Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Februar 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg at titler er viktige. Og du har en del fine underfundige. Men hvorfor engelsk og ikke norsk, du som er en aktiv ambassadør for Jæren og motstander av at man må reise ut for å ta gode bilder ?

Det hender at jeg bruker både boknorsk og jærsk, men problemet med jærsk dialekt er at man nesten må være fra Jæren for å forstå helheten i uttrykket. Når det er sagt er det betydelig mer svung og dybde i norske dialekter enn i det rimelig tamme og fattige bokmålet. Engelsk språk er etter min mening det optimale språket i verden, og er ypperlig å bruke til å skape uttrykk pga det store mangfoldet og vidden i språket.

 

Personlig så liker jeg kombinasjonen av industrielle menneskelagde ting og naturen, så jeg ville ha brukt helt andre titler enn deg. Men jeg hadde nok tatt noenlunde samme bilder. Det er deilig når lyset er så bra og eksponeringen så god at bildet ikke trenger noe hjelp av etterbehandlingen.

Jeg tar ofte bilder av konstruksjoner i relasjon med ren natur nettopp pga kontrastene. Men samtidig ser jeg mange tilfeller av voldtekt på naturen som kunne vært unngått. F.eks industri hører hjemme i bortgjemte hull og ikke i havkanten. Særlig ikke her hvor landskapet er flatt.

 

Man ser samme overgripene i byene på Jæren, nå bygges det høye blokkhus i sjøkanten som stenger ute gamlebyen begge veier, både utsyn og innsyn. Etter den arkitektoniske bibelen bygger man motsatt for å skape harmoni, dvs lavest foran og høyest bak. Ellers er mer eller mindre 90% av Jærkysten vernet (heldigvis) av bla landskapsvern og man blir satt nærmest i fengsel for å oppføre et hundehus. Samtidig forsøpler man med politikernes velsignelse de neste metere med ugly himmelhøye konstruksjoner i strandkanten.

 

Lyset og fargene er helt spesielle på Jæren og historisk er dette forholdet tilbedt og kjent av mange kunstnere og diktere. Beliggenheten og topografien er unik og gir naturelementene gode kår, noe som og skaper et mekka for fotografer.

 

Vel, jeg har aldri forstått hvorfor man må reise ut/bort for å ta gode bilder. Jeg kan tildels forstå at folk som bor og oppholder seg erkeurbant hele tiden kan føle for å finne forandringer, men man behøver sjeldent reise langt fra noen av våre byer for å finne noe man ikke har utenfor vinduet hver dag.

 

Tor

Lenke til kommentar

Både jeg og vinteren er tilbake med noe nytt på tampen av måneden. Jeg med nytt kamera og bilder, mens vinteren er tilbake med mer snø!

Litt diverse denne ganga siden jeg enda lærer kamera å kjenne ;P

 

 

50mm, f/1.4, 1/25s, ISO2500

6936325497_8a0241f68e.jpg

 

 

50mm, f/1.8, 1/60s, ISO800

6936325049_7e2fa18964.jpg

 

 

50mm, f/1.4, 1/20s, ISO1000

6936324127_6c415d79b8.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gjenskinnet er ikke shoppa, med unntak av pizzaskjæreren og glasset. Disse to står på en sota glassplate oppå ett hvitt bord, og dermed ble refleksjonen som et speil i originalen. Så på pizzaskjæreren og glasset er refleksjonen du ser her bygget opp i PS. På pizzaskjæreren var det ganske stress!

 

På alle de øvrige har jeg bare brukt et hvitt bord med halvblank overflate.

 

Takker for info. Noen som har tips til billig underlag som dette, som gir et mykt gjenskinn?

Alt du trenger er en billig bordplate fra f.eks IKEA, som den jeg brukte. Underlaget har forøvrig ikke så mye å si, det er lyssettingen man skal være opptatt av for å skape de refleksjonene man ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt du trenger er en billig bordplate fra f.eks IKEA, som den jeg brukte. Underlaget har forøvrig ikke så mye å si, det er lyssettingen man skal være opptatt av for å skape de refleksjonene man ønsker.

 

Ok. Takker igjen for info. :)

 

Hvor blir det av nordlysbildene, forresten? Var jo meldt nordlys synlig til nord-Danmark i går kveld. Regner det over hele landet, eller?

Lenke til kommentar

Heimbygda

Kanon! Kinsarvik, ikke sant?

 

(Sjelden har noe dårlig hotell vært så bra som det i Kinsarvik den dagen jeg kom ramlende ned fra fjellet etter å ha gått Hardangervidda på diagonalen.)

Kinsarvik, ja.

 

Heimbygda

 

 

Flott bilde!

Ser på flickr at eksponeringstida er 30sek, men har du satt sammen bilete av fleire eksponeringer? Mtp både detaljert stjernehimmel og lite utbrent bebyggelse...

Er ein eksponering så godt som direkte frå kamera. Skarpa det opp litt, og justerte WB.

Endret av ÅdneD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...