Gå til innhold

Flere piratnettsteder vurderer å legge ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet at å laste ned filmer, musikk og spill er ulovlig, men er det ulovlig å laste ned serier som er blitt vist på tv, men ikke kommet ut på cd?

Samme regler

Vist det er ulovlig, hvorfor?

Grunnet opphavsrett

Og er det forskjell på serier som house, og norske lillyhammer?

Nei, blir samme greia

Lenke til kommentar

Lurer på hvor lenge det er før nzbmatrix må legge ned.

 

Tror ikke det skjer med det første.. Hvis alle som bruker usenet er smarte nok til å kjøre ssl, så bli det vanskelig å bevise hva som blir lastet ned. Man kan enkelt se hvor mange som laster ned en torrent, ip adresser o.s.v. Detter er noe værre når det kommer til usenet.

 

Jeg merker selv at jeg går mer og mer over til streaming tjenester. Spotify og Netflix dekker et mesteparten av mine dagligdagse behov. Laste ned er for tungvindt, streaming er ikke det.

 

Mediebransen må tenke nytt. Nytter ikke å lansere en fancy tjeneste som kun et land for tilgang til

Lenke til kommentar

Spotify med fler gir oss en ganske god musikkopplevelse på nett, uten at det koster skjorta. Det samme gjelder spill, for de fleste plattformer.

Om de får ut fingeren og skaper nye tjenester for film/TV-seriemarkedet, så er det vel ikke så mye vits i å laste ned ulovlig lengre, hvert fall ikke for hvermansen.

 

Studenter er en annen historie der i mot. Det å ha 1000 kroner å leve på i måneden oppfordrer ikke akkurat til å kjøpe et TV-spill til 500-600 kroner. Mat er jo en relativt viktig sak, og en kommer garantert til å møte på utfordringer om en prøver å laste ned det per i dag.

Blir supert når vi kan printe med organiske/spiselige materialer dog, da kan en jo begynne å kjøpe spill ;)

Lenke til kommentar

Tydelig er det blitt som rattblebattle nevner, men jeg må si at at jeg savner ett tilbud for tvserier, det er så mye jeg aldri får sett fullt ut eller i det hele på det norske marked. Finnes det noen gode lovlige alternativer for å streame tvserier? Jeg kan gjerne betale litt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir supert når vi kan printe med organiske/spiselige materialer dog, da kan en jo begynne å kjøpe spill ;)

 

Bare for å klarere noe; du kan ikke laste ned mat. Fiber i brød og fiber i nettledninga kan riktignok være forvirrende, men du må ha materialet i utgangspunktet. Det som blir lastet ned er bare instrukser til en maskin som vil kutte med en laser, kjøre i gang mikrobølgeovnen osv.

 

Mulig du visste dette, men har merket at det er flere som tror mat kan bli overført gjennom lufta - isåfall, hvorfor tror du man legger papir i skriveren?

Lenke til kommentar

Spotify, Netflix o.l. er ikke reelle alternativer før utvalget er såpass stort at det dekker alles (sære) interesser, og at de ikke benytter DRM og IP-blokkering osv. som forhindrer folk fra å få tilgang til tjenestene hvor som helst, når som helst og på en hvilken som helst type enhet. Skal jeg f.eks. på en lang flytur og vil se filmer osv. på nettbrett, laptop eller mediespiller er streaming uaktelt. Det samme gjelder hvis jeg allerede er ute på reise og vil ha tilgang til slikt, og blir blokkert på grunn av IP. Internett er ikke akkurat like raskt over hele verden heller, så streaming blir for ustabilt.

 

Jeg har også opplevd lignende problemer med kjøp av e-bøker, der Amazon hevder at siden jeg har lastet ned en gratis e-bok for det amerikanske markedet mens jeg er i Japan, så vil de da endre innstillingene mine for hvilket område jeg kan kjøpe e-bøker fra til Japan, hvis ikke jeg kan fakse dem kopi av amerikansk ID osv. Landegrenser må bort og vi trenger et globalt marked for alt elektronisk innhold. Det er egentlig den eneste måten det vil være mulig å kunne få redusert ulovlig nedlasting på lang sikt. Dessverre sitter det altfor mange lokale aktører som vil ha sin del av kaken.

Lenke til kommentar

 

Bare for å klarere noe; du kan ikke laste ned mat. Fiber i brød og fiber i nettledninga kan riktignok være forvirrende, men du må ha materialet i utgangspunktet. Det som blir lastet ned er bare instrukser til en maskin som vil kutte med en laser, kjøre i gang mikrobølgeovnen osv.

 

Mulig du visste dette, men har merket at det er flere som tror mat kan bli overført gjennom lufta - isåfall, hvorfor tror du man legger papir i skriveren?

Feil, jeg printer ut loff fra printeren min hver morgen. Kaffe får jeg rett i fra USB-porten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydelig er det blitt som rattblebattle nevner, men jeg må si at at jeg savner ett tilbud for tvserier, det er så mye jeg aldri får sett fullt ut eller i det hele på det norske marked. Finnes det noen gode lovlige alternativer for å streame tvserier? Jeg kan gjerne betale litt..

