Gå til innhold

NextGenTel-gebyr på kant med loven


Anbefalte innlegg

Kom på en ting til jeg må føye til som jeg kom på nå.

 

Linjeleie hos nextgentel ble økt med 19 kr/mnd i 2009.

 

 

"?NextGenTel leier bruk av linjenettet fra linjeeier til sine kunder. NextGenTel betaler linjeeier for leie av linjen, og dette viderefakturerer vi de av kundene våre som ikke har installert fasttelefon. På våre kunders faktura fremkommer dette som linjetillegg, og har inntil nylig kostet kr. 60,- per måned.

 

Linjeeier besluttet høsten/vinteren 2008 å øke linjeleien til kr. 79,-. I den forbindelse ble linjetillegget for NextGenTels kunder økt tilsvarende, fra og med 01.02.09."

 

Klilde: https://www.brukerklagenemnda.no/www/Forside/Saksbehandling/Nemndas-Avgjoerelser/2009/November/Sak-368-94290-november-2009

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste i denne saken, er at mange av NGT-kundene har egne rutere. Deriblant min far. Skal han nå måtte betale leie for sin egen ruter?

Da er modemet satt i bridge modus, og det som han skal betale leie for er modemet. NGT tillater ikke bruk av eget modem, så det modemet han har(som default er satt opp som router) er det NGT som har levert.

 

Hah, du får da virkelig kjøpt såkalte "rutermodem" som du selv kan sette opp direkte mot ngt.

Har du ldap info og et kompatibelt "rutermodem" så trenger du ikke utstyr fra ngt. Hvorvidt ngt "tillater" dette kan vel diskuteres. Jeg finner ikke noe om dette i vilkårene i alle fal.

Lenke til kommentar

Det er mye som er mulig, det er dermed ikke sagt at det er noe de fleste kundene til NGT klarer, eller gjør.

 

Det er heller ikke sagt at vedkommende har "modemet satt i bridge modus", og at "det han skal betale leie for er modemet".

 

Det var en i overkant bombastisk uttalelse og en tanke annklagende.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Å gud bevare meg vel.

 

Ok. Så finnes det sikkert kunder av NextGenTel som har brukt tid på å bruke eget modem, egen router og trikset det til slik at dette fungerer mot NGT. Fint for de. Men de fleste NextGenTel kundene får tilsendt et routermodem, som faktisk er satt opp som en router. Og eg ville bare poengtere at selv om de kjøper eget utstyr så må de fortsatt betale for utstyret NGT har sendt dem.

 

Og om det er noen som er så nærtagende at de føler seg anklaget av det eg skrev så beklager eg det på det sterkeste. Samtidig burde de revurdere innholdsfiltrering på internett for det er mye som er mye værre enn mine anklagelser.

Lenke til kommentar

...og det poenget jeg tror thinkdifferent ville frem med er at du kan ha nett fra ngt uten å bruke utstyr fra ngt. Er det da riktig at man skal betale et gebyr for utstyr man ikke ønsker / har behov for?

 

MITT poeng er at det du skriver ikke er gyldig for samtlige (noe du gir uttyrkk for), og at det kan oppfattes som noe kvasst.

 

Jeg ser forresten ikke hva du bærer deg for. Jeg påpeker at du gjorde en anntagelse som ikke medfører riktighet, og det sier du deg enig i.

Endret av dePt
Lenke til kommentar

NGT krever faktisk at du betaler for det de sender.... og de yter ingen type support hvis de finner ut at man bruker annet utstyr mot dem enn det de har sendt... De gir faktisk ikke support om du endrer det tilsendte utstyret til å stå i bridge mode, det første de ber om er en reset av routermodem til "fabrikkinstilling" altså slik det var når det ble sendt ut...

Lenke til kommentar

NGT krever faktisk at du betaler for det de sender.... og de yter ingen type support hvis de finner ut at man bruker annet utstyr mot dem enn det de har sendt... De gir faktisk ikke support om du endrer det tilsendte utstyret til å stå i bridge mode, det første de ber om er en reset av routermodem til "fabrikkinstilling" altså slik det var når det ble sendt ut...

 

Det stemmer. Sånn sett står du ganske fast dersom du blir offer for et linjeutfall.

Lenke til kommentar

...og det poenget jeg tror thinkdifferent ville frem med er at du kan ha nett fra ngt uten å bruke utstyr fra ngt. Er det da riktig at man skal betale et gebyr for utstyr man ikke ønsker / har behov for?

 

MITT poeng er at det du skriver ikke er gyldig for samtlige (noe du gir uttyrkk for), og at det kan oppfattes som noe kvasst.

 

Jeg ser forresten ikke hva du bærer deg for. Jeg påpeker at du gjorde en anntagelse som ikke medfører riktighet, og det sier du deg enig i.

Eg sier at det ikke er slik hos alle, noe eg aldri har sagt. Det eg skrev til brukeren, for å utbrodere, var at selv om man har egen router, så er man fortsatt nødt til å ha et modem. Noe de aller fleste routere som selges i dag ikke har. Og dermed er man fortsatt låst til modemet NGT har levert, og for at dette skal fungere best mulig er da routermodemet fra NGT satt i bridge. Men man bruker da fortsatt utstyr fra NGT, bare ikke routerfunksjoanliteten. Og dette utstyret må man betale for nå.

 

Eg kom ikke med en stor antakelse heller. Brukeren skrev router. En router rett på NGT xDSL linja vil ikke fungere, og det må være et modem et sted. Punktum.

 

Det er kun du som henger deg opp i dette.

