Gå til innhold

Toshiba pc defekt for tredje gang - kan jeg kreve ny?


myhken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fått to telefoner etter jeg leverte pcen inn. Første gikk på at jeg manglet den ene originale 160 GB disken som sto i da pcen var ny. Den hadde gått i stykker for lenge siden, og jeg benyttet meg av en 500GB disk. Den gangen var jo diskprisene så lave at jeg ikke gadd å gjøre noe med den disken.

Jeg leverte pcen med en original 160 GB disk (som jeg hadde spart på) og den 250 GB disken jeg kjøpte sammen med pcen. Så det står jo to disker i pcen nå.

 

Så det kunne trekke ned litt.

 

Ringte så for andre gang og lurte på hvor minnebrikkene som fulgte med var. Jeg hadde kjøpt 4 GB med RAM sammen med pcen, og tok da ut de 2 GB som sto i (2x1 Gb) brikker.

De har jeg selvsagt ikke spart på. Men de 4 GB som jeg kjøpte (2x2) står jo i nå.

Det kunne kanskje trekke ned noe det også...

 

Så blir spennende å se hva jeg får.

Har uansett kjøpt meg en ny Acer pc (som nevnt over) og holder på med oppsett av den nå.

Lenke til kommentar

Forsinkelsesrentene skal beregnes FØR bruksfradraget.

Slik jeg forstår det blir det da:

Kjøpspris + renter = 16200

Bruksfradrag 12%

Gjenstående andel per år etter bruksfradrag 88%

3 år 5 mnd = 41 mnd

 

Og regnestykket blir da

16 200 * (0,88^(41 / 12)) = 10 467,21

 

Stemmer dette (gitt at rentene og bruksfradraget er riktig)?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tror nok at jeg ender opp med ca 8.000 kroner. Det stemmer nok det Netshop sier, at de regner 5 års levetid på pcen, ergo de "trekker" fra 20% per år. Forsinkelssrenten er ca 8%, så det faktiske "verdifallet" er ca 12% per år.

 

Pcen er alle fall levert Netshop, og de skal sende den til Toshiba for sjekk. De regnet med at jeg fikk pengene i løpet av to uker. Men har ikke fått noe klart svar på hvor mye jeg får.

 

Edit

Etter det innlegget du linket til så skal jeg i prinsippet få igjen det dere skriver, ca 10.000. Blir spennende å se, skal sende en mail til Netshop for å høre om de praktisere det slik, noe jeg egentlig ikke tror de gjør.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Får ikke noe svar fra Netshop på hvor stort beløpet jeg egentlig får tilbake blir. Jeg spurte også om det er de eller Toshiba som beregner dette, men ikke fått noe svar på det heller.

 

Jeg sitter igjen med to mulige måter å regne hva jeg skal ha igjen:

 

1.

Kjøpesum 12.100 kroner. 5 års levetid på pcen = 20% bruksfradrag per år = 2.016 kroner per år.

Det trekkes da 2.016 kroner for år 1

Det trekkes da 2.016 kroner for år 2

Det trekkes da 2.016 kroner for år 3

Det trekkes da 1.008 kroner for 6 måneder.

Igjen sitter jeg med 5.044 kroner. + Forssinkelsesrenten som er 4.100 kroner = 9.144 kroner

 

2.

Kjøpesum 12.100 kroner. 5 års levetid på pcen = 20% bruksfradrag per år, men dette trekkes som følger:

ÅR 1 - det trekkes 2.016 kroner (restverdi 10.084)

År 2 - det trekkes 1.680 kroner (restverdi 8.403)

ÅR 3 - det trekkes 1.400 kroner (restverdi 7.002)

Siste 6 måneder - det trekkes 700 kroner (restverdi 6.300)

Sitter da igjen med retverdi på 6.300 kroner + 4.100 kroner i forsinkelsesrenter = totalt 10.400 kroner.

 

Hva ser mest riktig ut, og regner jeg i det hele tatt riktig? Bruker jeg metoden til Netshop, så får jeg en del mindre siden de regner "flatt" ca 12% per år = 8.125 kroner igjen. Da er forsinkelsesrenten bakt inn i % satsen.

Lenke til kommentar

Eg ville tatt en telefon til forbrukerrådet og fått råd fra de om utregningen.

 

Når det gjelder hvem det er som skal regne det ut så er det Netshop. Men dere skal være såpass enige om utregningen at det like godt kan være du som gjør det for de. Er du sterkt uenig i utregningen, med god grunn naturligvis, så klager du på dette.

Lenke til kommentar

Har sendt dem en mail. Sendte den første feil, den sendte jeg til forbrukerombudet. Fikk da beskjed om at jeg måtte spørre forbrukerrådet, som jeg nå har gjort.

Håper de svarer i løpet av en dag eller to.

 

Er egentlig skuffet over at Netshop ikke vil svare på dette med utregningen. I to eposter, en i går og en i dag har jeg spurt om jeg kan få en mer nøyaktig beregning enn ca 12% i året.

 

Jeg håper virkelig at det aboslutt minimum jeg sitter igjen med er 8.100 kroner og max 10.400 (eller mer...) Har jo brukt 8.500 kroner på ny pc, men overlever selvsagt noen få hundrelapper i forskjell. Men jeg vil ha det jeg har krav på.

Lenke til kommentar

Fikk epost fra forbrukerrådet om at slike beregninger må gjøres fra tilfelle til tilfelle, så fikk ett like "ullent" svar fra dem som fra Netshop.

 

Fra Netshop har jeg ikke hørt noe siden den siste eposten der de skrev at om jeg ikke likte "dealen" med ca 12% bruksfradrag i året (egentlig 20, men de trekker fra ca 8% i forsinkelserente) så kunne de se etter nytt produkt.

De har ikke svart på de to siste epostene der jeg spør om et mer nøyaktig beløp.

 

Siste jeg hørte var at de skulle sende pcen til Toshiba og at det tok minst et par uker før jeg fikk et foreløpig ukjent beløp tilbake.

Så da er det bare å sjekke kontoen om en ukes tid for å se. Og bare håpe at jeg ikke har brukt alt for mye på min nye pc til 8.500 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...