Gå til innhold

kristendommen: nok er nok?


Anbefalte innlegg

Som liten gutt vokste jeg opp i et krisent hjem og foreldrene mine har alltid satt religionen relativt høyt! personlig har jeg ikke brydd meg så mye om det! Men jeg har tenkt litt over dette med at kristendommen er en religion hvor så lenge du angrer på det du har gjort, så kommer du til himmelen eller paradis! men kommer det til et punkt hvor på en måte nok er nok?

eks: Anders Behring Breivik!

 

jeg har også et lite spørsmål til innefor noenlunde samme tema. Betyr ikke gode handlinger noen ting i kristendommen? jeg vet at kjærlighet er i sentrum, men igjen som kommer dette med tilgivelse inn i bildet!

Endret av leorat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som liten gutt vokste jeg opp i et krisent hjem og foreldrene mine har alltid satt religionen relativt høyt! personlig har jeg ikke brydd meg så mye om det! Men jeg har tenkt litt over dette med at kristendommen er en religion hvor så lenge du angrer på det du har gjort, så kommer du til himmelen eller paradis! men kommer det til et punkt hvor på en måte nok er nok?

eks: Anders Behring Breivik!

 

jeg har også et lite spørsmål til innefor noenlunde samme tema. Betyr ikke gode handlinger noen ting i kristendommen? jeg vet at kjærlighet er i sentrum, men igjen som kommer dette med tilgivelse inn i bildet!

Jo, gjerningene teller, men ikke til frelse. Jeg kan ikke gjøre meg frelst, men høre og tro meg frelst. Gjerningene er til for min neste som får glede av dem og som en del av Gus gode vilje med oss og for oss.

 

Og - kan det tenkes at noen kan begå så mye synd at det ikke er nok nåde for det? Jeg kan ikke komme på at det er eksempler på det i bibelen. Derimot står det:

 

"For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."

 

Når det står "hver den som tror", så er ingen unntatt. Nåden tilbys alle uansett fortid.

Endret av Romeren
Lenke til kommentar

Nåden tilbys alle uansett fortid.

 

Merkelig gud...

 

For et menneske som har levd et helt liv med å drepe, plyndre, voldta og torturere tusenvis av andre og brakt sorg og ulykke over tusner får pr definisjon evig liv bare han tror på den guden mens et menneske som har levd hele livet som god, snill, hjelpsom og nestekjær dømmes til en evighet i helvette/ildsjøen fordi han ikke finner bevisene for den allmekltige guden, som fint kunne lagt med litt bedre bevis enn bibelen, gode nok til å tro på...

 

Dette paradokset, mer enn noe annet, sier ihvertfall meg at vi kan utelukke den kristne gud som virkelig... For man må da kunne forlange i hvertfall LITT tankevirksomhet hos en allmektig gud og den klønete, ja bent frem stupide guden bibelen beretter om viser ikke noen slik tankevirksomhet i det hele tatt... Husker jeg ble fortalt, og jeg trodde det, at gud var så smart at vi vanlige mennesker ikke kunne forstå ham, men etter at jeg i voksen alder tok bibelen i øyesyn skjønner jeg jo hvorfor de lærer bort akkurat den unnskyldningen, for den guden som bibelen beskriver er jo bent frem dum jo...

 

 

Og ikke bare er han dum, men han setter skylden på andre også. For hvor vanskelig kunne det ha vært for gud å fjernet det treet? Eller satt en engel til å passe på det? Han overlot faktisk hagen til to tenåringer dumme som spekefjøler som ikke visste forskjell på rett og galt og er han allmektig eller er han ikke allmektig, og kunne på det grunnlaget vite at det ville gå galt...

 

Men så kommer det rare, det som jeg alltid har lurt på hvorfor de har med i bibelen fordi det bryter med allmektigheten bibelen hele 42 ganger påstår at gud har, for han løper rundt i hagen og ROPER på adam og eva... Hvorfor gjør han det? Kan han slå allmektigheten av og på som han vil kanskje?

 

Så har du flommen... som også viser hvor ond og klønete denne guden er, for er han allmektig så er han allmektig og han kunne helt sikkert ha funnet opp en svartedaue eller lignende sykdom som hadde utslettet BARE mennesker bortsett fra de 8 han valgte å spare (enda en tabbe som vitner om 0 allmektighet...), men isteden drukner han ALLE... Hva for en klønete gud er det som gjør slikt?

 

Og hvorfor skapte han forskjellige språk for å hindre folk i å lage et høyt tårn, men ikke gjør noen inngripninger for NASA når de sender folk flere tusen ganger høyere enn de tårnbyggerne i sine villeste fantasier ville kommet? Igjen ser vi kløneguden på ville veier...

 

 

Det verste er at for å kunne kalle det kristen må du dra over deg alle disse klønene som den guden har gjort OG satt skylden på andre for....

