Gå til innhold

NextGenTel-gebyr på kant med loven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grav og grav. La oss si de får inn 46 millioner kroner på dette (basert på 200.000 kunder), men taper 5 millioner kroner pga. kunder som sier opp abonnementet. Da vil de fremdeles ha 41 millioner kroner rett på bunnlinja, da det er nærmest ingen ekstrakostnader knyttet til dette gebyret.

 

For eierne er det nok det som er viktigst, og ærlig talt, hadde jeg vært eier hadde jeg jublet over de ekstra millionene. Så kan heller kundene krangle over om dette er etisk eller moralsk riktig.

Vær nå litt seriøs. 46 millioner kroner inn på dette gebyret, men bare 5 millioner forsvinner som konsekvens av tapte kunder? :hrm:

Lenke til kommentar

Da er modemet satt i bridge modus, og det som han skal betale leie for er modemet. NGT tillater ikke bruk av eget modem, så det modemet han har(som default er satt opp som router) er det NGT som har levert.

Ja, den ser jeg. Problemet er bare at de sier det er ruterleie. Dette modemet stammer forøvrig fra da Tele2 hadde ADSL, og det å måtte betale et leiegebyr for noe som er over 6 år gammelt virker for meg som helt på jordet. Modemet er også bare et modem, og har ingen ruter-funksjonalitet på seg.

 

Gebyret er obligatorisk uansett om du brukere det du får av NGT eller ikke.

Det du kan prøve deg på er motgebyr. Send dem faktura for leie av plass til router/modem samt strømforbruk.

Og hvis man ikke har fått noe utstyr av NGT?

Haha, skulle nesten gjort det...

 

 

Merk at jeg ikke har noe imot at NGT heiser prisene sine eller legger på et valgfritt gebyr (som i utgangspunktet er et bra tilbud). Blir bare så provosert på måten de gjør obligatorisk på, og at de ikke ser at (om ikke en stor andel, men hvertfall noen av) kundene ikke bruker NTGs utstyr. De kunne kalt det en forsikring, og gjort den valgfri.

Endret av thinkdifferent
Lenke til kommentar
Vær nå litt seriøs. 46 millioner kroner inn på dette gebyret, men bare 5 millioner forsvinner som konsekvens av tapte kunder?

Verken du eller jeg har grunnlag for å si noe om hvor mange kunder de evt. taper. Dog, 5 millioner tilsvarer et ganske høyt antall kunder.

 

Selv er jeg trygg på at NGT har gjort noen markedsundersøkelser før de satte igang dette og at de regner med å tjene penger på tiltaket. Dersom noen mener noe annet er de hjertelig velkomne til å begrunne dette på en saklig måte.

Lenke til kommentar

Selv er jeg trygg på at NGT har gjort noen markedsundersøkelser før de satte igang dette og at de regner med å tjene penger på tiltaket. Dersom noen mener noe annet er de hjertelig velkomne til å begrunne dette på en saklig måte.

 

Mulig de har gjort markedsundersøkelser, men det er ingen tvil om at de ble tatt på senga over reaksjonene. Det måtte flere forespørsler til kundeservice før jeg fikk bekreftet at bindingstiden ikke gjelder for de som hopper av før 1. mars. Dette er noe de ikke hadde tenkt å tilby, men ble tvunget til pga. de mange negative tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar

5 millioner sier ingenting om antall kunder uten et tidsaspekt. For eks så vil 5 millioner i tapt omsetning tilsvare ca 1400 kunder som er kunde i ett år. Mens det kun er ca 700 kunder som er kunde i to år. 700-1400 kunder er ikke mye i den forstand.

 

Snur man på flisa, så vil NextGenTel tape 2.500.000 pr år om de mister 700 kunder.

Lenke til kommentar

5 millioner sier ingenting om antall kunder uten et tidsaspekt. For eks så vil 5 millioner i tapt omsetning tilsvare ca 1400 kunder som er kunde i ett år. Mens det kun er ca 700 kunder som er kunde i to år. 700-1400 kunder er ikke mye i den forstand.

 

Snur man på flisa, så vil NextGenTel tape 2.500.000 pr år om de mister 700 kunder.

Tallene mine var også pr år, de tjener altså ca 46 millioner kroner pr år på dette. Mister de 1400 kunder må en da trekke fra 5 millioner per år.

 

Og bare så det er nevnt, jeg har ingen grunnlag for mine 5 millioner, det var bare et fiktivt eksempel ;)

Lenke til kommentar

edit: Bare så det er sagt, 5 millioner på bunnlinja tilsvarer nok mange flere kunder enn 1400...

Totalprisen dei nevner på sine sider er 3915 kroner på det laveste.

 

Nå veit eg ikkje kva avgifter som er og ikkje er inkludert der (stoler lite på at firmaer er flinke nok til å gjøre det), men 1400 kunder som plutselig ikkje betaler det gir ein sum på 5'481'000kr.

Lenke til kommentar

Det verste i denne saken, er at mange av NGT-kundene har egne rutere. Deriblant min far. Skal han nå måtte betale leie for sin egen ruter?

 

Gebyret er obligatorisk uansett om du brukere det du får av NGT eller ikke.

 

Det du kan prøve deg på er motgebyr. Send dem faktura for leie av plass til router/modem samt strømforbruk.

 

Har hørt at gebyrer har man lov til å stryke av en regning... Men nå frister det veldig å sjekke dette opp.

Uansett, motgebyr hadde vært så JÆVLIG mye morro å gitt dem :p

 

Bruker du modemet, så må NGT betale strøm og plassleie...

Bruker du ikke modemet så må NGT betale for "Leid lagerplass" :D

 

EDIT: Tilbake fra ett google søk og litt morsom lesning: http://www.okonomi-bloggen.com/kan-jeg-stryke-fakturagebyr

Tydeligvis andre som slipper unna fakturagebyrene ved andre avtaler.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...