Gå til innhold

kristendommen: nok er nok?


Anbefalte innlegg

(forkortet sitatet litt..)

Slår meg hvor ofte personer som diskuterer kristendom ikke vet forskjell på den gamle og nye pakt.. Som du selv også understreker, er det jo tilsynelatende ikke en gang alle kristne som har skjønt det.

 

Hmm jeg ser ikke helt hva Galaterne 5:19-22 gjør her?

 

Heksejakten var ikke bibelsk, i den forstand at den ikke henger sammen med NT. Det var altså ikke noe kristne skulle gjøre, om de prøvde å rettferdiggjøre det aldri så mye. Ironisk og hårreisende nok støttet dog også Luther dette.

Om du bare lever etter GT er man som kjent jøde.. NT støtter ikke noe sånt som heksebrenning. Det er umulig for en kristen å feks brenne hekser om han sier han tror på NT (noe kristne gjør, altså tror på NT) av den enkle grunn at innholdet i NT ikke støtter noe sånt. Tvert i mot, faktisk.

 

Gud har beordret mye rart oppgjennom, ja, er lett med på den. Uten at jeg har noe overveldende behov for å prøve å forklare det, men jeg kan jo si hva greia er om folk er interessert? (Og bare sånn for the record så er jeg ikke typen som er nødt til å forklare alt mulig.. :) )

 

Korsfarerne trodde nå i allefall de drepte i Guds navn ja, de gjorde det. Men de gjorde ikke det så lenge den gamle pakt var satt ut av funksjon og den nye var trådt i kraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korsfarerne trodde nå i allefall de drepte i Guds navn ja, de gjorde det. Men de gjorde ikke det så lenge den gamle pakt var satt ut av funksjon og den nye var trådt i kraft.

Slike utsagn får meg alltid til å tenke på hitlers tyskland....

 

De som utførte udådene der vasket sine hender i etterkant i lignende unnskyldninger og spadde på med kognitiv dissonans for å glatte over det faktum at de også bare TRODDE... DE VISSTE ingenting, de bere TRODDE at de VISSTE...

 

Tar vi slike farlige påstander som man blandt annet finner i religion og nazisme og TROR at man gjør det riktige for ditt eller datt (har ikke noe å si om det er en person som utroper seg til "gud" eller en påstått gud, resultatet er like begredelig...) er vi på ville veier med en gang, dette er jo historien FULL av ekskremsler på!!

 

Å sitte i etterkant å si at "de fulgte den gamle pakt", viser bare en enorm ansvars fraskrivelse i forhold til hva man tror på, for uten påstander av gud så hadde heller ikke korsfarere eksistert, da det ikke hadde vært påstands gud å "forsvare" for disse plyndrerne..

 

Nå var det vel mer kirken enn noen annen som oppfordret til korstog i håp om å legge beslag på både gods og gull (og kanskje også tvinge jesus opp i ræva på folk, som jo var den vanlige måten land flest har blitt kristnet på...)...

 

Hekse brenning var en esklusiv, om enn ikke så folkerik affære, da tallene for hekse brenningen er kraftig nedjustert i nyere tid nettopp på grunn av splittelsen i den kristne tro, der noen gjorde dette gladerlig mens andre sekter avsto og lot være å tro at hekse brenning hadde noe for seg i det hele tatt... Frita kristendommen kan vi kkke gjøre samme hva enkelte sier, da det var og er bibelen de legger til grunn for både hekse brenning og homohets, som jo ikke har vært et spor bedre oppover årene....

 

 

Så har du de ignorantene som tror at løsningen på islam er kristendom... :roll: De fatter ikke at de selv tror på noe som er akkurat like ignorant som det de selv løper rundt og tror på.. For hva hadde egentlig skjedd OM alle såkalt etnisk norske hadde blitt kristne over natten og kastet alt av sekulære verdier overbord? Jo, historien hadde gjentatt seg... Vi hadde blitt enslags hitlerhird der vi hadde kastet oss over muslimer "for vår kristne gud" og forsøkt å kristne dem og gikk ikke det, vel, da laster vi dem inn i herkules flyene og dropper dem over de respektive landene de kom i fra i fem tusen fots høyde... "Heil yawhe!" liksom...

(Dette er såklart satt på spissen, for de som ikke skjønte det...)