 

Jeg har akkurat fiksa netflix og amerikansk itunes-konto. Netflix har mange serier som er > 1 år(+ Lilyhammer : ), og iTunes dekker (nesten) alle nye serier. Bruker apple TV, og anbefaler det gjerne.

Lenke til kommentar
Tydelig er det blitt som rattblebattle nevner, men jeg må si at at jeg savner ett tilbud for tvserier, det er så mye jeg aldri får sett fullt ut eller i det hele på det norske marked. Finnes det noen gode lovlige alternativer for å streame tvserier? Jeg kan gjerne betale litt..
Jeg har akkurat fiksa netflix og amerikansk itunes-konto. Netflix har mange serier som er > 1 år(+ Lilyhammer : ), og iTunes dekker (nesten) alle nye serier. Bruker apple TV, og anbefaler det gjerne.

 

Lillyhammer får du vel fra nrk nett-tv også... Men, du kan ikke se på nrk nett-tv med apple Tv :-)

Lenke til kommentar

Det er nok ikke helt slik det fungerer.

 

Et ortak sier at om en tracker går ned, kommer det to nye.

Problemet er at disse to nye gjerne ikke er på langt nær like bra som den orginale.

 

I Hovedsak brukte jeg to trackere selv, Nordic-T og BTjunkie, dem er begge nedlagt, og jeg må finne nye veier.

Selvsagt, finnes jo masse alternativer, men er jo altid litt kjipt når favoritten er nede.

 

Går Diskusjon.no ned har man jo enda IT-avisen og freakforum, men hva er liksom det i forhold?

 

Å ha sentrale sider der alt ligger er en grunnleggende sårbar struktur. Om det blir mange nedleggelser, så tipper jeg det skjer akkurat det samme som tidligere, det flyttes til en ny arena. Akkurat som det ble gjrt med napster, dc osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tydelig er det blitt som rattblebattle nevner, men jeg må si at at jeg savner ett tilbud for tvserier, det er så mye jeg aldri får sett fullt ut eller i det hele på det norske marked. Finnes det noen gode lovlige alternativer for å streame tvserier? Jeg kan gjerne betale litt..
Jeg har akkurat fiksa netflix og amerikansk itunes-konto. Netflix har mange serier som er > 1 år(+ Lilyhammer : ), og iTunes dekker (nesten) alle nye serier. Bruker apple TV, og anbefaler det gjerne.
Lillyhammer får du vel fra nrk nett-tv også... Men, du kan ikke se på nrk nett-tv med apple Tv :-)

Jo om den er jailbreaket og du har nrk addonet... :p

Lenke til kommentar

Megaupload siden hadde vel alt av filer lokalt, så at de fikk seg en på trynet var vel på sin plass. Men disse andre sidene forstår jeg det som at har noen små filer, mens de som benytter sidene sitter på selve filene.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor de legger ned. Greit at det er ulovlig, så burde ikke være oppe i det hele tatt, men at de legger ned da redde? Det forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar

Megaupload siden hadde vel alt av filer lokalt, så at de fikk seg en på trynet var vel på sin plass.

Megaupload var første steg på veien, en side som kun eksisterte for å kunne dele filer med andre. At den ble brukt til å dele ulovlig materiale er ikke overraskende. Når det da kommer folk som påstår at "de fikk som de fortjente" lurer jeg på om de har tenkt over ting, det er som å rive alle veier i Norge fordi enkelte kjører over fartsgrensen.

 

Med din logikk skulle alle nettsteder der brukere kan laste opp filer legges ned, for hvis du leter lenge nok finner du alltid noe som har copyright. Diskusjon.no, youtube, streamingtjenester, dropbox, kan alle legges ned. Man kan ta ned Steam på samme grunnlag!

 

Så sier du at det er som fortjent, idiot!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Megaupload siden hadde vel alt av filer lokalt, så at de fikk seg en på trynet var vel på sin plass.

Megaupload var første steg på veien, en side som kun eksisterte for å kunne dele filer med andre. At den ble brukt til å dele ulovlig materiale er ikke overraskende. Når det da kommer folk som påstår at "de fikk som de fortjente" lurer jeg på om de har tenkt over ting, det er som å rive alle veier i Norge fordi enkelte kjører over fartsgrensen.

 

Med din logikk skulle alle nettsteder der brukere kan laste opp filer legges ned, for hvis du leter lenge nok finner du alltid noe som har copyright. Diskusjon.no, youtube, streamingtjenester, dropbox, kan alle legges ned. Man kan ta ned Steam på samme grunnlag!

 

Så sier du at det er som fortjent, idiot!

 

Ikke angrip brukeren, men hva han sier.

 

Og, jeg har bare lest hva som står på nettsider, har selv svært lite, til ingen erfaring med den siden. Det er mulig andre sider fremstilte dette på gal måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...