Gå til innhold

NextGenTel-gebyr på kant med loven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er på ingen måte vanskelig å forstå at du ikkje heilt veit å legge deg flat etter flauser. :!:

 

a. Det du originalt svarte på var eit retorisk spørsmål, der hans meining var at det var eit latterlig gebyr. Det var aldri eit spørsmål frå hans side.

b. Du påsto at han hadde det i bridge-modus, noko som er vill gjetning.

 

Det er fint at du prøver å lage eit poeng, men det var å be om bråk før eller siden å gjøre ein påstand og så være så forferdelig sta når nokon poengterer at påstanden ikkje bør være der. :!:

 

Skjønt, siden du likevel er så på defensiven om kva du liker å tru du gjorde så skal eg la deg være. Ha ein fin kveld i lag med resten av gjengen eg har på +ignore. :p

Lenke til kommentar

a) Sorry for at eg ikke deler din oppfatning om at det var et retorisk spørsmål.

b) Det er en antakelse, men beside the point. Kunden må fortsatt betale gebyret selv om han bruker eget utstyr.

 

Og nei, eg legger meg ikke flat. Hele diskusjonen etterpå er derimot latterlig.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

...og det poenget jeg tror thinkdifferent ville frem med er at du kan ha nett fra ngt uten å bruke utstyr fra ngt. Er det da riktig at man skal betale et gebyr for utstyr man ikke ønsker / har behov for?

Ja, og uten å blande meg veldig inn i hvor diskusjonen er nå:

Reagerer veldig på navnet ruterleie, når det i praksis egentlig er en ruterforsikring.

Reagerer veldig på at det er et obligatorisk gebyr. Flere ønsker ikke dette.

Reagerer veldig på at NTG reklamerer med bredbånd fra 299,-/mnd, når det billigste man i praksis kan få er 318,-/mnd.

Reagerer veldig på at NTG skylder på miljøforandringer. Om miljøproblemene faktisk er tilfelle, er ikke et tema her. Blir skuffet når NTG skal 'straffe' alle, inkludert de som tar forhåndsregler og drar ut modem og ruter ved fare for lyn og torden.

Blir også skuffet over å se at NTG tilbyr utvalgte kunder en lavere pris mot at de forblir kunder.

 

Det skal sies at jeg ser at 19,-/mnd. for en ruterforsikring i grunn ikke er veldig ille.

Lenke til kommentar

Og det er vitterlig et faktum at NGT ikke tillater annet utstyr koblet mot dem enn det de har levert.

 

Hvor i vilkårene står dette?

 

NGT sier ikke at nettet ikke fungerer med andre løsninger enn deres, men det de sier er at de ikke gir noen form for support/hjelp/feilsøking hvis utstyret koblet til "deres nett" ikke er det som ble levert av dem med det oppsettet som ble levert av dem...

 

Dette stemmer til punkt og prikke.

 

NGT kommer til å sette dette gebyret hvis ikke noen nekter dem det (leses som kontrollerende myndighet), og de vil kreve at du betaler gebyret for modemet uansett om det brukes eller ikke, fordi du i kontrakten med dem har godtatt at det er deres utstyr som skal brukes.

 

Hvor i vilkårene står det at jeg samtykker til å bruke deres utstyr?

 

Merk at jeg ikke påstår at det IKKE står i vilkårene. Det jeg sier er at jeg ikke finner det i vilkårene.

 

Link til vilkår:

http://www.nextgentel.no/ressurser/vilkaar/vilkaar-privat-2011-12-23.pdf

 

 

Edit: Jeg mener ikke diskusjonen i etterkant er latterlig (foruten alle "missforståelsene" om hva som egentlig er ment osv). Det som er interessant er om det finnes en mulighet for å forbli kunde hos ngt, uten å betale dette gebyret.

 

 

Edit 2: 7.d.III: "Nextgentel kan med øyeblikkelig virkning heve avtalen og kreve utstyr av nextgentel returnert/utlevert ved vesentlig mislighold fra kundens side. Vesentlige mislighold kan for eksempel foreligge dersom kunden bruker utstyr som ikke er typegodkjendt"

 

Hva menes med typegodkjent?

Endret av dePt
Lenke til kommentar

b) Det er en antakelse, men beside the point. Kunden må fortsatt betale gebyret selv om han bruker eget utstyr.

 

Argumenter gjerne (uten ugyldige anntagelser) for hvorfor kunden betale gebyret uansett.