 

 

 

Tror ikke de fleste kristne som advokaterer kristendom som "løsning" på alt fra moral til islam helt har forstått hva sekulære verdier faktisk betyr jeg, og hvor vi hadde vært uten de verdiene. De TROR vi kunne klart oss helt fint med såkalte kristne verdier og skjønner ikke at de kristne verdiene de tror landet er bygget på er evolvert til sekulære verdier, det eneste de ser er at gud er tatt ut av verdiene (som om påståtte guder har noen verdi i det hele tatt) og erstattet av menneskelige verdier, nettopp fordi det er mennesker som lever på jorden og ikke påståtte guder.

 

Og de skjønner heller ikke at når vi først har fått kastet av oss det ullne teppet som heter kristendom så er det faktisk ingen som er dumme nok til å dra over seg et kanskje ende mer ullent og middelaldersk teppe, nemlig islam....

 

Så nok ER nok her med religiøst visvas... helt klart

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slike utsagn får meg alltid til å tenke på hitlers tyskland....

Du skal nå få lov til å tenke på akkurat det du føler for.

 

De som utførte udådene der vasket sine hender i etterkant i lignende unnskyldninger og spadde på med kognitiv dissonans for å glatte over det faktum at de også bare TRODDE... DE VISSTE ingenting, de bere TRODDE at de VISSTE...

Fulgte nazistene som gjorde disse udådene bibelen da? Asså, for at argumentet ditt skal holde vann, må de jo ha funnet belegg for gjerningene sine i bibelen, ettersom det strengt tatt er det diskusjonen dreier seg om OG fordi du setter paralleller på måten du gjør.

 

Tar vi slike farlige påstander som man blandt annet finner i religion og nazisme og TROR at man gjør det riktige for ditt eller datt (har ikke noe å si om det er en person som utroper seg til "gud" eller en påstått gud, resultatet er like begredelig...) er vi på ville veier med en gang, dette er jo historien FULL av ekskremsler på!!

Andre religioner kan jeg selvsagt ikke svare for, ei heller nasismen.

At folk har misbrukt feks bibelen og sagt at Gud vil ha oss til å gjøre ditten og datten stemmer vel, men hva skal man da si når bibelen sier stikk i mot gjerningen som ble gjort av feks nazistene? (Da selvfølgelig i lys av forholdet mellom GT og NT).

 

Å sitte i etterkant å si at "de fulgte den gamle pakt", viser bare en enorm ansvars fraskrivelse i forhold til hva man tror på, for uten påstander av gud så hadde heller ikke korsfarere eksistert, da det ikke hadde vært påstands gud å "forsvare" for disse plyndrerne..

Nå var det vel mer kirken enn noen annen som oppfordret til korstog i håp om å legge beslag på både gods og gull (og kanskje også tvinge jesus opp i ræva på folk, som jo var den vanlige måten land flest har blitt kristnet på...)...

Selvfølgelig bare tøv. Dette blir jo det samme som å gi kristne skylda for det nazistene gjorde under 2VK bare fordi de sa "gott mitt uns" - fordi de nevnte Gud skal jeg og andre kristne liksom måtte stå for det. "Gott mitt uns" var for øvrig ikke noe nazistene fant på, om du lurte på det.

 

Korstogene var jo i utgangspunktet tenkt for å befri Jerusalm og "det hellige land" fra muslimene. Dog kan man i historiebøkene lese om "det første Holocaust" rundt år 1090(?) der jøder ble korstogets offer. Du mener kanskje at også dette er bibelsk, og at jeg nok en gang prøver å skrive fra meg ansvar?

 

Hekse brenning var en esklusiv, om enn ikke så folkerik affære, da tallene for hekse brenningen er kraftig nedjustert i nyere tid nettopp på grunn av splittelsen i den kristne tro, der noen gjorde dette gladerlig mens andre sekter avsto og lot være å tro at hekse brenning hadde noe for seg i det hele tatt... Frita kristendommen kan vi kkke gjøre samme hva enkelte sier, da det var og er bibelen de legger til grunn for både hekse brenning og homohets, som jo ikke har vært et spor bedre oppover årene....

Justeringene vet jeg ingen ting om, og selv om man vet tallet før det ble justert er sikkert tallet enda høyere.. Kristendommen og kirken kan ikke fritas fra det nei, helt enig. Men det er fortsatt ikke riktig at man har belegg i bibelen for å ta livet av folk og hetse dem. Det er ikke ment som en forklaring, ei heller en unnskyldning, for de gjorde det med bibelen i hånd. Men det er like fullt ikke bibelsk, noe man hadde sett tvert om man hadde lest begge testamentene.

