Gå til innhold

Gode fastobjektiver til Canon til overkommelig pris?


Anbefalte innlegg

Kan bare snakke for meg selv, men jeg bruker så si kun 85 mm og 50 mm 1.4. TVERT! Er superfornøyd med disse to objektivene.

 

Mener du har 5DMkII

 

Man må også ta høyde for at TS har 50D og da må man kalkulere inn croppfaktoren "x1.6", så 30mm bli omtrent 50mm og 50mm blir omtrent 80mm.

 

Det er riktig det, MEN hvis man er oppvokst med APS-C kamerahus så trenger man ikke tenke i det hele tatt på dette. Da vil 30mm alltid være 30mm og 50mm vil alltid være 50mm(for den personen). Uavhengig av hva det er på fullformat. Men enig med deg når du sammenliknet med andre personer som benytter seg av fullformat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig det, MEN hvis man er oppvokst med APS-C kamerahus så trenger man ikke tenke i det hele tatt på dette. Da vil 30mm alltid være 30mm og 50mm vil alltid være 50mm(for den personen). Uavhengig av hva det er på fullformat. Men enig med deg når du sammenliknet med andre personer som benytter seg av fullformat.

 

Det er forståelig, men tror ikke AnnetteM hadde vært like fornøyd med bare 80/128mm som med 50/80mm, hvis du forstår hva jeg mener, så man må gi et svar som samsvarer med TS sitt ønske siden TS ikke vil få samme opplevelse.

Lenke til kommentar

Vi da si at en 24/28/30mm er det mest fornuftige kjøpet først da.

 

Hvis du går for en Sigma-variant så anbefaler jeg det og kjøpe den fysisk i en butikk siden de kan feilfokusere og da er det enklere åp bytte til et som ikke feilfokuserer.

 

Eller kjøpe en pent brukt som første bruker har hatt inne til justering. Det gjorde jeg - og jeg er veldig fornøyd med Sigma 30mm/1.4 - kun min Canon 85mm/1.8 som er bedre (farger/dynamikk/skarphet) - det sies at det kun er Canon 100mm/2.0 som kan overgå den!... :thumbup:

 

Mange av klagene på Sigma 30mm/1.4 mener jeg er rene brukerfeil - med 1.4 får man veldig kort skarphetsplan og feilfokuserer fort. Men dette kan jo TS - som allerede bruker 50mm/1.4.

 

Etter å ha sett hvilke brennvidder TS benytter, vil jeg anbefale å gå til innkjøp av både 30mm/1.4 (evt. 28mm/1.8) OG 85mm/1.8 - gjerne brukt: Sjekk bruktmarkedet på foto.no - Lykke til!

Endret av Heaven
Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv, men jeg bruker så si kun 85 mm og 50 mm 1.4. TVERT! Er superfornøyd med disse to objektivene.

 

Mener du har 5DMkII

 

Man må også ta høyde for at TS har 50D og da må man kalkulere inn croppfaktoren "x1.6", så 30mm bli omtrent 50mm og 50mm blir omtrent 80mm.

 

Er ikke så avansert nei :) Jeg har 550D og bruker det nok til det går adundas :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Mitt aller beste objektiv og det beste jeg har hatt er uten tvil EF 200mm f 2,8 L II , denne er etter min mening bedre enn både EF 70-200mm f2,8 L , EF 70-200 mm f4 L og EF 70-200mm f4 L IS. Jeg har hatt alle disse før jeg falt til ro med EF 200mm f2,8 L II.

Objektivet er fantastisk rask , superskarpt helt fra f2,8 og har utrolige kontraster og farger.

Jeg har også EF 85mm f1,8 som er flott men ikke i klasse med EF 200mm f2,8 L når det gjelder farger , kontrast og CA.

EF 200mm f2,8 L er også et av de Canon objektiver som tåler best konvertere.

Lenke til kommentar

Mitt aller beste objektiv og det beste jeg har hatt er uten tvil EF 200mm f 2,8 L II , denne er etter min mening bedre enn både EF 70-200mm f2,8 L , EF 70-200 mm f4 L og EF 70-200mm f4 L IS. Jeg har hatt alle disse før jeg falt til ro med EF 200mm f2,8 L II.

Objektivet er fantastisk rask , superskarpt helt fra f2,8 og har utrolige kontraster og farger.

Jeg har også EF 85mm f1,8 som er flott men ikke i klasse med EF 200mm f2,8 L når det gjelder farger , kontrast og CA.

EF 200mm f2,8 L er også et av de Canon objektiver som tåler best konvertere.

Har den 200'en værtetting? Og blir den lenger når man fokuserer?
Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv, men jeg bruker så si kun 85 mm og 50 mm 1.4. TVERT! Er superfornøyd med disse to objektivene.

På fullformat trenger man normalt sett ikke noe annet enn 50mm f/1.4 og 85mm f/1.4 For cropsensor kan noe i 35mm området være lurt.

Lenke til kommentar

Mitt aller beste objektiv og det beste jeg har hatt er uten tvil EF 200mm f 2,8 L II , denne er etter min mening bedre enn både EF 70-200mm f2,8 L , EF 70-200 mm f4 L og EF 70-200mm f4 L IS. Jeg har hatt alle disse før jeg falt til ro med EF 200mm f2,8 L II.

Objektivet er fantastisk rask , superskarpt helt fra f2,8 og har utrolige kontraster og farger.

Jeg har også EF 85mm f1,8 som er flott men ikke i klasse med EF 200mm f2,8 L når det gjelder farger , kontrast og CA.

EF 200mm f2,8 L er også et av de Canon objektiver som tåler best konvertere.

Har den 200'en værtetting? Og blir den lenger når man fokuserer?

 

Beklager sent svar!

EF 200mm f2,8 L forandrer ikke lengde ved fokusering

Den har ikke værtetting , men det har ikke verken 7D eller 5DMKII heller , i allefall ikke spessielt god værtetting. Har aldri hatt problemer her i Bergen :-)

Lenke til kommentar

Har selv 85mm F/1,8 USM og 35mm F/2.

 

85mm skal være noe av det bedre canon har laget, ikke så markant forskjell fra 1,4L til mange ganger prisen. Nå har ikke jeg rukket å teste mitt eksemplar skikkelig enda, men regner med at det duger. Det skal hvertfall yte bedre enn 50mm F/1,4.

 

Det er helt riktig, EF 85mm 1.2 har bedre fargegjengivelse men ikke som natt og dag. Detaljeringen er veldig lik på begge, og klart bedre enn EF 50mm 1.4.

Endret av Teleskopos
Lenke til kommentar

Mitt aller beste objektiv og det beste jeg har hatt er uten tvil EF 200mm f 2,8 L II , denne er etter min mening bedre enn både EF 70-200mm f2,8 L , EF 70-200 mm f4 L og EF 70-200mm f4 L IS. Jeg har hatt alle disse før jeg falt til ro med EF 200mm f2,8 L II.

Objektivet er fantastisk rask , superskarpt helt fra f2,8 og har utrolige kontraster og farger.

Jeg har også EF 85mm f1,8 som er flott men ikke i klasse med EF 200mm f2,8 L når det gjelder farger , kontrast og CA.

EF 200mm f2,8 L er også et av de Canon objektiver som tåler best konvertere.

 

Alt dette samsvarer med hva jeg har sett.

 

Canon EF 200mm 2.8 II er så godt at det er lite å hente på nedblending, og kvalitetstapet med en 1.4x Extender er så lite at heller ikke ved bruk av en slik er det nødvendig å blende ned for kvalitetens skyld.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...