Lenke til kommentar

Hvorvidt de "aller fleste routere som selges i dag ikke har" innebygget modem er likgyldig. Kunden kan f.eks sitte på et modem/rutermodem han har kjøpt fra en tidligere bredbandsleverandør. Skulle kunden da tilfeldigvis befinne seg på en DHCP-oppkobling og dette modemet/rutermodemet har støtte for denne typen oppkobling er det i flere tilfeller en smal sak å fortsette å benytte dette.

 

Ruter brukes i dagligtale både for modem og ruter, men ja, dersom man stoler på at thinkdifferent uttaler seg med varsomhet, så er du ved din fulle rett å påpeke at hans far SANSYNLIGVIS sitter på et modem/bridget rutermodem fra NGT.

 

Det er ikke meningen å kverulere på din uttalelse for morroskyld, men det jeg ønsker å påpeke at det ikke er tilfelle for alle (f.eks undertegnede).

Lenke til kommentar

nomore, nå må eg rett og slett tørre påstå at uttalelsen din var så spesifikk at det ikkje eksisterte andre måter å tyde den på.

 

Mao var det enten eit dårlig ordvalg eller så påsto du konkret at det gjaldt alle.

 

Posten for referanse:

Da er modemet satt i bridge modus, og det som han skal betale leie for er modemet. NGT tillater ikke bruk av eget modem, så det modemet han har(som default er satt opp som router) er det NGT som har levert.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

nomore, nå må eg rett og slett tørre påstå at uttalelsen din var så spesifikk at det ikkje eksisterte andre måter å tyde den på.

 

Mao var det enten eit dårlig ordvalg eller så påsto du konkret at det gjaldt alle.

 

Posten for referanse:

Da er modemet satt i bridge modus, og det som han skal betale leie for er modemet. NGT tillater ikke bruk av eget modem, så det modemet han har(som default er satt opp som router) er det NGT som har levert.

 

 

 

Han skriver vitterlig "HAN".

 

Og det er vitterlig et faktum at NGT ikke tillater annet utstyr koblet mot dem enn det de har levert.

men, JEG vet ikke om NGT noen gang har overtatt kunder fra andre ISP'er, og hvorvidt disse beholdt sine gamle modem/routere.

 

Men, man behøver ikke ha router/modemet i bridge for å ha en router enhet til i bakkant, det blir en dobbel NAT løsning, som for det meste kan fungere, men vil fungere ganske dårlig i endel sammenhenger og ikke fungere i det heletatt hvis man har spesielle behov...

vanskelig f.eks. hvis man har en ISA/TMG brannmur (Microsoft brannmur løsning, for de som ikke vet), som f.eks. står og publiserer exchange server e.l.

 

NGT sier ikke at nettet ikke fungerer med andre løsninger enn deres, men det de sier er at de ikke gir noen form for support/hjelp/feilsøking hvis utstyret koblet til "deres nett" ikke er det som ble levert av dem med det oppsettet som ble levert av dem...

 

men, jeg synes det er en utrolig rar greie å diskutere på denne tråden....

 

NGT kommer til å sette dette gebyret hvis ikke noen nekter dem det (leses som kontrollerende myndighet), og de vil kreve at du betaler gebyret for modemet uansett om det brukes eller ikke, fordi du i kontrakten med dem har godtatt at det er deres utstyr som skal brukes...

så om du bruker noen annen form for utstyr så er det jo fremdeles sånn at NGT har levert deg ett modem en gang i tiden, hva du har gjort med det er ditt problem, NGT skal ha penger for leie av DET de har levert...

Liker du det ikke, så bytt ISP, eller prøv å klag til NGT...

Endret av StoltHD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nomore, nå må eg rett og slett tørre påstå at uttalelsen din var så spesifikk at det ikkje eksisterte andre måter å tyde den på.

 

Mao var det enten eit dårlig ordvalg eller så påsto du konkret at det gjaldt alle.

Det var fortsatt som svar til den ENE brukeren.

 

Mine påstander:

- Modemet til den ENE brukeren er satt i bridge modus.

- Er det gjort så er det modemet som står koblet til routeren gebyret gjelder.

- NextGenTel tillater ikke bruk av eget modem. Eg sier IKKE at det ikke går.

- Routermodemene som NextGenTel leverer er default satt opp som router(aka ikke-bridge modus).

- NextGenTel har som minimum levert et modem til alle kundene sine.

 

Er det noen som er uenige i dette? Eller leser dere teksten min helt utenfor kontekst?

 

Liker forøvrig at du siterer mine innlegg av frykt for at eg skal endre de i ettertid. Eg har faktisk litt mer integritet enn det. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar

@StoltHD: Nå har det seg faktiskt at det på ingen måte har stått i kontrakta mor mi har med NextGentel. :p

 

Det er nå likevel fleire leverandører på vei i området, så mor mi skal over til ein ny leverandør ved første anledning. Fremdeles litt usikkert når, men hu har gått fint lei av NextGenTel lenge før dette her tullet også begynte... :)

 

@nomore: Du svarte jo ikkje på eit spørsmål. Du fortalte brukeren rett ut kva han gjorde, sjølv om du ikkje hadde nokon bakgrunn til å kunne påstå det. Det er rett og slett dette som kun kan tydes på ein måte, og det er jo at det gjelder alle.

 

Eg siterte det ettersom det er plagsomt å måtte leite seg til originale utsagnet, ikkje fordi eg trur du vil forandre posten. Ikkje kast deg på fleire antagelser nå. ;)

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...