Gå til innhold

Når vil vi komme på "Star Wars" nivå teknisk?


Anbefalte innlegg

Ca rundt hvilket år vil vi være kommet på det stadiet som omtrent tilsvarer det vi ser i filmer som "Star wars"?

 

Nå vet jeg at det er logiske brister og slikt som usannsynlig blir mulig i slik sci-fim, men om man ser bort fra det.

 

Men at man flyr med farkoster i luften i stedet for privatbiler på bakken, kan reise mellom planeter i høy hastighet og slikt mener jeg.

 

Dette selvsagt forutsatt at utviklingen får fortsette uten for store forstyrrelser og tilbakeslag.

Tipper at om 500 år vil det være mye rart allerede. Men vi må kanskje nærmere 1000 år før det blir sånn tilnærmet Star wars nivå, eller vil det gå lenger?

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De forskerne som skal kunne dette klassifiserer dette i samfunnskategorier.

Vi ligger i kategori 1 etter det jeg veit da vi er avhengig av fossilt brensel/drivstoff.

Noe ala Starwars ligger vel i kategori 3 hvis jeg ikke husker helt feil, og jeg mener jeg har hørt at det er snakk om 50000-100000år til vi er et kategori 3 samfunn.

 

Det er vel mye synsing og what if's bak disse teoriene så man får vel ta det men en klype salt.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at det noen sinne vil være sånn at vi kjører rundt i flyvende "biler".

Hvorfor skulle vi gjøre det?

 

*Det ville sannsynligvis være mye mer kostbart enn det ville være å bevege seg langs bakken.

 

*Tekniske feil vil forårsake mye større skade enn det gjør i vårt samfunn i dag. I dag kan en bil kjøre ut og treffe en eller to personer på fortauet og drepe føreren. Med flyvende biler kunne man forårsaket enorme materielle skader i det en krasjer i et høyt hus, samt at føreren er helt fortapt skulle fartøyet gå tom for drivstoff.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at det noen sinne vil være sånn at vi kjører rundt i flyvende "biler".

Hvorfor skulle vi gjøre det?

 

*Det ville sannsynligvis være mye mer kostbart enn det ville være å bevege seg langs bakken.

 

*Tekniske feil vil forårsake mye større skade enn det gjør i vårt samfunn i dag. I dag kan en bil kjøre ut og treffe en eller to personer på fortauet og drepe føreren. Med flyvende biler kunne man forårsaket enorme materielle skader i det en krasjer i et høyt hus, samt at føreren er helt fortapt skulle fartøyet gå tom for drivstoff.

 

Jo men tenker man ikke da veldig etter vår tids forutsetninger, altså hva gjelder løsninger for sikkerhet, matrialer, form for drivkraft osv?

 

Så langt fram som dette er tenkelig, kan vi vel også gå ut fra at det er funnet ut følere/skjold eller noe sånt som hindrer direkte kollisjoner og feilmanøvreringer, avanserte matrialer som beskytter, driftsenergi som gir tilførsel hele tiden (f eks nullpunkt energi, magnetisme e.l.) som gjør at man ikke går tom osv osv..?

Lenke til kommentar

*Tekniske feil vil forårsake mye større skade enn det gjør i vårt samfunn i dag. I dag kan en bil kjøre ut og treffe en eller to personer på fortauet og drepe føreren. Med flyvende biler kunne man forårsaket enorme materielle skader i det en krasjer i et høyt hus, samt at føreren er helt fortapt skulle fartøyet gå tom for drivstoff.

 

Akkurat som at en bil kan skjene inn over fortauet og forårsake enorme materielle skader inn store glassvinduer i dag...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Alt som har med konstruksjon og reparasjon kan utbedres av roboter i et kategori 2 samfunn.

 

Så materielle ødeleggelser vil ikke være mange selv om vi har flyvende kjøretøy. Det vil være altfor mye sikkerhet i teknologiene til at det skjer ofte.

 

Utvinning av ressurser på andre planeter kan allerede være automatisert før ett kategori 3 samfunn.

 

En annen mulighet er at vi før besøk av en utenomjordisk rase som er i kategori 3 snart og med alle muligheter åpne, kommer de nok, til å hjelpe oss til å bli som dem. Siden de selv har opplevd den slitsomme veien til kategori 3.Jeg ville anbefale å sende ut nødmeldinger til verdensrommet allerede nå.

