Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Betatt av elev... (Hjelp meg)


Anbefalte innlegg

Hender det at lærere blir betatt eller i verste fall forelsket elver? Snakker om elever helt ned i 17-årsalderen. Vet det er noenlunde normalt at elever forelsker seg i lærere. Spørsmålet er om det motsatte skjer. Begynte en utrolig vakker og oppegående jente i klassen jeg underviser i, dette året... (Ro ned, jeg er ikke forelsket, og tenker ikke å prøve meg på henne. Får jeg følelser for henne, har jeg selvsagt ikke tenkt å gjort noe med det.) Noen lærere som har vært i en slik situasjon, eller andre som vet av lignende tilfeller? Har det noen gang blitt noe av forelskelse mellom lærer og elev? Setter pris på innspill... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en jeg kjenner ble sammen med læreren og de har idag 3 barn. Personen jeg kjenner er en kvinne og ser ikke at de har noen problemer.

Hvor gammel var eleven da de møttes? Og hvor stor er aldersforskjellen? Var det kvinnen i forholdet som var elev? Takker for svar.

 

Kvinnen var elev ja og hun var vel rundt 20 tror jeg. Kjenner hun ikke så godt, kjenner godt den ene ungen hennes, vi er på samme alder. Uansett tror jeg det er rundt 15 års aldersforskjell.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det er greit jeg. Hvorfor ikke liksom? Det er ikke alltid man finner personer man liker å omgås med i andre situasjoner så jeg ville gått for det hvis jeg var deg! Bare vent til hun er 18 så dere kan ta en pils :)

 

Er helt enig, men problemet er at man som lærer kan få sparken hvis man driver med sånt, så det er litt risky business.

Så hvis man skal gjøre noe er det vel enten best å gå for det i hemmelighet, eller vente til hun er ferdig med skolen.

 

Har forøvrig vært betatt av en del kvinnelige lærere, og håpet jo at de var betatt av meg også. :!:

Så det er helt naturlig, normalt og flott.

Lenke til kommentar

Hender det at lærere blir betatt eller i verste fall forelsket elver? Snakker om elever helt ned i 17-årsalderen. Vet det er noenlunde normalt at elever forelsker seg i lærere. Spørsmålet er om det motsatte skjer. Begynte en utrolig vakker og oppegående jente i klassen jeg underviser i, dette året... (Ro ned, jeg er ikke forelsket, og tenker ikke å prøve meg på henne. Får jeg følelser for henne, har jeg selvsagt ikke tenkt å gjort noe med det.) Noen lærere som har vært i en slik situasjon, eller andre som vet av lignende tilfeller? Har det noen gang blitt noe av forelskelse mellom lærer og elev? Setter pris på innspill... :(

Når jeg var elevrådsleder ved en VGS i Kristiansand var det en av de nyutdannede lærerene som ble forelsket og romantisk involvert med en elev, (læreren var mann, og eleven var kvinne). Dette var dog en påbyggsklasse og jenta var 19, (han 24-25). I dette tilfellet ble det inngått et "opplegg" der han ikke fikk rette hennes prøver, og han måtte dokumentere hennes skolearbeid til stor grad for forhindring av favoritisme, og en skriftlig avtale/plan for håndtering av en "breakup" ble å ingått. Siden de giftet seg sommeferien etter så var det en ganske søt romanse, men det er ikke alltid tilfellet.

 

En lærer som faller for en betydlig yngre elev, (ca. 10 års alderforskjell eller mer), og der eleven er under 18 er det en SVÆRT uetisk situasjon for en lærer å involvere seg, (hvertfall hvis læreren er lærer til eleven og ikke bare jobber på skolen). Dette fordi en lærer er i en maktposisjon over eleven, (dette er tilfellet fordi man har blitt indoktrinert til å se på læreren som en atoritet i ens liv ifra man er 6 år gammel). HVIS man som lærer faller for en elev i en slik informasjon, BØR/MÅ man konsultere en overordnet med taushetsplikt, eller verneombud/tillitsvalgt, slik at man enten kan får råd til hvordan å gå fram for å unngå uønskede situasjoner, eller at man kan i ettertid si at man prøvde å unngå det men man kan ikke kontrollere hjertet. Et hemmelig forhold vil bli sett på som et misbruk, og selv om det ikke er direkte straffbart er det hinsides uetisk. En lærer som har et sexuelt/intimt forhold med en ung elev spiller russisk rulett med karrieren sin, og skulle et slik forhold ende dårlig er det uendelig mange måter en unge gutt/jente kan hevne seg på, for i media er sannheten sekundær om ikke tertiær.

