklere løsninger. Det er mange brukere som ikke gidder å lese alle spissfindige regler og derfor dropper greia med å evaluere

 

Det må da være rom for alle ?

 

I nåværende form vil nok ikke BK fungere for Akam sine brukere som liker og diskutere et bilde.

 

Enten må Akam bestemme hvilken kategori bildene skal plasseres i eller så må man ha to helt separerte bildefremvisningkategorier.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei, noen korte innspill fra meg.

 

Tomsi42: Vi snakket jo tidligere om at det kunne vært interessant å gjort et forsøk med at Akam-brukerne i en periode kan bli enige om å øke aktiviteten noenlunde på likt, for deretter å fokusere bildekritikken på hverandres bilder, eller mot utvalgte brukere der man føler at kritikken når frem. Ble dette forsøkt, eller er ikke miljøet stort nok?

 

Jeg ser flere gode poeng her. Evalueringsnivåene trenger en overhaling, det er jeg enig i. Jeg tror redaksjonen kan komme med gode innspill her, og forhåpentligvis får vi til noe her ganske snart.

 

Angående karakterer ser jeg at det er flere som viser misnøye mot disse også, selv om dette er litt mer splittet. Spørsmål: Ville det være bedre om at "Nei til karakterer" ved opplasting "huskes" av systemet (Via cookies) og/eller at reserveringsfunksjonen gjøres mer tydelig?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...