Slik jeg tolker dette gebyret kan det unngås på måten jeg har skissert, med mindre det stemmer at NGT ikke tillater bruk av utstyr som ikke er levert av NGT. Se paragrafen jeg har skissert i forrige innlegg. Mulig denne gjør nettop det. Jeg vet ikke hva de legger i "ikke typegodkjendt".

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Dept, du har helt rett, det står ikke skrevet i de vilkårene, men dette er noe som NGT gjør ganske klart om du prater med dem på telefon.... jeg kommer til å spørre dem om dette ved leilighet...

min kontrakt med dem er så gammel (jeg har hatt NGT som leverandør så lenge jeg kan huske pga SHDSL behov tidligere og de var eneste som kunne levere til en fornyfig pris/hastighet) at jeg ikke lenger husker hva den inneholdt... og den har sikkert blitt endret flere ganger i ettertid (uten at jeg vet om dette er tilfelle).

 

Takk for infoen, jeg hvis jeg får ett klart svar fra NGT innen rimelig tid så skal jeg poste tilbake her...

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Kan jeg kreve å få tilsendt et routermodem kostnadsfritt siden jeg har et modem jeg har kjøpt og betalt selv fra Tele2? Greit å ha et i reserve liggende. :p

Ja, bekreftet mange ganger på Facebook-siden til NGT. De sier det jo selv i vilkårene deres at tjenesten inkluderer ruter.

Jeg har tidligere blitt tilbudt å kjøpe routermodem av de. Jaggu bra jeg ikke slo til. :p

Lenke til kommentar
Argumenter gjerne (uten ugyldige anntagelser) for hvorfor kunden betale gebyret uansett.

Slik jeg tolker dette gebyret kan det unngås på måten jeg har skissert, med mindre det stemmer at NGT ikke tillater bruk av utstyr som ikke er levert av NGT. Se paragrafen jeg har skissert i forrige innlegg. Mulig denne gjør nettop det. Jeg vet ikke hva de legger i "ikke typegodkjendt".

All den tid NextGenTel sender kunden utstyr(som kunden kan unngå å bruke) så er dette utstyr som er omfattet av gebyret. NextGenTel tilbyr så vidt eg kjenner til ikke et valg om å bli kunde, og bruke eget utstyr, og dermed får man et routermodem som omfattes av gebyret.

 

Slik NextGenTel har lagt det opp nå er den eneste måten å unngå gebyret på å si opp kundeforholdet.

Lenke til kommentar

Kan jeg kreve å få tilsendt et routermodem kostnadsfritt siden jeg har et modem jeg har kjøpt og betalt selv fra Tele2? Greit å ha et i reserve liggende. :pHar prøvd å maile NGT men får bare et standardsvar tilbake med forklaring på hva en router er og alt det pisset.

 

Du har nok lite trolig kjøpt modem fra Tele2, da Tele2 også "leide" ut sine modem/rutere til en engangspris. Tele2 erstattet disse kostnadsfritt ved alt annet enn hvis kunden oppga lynnedslag.

 

Hvis du ble flyttet til NGT da de tok over Tele2s ADSL-kunder vet jeg ihvertfall at NGT lenge etterpå ved feil erstattet disse kundenes rutere med de samme (i hvertfall Tilgin-ruterne) vet ikke hva som er praksis i dag.

 

Vil mene den nye avgiften på kr 19,- er en god grunn for å få erstattet en gammel ruter, men kan hende de ikke gjør det eller sender deg en lik fordi du for eksempel har en annen knfigurasjon/er koblet mot "Tele2" utstyr i sentralen el. l. Dette er bare spekulasjoner fra min side..

Lenke til kommentar

Da er modemet satt i bridge modus, og det som han skal betale leie for er modemet. NGT tillater ikke bruk av eget modem, så det modemet han har(som default er satt opp som router) er det NGT som har levert.

 

Tullprat.

Selv bruker jeg et helt eget ADSL-modem av en type som NGT ikke benytter. Har kopiert instillingene fra NGT sitt eget modem samt fått hjelp fra NGT kundeservice, og det fungerer utmerket. Modem er så sendt i retur til NGT.

 

Kan være greit å ikke uttale seg absolutt når man ikke kan stå inne for det man sier.

Lenke til kommentar

Du har nok lite trolig kjøpt modem fra Tele2, da Tele2 også "leide" ut sine modem/rutere til en engangspris. Tele2 erstattet disse kostnadsfritt ved alt annet enn hvis kunden oppga lynnedslag.

Jo, det måtte jeg kjøpe. Problemet var at Zyxxel (Sucksel)-modemet, eller hva det nå het, jeg fikk levert var så vanvittig ustabilt. Etter en del krangling fikk jeg tilbud om å kjøpe et speedtouch-modem. Noe jeg gjorde bare for å bli kvitt problemet og slippe mer knoting.