 

Trenger vi religion i dag? Jeg ville sagt et klart nei her, da jeg ikke ser noen grunn til å dra inn over oss en slik ufattelig ignoranse, enda mindre ser hva vi skal bruke denne ignoransen til, men jeg har antagelig vært ateist for lenge og levd for lang tid uten dette tullet og er derfor neppe mannen å spørre om slikt... Men det vi BURDE stillt oss spørsmål om er om vi faktisk bør la påstander styre livene våre og om livene våre blir noe bedre av å styres etter gamle religiøse doktriner... En del kristne/muslimer tror faktisk det, selv om all forskning peker på det motsatte, at til mer sekulære og ikke religiøse vi er til bedre har vi mennesker det...

 

Så for meg er nok NOK... Kristendommen har fått prøve seg i to tusen år uten at det ble en tøddel bedre... Det er først etter at vi forkastet kristendom som styrende at ting faktisk ble bedre, for legg merke til at jesus slettes ikke kom med ytringsfrihet (tvert i mot vil jeg vel si..), menneskerettigheter eller likestilling, men gud hjelpe meg hvor mange ganger jeg har hørt at det var kristendommen som innførte alle tre av kristne som faktisk tror det er slik.... :roll:

 

Nei, nok er nok. På tide vi begynner å bruke kunnskap og viten for våre avgjørelser og lar disse påstandene ligge...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg syns er skummelt er at mange kristne ikke klarer å forstå hvordan vi som ikke tror ikke går rundt og voldtar og dreper hele tiden, for du vet, vi har jo ingen kar som sitter over oss og som holder øye med hva vi driver med!

 

Er det virkelig det som holder de kristne tilbake fra å begå alle slags tenkelige kriminelle handlinger? Troen om at gud sitter i skyene og holder ett øye med dem? Vet ikke om jeg skal le eller grine.

Ikke er det at man tror på en gud heller noen bekreftelse på at denne personen ikke vil begå kriminelle handlinger! Bare se på verden og hvor mange kriger som startes på grunn av at man tror på forskjellige fantasifigurer!

 

På tide at vi kaster fra oss religionens lenker og tar ansvar for våre egne handlinger!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har også et lite spørsmål til innefor noenlunde samme tema. Betyr ikke gode handlinger noen ting i kristendommen? jeg vet at kjærlighet er i sentrum, men igjen som kommer dette med tilgivelse inn i bildet!

 

Selvsagt så er ikke gode handlinger nok. Du må bli medlem av klubben deres, ellers tjener ikke de noe på hva du gjør.

 

Og selvsagt er troen det eneste de virkelig bryr seg om. Jo mer du retter deg etter deres påstander, jo mer kontroll har de over deg.

 

Troen står over alt annet du kan finne på å gjøre, fordi de ikke bryr seg om hva du gjør, de bryr seg om å rekruttere.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Som liten gutt vokste jeg opp i et krisent hjem og foreldrene mine har alltid satt religionen relativt høyt! personlig har jeg ikke brydd meg så mye om det! Men jeg har tenkt litt over dette med at kristendommen er en religion hvor så lenge du angrer på det du har gjort, så kommer du til himmelen eller paradis! men kommer det til et punkt hvor på en måte nok er nok?

eks: Anders Behring Breivik!

 

jeg har også et lite spørsmål til innefor noenlunde samme tema. Betyr ikke gode handlinger noen ting i kristendommen? jeg vet at kjærlighet er i sentrum, men igjen som kommer dette med tilgivelse inn i bildet!

Det er snakk om hjertet, vettu.. David var jo ikke en mann etter Guds hjerte fordi han tok livet av folk og hadde seg med kjerringa til nabo'n, han var en mann etter Guds hjerte på grunn av sitt hjerte. Altså på tross av det han gjorde. Og det er ikke det samme som å si at Gud favoriserer de som driver på sånn som David, at du blir en Guds mann om du gjør det, eller at det er rett å gjøre de tingene han gjorde bare Gud er med - for Gud var jo ikke med i alt svineriet han foretok seg.. På den fronten er David aldeles ikke noe forbilde. Men han angret, og ikke med hodet, i den forstand at "nå må jeg late som om jeg angrer, ellers lar Gud lynet slå ned i meg", men i den forstand at han faktisk angra ærlig, om du tog an..

 

Hva mener du i grunnen med at du kommer til et punkt der nok er nok? At du har gjort så mye galt at nå er det bare å gi opp?

 

Handlinger betyr noe ja - gode handlinger skal jo være en av fruktene.. Men du gjør ikke gode handlinger fordi Gud pålegger deg det, men fordi Guds kjærlighet tvinger deg, som Paulus sier.. Og da ikke med tvang, som noen sikkert kommer til å lese (fordi jeg faktisk skrev det), men fordi du ikke klarer å la være.

 

 

Jeg HATER religion. Dette forvirrer mange, både kristne og ikke-kristne, for ettersom jeg er kristen må jeg jo også være religiøs. Nope, jeg må ikke det, skjønner du. Med fare for å høres ut som en eller annen glad-kristen religiøs freak som har tatt store doser lykkepiller (hvilket inntrykk jeg sikkert har gitt allerede) - religion er frykt og kontroll, mens kristendom er frihet. Rart hvordan mange kristne også har gått glipp av det, gitt.

