Gå til innhold

Toshiba pc defekt for tredje gang - kan jeg kreve ny?


myhken

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lest noe om dette temaet før, men nå har det gått i glemmeboken. Og jeg holder på å sende en epost til Netshop nå, så det er greit å vite hva jeg kan kreve.

 

Har en Toshiba X200-21C bærbar som ble kjøpt 22.07.2008. Så den er altså 4 år i juli.

I 2010 måtte jeg levere pcen til reperasjon to ganger, en gang i februar og en gang i juli. Begge gangene var det samme feil (som nå), skjermkortene har gått i stykker. Skjermen er da bare svart under oppstart og pcen piper høyt.

Det var ikke noe problem å få pcen fikset på reklamasjon i 2010.

 

Nå skjer det samme igjen, pcen er svart og piper høyt. Er det slik at jeg bare må sende den inn som de to forrige gangene, og være fornøyd med at de nok en gang setter inn nye skjermkort (pcen har to) som holder kanskje et år (og da er reklamasjonstiden på 5 år over).

Eller kan jeg kreve å få en ny tilsvarende pc denne gangen?

 

Er lei av at det samme skjer gang på gang. Mistenker vel at pcen ble bygd litt for "kraftig" den gangen og at to skjermkort genererer så mye varme at de tar kvelden ofte.

Har nå ikke brukt SLI oppsettet siden jeg fikk igjen pcen i 2010, så bare brukt et skjermkort. Likevel skjer samme feil igjen.

 

Fint om noen som har litt peil kan gi meg et svar på om jeg må være fornøyd med en vanlig reperasjon, eller om jeg kan kreve en ny pc.

 

OG ps! Om jeg kan kreve en ny pc, hva kan jeg kreve? Tilsvarende i pris som det jeg betalte den gangen? F.eks finner jeg bare en pc med tilsvarende spesifikasjon på Netshop i dag med 17" skjerm og plass til to fysiske harddisker. Den koster ca like mye som pcen gjorde i 2008.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selger har ikke krav på mer enn to avhjelpsforsøk, dersom dette er samme feil (eller en feil som manifesterer seg på samme måte som tidligere). Du kan dermed kreve prisavslag (uaktuelt) eller heving. Når kjøpet heves, skal partene stilles som om avtalen ikke var kommet i stand. I utgangspunktet skal du levere tingen tilbake, og butikken skal gi deg pengene tilbake. Butikken kan kreve fradrag for bruk, men da har du krav på forsinkelsesrente. Som oftest går dette opp i opp, men detaljene kjenner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feilen er garantert den samme som de to forrige gangene. Pcen fungerte helt fint i går. Så var jeg borte frem til i dag, og når jeg kommer hjem så er skjermen bare helt svart når jeg starter pcen, og pcen piper på akkurat samme måte som de forrige gangene.

Men de må jo selvsagt sjekke dette.

 

Men da skriver jeg at jeg krever å heve kjøpet i eposten, så får jeg høre hva de sier til uken.

Lenke til kommentar

Så det går både på komponenter og selve pcen...

 

Og vil det lønne seg å heve kjøpet for å få pengene tilbake, eller gå inn på en deal med en pc som likevel er bedre enn den jeg har i dag?

Eller går de ikke inn på avtaler ved heving, og pengene tilbake er eneste mulighet?

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Du kan kreve å få ombytte (tilsvarende maskin tilbake) om du vil det, men jeg tror ikke det vil lønne seg. Men etter at kjøpet først er hevet (hvilket det vel teknisk sett er når du har sendt dem mail om det), så er det hevet og du kan ikke kreve ombytte, dersom de vil godkjenne heving. Men herregud, dersom du heller vil ha ny PC enn pengene tilbake får du sannsynligvis det.

Lenke til kommentar

vil det lønne seg å heve kjøpet for å få pengene tilbake, eller gå inn på en deal med en pc som likevel er bedre enn den jeg har i dag?