 

"Vi er menneskeheten på planeten Jorden, vi er i økonmisk krise, vi er over 7 milliarder vesner og er snart tomme for olje og trenger noen der ute til å hjelpe oss videre!"

 

Med stor sannsynlighet er de roboter eller Et samfunn som ikke bruker penger men bruker ressurser i store kvanta behovsprøvd hvor det ikke er noen fattige og utdanning er en æresplikt.

 

Jeg er bare novelleforfatter men jeg tror virkelig på dette.

 

Vi kommer ikke til å bli like overrasket som da Spanjolene kom over havet til Aztekerne. (Med mindre de virkelig er kategori 3)

 

Det meste av Sci-fi teknologi er logisk mulige men man må vite hvordan man lager det bare.

 

Grunnen til at jeg mener at vi bør sende nødmeldinger allerede nå er at det tar laaaang tid før de meldingene når et annet sivilisert samfunn der ute og at vi sannsynligvis er kommet til år 2400 da de får meldingene og at vi da helt sikkert er litt ute å kjører da. 

 

Personlig tror jeg at Einstens toerier om at ingenting er raskere enn lyset er helt feil. Da forkere fatisk har fått partikler til å reise raskere i dagens samfunn. Problemet er bare å et ramskip til å gjøre det samme.

 

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Temmelig enig med siste poster her. Men vi skal også merke oss Stephen Hawkins advarsel om å forsøke kontakte andre eventuelle raser langt borte,

 

Også når det gjelder siste avsnitt, man kan jo si at tanken kan forflytte seg raskere enn lyset. Men om tanken noengang kan benyttes til å forflytte noe er kanskje uvisst.

Lenke til kommentar

De forskerne som skal kunne dette klassifiserer dette i samfunnskategorier.

Vi ligger i kategori 1 etter det jeg veit da vi er avhengig av fossilt brensel/drivstoff.

Noe ala Starwars ligger vel i kategori 3 hvis jeg ikke husker helt feil, og jeg mener jeg har hørt at det er snakk om 50000-100000år til vi er et kategori 3 samfunn.

 

Det er vel mye synsing og what if's bak disse teoriene så man får vel ta det men en klype salt.

Nei, vi er kategori 0. Kategori 1 er i stand til å utnytte absolutt alle energiressursene på sin egen planet. Kategori 2: all energien fra sin lokale stjerne, kategori 3: all energi fra sin lokale galakse. Eller noe slik.

 

Star Wars er sannsynligvis en samling kategori 2 sivilisasjoner. Noen av planetene er muligens et sted midt mellom 1 og 2.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Kardashev_scale

 

Siden den skalaen er lagd for en god stund siden, og fordi vi sannsynligvis ikke er i stand til å forutse nøyaktig hvordan vi vil utvinne energi i fremtiden, så kan man bruke skalaen i en overført betydning. Man kan si at i stedet for at en kategori 2 sivilisasjon er i stand til å tappe hele sin lokale stjerne for energi, så kan de ha tilgang (og kunne dra nytte av) tilsvarende energimengder fra en annen kilde.

Endret av Pseudopod
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Tror ikke de ville tappet sin egen stjerne for all energi siden det kunne fått negative konsekvenser for hjemmplaneten eller kolonien. Men en nabostjerne som ikke har beboelige planeter og så sendt en konsentrert synlig stråle gjennom rommet til sin egen stjerne eller gjennom ett ormhull. Hvis vi ser en slik stråle mellom stjerner i dag kan vi anta en slik sivilisasjon ikke er langt borte.

 

Hvem vet kanskje hele melkeveien faktisk vet om Jorden men lar oss være fordi vi er så primitive.

 

No interference with inferior species before warp-drive discovery doctrine. Ala star-trek.

Er godt mulig. Da har ingen LOV til å kontake oss. Hvis det er et interplanetarisk samfunn ikke langt ifra oss. De ville heller ikke hatt lov til å bruke primitive radiosignaler siden det ville avslørt dem.

 

De bruker nok laserstråler å slikt til å kommunisere. Det er ikke så lange siden en slik grønn stråle tilfeldigvis traff oss for et lite sekund. Grønn er nemlig ikke en naturlig laserfarge.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det er ikke snakk om å tappe den som i å tømme den for energi, men å utnytte energisutstrålingen mer. ref. dyson sfærer...

