Gå til innhold

Gode fastobjektiver til Canon til overkommelig pris?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har bl.a. følgende objektiver som jeg er veldig fornøyd med:

Canon 17-55 f2.8 IS

Canon 50mm f1.4

Canon 70-200 f4 IS

 

Men, det er 50mm'en jeg bruker mest og synes gir best bilder på min 50D. Jeg skulle gjerne hatt samme kvalitet i andre brennvidder.

 

Så spørsmålet er: Er det andre fastobjektiver til overkommelig pris og god lysstyrke som vil være nyttig å investere i?

 

Autofokus er et must.

 

Vinner jeg i lotto så blir det L-objektiver på meg, men frem til da har jeg har sett på følgende:

 

Canon 85mm f1.8 - ser bra ut, men er den bra nok?

Sigma 85mm f1.4 - vurderer denne...

Canon 35mm f2 - middels score i tester?

Sigma 30mm f1.4 - middels score i tester?

Canon 28mm f1.8 - middels score i tester?

 

Noen innspill på disse, evt. tips til andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første tanke i mitt hode er 85mm f/1.8 (selv om jeg er Nikon-mann). Både Nikons og Canons versjon får gode kritikker og gir mye bang for bucks. Personlig er jeg meget fornøyd med min 85mm. Til den prisen de ligger på, så skal en lete lenger etter noe som gir mer valuta for pengene.

Anmeldelse fra Photozone:

http://www.photozone.de/canon-eos/421-canon_85_18_50d?start=1

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Canon 85mm f1.8 - ser bra ut, men er den bra nok?

Veldig mye for pengene. Har hatt denne og var meget fornøyd med ytelsen.

 

Sigma 85mm f1.4 - vurderer denne...

Har hørt mye bra om denne.

 

Canon 35mm f2 - middels score i tester?

Et allsidig objektiv som er mye bedre enn testene skulle tilsi.

 

Sigma 30mm f1.4 - middels score i tester?

Et noe krevende objektiv da det har krumt fokusplan. Nydelige bilder når den treffer.

 

Canon 28mm f1.8 - middels score i tester?

Har mye til felles med 35mm-en, men noe bedre byggekvalitet. Også undervurdert.

 

Noen innspill på disse, evt. tips til andre?

Hva med 50mm f/1.4? Enten Canon eller Sigma.

Lenke til kommentar

 

Autofokus er et must.

 

 

Vil også minne om denne: http://www.lenstip.c..._ED_AS_UMC.html

Sitter selv å venter i spenning....

 

:whistle:

 

Du spør om både vidvinkel og tele, de har forskjellige bruksområder. ville nok kjøp rundt 24/28mm som vidvinkel, og hvorfor ikke den gamle utgaven av Canon 100mm macro, der får du et objektiv som fungerer godt til portretter også, selgers relativt rimelig brukt for tiden.

Lenke til kommentar

Jeg har også en Sigma 105mm f2.8 makro. Denne er glimrende på makro, men jeg bruker den ikke så mye til annet. Bl.a. pågrunn av treg autofokus. De andre makroobjektivene frister ikke sånn veldig da de mangler litt på blenderåpningen.

 

Jeg er fornøyd med alle objektivene mine, men det er noe med bildene fra 50mm f1.4 som gjør at jeg ender opp med den som favoritt foran de tre ganger så dyre zoom-objektivene, selv for bilder der jeg ikke bruker stor blenderåpning. Jeg klarer ikke helt å sette fingen på hva det er, men vil gjerne ha denne følelsen fra flere objektiver.

 

Canon 85mm f1.8 er en het kandidat, men lurer på om Sigma 85mm f1.4 er enda bedre og bringer meg enda nærmere kvaliteten til Canon 85mm f/1.2 L.

 

Canon 28mm f1.8 - godt å høre den er bedre enn testene skulle tilsi. Brennvidde og lysstyrke gjør at den frister litt mer enn 35mm f2. Må se litt rundt om jeg får lånt og testet en slik...

Lenke til kommentar

Ikke jeg heller :blush:

Da setter vi i gang med noen kontrollspørsmål:

Skyter du mye på f/1.4 når du bruker 50mm-en?

Bruker du 50mm veldig mye?

Når føler du at 50mm-en ikke duger? For trang? For vid?

Har du noen brennvidder du bruker mye av når du bruker zoom-objetivene?

 

Får ikke håpe det er brennvidden, da har du et problem :)

Det er vel ikke noe problem; annet enn det ikke blir noe nytt leketøy. Men da kan man jo reise for de pengene istedet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Da setter vi i gang med noen kontrollspørsmål:

Allright. :)

 

Skyter du mye på f/1.4 når du bruker 50mm-en?

Ja, skyter ihvertfall en god del f1.4-f2.8.

 

Bruker du 50mm veldig mye?

Ja, kanskje 60% av tiden, og 17-55 30% av tiden og 70-200 5% av tiden og noen til de siste 5%...

 

Når føler du at 50mm-en ikke duger? For trang? For vid?

Jeg bruker 17-55 når jeg trenger noe videre eller når jeg føler jeg må ha zoom for å være mer fleksibel. 50mm er litt ofte for trang og noen ganger for vid.

 

Har du noen brennvidder du bruker mye av når du bruker zoom-objetivene?

Bruker vel mest områdene 17-30mm, 50mm eller 70-100mm :)

Lenke til kommentar

Mange takk for hjelp. Håper som nevnt at jeg finner et sted å låne objektiv før jeg kjøper. Blir litt skeptisk av slik som dette:

The Canon EF 28mm f/1.8 USM Lens is soft wide open. Stop the aperture down to f/2.8 and the center becomes sharp. Mid-frame performance (on a full frame DSLR) is softer - even stopped down. Corner performance does not degrade much (if any) over the mid-frame results. I'm disappointed by the sharpness delivered from this lens. It's not what I expected.
Lenke til kommentar

Har selv 85mm F/1,8 USM og 35mm F/2.

 

85mm skal være noe av det bedre canon har laget, ikke så markant forskjell fra 1,4L til mange ganger prisen. Nå har ikke jeg rukket å teste mitt eksemplar skikkelig enda, men regner med at det duger. Det skal hvertfall yte bedre enn 50mm F/1,4.

 

35mm F/2 er et bra objektiv til prisen, det er av en noe gammel konstruksjon men duger absolutt. På mindre sensorer(APS-C) tror jeg dette er en sikker vinner. Selv om jeg mistenker at 28mm F/1,8 USM er noe bedre på de fleste områder. Erfaringen min med 35F/2 er at det ikke er så bra i direkte motlys, men jeg har tatt mange gode bilder med dette objektivet. Det er også veldig lite og kompakt og tar ekstremt liten plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv, men jeg bruker så si kun 85 mm og 50 mm 1.4. TVERT! Er superfornøyd med disse to objektivene. Nå er det mest portretter jeg tar av ungene, men

de har fungert fint ellers når jeg er ute og går også. Behagelig pris er det også.

 

85 mm fikk jeg forresten tips om her på Akam og det har vært et kanon kjøp som jeg ikke angrer et sekund på.

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv, men jeg bruker så si kun 85 mm og 50 mm 1.4. TVERT! Er superfornøyd med disse to objektivene.

 

Mener du har 5DMkII

 

Man må også ta høyde for at TS har 50D og da må man kalkulere inn croppfaktoren "x1.6", så 30mm bli omtrent 50mm og 50mm blir omtrent 80mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...