Gå til innhold

DuckDuckGo: Den kule andungen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God idé, men vil den gi like gode og relevante treff som Google (når man ser bort fra filtreringsmekanismer hvor Google bruker det de vet om deg som person)? Noen som har undersøkt dette?

 

At de ikke er like godt lokalisert kan også være en fordel, jeg søker som oftest etter ting i den engelskspråklige verden, og da er det irriterende når Google begynner å komme opp med norskspråklige lenker som har null og niks relevans til det jeg søker på. Og skal det dukke opp en Wikipedia-lenke vil jeg helst ha til engelsk Wiki. Den norske er dårligere, mindre info og full av svada.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

A-Jay: Ja og ja. Kun personlig erfaring uten videre undersøkelser, men opplevd så positivt at det jeg er fornøyd med å ha gjort byttet. Lengre versjon:

 

Flott med en artikkel om dette. Jeg hadde lenge følt at jeg oftere og oftere måtte til side 2-4 før jeg fant det jeg ønsket hos Google, så byttet til DDG etter å ha oppdaget den via en nyhet som fortalte DDG var standard søkemotor i nye Linux Mint-utgaver. Nå etter et par måneders bruk er jeg meget fornøyd, bruker knapt Google lengre. Har ikke eget søkefelt i nettleser, bruker kun keywords rett i adressefeltet, så overgangen fra keyword "g" til "d" for å søke var ikke så stor for min del.

 

For dere som ikke vil gi helt slipp på Google-søk kan det være fint å vite at man kan bruke DDG til å søke Google ved å begynne med !g, altså skriv "!g apples" i DDG så havner du hos Googles søkeresultat for apples (Ja, det står i artikkelen også). Jeg liker kanskje aller best den grå infoboksen, hvis jeg ser noen anbefaler en spesifikk ressurs og jeg trenger sjekke opp mer om det, står det rett der i søkeresultatene, med direktelink og official site-badge osv. Eksempel: Modernizr. Et annet viktig poeng for min del er at samme søketerm gir likt resultat hos alle (på tvers av landegrenser), en del greiere når man skal hjelpe/instruere andre via telefon/nett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

God idé, men vil den gi like gode og relevante treff som Google (når man ser bort fra filtreringsmekanismer hvor Google bruker det de vet om deg som person)? Noen som har undersøkt dette?

Det er vel nettopp filtreringsmekanismen som gjør at man får mer 'relevante' treff på Google.

 

Har brukt DDG lenge nå og angrer slett ikke. Ender opp med å søke på google via å skrive '!g' dersom jeg ikke finner det jeg søker på, det skjer som oftest dersom det er på en norsk side og søkeordet er litt vagt. Ellers har jeg ikke savnet google noe særlig.

Lenke til kommentar

Her er fem grunner til å ikke bruke DuckDuckGo:

  1. Merkelige/dårlige søkeresultater
  2. Ingen image search
  3. Hvis du virkelig vil utnytte anonymiten som DDG tilbyr via https, så er den merkbart treigere
  4. Mangler cached webpages (ofte kjekt)
  5. Hovedsaklig så mister man at alt man trenger er på en side (subjektivt, selvsagt)

Beklager, men jeg syns DDG står for veldig mye bra og vil veldig gjerne bruke det, men det er rett og slett ikke like raskt og praktisk som Google :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beklager, men jeg syns DDG står for veldig mye bra og vil veldig gjerne bruke det, men det er rett og slett ikke like raskt og praktisk som Google :(

Jeg er helt enig i det du lister opp, og jeg syns det er like synd. Google er fortsatt den beste søkemotoren, til tross for de negative sidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukt den et par uker i Chrome som erstatter for google som standard søkemotor. Kan ikke si jeg savner google stort annet enn kanskje "USD to NOk" konvertering, men det kan vel være det er annen syntax for akkurat dette i DDG.

 

Edit: Og det er litt artig at om man bruke !image så søker den i google etter bilder:P

Endret av Kultom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Her er fem grunner til å ikke bruke DuckDuckGo:

  1. Merkelige/dårlige søkeresultater
  2. Ingen image search
  3. Hvis du virkelig vil utnytte anonymiten som DDG tilbyr via https, så er den merkbart treigere
  4. Mangler cached webpages (ofte kjekt)
  5. Hovedsaklig så mister man at alt man trenger er på en side (subjektivt, selvsagt)

Beklager, men jeg syns DDG står for veldig mye bra og vil veldig gjerne bruke det, men det er rett og slett ikke like raskt og praktisk som Google :(

Samtidig, en latterlig tungvint nettadresse.

Eksempel, de fire første tegnene for å få opp autocomplete hos duckduckgo har 4 forskjellige tegn, google har 2.

Lenke til kommentar

Her er fem grunner til å ikke bruke DuckDuckGo:

  1. Merkelige/dårlige søkeresultater
  2. Ingen image search
  3. Hvis du virkelig vil utnytte anonymiten som DDG tilbyr via https, så er den merkbart treigere
  4. Mangler cached webpages (ofte kjekt)
  5. Hovedsaklig så mister man at alt man trenger er på en side (subjektivt, selvsagt)

Beklager, men jeg syns DDG står for veldig mye bra og vil veldig gjerne bruke det, men det er rett og slett ikke like raskt og praktisk som Google :(

Samtidig, en latterlig tungvint nettadresse.

Eksempel, de fire første tegnene for å få opp autocomplete hos duckduckgo har 4 forskjellige tegn, google har 2.

http://ddg.gg/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...