Lenke til kommentar

*SNIP*

 

Siden du har jobbet der ganske nylig kan du kanskje bekrefte eller avkrefte et par spørsmål som har dukket opp etter denne saken startet;

 

-Vet er NGT har sagt at gebyret vil bli stående uansett, men allikevel er det noen som hevder å ha ringt kundeservice og fått det fjernet, tror du det er mulig og hva må evt. til?

 

-Flere hevder også å ha fått så mye som kr 100 i rabatt per. måned i avslag ved å true med å si opp.. Kan det stemme eller er det trolig fordi de har hatt ett eldre/utgått produkt som er høyere priset? 100 kr i avslag er nemlig langt mer enn både ansattavtaler og andre spesialavtaler jeg kjenner til.

 

Om det er mulig å få det fjernet er jeg usikker på, vanskelig å si. Men det jeg vet er at hvis en kunde ringer for å si opp abb. blir han satt over til en egen avdeling som har som jobb å beholde kunder som vil slutte. Dvs komme med tilbud, bedre priser etc.

 

Det er nok helt rett at kunder kan ha fått så mye som 100kr i rabatt, men som du sier trolig en kombinasjon med at de klager og at de har et utgått produkt. Det er svært lite automasjon i prisingen hos NGT, spesiellt gjelder dette for litt sære produktklasser(de det ikke blir solgt mye av, svært gamle abb. etc). Jeg har forsåvidt fortsatt ansatt pris hos de. 100kr er _ikke_ mer enn ansatt avtaler ;) Jeg jobbet deltid og hadde 129,- rabatt på mitt produkt.

 

Kan jeg kreve å få tilsendt et routermodem kostnadsfritt siden jeg har et modem jeg har kjøpt og betalt selv fra Tele2? Greit å ha et i reserve liggende. :p

Ja, bekreftet mange ganger på Facebook-siden til NGT. De sier det jo selv i vilkårene deres at tjenesten inkluderer ruter.

Jeg har tidligere blitt tilbudt å kjøpe routermodem av de. Jaggu bra jeg ikke slo til. :p

 

Det du sikkert har blitt tilbydt er å oppgradere til routermodem for 199,-. Det vil da si at du kjøper produktet trådløsrouter som en tjeneste, ikke selve routeren. Dette skal selgeren være veldig klar på når han ringer.

 

Kan jeg kreve å få tilsendt et routermodem kostnadsfritt siden jeg har et modem jeg har kjøpt og betalt selv fra Tele2? Greit å ha et i reserve liggende. :pHar prøvd å maile NGT men får bare et standardsvar tilbake med forklaring på hva en router er og alt det pisset.

 

Du har nok lite trolig kjøpt modem fra Tele2, da Tele2 også "leide" ut sine modem/rutere til en engangspris. Tele2 erstattet disse kostnadsfritt ved alt annet enn hvis kunden oppga lynnedslag.

 

Hvis du ble flyttet til NGT da de tok over Tele2s ADSL-kunder vet jeg ihvertfall at NGT lenge etterpå ved feil erstattet disse kundenes rutere med de samme (i hvertfall Tilgin-ruterne) vet ikke hva som er praksis i dag.

 

Vil mene den nye avgiften på kr 19,- er en god grunn for å få erstattet en gammel ruter, men kan hende de ikke gjør det eller sender deg en lik fordi du for eksempel har en annen knfigurasjon/er koblet mot "Tele2" utstyr i sentralen el. l. Dette er bare spekulasjoner fra min side..

 

Det er kunder som har eget utstyr, det er dog veldig få av de. Dette er nesten utelukkende kunder som tidligere hadde Tele2(og kanskje noen få andre leverandører som har blitt kjøpt opp). Grunnen til at de får nytt utstyr fra NGT om det blir ødelagt er for at NGT VIL at kunden skal ha NGT utstyr, det gjør feilsøking en million ganger lettere. Det er mer stress for NGT at de ber kunden kjøpe nytt eget utstyr, enn at de kan feilsøke på eget utstyr.

 

Det at det har blitt flere ødelagte routere opp gjennom årene pga flere lynnedslag er selvsagt nonsens. Grunnen til at de har flere ødelagte routere er nok at Inteno routerene(som de nesten utelukkende bytter til, iallefall i fjor), har en tendens til å dø helt på egenhånd. Da er det enten PSU("laderen") som dør eller routeren som takker for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...