Det vil enkelt og greit lønne seg dersom maskinen de tilbyr i ombytte er dyrere i dag enn hva du ga for maskinen du kjøpte i 2008, noe jeg betviler.

Ellers vil du kunne få pengene tilbake, kjøpe den nye maskinen, og beholde mellomlegget.

Lenke til kommentar

Ja da er kommunikasjonen i gang mellom Netshop og meg. De gode nyhetene er at de godtar at det er feil på pcen og returen er godkjent. Så nå kan jeg levere pcen inn til dem.

De må selvsagt sjekke feilen før de krediterer.

Siden jeg kjøpte en ekstra minnebrikke og en ekstra harddisk på samme ordre har jeg spurt om hva som skjer med dette. Det er jo ting som står i maskinen, som det er liten vits i å skru ut. De sier jeg får dekket dette også.

 

Men så får jeg denne eposten som jeg ikke er helt fornøyd med, den gjør ting litt mer usikkert:

 

Hei

 

Vi krediterer maskinen slik den har blitt levert, dvs. med ekstra minnebrikker ++ hvis du kjøpte med dette, men det trekkes bruksfradrag for tiden den har vært i bruk minus tiden den har vært på service. Du kan godt slette disken dersom det er skjermkortfeil.

 

Har nå sendt dem en epost for å høre hvor stort dette bruksfradraget blir. Totaltsummen er jo nå 12.100 kroner, og hvor mye får jeg da tilbake?

 

Linket til denne siden i eposten til dem, der det står at om butikken krever bruksfradrag, så kan jeg kreve forsinkelsesesrenter fra kjøpstidspunktet. Som i dette tilfelle blir ca 4.000 kroner.

 

Venter nå spent på svar. Når jeg vet ca hvor mye jeg får tilbake, kjøper jeg meg nok en ny pc allerede i dag, så er det bare å vente på pengene fra Netshop på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar

Begge gangene den var inne til reperasjon så var den inne i ca en måned. Så det blir to måneder tilsammen.

Men hvor mye kan de kreve i bruksfradrag totalt? Har jo hatt pcen i 3 år og 7 måneder nå.

 

Kan de si at pcen skulle vart i 5 år, og derfor deler kjøpssummen på 5 år. Det blir 2420 kroner i året. Med fratrekk for 2 måneder på service har jeg brukt pcen i 3 år og 5 måneder. Det blir 8.470 kroner i fratrekk.

 

Da sitter jeg igjen med 3.630 kroner til ny pc?

Så kan jeg kreve forsinkelsesrente fra kjøpstidspunkt som blir 4.100 kroner.

Da får jeg totalt 7.730 kroner... det er jo ingen god deal for meg.

 

Tenker jeg riktig her, eller kan de ikke trekke fra så mye?

Lenke til kommentar

Da fikk jeg faktisk svar, og det var ikke så langt unna det jeg regnet på over:

 

Hei

 

Grovt regnert er bruksfradrag ca 11-12% per år. Avhengig av hva forsinkelsesrenten er i perioden det skal regnes ut. De siste par årene har den ligget på rundt 8% og da er bruksfradraget totalt 12% (20% bruksfradrag per år - 8% = 12%)

 

Så jeg vil sitte igjen med ca 8.100 kroner ved heving av dette kjøpet. Altså et tap på 4.000 kroner.

Må jeg bare godta dette? Er det slik loven er, eller er det noe jeg kan bruke for å få opp dette beløpet noe?

Lenke til kommentar

Bruksfradraget skal beregnes ut i fra brukstiden til produktet, ikke slavisk etter reklamasjonsfristen. Så om du for eks antar å kunne ha bruksverdi i maskinen i 7 år, så skal kjøpesummen deles på 7, og så skal dette trekkes fra så lenge du har hatt den.

 

Kjøpssum: kr 12100,-

Brukstid: 7 år(84 måneder)

Bruksfradrag pr måned: kr 144,-

Faktisk brukstid: 3 år og 5 måneder(41 måneder)

Bruksfradrag: kr 5904,-

 

Så skal du kreve renter på beløpet fra kjøpsdato, som ca blir 4100,-.

