Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett fusker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge hatt internett fra Telenor og benyttet meg av en trådløs router. Det har funket kjempe bra, men i høst byttet jeg til canal digital for å få litt bedre hastighet. Jeg bestilte 25/5 Mbps og fikk et Thompson modem. Jeg kjøpte da en router ved siden av, en Jensen Air:Link 1000G, som er en god og kraftig router.

 

I begynnelsen gikk det fint, men de siste to månedene har de blitt mer og mer ustabil. Iblant går det fint, mens andre ganger mister jeg nettforbindelsen flere ganger med bare minutters mellomrom. I pcen har jeg plugget inn en USB mottaker fra siemens, husker ikke modellen.

 

Jeg har vært i snakk med canal digital og de har ikke registrert noe ustabilt nett siden jeg fikk routeren. De tok også en 24 timers scan av den, men fant ingen feil. Dermed tror jeg ikke det er modemet eller leverandøren som er problemet. Probelemet gjelder heller ikke kun én PC. Det gjelder også Ipaden, telefonen og laptopen. Tv'en derimot kjører veldig stabilt når jeg bruker internett på den. Den er forøvrig koblet med kabel direkte fra routeren.

 

For tre uker siden var jeg hos Elkjøp og forklarte problemet og fikk en ny router av samme type for å prøve på nytt. Det hjalp ikke. Jeg aner ikke hva som er problemet.

 

Er det noen her som kan hjelpe meg?

 

- Mathias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jensen Routere er ofte ustabile. Du kan prøve og flashe til nyeste firmware og/eller sette opp det trådløse nettet på nytt, altså resette routere til factory defaults.

 

Hvis det ikke funker så kan du jo høre med Tor fra Jensen, han frekventerer dette forumet og har muligens noen tips. Hvis ikke så er det bare å kjøpe en skikkelig router fra f.eks Netgear, Linksys eller Asus.( Og hold deg unna D-Link, de er om mulig enda værre enn Jensen.)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har lenge hatt internett fra Telenor og benyttet meg av en trådløs router. Det har funket kjempe bra, men i høst byttet jeg til canal digital for å få litt bedre hastighet. Jeg bestilte 25/5 Mbps og fikk et Thompson modem. Jeg kjøpte da en router ved siden av, en Jensen Air:Link 1000G, som er en god og kraftig router.

 

I begynnelsen gikk det fint, men de siste to månedene har de blitt mer og mer ustabil. Iblant går det fint, mens andre ganger mister jeg nettforbindelsen flere ganger med bare minutters mellomrom. I pcen har jeg plugget inn en USB mottaker fra siemens, husker ikke modellen.

 

Jeg har vært i snakk med canal digital og de har ikke registrert noe ustabilt nett siden jeg fikk routeren. De tok også en 24 timers scan av den, men fant ingen feil. Dermed tror jeg ikke det er modemet eller leverandøren som er problemet. Probelemet gjelder heller ikke kun én PC. Det gjelder også Ipaden, telefonen og laptopen. Tv'en derimot kjører veldig stabilt når jeg bruker internett på den. Den er forøvrig koblet med kabel direkte fra routeren.

 

For tre uker siden var jeg hos Elkjøp og forklarte problemet og fikk en ny router av samme type for å prøve på nytt. Det hjalp ikke. Jeg aner ikke hva som er problemet.

 

Er det noen her som kan hjelpe meg?

 

- Mathias

 

Hei Mathias

 

Du skriver ikke om det er forsøkt noe feilsøking, så jeg har et par ting jeg anbefaler deg å prøve ut.

 

 

1) Endre kanal på ruteren

2) Skru av WPS

3) Oppgrader ruteren til siste firmware.

 

Slik endrer du kanalen på ruteren din:

 

1. Logg på ruteren med http://192.168.0.1

2. Brukernavn = admin

3. Passord = 1234

4. Trykk Advanced settings -> Wireless -> BasicSettings.

I denne menyen finner du et valg som heter Channel.

Endre kanalen og trykk Apply + Apply

Se om det blir noe bedre stabilitet og prøv deg gjerne fram med flere kanalertil du finner den som passer best.

 

*****

 

Slik skrur du av WPS:

 

1. Logg på ruteren med http://192.168.0.1

2. Brukernavn = admin

3. Passord = 1234

4. Trykk Advancedsettings -> WIreless -> WPS

5. Sett WPS til disabled.

 

************

 

Slik oppgraderer du AL1000G:

1. Last ned firmware til RIKTIG versjon fra denne siden :

http://www.jensenscandinavia.com/download.asp?id=AL1000G

2. Pakk ut filen til et sted du vet om (f . eks. skrivebordet)

3. logg på ruteren med http://192.168.0.1 (Lim inn i adressefeltet på nettleseren din)

4. Brukernavn = admin

5. Passord = 1234

6. Trykk Tools -> Firmware upgrade

6. Trykk Next

7. Trykk Bla gjennom og velg *.bin filen. (den du pakket i punkt 2)

8. Trykk OK -> Apply

9. Trykk OK -> OK

 

Ruteren starter nå oppgraderingen og vil ta ca. 2-3 minutter

 

Etter oppgraderingen kan du trykke Status og se om RuneTime Code Version stemmermed versjonen på den oppgraderingen du har gjennomført.

PS!! Om du ikke får kontakt med ruteren etter oppgradering kan du prøve å koblefra/til strømmen.

 

****************

 

Om dette ikke skulle hjelpe ta kontakt med meg på [email protected]

 

Mvh. Tor

JensenScandinavia AS

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elkjøp har jo de nyeste modellene av Netgear, så da er det ingen grunn til å nøle :p

 

Ser i brukeromtale på Elkjøp at en dame har problemer med at Jensen 1000g stopper, dersom hun åpner flere faner!

 

Hei

 

Kan garantere at AL1000G ikke stopper opp ved flere faner, så her er det nok noe annet som er feil.

Det kan være så enkelt som forstyrrelser på det trådløse nettverket.

 

AL1000G er for øverig testet med stort antall torrent nedlastninger (på flere pcer) + streaming og online spilling samtidig over lang tid, uten at vi har sett noe tegn til at ruteren stopper opp.

 

Mvh. Tor

JensenScandinavia AS

Lenke til kommentar

Bra av Jensen-folka å svare her i tråden, men personlig har jeg bare (og da mener jeg faktisk bare) dårlige erfaringer med produkter fra dem. Seneste kunde av meg som hadde en Jensen-router, hadde stadige problemer, enda nettlinja nesten ikke ble brukt. Måtte bl.a. inn og sette opp NAT på ny da maskiner med fast DHCP-adresse stadig fikk ny adresse. Byttet til Linksys, og kunden har ikke hatt et eneste nettverksproblem etter det.

Lenke til kommentar

Så bra da :-)

 

Kan legge til enda et tips vi bruker mye i slike tilfeller, og det er

å endre kanalbredden ruteren bruker. AL1000G er satt opp til å kunne velge mellom 20/40MHz kanalbredde, og

om det er mange andre nett vil det trådløse bli mer stabilt ved å låse den til 20MHz.

 

1. Logg på ruteren med http://192.168.0.1

2. Brukernavn = admin

3. Passord = 1234

4. Trykk Advancedsettings -> WIreless -> Advanced.

5. Sett Channel width til 20MHz

6. Trykk Apply + Apply

 

Vennlig hilsen

Tor

JensenScandinavia AS

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...