 

http://en.wikipedia....ki/Dyson_sphere

 

Trenger ikke dekke til hele sola heller...

Men man kunne dekket en stjerne nesten fullstendig også. I kategori 3.

Men tenk dere om tenk om mange av anomalitene som oppdages der ute er forårsaket av en kategori 3 sivilisjasjon?

Andre arter har jo hatt minst over 7 milliarder år å gjøre ting på. Vi mennesker komm ganske sent og stjernen vår er veldig ny og ung i forhold til de fleste andre gamle stjerner.

 

Mange sivilisasjoner kan eksistere og kan ha eksistert engang. Det er ikke umulig å finne vraket av ett romskip på månen vår siden det ikke erroderer der.

 

Edit: Det kan hende at de regelmessig sender grønne laserstråler til oss  med enorme mengder data i påvente om at vi får utstyret til å lese det av og kan svare dem. Som en slags test mener jeg. 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Mye kreativ lesning her :)

 

OT: Ikke for å være en fest brems her, men hvis det finnes romvesener som besøker oss, så tror jeg de vil behandle oss ala europeerene behandlet mennesker de fant i amerika og australia(som de så på som en del av naturen og ikke mennesker) om ikke verre. Og en annen mulighet er at vi rett og slett kommer til å dø ut eller befinne oss i et samfunn som Einstein så for seg(vet ikke hva hvilken våpen vi vil utkjempe med i 3. verdenskrig, men i 4. så vil vi bruke pinner og sten) før vi når disse stadiene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg tror enhver romfarende sivilisasjon som reiser mellom stjerner har en så god stabilitet og god kultur at de respekterer andre raser.

 

I dag ser vi jo på disse Europeerne som besøkte aztekerne som primitive og vi ville ikke behandlet de på samme måte i dag.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Mye kreativ lesning her :)

 

OT: Ikke for å være en fest brems her, men hvis det finnes romvesener som besøker oss, så tror jeg de vil behandle oss ala europeerene behandlet mennesker de fant i amerika og australia(som de så på som en del av naturen og ikke mennesker) om ikke verre. Og en annen mulighet er at vi rett og slett kommer til å dø ut eller befinne oss i et samfunn som Einstein så for seg(vet ikke hva hvilken våpen vi vil utkjempe med i 3. verdenskrig, men i 4. så vil vi bruke pinner og sten) før vi når disse stadiene.

 

Tja, det spørs. Store deler av grunnen til at det gikk til helvete med amerika og australia var jakten på ressurser. Vil tro en rase som er kappabel til å krysse rommet mellom stjernene ikke har problemer med å finne ressurser og dermed heller ikke har samme interesse av å rævkjøre oss på samme måte som vi gjorde med urinvånerene rundt om på jordkloden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Mye kreativ lesning her :)

 

OT: Ikke for å være en fest brems her, men hvis det finnes romvesener som besøker oss, så tror jeg de vil behandle oss ala europeerene behandlet mennesker de fant i amerika og australia(som de så på som en del av naturen og ikke mennesker) om ikke verre. Og en annen mulighet er at vi rett og slett kommer til å dø ut eller befinne oss i et samfunn som Einstein så for seg(vet ikke hva hvilken våpen vi vil utkjempe med i 3. verdenskrig, men i 4. så vil vi bruke pinner og sten) før vi når disse stadiene.

 

Tja, det spørs. Store deler av grunnen til at det gikk til helvete med amerika og australia var jakten på ressurser. Vil tro en rase som er kappabel til å krysse rommet mellom stjernene ikke har problemer med å finne ressurser og dermed heller ikke har samme interesse av å rævkjøre oss på samme måte som vi gjorde med urinvånerene rundt om på jordkloden.

Nettopp, alle ressursene på jorden kan eksistere på alle døde steinplaneter. Feks Mars er død så no care sammtidlig som vi kan forsøke å terraforme den.

Menneskeheten kommer garantert til å rævkjøre alle ubeboelige planeter med ressurser. Men at vi kommer til å ha respekt for de beboelige med andre sivilisasjoner.

Andre svilisasjoner gjør sikkert det samme. De har ikke andre reelle bruk for jorden enn handelspartnerskap og allianse, + ferie/jobb :p.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...