Lenke til kommentar

Nå er det dessverre sånn at vår kjære george carlin ikke lenger er med oss. Men han hadde nok sagt mye det samme om mer eller mindre samtlige religioner, da de er alle sammen mer eller mindre basert på samme type frykt. Du skal frykte den store allmektige skypappaen, ellers blir han sinna på deg og sender deg til evig lidelse (kan tolkes på mange måter, noen sier det bare er at han nekter deg å være med han, ikke at du fysisk skal plages til evig tid).

 

Er bare skremselspropaganda pakket inn i en til tider hyggelig historie som har så mange motsigelser at en treåring kunne skrevet bedre. Men det er så mange delte meninger om skriftene at ingen vet hva som er hva lenger uansett.

 

Men, er bare spekulasjoner. Finnes klipp av han der han snakker om islam, men de jeg kjenner til er mer humoristisk "skremselspropaganda" der han advarer om at verden kommer til å bli islamifisert. Noe islamister driver å preker om den dag i dag. De fleste av de er bare ulærde idioter som driver hatspredning på diverse fora, så bryr meg ikke noe særlig om dem. Men det er faktisk til ettertanke at islam i dag er på mange måter der kristendom var imellom 1100-1300 tallet. Ikke en hyggelig tid. Selv om det faktisk var en tid der bibelen ble litterært tolket, slik som den angivelig skal. Var faktisk en av de mer "korrekte" kristne tidene, paradoksalt nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
"He loves you, and he needs MONEY!".. hahah... Og han treffer jo spiker'n rett på huet.

Ja, men den "spikeren" er temmelig liten. Det er et ganske lite mindretall troende som gjør business på religion eller støtter dem som gjør det.

 

Når det gjelder anklagen om at "da kan man jo bare leve som en drittsekk og så angre rett før man dør" så har jeg aldri møtt noen som faktisk har en slik holdning. Så det er ikke et reelt "problem". Det ville uansett være vanskelig å faktisk begynne å angre på rett før man dør hvis man ikke har angret på det før. I kristen tro er det hjertelaget som teller, ikke tomme ord, du kan ikke simpelthen si en formel på slutten av livet for å komme til himmelen.

 

Men ja, evangeliet er slik at man alltid kan omvende seg, uansett hva man har gjort. Mennesker liker å sette begrensninger på nåde og tilgivelse og synes alltid man skal gjøre seg fortjent til det. Men hvis man har gjort seg fortjent til det er det ikke nåde, det er bare at det gode veier opp for det onde. Jeg er ikke (lenger) troende, men jeg ville mye heller ha en Gud som tilbød ubetinget nåde til alle, uansett, enn å skulle dømmes eller frikjennes av mennesker med flytende standarder, mennesker som ikke er bedre eller verre enn meg selv.

 

Ideen om helvete er dårlig begrunnet i bibelens grunntekst og selvsagt helt uforenlig med at Gud skal dømme rettferdig, og i alle fall at han skal være god.

Lenke til kommentar

Var faktisk en av de mer "korrekte" kristne tidene, paradoksalt nok.

How so?

"korrekte" er veldig korrekt plassert i hermetegn i den forstand at det var en tid da litterær tolkning av de hellige skrifter i bibelen var veldig viktig. Dvs

"Suppose you hear in one of the towns the LORD your God is giving you that some worthless rabble among you have led their fellow citizens astray by encouraging them to worship foreign gods. In such cases, you must examine the facts carefully. If you find it is true and can prove that such a detestable act has occurred among you, you must attack that town and completely destroy all its inhabitants, as well as all the livestock. Then you must pile all the plunder in the middle of the street and burn it. Put the entire town to the torch as a burnt offering to the LORD your God. That town must remain a ruin forever; it may never be rebuilt. Keep none of the plunder that has been set apart for destruction. Then the LORD will turn from his fierce anger and be merciful to you. He will have compassion on you and make you a great nation, just as he solemnly promised your ancestors. "The LORD your God will be merciful only if you obey him and keep all the commands I am giving you today, doing what is pleasing to him." (Deuteronomy 13:13-19 NLT)

En bit av bibelen som ble tolket litterært. Andre ting som (forøvrig ikke nødvendigvis direkte knyttet til "The Crusades")

 

Exodus 22:18

 

Galatians 5:19-22

 

Den store heksejakten, som varte til godt ut på 1700-tallet. Bare to eksempel på veldig litterær tolkning. Om man spør fanatikere (som i virkeligheten er de virkelig troende, ifølge teksten selv) som følger bibel til punkt og prikke, så er det mye forkastelig som skal gjøres og følges.

 

Ta bare hovedpersonen selv, gud. Som ifølge bibel selv er personlig ansvarlig for enten å ha drept, eller beordret drept 2,017,956 mennesker + 65 byer og hele verden minus noa+famile. Og det er uten å ta med nødvendigvis alle tilfeller der han sier "drep de der, jeg liker dem ikke" tilfellene.

 

Så, de dager da korsfarerne gikk rundt og drepte, plyndret og erobret i guds ord, var en tid da skriftene ble fulgt, på godt og vondt, som en universal lov.

 

Det var ikke nødvendigvis alt korsfaringen handlet om, men det er en del av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...