 

Så har du de ignorantene som tror at løsningen på islam er kristendom... :roll: De fatter ikke at de selv tror på noe som er akkurat like ignorant som det de selv løper rundt og tror på.. For hva hadde egentlig skjedd OM alle såkalt etnisk norske hadde blitt kristne over natten og kastet alt av sekulære verdier overbord? Jo, historien hadde gjentatt seg... Vi hadde blitt enslags hitlerhird der vi hadde kastet oss over muslimer "for vår kristne gud" og forsøkt å kristne dem og gikk ikke det, vel, da laster vi dem inn i herkules flyene og dropper dem over de respektive landene de kom i fra i fem tusen fots høyde... "Heil yawhe!" liksom...

(Dette er såklart satt på spissen, for de som ikke skjønte det...)

Man trenger ikke å kaste sekulære verdier over bord bare fordi man blir kristen. Man trenger heller ikke å være hjernevaska eller mindre begavet.. :)

Men ja, sjansen er stor for at det hadde blitt som du sier, og det er jo pga religiøsitet. Det er jo religiøsiteten som er redd de homofile, narkomane, prostituerte osv, men vi har jo fått beskjed om å elske alle. Kan vagt erindre at Jesus satt og spiste sammen med prostituerte og tollere, noe mange kristne ser ut til å ha glemt..

 

Tror ikke de fleste kristne som advokaterer kristendom som "løsning" på alt fra moral til islam helt har forstått hva sekulære verdier faktisk betyr jeg, og hvor vi hadde vært uten de verdiene. De TROR vi kunne klart oss helt fint med såkalte kristne verdier og skjønner ikke at de kristne verdiene de tror landet er bygget på er evolvert til sekulære verdier, det eneste de ser er at gud er tatt ut av verdiene (som om påståtte guder har noen verdi i det hele tatt) og erstattet av menneskelige verdier, nettopp fordi det er mennesker som lever på jorden og ikke påståtte guder.

Tja, verdiene i den sekulære verden og kristendommen er jo ikke SÅ langt fra hverandre. Du må gjerne peke på de helt monumentale forskjellene.

 

Og de skjønner heller ikke at når vi først har fått kastet av oss det ullne teppet som heter kristendom så er det faktisk ingen som er dumme nok til å dra over seg et kanskje ende mer ullent og middelaldersk teppe, nemlig islam....

Å, du trenger ikke å dra over deg noen ting. Om du synes at kristendommen har en kjip historie her i landet, bare vent og se hva som skjer fra muslimsk side her i landet om 10-15 år. Nederland burde være et hint.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Nå var det sammenligningen i ideologien jeg tenkte på da, IKKE at kristne eller kristendommen kan klandres nazistenes herjinger... Hitler spilte på den fela også, noe paven gjorde fint lite med egentlig i så måte, og fikk folk med seg på laget og skal noe nevnes der er at ingen i det tredje riket ble forbannet av noen pave, men en ni år gammel jente som tok abort fordi hun ble voldtatt av stefaren sin ble det....

 

Igjen ser vi religioners helt fraværende logikk på sitt aller verste-....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper for all del ikke at hun ble voldtatt innenfor byens grenser, for da skal både hun og voldtektsmannen henrettes om hun ikke klarte å melde i fra, om hun var bortlovet. Eller så må hun giftes til voldtektsmannen om hun ikke var bortlovet.

 

(Deuteronomy 22:23-24 NAB)

 

If within the city a man comes upon a maiden who is betrothed, and has relations with her, you shall bring them both out of the gate of the city and there stone them to death: the girl because she did not cry out for help though she was in the city, and the man because he violated his neighbors wife.

 

(Deuteronomy 22:28-29 NLT)

 

If a man is caught in the act of raping a young woman who is not engaged, he must pay fifty pieces of silver to her father. Then he must marry the young woman because he violated her, and he will never be allowed to divorce her.

Lenke til kommentar

Og jeg hadde ikke hatt unger, for du skal jo slå ihjel unger som sier deg i mot.... :roll: Lurer på om opphavsmannen til det verset faktisk hadde unger selv jeg... og om han faktisk etterlevde dette selv... er kanskje ikke for ingenting at jødedommen har hatt en langt mindre sprednng enn andre, tilsvarende religioner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...