 

Så jeg vil anbefale å finne seg et sexleketøy av en 20åring som ikke er elev ved skolen man er lærer ved ;) Pluss at sex/romanser med 16-18åringer er bare gøy når man er under 20 for i HELVETE å uerfarne de er i hvordan et forhold fungerer, for ikke å snakke om sexuell kompetanse, (men det er sånne ting jeg bryr meg om i mine leketøy :p).

 

-frank

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Støtter "Frank the (Mind)Tank".

 

Enhver relasjon mellom mindreårige elever og en lærer vil være en relasjon preget av makt og dermed være i uetisk farvann. Det er karrieremessig selvmord, og ev. personlig selvmord å gå inn i en slik relasjon. Skulle personen få lyst til å hevne seg, vil media raskt legge livet ditt i grus. Dine kolleger vil uglese deg. Vær ikke naiv og tro at du kan stå i det, for media er kun ute etter en "story", de kjenner knapt etiske grenser.

 

Jeg tror så absolutt det skjer at lærere blir betatt av og forelsker seg i langt yngre elever. Det er ikke mange år siden det var en opprulling av saker hvor lærere hadde hatt seksuelle forhold til mindreårige elever, også forhold hvor noen elever var under seksuell lavalder.

 

Jeg har hatt samtaler med flere som har vært i medias søkelys for uetiske, samt straffbare forhold. Det følger dem for livet ut :-) Det er nemlig ikke lov å gjøre feil i dagens verden.

 

Jeg foreslår at du legger tanken på is. Jeg leser deg slik at du er betatt, og vurderer det, men synes saken er vanskelig. Støtter deg i det. Du vet ikke engang om eleven vil gjengi de ev. følelsene som måtte oppstå. Det er samtidig vanskelig å love hverandre at man skal vente til eleven er eldre. Følelser venter ikke. De kjølner gjerne om man velger å ikke følge dem. Det er kanskje de valgene du har. Mitt beste råd i denne situasjonen: Det beste er å ikke gi seg hen til det.

 

Du får ta det opp med en person hvor samtalen befattes av taushetsplikten. En slik samtale vil heller ikke omfattes av unntaktsreglene for den, så du står trygt. Samtidig er det viktig at du stoler på denne personen. Det kan i så fall være smart å ta kontakt med noen du ikke jobber med. De vil kunne dømme deg, enten du liker det eller ikke :-)

Endret av warneck
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg sagt at det er OK sålenge læreren ikke driver med vurdering ift eleven. Om skolens ledelse er enig er en annen sak, men et forhold mellom en 17-åring og en på 25-28 f.eks. er ikke SÅ hinsides ("Rikingen" datet vel en 18-åring selv om han var 40, om jeg ikke husker feil) hvis en bare tenker litt etter. maktforhold... det argumentet kan jo kjøpes, men det gjelder vel først og fremst de lærerene eleven har et forhold til fra timene fra før?

 

Det jeg stusser litt på er hvordan man som lærer kan ta initiativet til noe sånt, fallhøyden er jo helt latterlig stor...

Lenke til kommentar

Etikk er tull. Ikke tenk på etikk. Ikke hør på Frank the leketøystank.

 

Tenk konsekvenser. Tenk konsekvensene dersom du lar eleven slippe unna. Her MÅ du kjøre på.

 

Jeg har hatt pasienter som var dritdeilige, som jeg hadde hatt lyst til å sjekke opp, og jeg angrer fremdeles, men jeg hadde ikke muligheten/nok trygghet, følte jeg. Du har opportunities en masse, fordi du ser denne eleven ofte. Bygg opp spenning, få råd fra sjekkere her på forumet og KJØR PÅ.

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til trådstarter: Ja, noen avisartikler og tråder på forumet gjennom årenes løp bekrefter at denne situasjonen er fullt mulig. Det er jo ikke slik at alle seksualdrifter og dødsdrifter blir deaktivert bare fordi man er på en skole.

 

Hvis du velger å følge driftene dine, bør du i alle fall vente til eleven din er ferdig med videregående, som sikkert ikke er veldig lenge til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...