Gå til innhold

Pinhole - fotografering uten objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

APS-C med 30 mm brennvidde: 0,22 mm diameter på hullet

Fullformat med 45 mm brennvidde: 0,28 mm diameter på hullet

Mellomformat med 6x7 cm film med 100 mm brennvidde: 0,40 mm diameter på hullet

Storformat med 4x5 tommers film med 170 mm brennvidde: 0,52 mm diameter på hullet

 

Rødt er brennvidden, alle er omtrent normalbrennvidde for sine film/sensor-formater.

Grønt er optimal hulldiameter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nettopp, så dersom du gjør som i artikkelen og lager pinhole av et objektivdeksel, vil brennvidden være ca det samme som registeravstanden til Canon, dvs ca 44 mm. For Nikon er det ca 46,5 mm. (Gitt at lokket har samme avstand til brikken som et objektiv har - derfor ca)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig når jeg tror at det er sånn at om jeg har lagd bittelitt for stort hull så kan jeg kompansere for det ved å sette mellomringer mellom kameraet og dekslet/hullet for å flytte hullet lenger fra filmplanet?

 

Ja, det kan du. Merk at jo lengre unna hullet kommer sensoren jo mer tele får du.

 

Det stemmer, men den effektive blenderen (*) - og dermed også eksponeringstiden - vil øke eksponensielt. Dobler du avstanden vil den samme mengden lys måtte fordele seg over fire ganger så stort område, og du vil få fire ganger så lang eksponeringstid, dvs dobbel blenderverdi (f/100 blir f/200). Øker du i stedet avstanden med kvadratroten av 2 (= ca 1.41) vil du få to ganger så lang eksponeringstid (f/100 blir f/141).

 

*) Effektiv fordi det ikke har noen reell blenderverdi, siden det ikke har noen egentlig brennvidde. Ingen linseelementer, ingen brennvidde i ordets rette forstand.

Lenke til kommentar

Prøvde lage nytt hull, men med kulepenn-metoden klarte jeg ikke få det smått nok. Det ble bare såvidt mindre enn første forsøk, og resultatet ble såpass dårlig at jeg vraka den etter en test. Så da prøvde jeg en nål. Tenkte på det dere skrev om at hullet måtte være rundt så jeg roterte den etter å ha banka kun spissen gjennnom metallet. Prøvde forsiktig slipe bort kanten som kom på motsatt side, og måtte da åpne det igjen fordi det tetta seg. Men nålehullet ble uansett mye bedre enn de første forsøkene. Blir gøy å prøve i dagslys ute i morgen.

Her er testbildet:

 

--

Skal prøve med mellomringer også, om jeg skal ha 2 ganger så mye lys er det vel egentlig mulig å gjøre det med å doble ISO. Hvis jeg setter på en 25mm mellomring får jeg vel 1,5 ganger. Eller tenker jeg feil nå.. er litt trøtt.

Endret av pybalto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Føler det vel egnentlig litt som at jeg spammer tråden nå, men.. Jeg var en tur ute med hulldekslet mitt i kulda, det er omkring -25 her i dag. Men med masse klær går det jo fint.

Detaljene i bildene var så som så, men det var nå gøy å prøve allikevel. Neste gang noen snakker om pinhole har jeg iallefall en liten erfaring å tenke på om det. Legger noen bilder ut i tilfelle noen har lyst å se.

 

Sørover, med sola rett mot.

 

 

Ford.. Litt rart resultat, syns jeg, siden man får en følelse av dof.

 

 

Til slutt.. et selvportrett i kulda.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har grublet på en ting med dette hullkameraet. Det blir jo utrolig liten effektiv blender, som Aetius skriver i innlegget sitt over her.

På vanlige objektiv så får man jo en slik stjerne når blenderen er liten og man har sterke lyspunkt i bildet. På det bildet av sola i mot, er de "strålene" der et resultat av det samme? Bare at det blir sånn ujevnt pga at hullet er ujevnt i kantene? Det jeg lurer på er altså om man hadde et "perfekt rundt hull", ville det da også vært slike stråler?

Lenke til kommentar

Akkurat ja, det jeg tenkte videre var at man kanskje da kan bruke den kunnskapen til å sjekke "kvaliteten" på hullet sitt ved å ta et (undereksponert) bilde av sola, eller noe annet sterkt lys?

--

(Jeg nevner "undereksponer" fordi jeg tenker at man da ser kanten på sola/lyskilden bedre)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Synes det var et bra pinholebilde! Likte sollyset som stråler inn. Du kan nok klare å lage et bedre hull som vil øke detaljeringen i bildet, men synes likevel at det hullet du har nå gir interessante bilder :)

 

Takk, jeg liker effekten av dette hullet, utfordringen blir å "se" motiver som passer til det diffuse preget :)

Det blir nok en del nye hullforsøk for å oppnå mer detaljer etter hvert, koselig syssel å drive med dette.

Her et selvportrett med det samme hullet:

 

post-253987-0-30973300-1335725799_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...