 

Kjøpesum - bruksfradrag + renter = 10296,-

 

Noe som uansett gir deg en bedre maskin i dag enn i 2008, og enn hva du får ved omlevering.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg dette svaret...vet ikke om hva som vil lønne seg da:

 

Hei

 

Du har *alltid* krav på et nytt produkt, som skal være bedre/tilsvarende den du har/hadde. Så dette kan du også selvsagt få om du heller ønsker, og synes at du får en dårlig deal med å få penger refundert.

Omlevering kalles dette, og du kan kreve dette om du ønsker og vi har mulighet til å skaffe tilsvarende vare (jeg skal undersøke dette om du heller ønsker ny vare)

 

Ha en fin dag.

 

For hva er vel tilsvarende vare? Hva om de finner en helt lik pc liggende på et Toshiba lager, er det den jeg da vil få?

Går jeg for pengene, så virker det som om jeg kun får 8.100 kroner av dem ut i fra deres beregninger. De opererer med 20% bruksfradrag per år, altså 5 års levetid. Så trekker de fra forsinkelssesrentene, så det faktiske er ca 11-12 % fratrekk per år.

Lenke til kommentar

Forsinkelsesrentene skal beregnes FØR bruksfradraget.

 

Når det gjelder tilsvarende vare så er det spesifikasjoner og funksjoner det går på. Finner de en lik maskin på et lager så risikerer du å få denne. Og du kan fort risikere å få en "billig" maskin med samme specs i dag, som er tilsvarende den du kjøpte i 2008.

 

Så eg vil nesten si at det ofte lønner seg å ta oppgjøret.

Lenke til kommentar

Det skal jeg gjøre. Uansett leverer jeg pcen inn til Netshop i dag.

Kommer også til å kjøpe meg en ny pc i dag, en Acer Aspire 7750G 17.3" HD+ LEDRadeon HD7670, Core i7-2670QM, 8GB RAM, 1TB HDD, DVD±RW, W7 Home pc.

Den er den billigste jeg finner med mulighet for to fysiske harddisker, og den har greie specs. Prisen er 8.500 kroner.

 

Slik jeg ser det så får jeg ca det tilbake som minstebeløp, og om jeg får mer, så kan jeg heller bruke mellomlegget til noe annet. For det er så få pcer med plass til to fysiske harddisker, og prisen blir da fort en del mer enn 10.000 kroner, og jeg har egentlig ikke råd til å spytte inn så mye i en ny pc akkurat nå.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Packard Bell på Elkjøp Megastore på Lørenskog, i 2008. Den første maskinen jeg fikk, var vifta knall høy, så jeg fikk omlevert en ny en. Denne funket et halvt år, så gikk hardisken. Leverte den inn, fikk den reparert på garantien, og fikk den tilbake.

 

Høsten 2009 datt den i bakken, etter en kompis snublet i ladern, og dro med seg pcen, da begynte trøbbelet. Først leverte jeg den på rep, og fikk ny start knapp ( start knappen var på side ). Startknappen funket i 3-4uker?, før den gikk igjen. Ny startknapp ble satt på, men når jeg skrudde den på, fikk jeg en rød stripe på skjermen. Leverte den inn på nytt, fikk skjermen byttet.

 

Sommeren 2010 gikk batteriet, fikk den byttet, men etter en uke måtte jeg bytte skjermen å.

 

Påsken 2011 gikk hardisk, batteri og skjerm, fikk ikke ny, men de byttet alt. I høst gikk alt, da leverte jeg den, garantien hadde gått ut, men selger spurte om jeg ville heve kjøpet ( pengene tilbake), jeg sa selvfølgelig ja, og fikk tilbake 6599,-, som da var full kjøps pris i 2008 !

 

Moralen: Kjøp alt på megastore :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...